Hej, har sökt info för vilket soppatryck som det ska vara på min TPI maskin. Motorn är uppdaterad med Edebrock insug och runners, större spjällhus, kamaxel, rullvippor, MAP system longtube hedders mm
Har hittat info på tryck mellan 36 - 48 psi. Antar att skillnaden ligger delvis i med eller utan vaccum. Ställer man trycket med motor igång och utan vaccum? Vad ska jag då ha för tryck, nån som vet?
Kjelle
Soppatyck
Re: Soppatyck
Skiljer lite mellan årsmodellerna.
Tidiga TPI hade kring 43 orginal ,och då rekommenderade man en höjning till kring 47-48 vilket skulle ge en liten effektökning.
kring 88,a fick man där kring 47-48 orginal och då verkar det inte ge något att höja heller.
när man tar bort vacumslangen till tryckgivaren baktill på insuget under plenumet går trycket upp till inställt maxvärde.
en tryckmätare monterar man ju in på den bilventillsliknande kopplingen baktill till höger på insuget. jag har en fast tryckmätare som sitter där permanent,men finns ju lösa med slang för test också.
Ska man justera trycket orginal är det tämligen bökigt,man måste lossa den svarta klumpen där vacumslangen sitter och eventuellt lägga in en tunn bricka el dyl för att höja trycket.
Men ofta sitter ju justerbara på trimmade bilar,brukar vara kromade med en typ m5 skruv upptill(har jag för mig?),då drar man åt skruven hårdare tills man får önskat tryck,eller släpper för att sänka.
och motorn ska vara igång givetvis..
Tidiga TPI hade kring 43 orginal ,och då rekommenderade man en höjning till kring 47-48 vilket skulle ge en liten effektökning.
kring 88,a fick man där kring 47-48 orginal och då verkar det inte ge något att höja heller.
när man tar bort vacumslangen till tryckgivaren baktill på insuget under plenumet går trycket upp till inställt maxvärde.
en tryckmätare monterar man ju in på den bilventillsliknande kopplingen baktill till höger på insuget. jag har en fast tryckmätare som sitter där permanent,men finns ju lösa med slang för test också.
Ska man justera trycket orginal är det tämligen bökigt,man måste lossa den svarta klumpen där vacumslangen sitter och eventuellt lägga in en tunn bricka el dyl för att höja trycket.
Men ofta sitter ju justerbara på trimmade bilar,brukar vara kromade med en typ m5 skruv upptill(har jag för mig?),då drar man åt skruven hårdare tills man får önskat tryck,eller släpper för att sänka.
och motorn ska vara igång givetvis..
Re: Soppatyck
Tack för info. //Kjelle