Track Attack

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Track Attack

Inlägg av Corinthian »

Mange_C5 skrev:..Ang. Trackattack som tråden handlar om så finns reglemente utlagt ( http://web.sbf.se/regler/up/13/ETF_Tavl ... k-2014.pdf ) men det är inte det viktiga i sammanhanget utan att Trackattack specifikt är enskild körning på banan (dvs ensam på banan) och inte enskild körning gemensamt på banan (flera på banan samtidigt), annars är det ungefär samma krav (tom ljudkrav finns 95-105 db beroende på bana och bullerdagar, vilket tog STAC en extra stund att inse)...
Tack för länken till reglementet!
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Track Attack

Inlägg av Corinthian »

Mange_C5 skrev:..Jag personligen är inget fan av drifting som tävlingsformat, dock är jag högst medveten om den körmässiga svårighetsgraden vilket imponerar och att många yngre är intresserade och prioriterar formatet.
Det skulle alltså inte locka mig något extra men att dela körtid (olika pass) skulle inte göra att jag avstår KM för den saken skull....
Samma för mig. Jag försöker undvika evenemang som involverar drifting.. har kört gatebil tidigare och det var under all kritik då arrangören inte städade banan mellan de olika heaten.
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Track Attack

Inlägg av Ubbe »

För min del så är det trackday i dax läget.Håller på att bygga om bilen lite då och då till att prova på att köra typ track attack men det behövs inte vara i någon serie utan bara få köra och ha kul :wink:


På KM är det lagom med bilar tycker jag, det kan inta vara fler bilar på dragracingen för då blir det knappt någon kör tid :wink:
och på racing banan så var det också lagom men till tävlingen så skulle man vilja ha lite fler som vågar köra.

Vi får nog acceptera att vi är olika i klubben.
Vissa vill åka till sommar möten och några på våra racing evenemang.
Klubben kan inte haka på alla olika racing sorter (Drifting mm).Då kommer ekonomin gå i botten.
KM och Malmby är två jätte trevliga evenemang :wink:
Om man vill utveckla Konbanan, skulle man kunna göra den lite längre som i Lunda (lite mjukare kurvor)och då tror jag att det är fler som vill svänga med bilen :wink:
Jag är i alla fall jätte nöjd med våran klubb :D :D
Ps Det är synd att inte ni från ccs racing kan vara med och köra i år igen :wink:
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Track Attack

Inlägg av Ricky »

Mange_C5 skrev:Flikar in ett par kommentarer

Eller annan
Sen kan man ju (om man tänker lite utanför..) koppla körtid till min fråga tidigare i tråden om normal bränsleåtgång, utnyttjar deltagarna verkligen körtiden eller är det ett argument utan egentlig bäring?


Visst och trygg ståndpunkt är det också, behåll status quo så CCS vet vad vi har men inte vad vi får.. och CCS fortsätter att leva i ovisshet.
Ett grundproblem är att vi ju är endast några få aktiva som föreslår saker för att få utvecklingen att driva CCS verksamhet framåt i någon riktning (bara att räkna skribenter i denna tråden som exempel). Applicerbart på andra ting också som tex diskussionen om medlemsavgiften och dess inverkan på nyrekrytering.


Kanske ändra approach?
Varför måste man höra av sig och söka ett välkomnande, speciellt efter tidigare motstånd mot C4:or? Välkomna och bjud in dem oreseverat istället, så får ni se om någon kommer? Kommer ingen så har inget förändrats.


Skall jag tolka det som att du öppnar för TA som tävlingsformat?
Kul isåfall :D
Jag läser ditt inlägg som att jag har alla fel..

Jag är tydligen inskränkt sedan jag inte kan tänka "lite utanför".
Jag har fel som vill köra vidare på ett fungerande koncept där deltagandet i Oldies ökat markant de senaste åren.

Jag har även en felaktig "approach" sedan jag tydligen genom mina uttalanden om C4:or "visat motstånd"..?
Nu får du fan skärpa dig Mange!
Jag har INTE visat motstånd utan det är något DU hittat på och sluta vänligen upp med detta!
Det jag sagt är att KLUBBEN BÖR BYTA beskrivningen för vad som kännetecknar en Oldie!
Det är möjligt även för DIG att läsa innantill på hemsidan!

Vill DU köra TA? -Så jobba för det då!
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Track Attack

Inlägg av Mange_C5 »

Ricky skrev:
Jag läser ditt inlägg som att jag har alla fel..

Jag är tydligen inskränkt sedan jag inte kan tänka "lite utanför".
Jag har fel som vill köra vidare på ett fungerande koncept där deltagandet i Oldies ökat markant de senaste åren.

Jag har även en felaktig "approach" sedan jag tydligen genom mina uttalanden om C4:or "visat motstånd"..?
Nu får du fan skärpa dig Mange!
Jag har INTE visat motstånd utan det är något DU hittat på och sluta vänligen upp med detta!
Det jag sagt är att KLUBBEN BÖR BYTA beskrivningen för vad som kännetecknar en Oldie!
Det är möjligt även för DIG att läsa innantill på hemsidan!

Vill DU köra TA? -Så jobba för det då!
Nej Ricky, Kommentarer i början är inte riktade till dig specifikt utan allmän kommentar.
Du är ju en av oss få aktiva som uttrycker en åsikt?

Angående C4:or så hade jag fel som tolkat in ett motstånd hos dig personligen mot C4:or i Oldies när det är klubben och dess aktiva inom Oldies som håller på definitionen av vad en Oldies är.
Jag håller dock fast vid tanken att det vore bättre att bjuda in dem oreserverat. Byt namn till nåt annat om Oldiesdefinitionen är så cementerad och ansvariga inte lyckas bryta upp denna principiella barriär (oj nu tänkte jag visst utan för lådan igen).

Angående att jobba för TrackAttack (som tråden handlar om) så har jag försökt ett par år med att lyfta TA som ett alternativ på bl.a KM men blivit motarbetad inom CCS racing-gruppen, vilken bl.a du tillhör.
Och du vet lika bra som jag att engagemanget för köraktiviteten för TA /Härnösand och Stockholm beslutades att tas över av ansvariga från Stockholmsdistiktet under mötet i tidigt i våras.
Sen att jag hade möjlighet att lämna påpekanden på det föreslagna reglementet innan det blev inlämnat av Blackwolf till SBF (hur reglementet sedan blev är en annan story, det har fortfarande har brister :evil: ) långt tidigare togs ingen notis om.

Jag har således lagt ner en hel del tid på TA, dragracingreglemente (?!)inom SBF osv de senaste åren för att få det att passa CCS medlemmarna men andra, däribland du, vet ju alltid bättre..
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Track Attack

Inlägg av Corinthian »

OM vi ska köra TA som upplägg framöver tycker inte jag att vi ska hitta på eget "hokus pokus" (index, hehe) utan göra som andra arrangörer: dela upp i tre klasser (gatdäck, R-däck & slicks) och kör. snabbaste tid vinner. Enkelt.
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Track Attack

Inlägg av Mange_C5 »

Corinthian skrev:OM vi ska köra TA som upplägg framöver tycker inte jag att vi ska hitta på eget "hokus pokus" (index, hehe) utan göra som andra arrangörer: dela upp i tre klasser (gatdäck, R-däck & slicks) och kör. snabbaste tid vinner. Enkelt.
Slicks är det väldigt få som platsar (tävlingsbilar), eftersom det kräver bur i de arrangörsregler som förekommer för slicksförsedda bilar och CCS eftersträvar en nybörjarnivå där bur inte krävs.
Kvar blir då gatdäck inkl. r-däck (som per definition är gatdäck) och en enda klass om vi inte skall hitta på något "hokus pokus". :wink:

Sen är det en missuppfattning att indexsystem skulle vara att att gå ifrån befintliga regler eftersom det är fortfarande grundreglerna som övergripande gäller, tillägget är att man via index anpassar till en specifik grupp dvs indelar efter Corvetters prestanda inom klassen (där "toppklassen" följer reglerna fullt ut), vilket gör det hela intressantare för förarjämförelse mellan olika Corvetteförare (finns naturligtvis risk för att en och annans självbild på förarförmåga krackelerar men äras den som äras bör).
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Track Attack

Inlägg av 745 »

Jerka skrev:I MITT tycke så verkar track attack en bra tävlingsform för gatbilar , enkla regler , inte såga sönder bilen mm mm

För att vi ska börja köra track attack på clubeventen så krävs det att fler är intresserade
Och när vi är mogena att göra det så blir det med samma regler som i track attack i övrigt
Det är ingen ide att försöka uppfinna hjulet , med egena regler 8)

/Jerka
Jag håller med, hur ska vi gå vidare :?:

Intresset för TA är stort och antalet tävlingar samt deltagare ökar och däribland finns ett antal Corvetter.
http://vimeo.com/95007723

Vad har vi att förlora på att ta upp frågan i samband med KM :?:


Drifting.
OM inte ni tror att ett kort drifting pass/uppvisning vore ett uppskattat inslag,
så behöver ni givetvis inte köra det bara för att jag föreslår det. :wink:
http://www.youtube.com/watch?v=5sHkqsWY ... e=youtu.be
Passet kan ex.vis läggas sist på lördagen så har dom gott om tid på sig att sopa........


Sist men inte minst så önskar jag er ett lyckat KM :D
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Track Attack

Inlägg av Corinthian »

Mange_C5 skrev:Sen är det en missuppfattning att indexsystem skulle vara att att gå ifrån befintliga regler eftersom det är fortfarande grundreglerna som övergripande gäller, tillägget är att man via index anpassar till en specifik grupp dvs indelar efter Corvetters prestanda inom klassen (där "toppklassen" följer reglerna fullt ut), vilket gör det hela intressantare för förarjämförelse mellan olika Corvetteförare (finns naturligtvis risk för att en och annans självbild på förarförmåga krackelerar men äras den som äras bör).
aha, så du menar att index-systemet är bara för att gruppindela förare och sen är det (ej omräknad) tid som gäller?
då missförstod jag nog tidigare, sorry
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Track Attack

Inlägg av Mange_C5 »

Corinthian skrev:
Mange_C5 skrev:Sen är det en missuppfattning att indexsystem skulle vara att att gå ifrån befintliga regler eftersom det är fortfarande grundreglerna som övergripande gäller, tillägget är att man via index anpassar till en specifik grupp dvs indelar efter Corvetters prestanda inom klassen (där "toppklassen" följer reglerna fullt ut), vilket gör det hela intressantare för förarjämförelse mellan olika Corvetteförare (finns naturligtvis risk för att en och annans självbild på förarförmåga krackelerar men äras den som äras bör).
aha, så du menar att index-systemet är bara för att gruppindela förare och sen är det (ej omräknad) tid som gäller?
då missförstod jag nog tidigare, sorry
Nu missförstod du igen. En äldre Corvette har inte samma prestanda som en nyare, tex väghållning, traction control, motoreffekt, däcksbredd mm.
En vass C3 förare kan förmodligen aldrig köra samma varvtider som ens en halvusel C6Z06 förare pga den inbyggda prestandaskillnaden mellan modellerna.
Index är ett sätt att lyfta fram förarens individuella prestation och kora klubbens snabbaste förare alla kategorier/modeller, då indextiden utjämnar den inbyggda skillnaden mellan en gammal bil och en toppmodern.

Det kan skrämma och kommer sannolikt ändra den allmäna uppfattningen om flera förares förarkapacitet men kör en förare inte fullt med sin påkostade och helafyfantrimmade bil så får den materialstinna föraren få spö av en ordinär C3 där föraren verkligen tar ut max av sitt material. :twisted:
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Track Attack

Inlägg av Corinthian »

Mange_C5 skrev:Nu missförstod du igen. En äldre Corvette har inte samma prestanda som en nyare, tex väghållning, traction control, motoreffekt, däcksbredd mm.
En vass C3 förare kan förmodligen aldrig köra samma varvtider som ens en halvusel C6Z06 förare pga den inbyggda prestandaskillnaden mellan modellerna.
Index är ett sätt att lyfta fram förarens individuella prestation och kora klubbens snabbaste förare alla kategorier/modeller, då indextiden utjämnar den inbyggda skillnaden mellan en gammal bil och en toppmodern.

Det kan skrämma och kommer sannolikt ändra den allmäna uppfattningen om flera förares förarkapacitet men kör en förare inte fullt med sin påkostade och helafyfantrimmade bil så får den materialstinna föraren få spö av en ordinär C3 där föraren verkligen tar ut max av sitt material. :twisted:
så det är alltså inte snabbaste tid vinner.. det kan nog skrämma många och det låter heller inte optimalt i rolighets-faktor.
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Track Attack

Inlägg av Mange_C5 »

Corinthian skrev:
Mange_C5 skrev:Nu missförstod du igen. En äldre Corvette har inte samma prestanda som en nyare, tex väghållning, traction control, motoreffekt, däcksbredd mm.
En vass C3 förare kan förmodligen aldrig köra samma varvtider som ens en halvusel C6Z06 förare pga den inbyggda prestandaskillnaden mellan modellerna.
Index är ett sätt att lyfta fram förarens individuella prestation och kora klubbens snabbaste förare alla kategorier/modeller, då indextiden utjämnar den inbyggda skillnaden mellan en gammal bil och en toppmodern.

Det kan skrämma och kommer sannolikt ändra den allmäna uppfattningen om flera förares förarkapacitet men kör en förare inte fullt med sin påkostade och helafyfantrimmade bil så får den materialstinna föraren få spö av en ordinär C3 där föraren verkligen tar ut max av sitt material. :twisted:
så det är alltså inte snabbaste tid vinner.. det kan nog skrämma många och det låter heller inte optimalt i rolighets-faktor.
Jo snabbaste enskilda varvtid vinner, index tiderna är för att få fram %-skillnaden och är baserade på snitt av de snabbaste Oldies, -500 och +500 tiderna förra året.
Snabbaste varvtid i Oldies är ju fortfarande snabbast i Oldies tex.
Dock om man vill bli snabbaste förare oavsett klass så lär man behöva ligga i och köra under nedanstående realsnitttider för att vara konkurrenskraftig till att börja med, inga ouppnåeliga tider på nåt sätt. (kom ihåg att de snabbaste individuella tiderna i respektive klass är lägre än dessa snitttider)
Oldies 1,42
-500 1,32.
+ 500 1,28

Därefter gör man indexavdraget, dvs
Oldies; dra av 11% på presterad varvtid och få fram indexvarvtid
-500; dra av 3% på presterad varvtid och få fram indexvarvtid
+ 500; dra av 0% dvs presterad varvtid är = indexvarvtid

Snabbaste omräknade tid blir snabbaste förare alla kategorier/modeller :D
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Track Attack

Inlägg av Corinthian »

Mange_C5 skrev:Jo snabbaste enskilda varvtid vinner, index tiderna är för att få fram %-skillnaden och är baserade på snitt av de snabbaste Oldies, -500 och +500 tiderna förra året.
Snabbaste varvtid i Oldies är ju fortfarande snabbast i Oldies tex.
Dock om man vill bli snabbaste förare oavsett klass så lär man behöva ligga i och köra under nedanstående realsnitttider för att vara konkurrenskraftig till att börja med, inga ouppnåeliga tider på nåt sätt. (kom ihåg att de snabbaste individuella tiderna i respektive klass är lägre än dessa snitttider)
Oldies 1,42
-500 1,32.
+ 500 1,28

Därefter gör man indexavdraget, dvs
Oldies; dra av 11% på presterad varvtid och få fram indexvarvtid
-500; dra av 3% på presterad varvtid och få fram indexvarvtid
+ 500; dra av 0% dvs presterad varvtid är = indexvarvtid

Snabbaste omräknade tid blir snabbaste förare alla kategorier/modeller :D
alrighty.. men blir det ett rättvist sätt att räkna fram bästa förare? det är ju enklare att åka (jämförelsevis) fort med ett långsamt ekipage.. så det blir då enklare att bli en bättre förare ju äldre bil man har.. man är ju inte nödvändigtvis en sämre förare för att man inte åker på gränsen i en vass bil.. (nu tänkte jag kanske lite overkill, hehe)

Hursom blir det nog bra.. jag (och många andra) blir nöjd om jag bara får köra (och snacka skit i depån), haha
Det blir kul att kora både snabbaste ekipage och snabbaste förare!
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Track Attack

Inlägg av Mange_C5 »

Corinthian skrev: alrighty.. men blir det ett rättvist sätt att räkna fram bästa förare? det är ju enklare att åka (jämförelsevis) fort med ett långsamt ekipage.. så det blir då enklare att bli en bättre förare ju äldre bil man har.. man är ju inte nödvändigtvis en sämre förare för att man inte åker på gränsen i en vass bil.. (nu tänkte jag kanske lite overkill, hehe)

Hursom blir det nog bra.. jag (och många andra) blir nöjd om jag bara får köra (och snacka skit i depån), haha
Det blir kul att kora både snabbaste ekipage och snabbaste förare!
Jag håller nog inte med om att det är lättare att köra snabbt (dvs max av vad materialet kan leverera) i en gammal bil där man har sämre fäste, gungig fjädring, sämre bromsar osv.

Tiderna är tagna från förra året, jag vill gärna tro att man körde så snabbt som man kände sig bekväm med och gör samma i år?
Däremot skulle jag nog vilja sticka ut hakan och påstå att flera ekipage underpresterade förra året om man ser till materialet och presterade tider eller har man en bil man inte klarar av att ta ut max av men igen, de körde nog så snabbt som man kände sig bekväm med och det är nog ingen större skillnad i år i det avseendet.

Att basera index på snitttider gör beräkningen något mer stabil och bör uppdateras efter varje år (om index börjar användas i CCS).
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Track Attack

Inlägg av 745 »

Inte nog med att TA kan locka fler förare, att det finns många duktiga och intresserade har vi bla sett vid Gokartkörningarna & även på Malmby.
Dessutom erbjuder TA möjligheten att fler förare delar på en bil, tänk att få se Far & Son Nilsson göra upp om vem som är den bästa föraren 8)
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Jerka
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 613
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:38
Ort: Nacka

Re: Track Attack

Inlägg av Jerka »

745 skrev:Inte nog med att TA kan locka fler förare, att det finns många duktiga och intresserade har vi bla sett vid Gokartkörningarna & även på Malmby.
Dessutom erbjuder TA möjligheten att fler förare delar på en bil, tänk att få se Far & Son Nilsson göra upp om vem som är den bästa föraren 8)

Det är väl det som är CCS racings huvuduppgift . Att så många som möjligt upptäcker vad bilen är byggd för.
Som det är nu är det ca 10% av klubbens medlemmar som vågar använda sin bil till lite mer aktiv körning , målsättningen att minst dubblera den siffran når vi bara genom de enkla evenemangen.

Krångliga poängsystem o olika typer av index skrämmer bara i väg de som är i begrepp att prova

Event typ Ljungbyhed o Malmby gärna kombinerat med instruktörer är modellen för att locka fler nya deltagare

Som Göran nämner fler förare per bil är ett bra sätt för nyrekryteringen

För dom som vill tävla på riktigt finns det ju fullt av etablerade serier o tävlingar inom både bana o dragracing och för den del även drifting om nu någon har lust.
Gemensamt för dem är att där finns det redan regler , så det är inte något vi i vår lilla verksamhet behöver uppfinna

/Jerka
C2 -66 502
C5 -01 412 snabbaste bil 2012,2013
http://www.garaget.org/Corvette502
Member 9s club
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Track Attack

Inlägg av Mange_C5 »

Jerka skrev:

Krångliga poängsystem o olika typer av index skrämmer bara i väg de som är i begrepp att prova
/Jerka
Krångligt?? Bild
Din snabbaste tid minus ev. % om du tillhör "Oldies" eller "-500" och du har din varvtid

Och Bracket i dragracing är enklare..?
Bara att läsa CCS beskrivning av Bracket på hemsidan :lol:

Det var bara ett förslag på hur man kan presentera bästa förarprestation på ett mer rättvist sätt men förslaget kanske är mer än vad olika intressenter kan klara, av olika skäl? Bild

Krångligt? Knappast, om man inte vill att det skall uppfattas som krångligt. :roll:
Skrämmande? Knappast, om man inte är den som själv blir skrämd av vad resultatet kan bli. 8)

Jaja, ni gör hur ni vill.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Track Attack

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Jag tycker att vi kör varandras bilar, man lottar vilken bil man får
då blir det inget bråk om att nån har "fusktrimmat" !
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Track Attack

Inlägg av Mange_C5 »

Peter Anjou skrev:Hejsan !

Jag tycker att vi kör varandras bilar, man lottar vilken bil man får
då blir det inget bråk om att nån har "fusktrimmat" !
Är väl ingen som har bråkat om någon "fusktrimning"?

Annars får vi tacka för ett noga genomtänkt Bild förslag signerat Peter Anjou.
Det kan säkert finnas någon som nappar på ditt förslag på utlottning av din bil och vill kräma ut vad som går Bild
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Track Attack

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Dom flesta förstod nog att det var ett skämt !
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Track Attack

Inlägg av Mange_C5 »

Peter Anjou skrev:Hejsan !

Dom flesta förstod nog att det var ett skämt !


*edit*
Tagit bort min kommentar mot ständiga vitsigheter och skämt i olika trådar
Senast redigerad av Mange_C5 den mån jun 02, 2014 8:02, redigerad totalt 1 gånger.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Track Attack

Inlägg av 745 »

Jerka skrev:Det är väl det som är CCS racings huvuduppgift . Att så många som möjligt upptäcker vad bilen är byggd för.
Som det är nu är det ca 10% av klubbens medlemmar som vågar använda sin bil till lite mer aktiv körning , målsättningen att minst dubblera den siffran når vi bara genom de enkla evenemangen.

Event typ Ljungbyhed o Malmby gärna kombinerat med instruktörer är modellen för att locka fler nya deltagare

Som Göran nämner fler förare per bil är ett bra sätt för nyrekryteringen

För dom som vill tävla på riktigt finns det ju fullt av etablerade serier o tävlingar inom både bana o dragracing och för den del även drifting om nu någon har lust.
Gemensamt för dem är att där finns det redan regler , så det är inte något vi i vår lilla verksamhet behöver uppfinna

/Jerka
Helt rätt 8)

Ändå kör vi banracingen enligt egna hittipåregler :?

TROTS att det finns ett färdigt TA reglemente som:
Är säkrare.
Kräver ett minimum utav säkerhetsutrustning.
Inte frestar lika mycket på bromsar, däck & kylning.
Lätt kan samköras med andra.
Tillåter att flera förare delar på en bil.
Blir ett mindre steg för de förare som idag kör Superstage på tex Malmby men väljer att inte köra KM med nuvarande regler.
Lockade så många till CCS egen TA serie 2010.
Mot tas positivt i denna tråd.

Dessutom FINNS MÖJLIGHETEN att ENKELT jmf olika förarinsatser genom att multiplicera varvtiden med ett index.

Ni har ett val, kör vidare i samma hjulspår eller PROVA TA vid KM som i mycket påminner om Superstage som drar så många till tex Malmby.

Med en önskan om fler deltagare på KM. :D
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 234
Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
Ort: Stockholm & Tranås
Kontakt:

Re: Track Attack

Inlägg av axelg89 »

Mange_C5 skrev:
Peter Anjou skrev:Hejsan !

Dom flesta förstod nog att det var ett skämt !
Men du blev osäker och behövde klargöra att det var ett skämt..? :mrgreen:

Don't worry, de flesta som enbart känner till dig som ett namn på forumet (bl.a jag själv) har nog insett att mer seriösa inlägg från ditt tangetbord är som droppar i havet av.. :roll: låt oss kalla det inlägg som oftast inte tillför mycket mer än numerär till antalet inlägg.
vilket "hoppa på klimat" det har blivit på detta forumet de sista dagarna. När jag läste Peters inlägg tolkade jag det självklart som ett skämt och log åt det. 8)

Vidare så kan jag ju flika in min input här, jag skulle tycka det vore kul att vara med på ett och annat racingevennameng med klubben i min gamla c3a (har inte tid med hur många som helst) men har två problem:
¤ Har inga bälten i bilen, måste fixa detta
¤ CCS årsavgift är enligt mig lite dyr. 745kr på toppen av allt är ändå en kostnad (speciellt i studentekonomin) och bra mycket mer än vad andra klubbar tar (mustangclubben 400, porscheklubben 680, camaroklubben 400). Hursom lär jag i förlängningen gå med i klubben då denna hobby är dyr nog ändå och de sista 300kr på toppen inte gör så mycket skillnad kanske. Men det är iaf därför jag inte är medlem ännu.

Avslutningsvis angående index. Detta är ingen raketforskning och naturligtvis så krävs det en mycket bättre förare i en c3a för att den ska hålla jämna steg med en c6a runt banan varpå en justering bör vara helt nödvändig för att jämförelse skall kunna göras. Annars får man helt enkelt kröna en vinnare i respektive "klass" och ha en sådan klass för varje ålder/modifieringsgrad vilket i längden omständigare och tråkigare då man inte får tävla mot den stora massan. Hursom är väl dessa evenemang till för att roa och tror inte de står och faller på index eller ej, iaf inte för mej :lol:
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Track Attack

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Huvudsaken är väl att mungiporna är uppåt när man är ute
och åker/kör sin Corvette ! Vad man sen tycker eller inte tycker
spelar mindre, eller ingen roll alls ! Det är i alla fall min åsikt !
Ha en skön sommar !
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Track Attack

Inlägg av Ricky »

axelg89 skrev: Hursom är väl dessa evenemang till för att roa och tror inte de står och faller på index eller ej, iaf inte för mej :lol:
Exakt, vi ska ha kul och det har vi oavsett vem som hamnar högst på prispallen. :)

Du är naturligtvis hjärtligt välkommen och det vore jättekul om du hade lust att köra med oss på KM som är en jättetrevlig tillställning. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Track Attack

Inlägg av Mange_C5 »

Peter Anjou skrev:Hejsan !

Huvudsaken är väl att mungiporna är uppåt när man är ute
och åker/kör sin Corvette ! Vad man sen tycker eller inte tycker
spelar mindre, eller ingen roll alls ! Det är i alla fall min åsikt !
Ha en skön sommar !
* raderat*
Peter, jag förstår att det är din uppenbara åsikt men delar inte den då jag tycker att forum och potentiellt intressanta Corvetterelaterade diskussioner med det förhållningssättet endast skulle bli meningslösa.

Kör du ett varv till runt kvarteret så blir det bättre :wink: , du blir glad och jag kan passa på att försöka skriva något som kan tänkas ha eller få en meningsfull roll.
Senast redigerad av Mange_C5 den mån jun 02, 2014 18:39, redigerad totalt 1 gånger.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Track Attack

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Duh ??
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Track Attack

Inlägg av 745 »

Peter Anjou skrev:Hejsan !

Duh ??
Ibland är du riktigt rolig :lol:
Ha det gott :D
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Track Attack

Inlägg av 745 »

axelg89 skrev:vilket "hoppa på klimat" det har blivit på detta forumet de sista dagarna. När jag läste Peters inlägg tolkade jag det självklart som ett skämt och log åt det. 8)

Vidare så kan jag ju flika in min input här, jag skulle tycka det vore kul att vara med på ett och annat racingevennameng med klubben i min gamla c3a (har inte tid med hur många som helst) men har två problem:
¤ Har inga bälten i bilen, måste fixa detta
¤ CCS årsavgift är enligt mig lite dyr. 745kr på toppen av allt är ändå en kostnad (speciellt i studentekonomin) och bra mycket mer än vad andra klubbar tar (mustangclubben 400, porscheklubben 680, camaroklubben 400). Hursom lär jag i förlängningen gå med i klubben då denna hobby är dyr nog ändå och de sista 300kr på toppen inte gör så mycket skillnad kanske. Men det är iaf därför jag inte är medlem ännu.

Avslutningsvis angående index. Detta är ingen raketforskning och naturligtvis så krävs det en mycket bättre förare i en c3a för att den ska hålla jämna steg med en c6a runt banan varpå en justering bör vara helt nödvändig för att jämförelse skall kunna göras. Annars får man helt enkelt kröna en vinnare i respektive "klass" och ha en sådan klass för varje ålder/modifieringsgrad vilket i längden omständigare och tråkigare då man inte får tävla mot den stora massan. Hursom är väl dessa evenemang till för att roa och tror inte de står och faller på index eller ej, iaf inte för mej :lol:
Jag håller med dig det är tråkigt med hoppa på :( , och jag tror inte att Peter förstod hur hans skämt kunde uppfattas.

jag förstår att du kan tycka att det kostar den del pengar att vara med i CCS men sett i relation till vad man får så tycker jag att det är prisvärt, och jag är nog inte ensam om det med tanke på hur framgångsrikt CCSs koncept är.

Index borde inte vara raketforskning, men som du ser tycker en del att det är för krångligt och det är därför jag har försökt vara extremt tydlig med att man inte behöver använda index bara för att man kör TA, (om man nu tycker att det blir för svårt).
Det finns så många andra fördelar med TA så du har förstått allting rätt 8) det står inte och faller med index.

Men om man vill kora den bästa föraren oavsett bil är det en MÖJLIGHET.

Ha det bra och jag ser framemot att få se dig som medlem i CCS :D
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Track Attack

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan Mange !

Jag förstår faktiskt inte varför det " skulle bli meningslöst " med det
man gör, om man samtidigt försöker ha lite roligt !
Det är därför jag vill att man ska ha mungiporna uppåt !
Skriv svar