Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
NiclasNohren
Rookie
Rookie
Inlägg: 60
Blev medlem: tor maj 11, 2006 10:36
Ort: Falun

Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Inlägg av NiclasNohren »

Har aldrig funderat så mycket kring motorns arbetstemp tidigare, då min funkat fint i fyra somrar (tills nu). Tydligen hade min databox slutat kommunicera med fläktarna, vilket resulterat i att motorn gått varm. Resultatet blev planing av toppar och nya packningar (och en massa annat när motorn ändå var isär). Dock har jag lite dålig koll på vad tempen ska vara i motorn. Vid landsväg låg min idag (7 grader varmt och duggregn) på 98-100 grader. Vid långsam körning var den upp och vände på 108 grader (men gick sedan ner när fläkten drog igång). Men visst känns det väl högt? Ska kolla vattennivån när tempen gått ner lite mer.

/Niclas
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !
Jag har en -93 Lt1, vid landsvägskörning vår,sommar ,höst så
ligger tempen stadigt på 89 grader. Sen så har jag låtit koppla
båda kylfläktarna till en vippbrytare så att jag kan välja, om en
eller båda fläktarna ska gå ! Funkar väldigt bra.
Hälsningar / Peter A
NiclasNohren
Rookie
Rookie
Inlägg: 60
Blev medlem: tor maj 11, 2006 10:36
Ort: Falun

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Inlägg av NiclasNohren »

Hde en känsla av att temperaturen tidigare brukade landa kring 92 grader, vilket ju ligger nära din temp. Kan det vara ett problem om man har för mycket vätska i kylsystemet. Noterade ikväll att vätskan ligger vid "Hot" strecket när bilen är riktigt kall.

Mvh,

Niclas
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !
Det står faktiskt i Owners Manual att man ska fylla coolant recovery tank,
den som sitter framför hö framhjul till "HOT" märket på stickan !
Hälsningar / Peter A
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Inlägg av Hot Rod »

Jag kör en sväng med min fräna -92 imorgon :mrgreen: och återkommer.

Dock borde termostaten styra tempen vid landsvägskörning och fläktarna vid låg fart. Då går de inte igång förrän vattentemp en bra bit över 100 grader (104/108 grader, fan 1/2) om AC är off (och det är den väl nu?) så det du skriver är nog kanske ganska normalt?

För mycket kylvätska kan knappast ge värmeproblem...
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !
Vad händer om det finns luft i kylsystemet, det borde bli
varmare !? Sen finns det ju 2 st luftnipplar som man ska
öppna när man fyller på kylarvätska, en på Hö sida om
trottel huset + en ovanför vattenpumpen på andra sidan !
Hälsningar / Peter A
NiclasNohren
Rookie
Rookie
Inlägg: 60
Blev medlem: tor maj 11, 2006 10:36
Ort: Falun

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Inlägg av NiclasNohren »

Hot Rod: Tack! Toppen om det är några stycken som kollar sina temperaturer vid landsväg-/stadskörning som referens.

Peter: Tack för info om kylarvätskan. Tror inte det är luft i systemet heller. Eventuellt har jag kanske inget egentligt problem heller. Tempen skenar ju inte utan går ner när fläktarna går igång. Frågan är om termostaten inte öppnar så tidigt som den borde. Har förvisso en helt ny installerad när motorn var isär nyss (cirka 15 mil sedan), men man vet ju aldrig.

Mvh,

Niclas
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Inlägg av 745 »

NiclasNohren skrev:Har aldrig funderat så mycket kring motorns arbetstemp tidigare, då min funkat fint i fyra somrar (tills nu). Tydligen hade min databox slutat kommunicera med fläktarna, vilket resulterat i att motorn gått varm. Resultatet blev planing av toppar och nya packningar (och en massa annat när motorn ändå var isär). Dock har jag lite dålig koll på vad tempen ska vara i motorn. Vid landsväg låg min idag (7 grader varmt och duggregn) på 98-100 grader. Vid långsam körning var den upp och vände på 108 grader (men gick sedan ner när fläkten drog igång). Men visst känns det väl högt? Ska kolla vattennivån när tempen gått ner lite mer.

/Niclas
Jag har upplevt det här ett många gånger med min C4 (som har en L98) utan några som helst problem (det finns ett antal trådar om det här, om du vill veta mer).
Om jag har förstått det hela rätt har man valt en hög arbetstemperatur för att få bättre avgasvärden.
Jag tror inte att det är något att oroa sig för så länge den vänder neråt vid 108 grader (under förutsättning att kylsystemet är tätt, luftat och man har rätt och fräsch glykol i systemet).
Men om man tycker att det hela känns allt för jobbigt har jag hört att man kan byta termostat(men eftersom motorn är konstruerad för den här temperaturen är det nog dumt att göra det).

Lycka till!
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Inlägg av Hot Rod »

Nu har jag varit ute och kört idag :mrgreen: Utetemp ca 5 och vattnet låg på ca 90 grader hela tiden (89 och 91 ibland) både på landsväg och stadstrafik, både med AC i AUTO (ena fläkten går) och OFF (fläktar av). Med AC AUTO (och max kallt inställt, brrr) så gick den upp till 92 i stadstrafik.

Stod stilla en stund med AC OFF och då steg tempen sakta, vid 100 slog jag på AC så en fläkt startade och då sjönk den igen.

Min förra Vette (-87) hade ej fungerande AC och där gick fläktarna bara igång vid höga tempar, hade en switch till dem så kunde jag starta dem när jag ville.

Låter lite högt med 98-100 på landsväg, vet du vad det är för temp på din termostat och har du kollat så kylaren inte är igensatt? Du skriver att din temp var uppe och vände på 108, det låter lite som att din AC inte fungerar?
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Inlägg av Vettemannen »

745 skrev:
NiclasNohren skrev:Har aldrig funderat så mycket kring motorns arbetstemp tidigare, då min funkat fint i fyra somrar (tills nu). Tydligen hade min databox slutat kommunicera med fläktarna, vilket resulterat i att motorn gått varm. Resultatet blev planing av toppar och nya packningar (och en massa annat när motorn ändå var isär). Dock har jag lite dålig koll på vad tempen ska vara i motorn. Vid landsväg låg min idag (7 grader varmt och duggregn) på 98-100 grader. Vid långsam körning var den upp och vände på 108 grader (men gick sedan ner när fläkten drog igång). Men visst känns det väl högt? Ska kolla vattennivån när tempen gått ner lite mer.

/Niclas
Jag har upplevt det här ett många gånger med min C4 (som har en L98) utan några som helst problem (det finns ett antal trådar om det här, om du vill veta mer).
Om jag har förstått det hela rätt har man valt en hög arbetstemperatur för att få bättre avgasvärden.
Jag tror inte att det är något att oroa sig för så länge den vänder neråt vid 108 grader (under förutsättning att kylsystemet är tätt, luftat och man har rätt och fräsch glykol i systemet).
Men om man tycker att det hela känns allt för jobbigt har jag hört att man kan byta termostat(men eftersom motorn är konstruerad för den här temperaturen är det nog dumt att göra det).

Lycka till!
Som 745 skriver så är det inget farligt alls tror jag för Vettarna kallas ju för tryckkokare och det betyder hög temp speciellt inne i stan. Min 86:a brukar tillfälligt komma upp till 110-113 grader när man gasar inne i stan men den skunker ganska snabbt ner till runt 90 på landsväg....så jag har slutat att oroa mig faktiskt. Man var ju lite skitnödig i början av alla höga temperaturvärden.

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Inlägg av Hot Rod »

Nja, nog låter det som att något inte är helt rätt. Vid den här tiden på året ska det inte behövas några fläktar för att hålla tempen under kontroll så länge bilen rör sig. Jag körde igår i stan med alla fläktar av utan nån minsta tendens till att tempen steg. När jag stod still på tomgång hemma på uppfarten så stod jag väldigt länge innan tempen var uppe i 100 och då avbröt jag.

Har du problem nu så blir det nog värre till sommaren när utetempen är högre.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Inlägg av 745 »

Här https://forum.clubcorvette.se/viewto ... temperaturär lite mer information om temperatur på LT1.

Vid körning i lågt tempo stiger temperaturen snabbt, och om temperaturen är 7 grader i stället för 20 grader så är det klart att motorn kyls effektivare (men arbetstemperaturen borde inte skilja så mycket eftersom motorn är konstruerad för att få en viss arbetstemperatur).

Jag kör själv min C5 till & från jobbet så länge det inte är allt för blött eller minusgrader, det innebär en del kökörning :evil: då temperaturen stiger överraskande snabbt & högt trots den låga utomhustemperaturen, men efter 4 år med C4 & 3 år med C5 är det inget som jag är speciellt orolig över.

Men jag minns alla gånger som jag suttit och våndats i C4an över temperatur som bara stiger & stiger tills när fläkten äntligen går igång :D .
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Inlägg av Scania »

Ja därför tycker jagdet är skönt att ha knappar för att styra dom manuellt.
Tog bort Ac_n och ersatte på en pulley och då tog jag även bort ac kylaren som sitter framför kylaren och jäklar vilken skillnad på kylning. Går på sin höjd upp till 72 grader vid landsväg och sen har jag en termostat som öppnar tidigare men jag funderar på att byta tillbaka för att få den lite varmare.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
NiclasNohren
Rookie
Rookie
Inlägg: 60
Blev medlem: tor maj 11, 2006 10:36
Ort: Falun

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Inlägg av NiclasNohren »

Tack alla för utförliga svar. Jag antar med detta att jag egentligen inte har nåt problem med att motorn går varm, utan att det helt enkelt är normal arbetstemperatur för dessa motorer. Det är skönt att höra!

Mvh,

Niclas
Harry Bosch
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 25
Blev medlem: fre apr 17, 2009 20:33
Ort: Ulricehamn

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Inlägg av Harry Bosch »

Hej,min C4-93 låg aldrig över 90 grader i sommras och kanske 80 på landsväg.
Nu innan jag ställde in den låg den på 78 grader hela tiden,det sitter en"trimmtermostat"i,jag kanske har för låga tempar!?

En sådan termostat kan ju inte vara nyttig för motorn,jag menar den måste ju gå bäst med en arbetstemperatur som är avsedd för motorn?

Dom ska väl gå hett!Ska jag byta termostat?
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Inlägg av 745 »

Om motorn går för kallt borde väll motorstyrningen kompenserar det med mer bränsle som ger högre förbrukning och sämre effekt.
MEN
Varför har någon bytt termostat :? ? Kan det bero på att att denna någon gjort har gjort det för att kompensera för andra justeringar?

Själv försöker jag alltid återställa till orginal om det inte är större och välgjorda modifieringar som är gjorda.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Harry Bosch
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 25
Blev medlem: fre apr 17, 2009 20:33
Ort: Ulricehamn

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Inlägg av Harry Bosch »

Jag antar att föregående ägare gjort det för att den ska ge mer bensin så att styrenheten skall tro att den går kallt!
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Inlägg av Scania »

Mer tändning, mer bränsle och ett annat chip samt termostatbyte
Torde väl vara en trolig förklaring till din tidigare ägares ändringar
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Inlägg av Ingo »

Harry Bosch skrev:Hej,min C4-93 låg aldrig över 90 grader i sommras och kanske 80 på landsväg.
Nu innan jag ställde in den låg den på 78 grader hela tiden,det sitter en"trimmtermostat"i,jag kanske har för låga tempar!?

En sådan termostat kan ju inte vara nyttig för motorn,jag menar den måste ju gå bäst med en arbetstemperatur som är avsedd för motorn?

Dom ska väl gå hett!Ska jag byta termostat?
med trimchipen följer ofta en kallare termostat.
Arbetstempen på orginaltermostaten är avsedd att ge så rena avgaser som möjligt.
men visst är det sant att en kalla motor far mer illa,men det rör sig ju om sommarbilar med ac,så nog uppnår dom arbetstemp ändå,fast täta oljebyten rekommenderas.fast det är nog få som kör just över 500 mil med oljan i de svenska corvetterna...
NiclasNohren
Rookie
Rookie
Inlägg: 60
Blev medlem: tor maj 11, 2006 10:36
Ort: Falun

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Inlägg av NiclasNohren »

Jag brukar ligga mellan 150-200 mil per år med min bil och byter olja varje år. Har kört den i helgen både länge och varierat och arbetstempen ligger på runt 98-100 grader. Bilen fick stå länge på garageuppfarten med motorn igång medan jag tvättade den, och tempen var som mest uppe i 101 grader. Dock gick tempen upp till 104 grader tillfälligt när jag åkte sakta uppför backarna i villaområdet där jag bor.

Mot bakgrund av vad ni andra skrivit här så verkar läget således lugnt. Står nu i valet och kvalet om bilen ska säljas eller vara kvar. (Har lagt ner lite mer än jag räknat med på reparationer i år, och känner att det kanske vore sjysst att uppgradera till en C5 efter 4 år med denna bil). Skulle jag sälja känns det i vart fall som att jag kan göra det med gott samvete, det är inte mycket som inte är bytt på den här bilen sedan jag köpte den för fyra år sen.

/N.
Leif Eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 199
Blev medlem: mån okt 06, 2008 18:45
Ort: Mjölby

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Inlägg av Leif Eriksson »

Hej.

Hittade nu en tråd från 2009. Med mycket läsvärt angående temperaturen.

Och undrar om Peter A. kommer ihåg hur han kopplade in brytaren.

// Leif
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan!
Jag kommer inte ihåg hur det var kopplat!
Jag har för mig att det var kopplat så när jag
köpte bilen!

Det mesta är ju ombyggt nu, så hur det var kopplat
går inte att se nu!

Det borde inte vara nåt större problem att lösa, om
man är "el kunnig ".
Leif Eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 199
Blev medlem: mån okt 06, 2008 18:45
Ort: Mjölby

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Inlägg av Leif Eriksson »

Hej.

Tackar Peter A.

Som jag har skrivit om detta problem i en annan tråd här så hoppas jag att träffa en grön Corvette på klubbmästerskapen på Mantorp Park så får vi hoppas det löser sig.

// Leif.
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
Skriv svar