KM 2015 Feedback
Moderator: ornet
KM 2015 Feedback
Tyck till om KM upplägget 2015.
I stort genomfördes KM på detta sätt :
Lördag:
- FM dragracing träning
- EM racing träning
Söndag:
- Bracket
- Snabbaste bil
- Racing Warmup 15min, klassvis warmup samt till viss del baserat på tider från lördagen.
- TimeAttack Kval "Q1", klassvis samt till viss del baserat på tider från lördagen. Kvalet "Q1" var kval till TimeAttack FINALEN samt startposition klassvis i KM.
- TimeAttack final med de 8 bästa tiderna alla oavsett klass. 6 varv hade man på sig. Alla 8 ute på banan samtidigt.
- KM Oldies /x varv (gatdäck/rdäck)
- KM -450 /6 varv (gatdäck/rdäck)
- KM -600 /6 varv(gatdäck/rdäck)
- KM -700 /6 varv (öppen klass (unlimited), fritt med däck/slicks)
Tyck till !
Själv kan jag tänka mig en shootout final i TimeAttack med ETT hett varv. 3 bilar ett varv o sen 3 bilar ett varv.. Man har då ETT försök o det bli VÄLDIGT spännande
I stort genomfördes KM på detta sätt :
Lördag:
- FM dragracing träning
- EM racing träning
Söndag:
- Bracket
- Snabbaste bil
- Racing Warmup 15min, klassvis warmup samt till viss del baserat på tider från lördagen.
- TimeAttack Kval "Q1", klassvis samt till viss del baserat på tider från lördagen. Kvalet "Q1" var kval till TimeAttack FINALEN samt startposition klassvis i KM.
- TimeAttack final med de 8 bästa tiderna alla oavsett klass. 6 varv hade man på sig. Alla 8 ute på banan samtidigt.
- KM Oldies /x varv (gatdäck/rdäck)
- KM -450 /6 varv (gatdäck/rdäck)
- KM -600 /6 varv(gatdäck/rdäck)
- KM -700 /6 varv (öppen klass (unlimited), fritt med däck/slicks)
Tyck till !
Själv kan jag tänka mig en shootout final i TimeAttack med ETT hett varv. 3 bilar ett varv o sen 3 bilar ett varv.. Man har då ETT försök o det bli VÄLDIGT spännande
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: KM 2015 Feedback
Jag var inte själv på plats men jag vill ändå framföra mitt Tack till de ansvariga då jag har bara hört gott om hur KM genomfördes
Att döma utav vad jag sett(Ubbes film) & hört så är tydligen TA framtiden som lockar många deltagare, till skillnad från den traditionella banracingen med ett & annat tillbud (men som tur var inga personskador)
Att döma utav vad jag sett(Ubbes film) & hört så är tydligen TA framtiden som lockar många deltagare, till skillnad från den traditionella banracingen med ett & annat tillbud (men som tur var inga personskador)
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: KM 2015 Feedback
KM:et blev en riktig höjdare tycker jag med perfekt väder, trevligt boende och härlig samvaro
När det gäller körningen så verkar det som intresset för banracing skjuter i höjden. När provapå-gänget skulle ut på banan var det ju i det närmaste fullt i depån. Jättekul!
Däremot är det ju inte jättemånga som väljer att vara med på själva tävlingen. Varför undrar man då... Min tes är att många tycker det är läskigt att köra tävling pga att det såklart blir lite hetsigt med tävlingsnerverna på helspänn. Särskilt på första varvet innan fältet glesar ut lite. Kan ju bli GANSKA trångt i första kurvorna...
Däremot TimeAttack blir helt annorlunda. Du lägger upp strategin som du vill, kör dina/ditt uppvärmningsvarv i egen (hyfsat snabb) takt för att sedan med 100% koncentration sätta det perfekta varvet utan att behöva bry sig om vad som händer runtomkring. Mig passar det perfekt för jag kände också en viss oro att det skulle bli någon sammanstötning under KM. Så jag röstar för att utveckla idén med TimeAttack till nästa år.
En annan fundering. Om upplägget blir detsamma nästa år med dragracing hela fm och en bit in på em, skulle det då vara tänkbart att hålla tidigt förarmöte för dragracinggänget på morgonen och ett ytterligare efter lunch för bangänget?
Slutligen att STORT TACK för alla ni som lägger så mycket tid och engagemang på våra arrangemang!
När det gäller körningen så verkar det som intresset för banracing skjuter i höjden. När provapå-gänget skulle ut på banan var det ju i det närmaste fullt i depån. Jättekul!
Däremot är det ju inte jättemånga som väljer att vara med på själva tävlingen. Varför undrar man då... Min tes är att många tycker det är läskigt att köra tävling pga att det såklart blir lite hetsigt med tävlingsnerverna på helspänn. Särskilt på första varvet innan fältet glesar ut lite. Kan ju bli GANSKA trångt i första kurvorna...
Däremot TimeAttack blir helt annorlunda. Du lägger upp strategin som du vill, kör dina/ditt uppvärmningsvarv i egen (hyfsat snabb) takt för att sedan med 100% koncentration sätta det perfekta varvet utan att behöva bry sig om vad som händer runtomkring. Mig passar det perfekt för jag kände också en viss oro att det skulle bli någon sammanstötning under KM. Så jag röstar för att utveckla idén med TimeAttack till nästa år.
En annan fundering. Om upplägget blir detsamma nästa år med dragracing hela fm och en bit in på em, skulle det då vara tänkbart att hålla tidigt förarmöte för dragracinggänget på morgonen och ett ytterligare efter lunch för bangänget?
Slutligen att STORT TACK för alla ni som lägger så mycket tid och engagemang på våra arrangemang!
Hasse Färemo
Corvette Z06 - 07
Corvette coupe - 66
Camaro Z28 - 70½
Bel Air Sport coupe - 56
Corvette Z06 - 07
Corvette coupe - 66
Camaro Z28 - 70½
Bel Air Sport coupe - 56
Re: KM 2015 Feedback
Jag var ner till Mantorp KM som åskådare och jag saknade info.
Jag saknade en speaker som berättar/ger info tex under dragracingen, vad händer där...... när upphörde träningen, när började allvaret. När jag trodde det var över så kom ändå ca 7 bilar tillbaka, var det nu snabbaste bil klassen??
Bankörningen likadant att även där saknade jag info, här var det ändå någon som prata i högtalarna men jag förstod aldrig vad som hände...... Det var olika färg på dekalerna i framrutan, när var det träning, TA och när var det KM.
Sedan förstår jag att ALLA som jobbat med detta drar/drog ett jätte lass men för mig som åskådare gjorde frånvaron av info/speaker att det blev tråkigt, de blev som vilken träff som helst med klubben bara att de gick lite fortare.
Jag saknade en speaker som berättar/ger info tex under dragracingen, vad händer där...... när upphörde träningen, när började allvaret. När jag trodde det var över så kom ändå ca 7 bilar tillbaka, var det nu snabbaste bil klassen??
Bankörningen likadant att även där saknade jag info, här var det ändå någon som prata i högtalarna men jag förstod aldrig vad som hände...... Det var olika färg på dekalerna i framrutan, när var det träning, TA och när var det KM.
Sedan förstår jag att ALLA som jobbat med detta drar/drog ett jätte lass men för mig som åskådare gjorde frånvaron av info/speaker att det blev tråkigt, de blev som vilken träff som helst med klubben bara att de gick lite fortare.
Re: KM 2015 Feedback
Dragracing brukar vara : Träning lör. Ev. träning sön(sätta ET) sedan bracket tävling följt av snabbaste bil..
Racingkonceptet på söndagen var helt nytt för 2016, därav viss förvirring vad gällde info.
Gillas detta med Timeattack av CCS:arna så kör vi väl samma koncept nästa år ?
Då vet vi ju, baserat på testet 2015, vad vi vill ha, och kan informera exakt om de olika delarna i programmet i förväg !
(jag anmäler mig till att hjälpa till med det)
Bra med er feedback, jag lovar för egen del att slåss för vad NI andra CCS:are vill köra på KM
Racingkonceptet på söndagen var helt nytt för 2016, därav viss förvirring vad gällde info.
Gillas detta med Timeattack av CCS:arna så kör vi väl samma koncept nästa år ?
Då vet vi ju, baserat på testet 2015, vad vi vill ha, och kan informera exakt om de olika delarna i programmet i förväg !
(jag anmäler mig till att hjälpa till med det)
Bra med er feedback, jag lovar för egen del att slåss för vad NI andra CCS:are vill köra på KM
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: KM 2015 Feedback
Det funkade bra på km i årBengt skrev:Dragracing brukar vara : Träning lör. Ev. träning sön(sätta ET) sedan bracket tävling följt av snabbaste bil..
Racingkonceptet på söndagen var helt nytt för 2016, därav viss förvirring vad gällde info.
Gillas detta med Timeattack av CCS:arna så kör vi väl samma koncept nästa år ?
Då vet vi ju, baserat på testet 2015, vad vi vill ha, och kan informera exakt om de olika delarna i programmet i förväg !
(jag anmäler mig till att hjälpa till med det)
Bra med er feedback, jag lovar för egen del att slåss för vad NI andra CCS:are vill köra på KM
Bra väder ,bra flyt och inte så mycket problem med anläggningen
Ca 85 st startande är bättre en på länge men borde vara minst 10% av klubbmedlemmarna ca 240 st
Kul med Timeattack som komplement til bantävlingen
Hur vi ska göra till nästa år har vintern på oss att komma fram till
Det man måste ha med i beräkningen att det inte alltid är regnfritt på Mantorp
Extra tack till Fredrik Skoghag och hans gäng som gjorde ett riktigt bra jobb
Man får tycka att det borde funnits speaker mm men man får inte glömma bort att evenemanget blir inte bättre en vad vi gör det till
Så om det är något som fattas så är det bara o anmäla sig som funktionär så blir det säkert ännu bättre nästa år
/Jerka
Re: KM 2015 Feedback
Ang Speaker .
Vi tar gärna emot förslag på speaker, tyvärr så hade vårt eget proffs inte tid.
Så någon som känner sig manad kan lite om bilarna och medlemmar så tar vi tacksamt emot förslag
Mvh
Borgström
Vi tar gärna emot förslag på speaker, tyvärr så hade vårt eget proffs inte tid.
Så någon som känner sig manad kan lite om bilarna och medlemmar så tar vi tacksamt emot förslag
Mvh
Borgström
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: KM 2015 Feedback
Lite trist att det inte var klassindelning på TA. Det innebär att många aldrig får chansen att vara i topp, vilket troligen medför minskat intresse.
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Re: KM 2015 Feedback
Grejen är ju att om vi kör klassindelning finaler i TA så är det meningslöst att 30 min senare köra KM med samma klasser ???Corinthian skrev:Lite trist att det inte var klassindelning på TA. Det innebär att många aldrig får chansen att vara i topp, vilket troligen medför minskat intresse.
Vi har ju kompenserat genom att har 4st racingklasser, delades ut 12 KM pokaler 2015 !
Plus TA plus dragracing...
Vi kan ju ersätta KM med KM TA men vem vill missa racingfinalerna ?
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: KM 2015 Feedback
Jag tycker det är stor skillnad på vanlig racing och TA och ser inte varför vi inte kan ha samma klasser.
Det ena är ju 8 varv, först i mål.. det andra är snabbaste varv av 8.
För egen del kommer jag nog inte köra finalerna alls 2016 då man inte har nån chans alls utan klassindelning i TA
Det ena är ju 8 varv, först i mål.. det andra är snabbaste varv av 8.
För egen del kommer jag nog inte köra finalerna alls 2016 då man inte har nån chans alls utan klassindelning i TA
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Re: KM 2015 Feedback
Hmm du brukar ju inte köra NÅN final, får bli ändring på detCorinthian skrev:Jag tycker det är stor skillnad på vanlig racing och TA och ser inte varför vi inte kan ha samma klasser.
Det ena är ju 8 varv, först i mål.. det andra är snabbaste varv av 8.
För egen del kommer jag nog inte köra finalerna alls 2016 då man inte har nån chans alls utan klassindelning i TA
Kan svära på att snabbaste varv också vinner KM..
Jag skulle kunna tänka mig att göra om TA finalen till en SHOOTOUT final.
D.v.s. man har bara ETT enda varv på sig att sätta en tid. Blir det klart mer spännande.
(kval till km, och shootout-ordning TA final, sätts fortfarande under 2st kvalpass á 15min)
Då kan vi köra med en TA final +600hk(unlimited) och en final -600(r-däck).
Det krävs minst 2 bilar i +600 för att tävlingen skall bli av.
Man kan ställa upp +600 TA med en -600 bil, men får då avstå -600 TA klassen.
(Det är ju coolare att få pokal i tunga klassen +600 - mycket kan hända på 1 varv )
Har bilen aero osv räcker 450hk för att köra 1:27 vilken kan räcka till vinst i TA -600
För övrigt måste vi enas om enkla regler generellt som att däcksbyte inte
är tillåten under hela söndagen, jag tycker dessutom att vi bannar slicks helt och hållet.
D.v.s. endast gatgodkända rdäck/gatdäck är godkänt alla klasser.
Finns andra tävlingar att tävla på med slicks. Går att köra 1:20 på r-däck har vi sett..
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: KM 2015 Feedback
Hej på er
Tack för all feedback
Vi tar åt oss den och försöker att få till ett bättre arr detta år
ses på Malby på LÖrdag
PG
Tack för all feedback
Vi tar åt oss den och försöker att få till ett bättre arr detta år
ses på Malby på LÖrdag
PG