Byte av stereo i 1992.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Byte av stereo i 1992.

Inlägg av Hot Rod »

Hej alla C4-fans.

Tröttnade på min original Bose-stereo där endast radion fungerade. Har nu bytt till en modern JVC KW-XG701 (dubbel-DIN radio/CD med USB och 3,5 mm-uttag på framsidan) och behållit Bose-högtalarna. Allt fungerar bra men det var mer jobb än jag först anade. Jag har haft tillgång till GM Corvette 1992 Servicemanual vid detta arbete, en stor tillgång.

Original-stereon är egentligen bara en manöverenhet, GM kallar den Radio Control Head, finns t ex inga högtalarsladdar eller antenn på baksidan, dessa finns på Radio Receiver Box som på min bil finns under handskfacket (finns tydligen olika placering beroende på årsmodell och cab/coupe?). Det var mycket trångt att komma åt den underifrån, fick ta ur passagerarstolen och lossa lite på högra delen av instrumentbrädan. Radio Receiver Boxen används nog inte till nåt längre (?) men jag lät den sitta kvar. Jag tillverkade egna fästplåtar för att fästa JVC´n i originalfästena i bilen. Det är begränsat med utrymme inåt för stereon så se till att den du köper får plats, JVC´n är 158 mm djup (mätt från kanten som ligger precis innanför stereopanelen, alltså utan det som sticker ut ur panelen) och monterad så långt in det går. Men kanske alla dubbel-DIN passar? För att förenkla lite så kan man enkelt ta bort A/C-panelen medan jobbar.

För att kunna behålla Bose-högtalarna köpte jag en Peripheral http://peripheralelectronics.com SVEN4 (kul namn) från en firma på Ebay för 23 USD. Köpte samtidigt ett Peripheral adapter-kablage (för SVEN4) som heter SVHGM2 för 10 USD som passade rakt i original-kablaget vid Radio Receiver Box. Kopplade ena sidan av SVEN4án (ingång) via 4 st RCA-sladdar från JVC´n, den andra sidan (utgång) via adapter-kablaget till original-anslutningarna för högtalarna, blå kontakt med 4 stift är till bak och vit kontakt med 4 stift är till fram. Tog bort handskfacket och monterade SVEN4án där med 2 st små skruvar rakt ner i luftkanalerna, modifierade botten på handskfacket och återmonterade det. SVEN4 är ca 130 mm lång, 75 mm bred och 32 mm hög.

Förlängde sladdarna för 12V konstant, 12V via tändning, antennstyrning och jord från SVHGM2 (enkelt via anslutningen till originalkablaget) och skarvade till JVC´s kablage. All jord drogs till en svart M6-bult på en kraftig plåt som finns lätt åtkomlig innanför vänstra sidan av handskfacket.

SYS-lampan tänds på 1990-93 när man byter stereo pga en felkod som har att göra med belysningen i original-stereon. Det fixas genom att koppla 12V via 2 st motstånd (1 kΩ, 0,5W) till originalkablaget, här finns info om detta http://www.corvetteforum.net/c4/dave8476/index4.shtml. Jag köpte 2 st motstånd (1 kΩ, 0,6W), art nr 60-722-84 på Elfa. Klippte av ena kontakten (den mindre) från den trasiga originalradion och lödde fast motstånden på white/red och orange sladdarna. Tog sedan 12V från den sladd som via tändningen går till den nya stereon och lödde på en sladd till motstånden. Sedan pluggade jag bara in kontakten med motstånden i original-kablaget. Löder man fast dem direkt på kablaget i bilen så är det purple/white och grey/black sladdarna som gäller (finns 2 st grey/black men det är den som sitter närmast purple/white – hur fan kan man originalmontera 2 st grey/black sladdar av samma storlek i samma kontakt :shock: ).

Behövde inte klippa en enda kabel i bilen så allt går att återställa om man vill. Enda undantaget är antennkabeln (som går på höger sida av kardantunneln, under mittkonsollen), den klippte jag och lödde på en ny kontakt, kan även fixas med en adapter till originalkontakten.

Monterade även en liten diskret brytare (Clas Ohlsson 22-3118, ON-OFF-modell) på sladden som styr antennen (ut från JVC´n) så jag skulle kunna ha den nere, för maximal toppfart, när jag lyssnar på CD eller USB. Tyvärr blev det inte så bra, antennen åkte ner, stereon fortsatte att spela men inget ljud :evil: Den sladden i originalkablaget, som jag anslutit till, används även för att slå av/på Bose-förstärkarna. Det är en pink sladd som sedan delar upp sig i 2 st pink sladdar, en till antennen och en till Bose-förstärkarna. Hittade till slut rätt sladd att koppla in brytaren på, längst till höger under instrumentpanelen, i närheten av Radio Receiver Box, i en svart/clear kontakt med 15 stift där en pink sitter bredvid en lite grövre orange. Nu funkar det, med brytaren i ena läget så styrs antennen av stereon, i det andra läget är den alltid nere.

Här finns en del användbar info om stereo i C4 http://forums.corvetteforum.com/audio-e ... o-faq.html

Servicemanualen varnar för att en del komponenter till krockkudden sitter i mittkonsollen. För att undvika att utlösa den av misstag (kan göra ont) så kan man desarmera systemet medan man jobbar. Ta ur säkringen AIR BAG (röd 10A) och dra isär den gula kontakten under rattstången. OBS att krockkudden kan utlösas upp till 10 min efter att säkringen tagits ur. Systemet för krockkudden kan också tända SYS-lampan så se till att det är återställt igen när du ska prova grejerna.

Informationen om SYS-lampan i länken ovan är 3 st JPG-bilder. Jag har gjort om dessa till ett pdf-dokument om någon skulle vilja ha det.

Bilder och mer info finns för den som önskar/behöver. OBS att detta är utfört på en frän 1992 Coupe och att det kan finnas skillnader mot din Corvette.
Senast redigerad av Hot Rod den fre jul 03, 2009 22:41, redigerad totalt 1 gånger.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Robie
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 165
Blev medlem: tis jun 24, 2008 21:46
Ort: Värnamo

Re: Byte av stereo i 1992.

Inlägg av Robie »

Låter inte alls dumt detta, låter det bra/bättre nu då? Med tanke på att du behöll orginal högtalarna?

Sen nån bild på huvudenheten monterad och klar vore inte fel gärna in action sen brukar man kunna ställa färgerna på bakgrundsdisplayen vore fint om man kunde matcha den oranga orginal belysningen :roll:

Fler såna här trådar tycker jag, dela med er av eran kunskap så gör vi det lättare för oss allihop! :mrgreen:

/Robie
http://www.garaget.org/Robie88

Projektblogg på min Corvette!
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=9307

Big boys drive big toys! ;)
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Re: Byte av stereo i 1992.

Inlägg av Hot Rod »

Låter nog inte bättre men bra ljud är det, jag är mycket nöjd. Bose är inga dåliga grejer.

Färgen på displayen har jag ställt så den matchar original orange (RED-06, GREEN-01, BLUE-00).

Några bilder finns på det andra forumet (enklare att lägga in bilder där...) http://www.vetteforum.se/showthread.php?t=5387
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Re: Byte av stereo i 1992.

Inlägg av Hot Rod »

Lägger in en pdf på Service Bulletinen och ett par bilder på motstånden och SVEN4.
Radio 1990-93.pdf
(889.8 KiB) Nerladdad 309 gånger
3.jpg
2.jpg
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Skriv svar