Koppla in kylfläkt över vippbrytare

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Koppla in kylfläkt över vippbrytare

Inlägg av Vettemannen »

Jag undrar om man kan koppla in en vippbrytare på den främre kylfläkten, den som styrs via tempgivaren i kylaren. Alltså att man kan ha båda funktionerna parallellt. Min fundering är vad som händer om jag har släppt på ström med vippbrytaren och tempgivaren startar fläkten. Strömmen kommer då från två håll. Kan det vara ofarligt om man bara inte får ihop + och - för då kan det ju bli kortslutning.

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
BbyBo
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: sön jun 19, 2016 21:19

Re: Koppla in kylfläkt över vippbrytare

Inlägg av BbyBo »

Jag hade en trans am 89a innan, där ac inte fungerade, så jag byglade signal "till" fläkt på från fläktrelä till acns fläktrelä.
och då startade båda samtidigt.
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Koppla in kylfläkt över vippbrytare

Inlägg av Vettemannen »

Det var inte så jag menade. Jag undrar om man kan ha 2 stycken strömmatningar till den främre fläkten som styrs av tempgivaren i kylaren. Vad händer om jag manuellt har satt på fläkten och tempen stiger så mycket att tempgivaren oxå vill starta fläkten. Vad händer då strömmässigt? Kortslutning eller så händer inget?

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Gunslinger
Rookie
Rookie
Inlägg: 49
Blev medlem: fre feb 03, 2012 11:27
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Koppla in kylfläkt över vippbrytare

Inlägg av Gunslinger »

Det går alldeles utmärkt, +12 v är ju samma polaritet oavsett vilken tråd det kommer i, så det kan du göra.
Lasse
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Koppla in kylfläkt över vippbrytare

Inlägg av Vettemannen »

Tack! Det låter bra!

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Leif Eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 199
Blev medlem: mån okt 06, 2008 18:45
Ort: Mjölby

Re: Koppla in kylfläkt över vippbrytare

Inlägg av Leif Eriksson »

Hej.

Det är ju så oroväckande att åka i stan med automat. Kanske är lika med manuella lådor. Då temperaturen bara stiger. Speciellt nu i varma dagar. Man kan ju inte kika på mätaren hela tiden ungefär som om man spelar ... pokemon ... Jag vet att det går att koppla en manuell brytare inne i bilen som startar fläkten.

Men är det någon här inne som kan beskriva hur man gör?

(Jag känner en kille utanför Skänninge som har det på sin Corvette. Men jag får inte tag i honom nu. Men när jag träffat honom kommer jag att redogjöra här hur man gör). Han brukar vara på klubbmästerskapet på Mantorp varje år.

// Leif
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Koppla in kylfläkt över vippbrytare

Inlägg av Vettemannen »

Jättebra, ser fram emot detta.

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Leif Eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 199
Blev medlem: mån okt 06, 2008 18:45
Ort: Mjölby

Re: Koppla in kylfläkt över vippbrytare

Inlägg av Leif Eriksson »

Hej.

Man kan ju om man vill förbereda att dra kablar genom torpeden till brytaren inne i bilen. Beror väl på hur många man ska ha och om man vill ha kontrollampa i brytaren så man ser när fläkten är på. Så man inte glömmer bort.

// Leif.
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Re: Koppla in kylfläkt över vippbrytare

Inlägg av Scania »

Jag kör manuell brytare till båda kylfläktarna men det är sällan jag slår på den vid normal körning sen jag tog bort ac kylaren som sitter framför huvudkylaren så kyler den bra av sig själv :)
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Koppla in kylfläkt över vippbrytare

Inlägg av bogo »

Vet inte om det funkar på din C4 men på min -90 så har jag den vanliga styrning via ECM'n men även lagt till manuell styrning via vippströmbrytare. På min så så finns det två fläktreläer i motorrummet och när ECM vill starta fläktarna så jordar den reläet. Jag har då helt enkelt anslutit en extra sladd till resp relä så att jag manuellt kan jorda reläet och starta fläkten.
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
Skriv svar