Feedback KM

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

Användarens profilbild
pgstoy
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 229
Blev medlem: tis feb 03, 2004 14:24
Ort: Huddinge
Kontakt:

Feedback KM

Inlägg av pgstoy »

Hej på er ! :D
Så här på höstkanten Startar jobbet med KM 2018 8)
Jag skulle vilja ha lite Feedback på årets KM !
Så vi kan göra KM 2018 lite bättre :D
Så kom igen med dina upplevelser Ris eller Ros
Tills vi hörs igen ha en bra vinter i Garaget !

Med Vänliga Racerhälsningar
Peter PG Gustafsson
pg@clubcorvette.se
indy
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 24
Blev medlem: lör dec 31, 2011 14:24

Re: Feedback KM

Inlägg av indy »

På det hela var detta det bästa av de senaste årens Mantorp. här kommer några synpunkter för att göra det hela bättre och framför allt mer intressant för nya deltagare:'-
- Ta bort "Racing" och döp om det till Bandag eller Körträning inkl KM. Kolla vad andra klubbar gör exv Alfaklubben
- "Racing" skrämmer och det speciellt när man läser att det finns både räddning och ambuians, dvs det kan vara farligt. Innebär att de flesta fortsätter att putsa på bilen. Kontakta någon som kan det här med budskap mch marknadsföring så att det blir en intressant och lockande inbjudan
- Gör mer plats för yngre, nybörjare och tjejer. Många vill prova men är rådd för gubbifieringen som vilar över tillställningen
- Hela evenemanget måste föryngras.
- 1986 när man körde Mantorp för första gången var det 40 bilar som deltog. CCS hade då ca 400 medlemmar
- idag 2017 är det 2600 medlemmar och der var ca 70 bilar som körde!! Ett antal som har varit ungefär detsamma de senaste åren!!! Var är resten+ Jo läs första raderna i inlägget igen.
- In med yngre ledamöter i "race-sektionen" så kan gubbifieringen föryngras:)
Lä även reportage och artiklar i senaste CM från Mantorp
Hör gärna av er igen så kan vi säkert komma framåt och öka antalet deltagere

/// Indy
Lennart.Larsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 76
Blev medlem: fre nov 05, 2010 14:43

Re: Feedback KM

Inlägg av Lennart.Larsson »

HEJ pgstoy!tack för årets clubmästerskap. för att få fler nybörjare och andra att vilja/våga köra"racing",så tror jag att det måste bli fler
klassindelningar,det får inte skilja upp till 150 hkr mellan bilarna i samma klass,hur duktig du än är att köra så är det svårt att hävda sig,
av samma anledning,efter att ha deltagit dom senaste 25 åren,så blev det inget "race" för mig i år,man vill ju helst inte bli varvad.
För att det inte skall bli för många heat,med få bilar i kan man kanske köra två klasser i samma heat, det gör man ju ofta i England bl.a,
bara en fundering.Hälsningar Lennart (654)
Användarens profilbild
johced1974
Rookie
Rookie
Inlägg: 91
Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
Kontakt:

Re: Feedback KM

Inlägg av johced1974 »

Jag har en ny C7 med 465 hästar. Känns lite avancerat att jag kommer in i botten nivån i klassen (450-600) sett till prestanda. Jag körde mot flera C6 Z06 som var både trimmade och har tjänstevikt 1500 kg mot mina 1682 kg. Det är en väsentlig skillnad. Jag tyckte det var skit kul med den öppna bankörningen och den kan gärna få vara mer öppen mot körförmåga/bilens egenskaper, men det skulle uppskattas med flera klasser under själv racingen.

Just my 2 cents... :D
Johan Cederberg
Linköping

2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Borgen52
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 102
Blev medlem: sön aug 18, 2013 21:20

Re: Feedback KM

Inlägg av Borgen52 »

Ang olika klasser

Alltid svårt att hitta rättvis indelning främst också när man har mer hästar än man uppger
Men just nu har jag ingen annan indelning på klasser men vi kommer ha ett möte i jan alla race ansvariga i distrikten får se vad som kommer upp där
De klasser vi har nu är ju
upp till 450
451-600
600 +
och oldies
Användarens profilbild
johced1974
Rookie
Rookie
Inlägg: 91
Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
Kontakt:

Re: Feedback KM

Inlägg av johced1974 »

Tack för svar. Önskar att ni som representerar racing tar med er följande.

Jag ser inte det som optimalt att jämför bil mot bil utifrån enbart hästkrafter (except oldies), då det tas ingen hänsyn till vikt. Alla som kör racing vet att vikten och hästkrafter är de 2 största faktorerna som påverkar bilens förmåga runt banan. Med det sagt, så ja, däck, modernitet, hjulupphänging, elektronik, dämpning etc. är klart faktorer som påverkar, men inte lika mycket som HK och KG.

Precis som när man kör TimeAttack och motorcykel jämför man KG mot HK. I mitt tidigare inlägg så syftade inte jag på att förare inte uppger rätt fakta - de som trimmade sina bilar var säkert innanför gränsen för klassen utifrån HK sett. Men om man jämför min bil (C7) mot en C6:a som jag fick jobba med på KM i år, så ser det ut så här:

C7 Z51 med tjänstevikt 1682 med 466 HK. Blir 0,28 HK/KG.
C6 Z06 med tjänstevikt 1530 och HK 513 får 0,34 som värde för HK/KG.

Man kan tycka att 0,28 mot 0,34 inte är så mycket men C6:an är över 150 kg lättare än mig och det märks! Den har dessutom nästa 50 HK mer än mig. Det blir ju snett om man inte tar hänsyn till detta.

Jag har inte gjort en tabell för alla vikter kontra hästkrafter men det måste vara mycket mer jämnare att använda denna måttstock än bara hästkrafter, utan att detta blir alltför komplext också.

Just my 2 cents. :D
Johan Cederberg
Linköping

2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Feedback KM

Inlägg av Bengt »

Skulle tro att din C7 väger c:a 1550kg tom.
Och en Z06 runt 1450. De tidigare ÅM var lättare, de senaste blev tyngre !
Så det skiljer runt 100kg, tomma.
I Timeattacknu.se serien som jag kör finns i princip bara vikt/effekt i den lägsta klassen.
I nästa lägsta(upp till 450hk) kan man sänka vikten som man vill.
I min klass, Pro Street, har bilarna mellan 450-650hk, en del är bilar utan extra lull med 450hk,
en del är bilar med PDK, traction Control, ABS, 4WD och plus 600hk..
Mycket orättvist förstås tycker jag som har under 500hk... Trots det blev jag 7:a i serien 2017 :mrgreen:
I klassen över min har bilarna 500-1100hk.

Kan bli svårt att få till det bättre på KM än vad vi har det. Tiden o antalet bilar räcker inte till.
Kan vi visa att t.ex. C7 base orörd bil med ganska smala däck, typ RDÄCK 245 fram, eller
med original Gatdäck(ej R), inte är så snabba runt Mantorp kan man ju göra ett undantag !
En C7 med gatdäck(inte CUP2, utan t.ex. Michelin Pilot Sport) borde kunna kvala in i -450 där
de flesta väl redan har RDÄCK ?

Jaja diskussionen är ju fri !
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Feedback KM

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Det sitter en bakom ratten också, som kör bilen, vad han/hon har för inställning eller "talang"
påverkar nog rätt så mycket på resultatet !
Användarens profilbild
johced1974
Rookie
Rookie
Inlägg: 91
Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
Kontakt:

Re: Feedback KM

Inlägg av johced1974 »

Vad gäller vikten så utgår jag ifrån Transportstyrelsen och det som står där. Om de gjort en annan värdering på 2 specifika exemplar/bilar om vad tjänstevikt innebär så får jag erkänna att jag har ingen koll längre. Jag är en amatör förare som använder de källor jag har (men lyssnar alltid på andra).

Jag förstår att det inte är lätt och det kräver tid och personal men hur jag än vrider och vänder på det är det en rejäl skillnad på min C7 som precis kommer in på 450-600 klassen och de som maxar klassen. Tycker folk det är rättvisst så backar jag, inga konstigheter, känns bara att köra 1:29:0 med min bil på Mantorp, som jag oftast får höra är riktigt snabbt, men inte har en chans mot de framför mig är lite snett.

Har för mig att jag såg ett inlägg om att det ska vara kul att köra på KM och vi vill få in fler som kör. Det blir lite avskräckande om man jämför med TimeAttack, även för min del. Det blir helt ett annan satsning då och då tror jag man uteslutar sådana som mig - de som har en fin bil, gillar att köra på bana, men har inte det som livsstil. Det blir för komplext och tidskrävande.

//Johan
Johan Cederberg
Linköping

2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: Feedback KM

Inlägg av Tersan »

Jag delar i mångt och mycket synpunkterna från både indy och johced1974, och har också noterat ett relativt lågt deltagarantal i synnerhet under själva tävlingsmomentet på söndagen.

Å ena sidan tycker jag att hela helgen bör inriktas mer på klubbträff med förarutveckling och mindre på tävling (av flera olika skäl, men ökat deltagande tror jag väger tyngst), å andra sidan tycker jag att om man nu ändå ska köra KM så bör klassindelningen ses över. För egen del kan jag aldrig ha en chans mot en C6 (i synnerhet när de är trimmade över klassgränsen...), och C4:or lyser ju helt med sin frånvaro. Värstingklassen 600+ är också ganska tom på deltagare. Varför inte ha <400, 401-500, och >500? Borde leda till större och jämnare startfält.
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Skriv svar