Behöver man SBF licens överhuvudtaget ?

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

Användarens profilbild
jurre
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: fre sep 18, 2015 8:06

Behöver man SBF licens överhuvudtaget ?

Inlägg av jurre »

Som topic, varför ska jag aktivera min SBF licens ? Jag har både dragracing- och banlicens och kör bara några trackdays per år. Har tidigare inte åkt med Corvetteklubben men då man har SMA på sina event så kan man lösa engångslicens/försäkring. En kanske onödig och dum fråga som jag själv i princip redan svarat på :? men missar jag något ? Har för mig att man tidigare endast fick lösa en engångslicens (SBF) per år.
C7 2015
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Behöver man SBF licens överhuvudtaget ?

Inlägg av Corinthian »

Jag har båda licenserna då det är billigare än att köpa endagslicenser... SBF behövs ju bl. a. på track mondays som Mantorp anordnar
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Re: Behöver man SBF licens överhuvudtaget ?

Inlägg av Lars J »

Jag tog min licens för en del år sedan och tycker en intressant fråga är också om man inte löser ut den ett år är man tvungen att ta om licensen om man vill ha SBF-licens igen eller går det att väcka liv i den igen ? Jag har själv inte kört något de senaste 2 åren men löst ut min licens i alla fall, då jag ogärna tar om den, även om det verkar vara enklare idag än när jag tog min!

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Tomten
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 292
Blev medlem: lör okt 18, 2003 23:08
Ort: Stockholm

Re: Behöver man SBF licens överhuvudtaget ?

Inlägg av Tomten »

Frågan borde vara, behöver jag SBF licens. Det är upp till var och en att avgöra, vad som är rätt för dig är inte rätt för en annan. Man får bestämma hur man ska göra när man bestämt vad man ska köra, vissa arrangörer kör SBF andra SMA.

Lars. Du kan väcka liv i din vilande licens utan att behöva gå ny kurs. Det femte året du har din licens vilande får du en påminnelse från SBF om att lösa ut din licens.

/Tomten
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Behöver man SBF licens överhuvudtaget ?

Inlägg av Mange_C5 »

Lars J skrev:Jag tog min licens för en del år sedan och tycker en intressant fråga är också om man inte löser ut den ett år är man tvungen att ta om licensen om man vill ha SBF-licens igen eller går det att väcka liv i den igen ? Jag har själv inte kört något de senaste 2 åren men löst ut min licens i alla fall, då jag ogärna tar om den, även om det verkar vara enklare idag än när jag tog min!

/Lars/
Man kan ha SBF licensen "vilande" under ett antal år (inte löst ut licensen), då förutsatt att man betalar medlemsavgift till den klubb man har licensen skriven i.
http://sbf.se/ImageVaultFiles/id_140640 ... r-2016.PDF

G 7.1 Tävlingslicenser
Vilande licens
- Licens som inte har förnyats av innehavaren placeras av SBF som vilande.
- Det femte året som licensen varit vilande erbjuds innehavaren att förnya licensen.
- Saknas föreningtillhörighet registreras inbetald licensavgift, men licensen skickas inte ut.
- Licens som inte har förnyats under det femte året avförs och licensinnehavet upphör.
- Licensinnehavarens föreningtillhörighet kvarstår så länge den licensierade inte har avförts som medlem av sin förening.
- Licensinnehavare som har avförts som medlem kvarstår med vilande licens i fem år, dock utan föreningtillhörighet.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Re: Behöver man SBF licens överhuvudtaget ?

Inlägg av Lars J »

Jag tackar Tomten och Mange C-5 för tydliga svar på min fråga i tråden :D

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Behöver man SBF licens överhuvudtaget ?

Inlägg av Ubbe »

Tack grabbar:)
Hade glömt att betala licensen.
Har nu betalt sbf licensen på nätet och det blev en sak mindre att tänka på;)
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Skriv svar