Importera från Tyskland

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Kjell
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: tor nov 06, 2003 8:51
Ort: Kjell

Importera från Tyskland

Inlägg av Kjell »

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av import av C4 från Tyskland?

Vad bör jag tänka på inför en besiktning i Sverige?

Vad bör jag titta på när jag ska köpa bilen (svaga punkter / dyra saker)?

Övriga råd tas tacksamt emot.

Mvh, Kjell
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 432
Blev medlem: sön okt 19, 2003 14:23
Ort: Sturkö

Inlägg av Max M »

Hej där...
Vad gäller besiktning i Sverige har både Bilprovningen och Vägverket en del tipps. Titta på deras hemsidor.

Titta på samma saker som du skulle tittat på hemma. Allt ska fungera, framförallt det elektriska. Be någon som kan C4 följa med när du tittar. Locka med billig pilsner.
Max M
Ove Löfqvist
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: sön okt 26, 2003 10:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Import av C4 från Tyskland

Inlägg av Ove Löfqvist »

Hej Kjell

Det är för närvarande inga som helst problem att importera själv. Jag tog hem en C4 i oktober 2002. Du köper en på plats med kontanter, sedan skall du åka med ägaren till deras "typ vägverket" (Fahrzueg-Zulassungsstelle). Där skall du skriva över bilen till dig, alltså en omregistrering, samtidigt så köper du exportskyltar till bilen. Detta kostar c:a 1500:- och då får du samtidigt en trafikförsäkring som gäller i 14 dgr.
Då kan du lagligt köra bilen hem med egna tyska plåtar, på plåtarna står till och med vilket datum du får köra. När du har kommit hem så är det bara att reg.besikta bilen och betala skatt och skrotningsavgift. Man grovt räkna med att det kostar c:a 10000:- att få hem bilen och in i systemet.
Då är lite reskostnader och en övernattning och bensin inräknat. Du skall passa på och göra detta före årskiftet, man inte vad som sker med privatimporten efter årskiftet ? Det enda jag behövde åtgärda vid besiktningen var gula blinkers bak och fram på sidan.

Lycka till
Kjell
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: tor nov 06, 2003 8:51
Ort: Kjell

Import

Inlägg av Kjell »

Hej!

Tack för era svar!

Det var den hjälp jag behövde.


Mvh, Kjell
Skriv svar