Var kan man köpa Pirelli Trofeo R?

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

Användarens profilbild
johced1974
Rookie
Rookie
Inlägg: 91
Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
Kontakt:

Var kan man köpa Pirelli Trofeo R?

Inlägg av johced1974 »

Tänker köra Trofeo R i stället för Cup 2 på nya C7 Z51 men hittar inte rätt dimension. Har kollat bythjul.com, dackonline.se och vanadisgummi.se. Jag kommer skifta fälgar inför bandagar.

Några förslag på vart jag kan vända mig?

Kör med original storlek.

P245/35ZR19 89Y
P285/30ZR20 95Y

Tar gärna emot förslag och berättelser om egna erfarenheter av r-däck. :D

Tack!
Johan Cederberg
Linköping

2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Var kan man köpa Pirelli Trofeo R?

Inlägg av Mange_C5 »

I de större dimensionerna (över 10"x18" fälgar) så minskar utbudet av r-däck rätt rejält, varför man ofta blir hänvisad till ett eller ett par märken.
Vet inte om du söker exakt dimension eller helt enkelt en kombo som fungerar?

Det är inte alltid man hittar samma dimension när man söker r-däck av ett specifikt märke, antingen får man titta på "nära"-dimensioner eller helt enkelt se efter om ett annat märke kan fungera lika bra. Dessutom så rekommenderar ofta tillverkarna en eller ett par dimensioner smalare däck i förhållande till fälgbredd när det kommer till r-däck, så man skall inte fixera sig alltför mycket på att hitta r-däck med samma bredd som original däcken (däremot rulldiameter förhållanden så att man uppnår det man eftersträvar).

Jag har själv gått från 295 till 275 bredd på r-däck på 10,5" fälgar och fått ett helt annat utbud att arbeta med och kombinera mot frambredder, både avseende märke och rulldiameter.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Användarens profilbild
johced1974
Rookie
Rookie
Inlägg: 91
Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
Kontakt:

Re: Var kan man köpa Pirelli Trofeo R?

Inlägg av johced1974 »

Hej Magnus,

Tack för ditt svar. Jag har kollat lite utifrån det du skrev och ställer följande fråga.

På denna sida

http://www.vanadisgummi.se/dack-falg/dack/r-dack.html

finns 295/30 och 265/35. Det är de två däck som är närmaste i bredden, en bredare och en smalare. Då har jag gjort följande beräkningar

Original 285/30 ger en däcksidhöjd på 85,5 mm
265/35 ger en däcksidhöjd på 92,75 mm
295/30 ger en däcksidhöjd på 88,5 mm

295/30 däcket är närmast men det diffar ändå 4,25 mm (gånger 2 då däcket är runt), dvs totalt 8,5 mm. Är det för mycket eller är det OK? Utöver hastighetsmätaren, påverkas min elektroniska bakdiff eller anti-sladd? (visserligen är anti-sladd avstängd på banan men.....).

Tack,
Johan
Johan Cederberg
Linköping

2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Var kan man köpa Pirelli Trofeo R?

Inlägg av Corinthian »

Det viktig när man tittar på rullomkretsen är att försöka bibehålla differensen mellan fram- och bakdäck.
Differansen i rullomkrets mellan fram o bak brukar ligga på 4,3%.. sen spelt det inte större roll vilka enskilda dimensioner man använder fram/bak.
Om bakdäcket rullar fortare jämfört med framdäcken, än original, kommer anti-sladd & anti-spinn systemen vara känsligare/lösa ut tidigare samt senare om det blir tvärt om.
Skriv svar