Vem är ansvarig vid tävling och bankörning?

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Vem är ansvarig vid tävling och bankörning?

Inlägg av Hejdarn »

Det är mycket gissningar i ämnet och hobby-jurist tolkningar så jag ringde till Tillståndsmyndigheten hos Rikspolisstyrelsen.
Det är de som har skrivit FAP 512-1 och som ger tillstånden.

När det gäller tävling är det enkelt. Den som har skrivit sitt namn som ansvarig på tillståndet är ansvarig.
Det innebär i vanlig ordning inte att alla andra är ansvarsfria beroende på händelse, men den personen är den man hänger först.

Jag håller på och jagar deras ansvarige jurist ang bankörning vilket är precis så enkelt som det brukar vara med myndigheter.
En kollega till juristen benämde det som en "juridisk spetsfundighet" så förmodligen är svaret att det inte är prövat i domstol och då är det ingen som vet, men vi får se.

Återkommer när jag fått fakta.
Mvh
Thomas
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Vem är ansvarig vid tävling och bankörning?

Inlägg av Jake »

Ansvarig för om vad händer? Nån trillar i depån, en läktare kollapsar, nån springer ut på banan, 3jeman påkörd av tävlingsbil i depån, 3je man påkörd av soptraktron i depån, 3jeman påkörd av följebil i depån, två bilar kör ihop ute på banan, bil kommer över räcket och flyger in i läktare, osv osv.

Jurisisk spetsfundighet, japp. Men det kommer inte att bli samma svar för alla dessa scenarier.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Vem är ansvarig vid tävling och bankörning?

Inlägg av Hejdarn »

Exakt så. Men vem är huvudansvarig är frågan. :)
Som jag skrev så kan givetvis fler bli ansvariga också, t ex om brandskyddet är felaktigt så blir i första hand den som skrivit på tillståndet som ansvarig hängd och därefter brandskyddsansvarig.
Mvh
Thomas
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Vem är ansvarig vid tävling och bankörning?

Inlägg av 745 »

Hejdarn skrev:Det är mycket gissningar i ämnet och hobby-jurist tolkningar så jag ringde till Tillståndsmyndigheten hos Rikspolisstyrelsen.
Det är de som har skrivit FAP 512-1 och som ger tillstånden.

När det gäller tävling är det enkelt. Den som har skrivit sitt namn som ansvarig på tillståndet är ansvarig.
Det innebär i vanlig ordning inte att alla andra är ansvarsfria beroende på händelse, men den personen är den man hänger först.

Jag håller på och jagar deras ansvarige jurist ang bankörning vilket är precis så enkelt som det brukar vara med myndigheter.
En kollega till juristen benämde det som en "juridisk spetsfundighet" så förmodligen är svaret att det inte är prövat i domstol och då är det ingen som vet, men vi får se.

Återkommer när jag fått fakta.
En inte helt lätt fråga då det är många inblandade, så här ser försäkringsbolagen på saken:
Om man saknar försäkring för motortävling eller den är ogiltig pga att man inte uppfyller villkoren så ersätter försäkringsbolagen dom drabbade med upp till 50 miljoner därefter krävs de inblandade, deltagare, arrangörer m.m. på det utbetalda beloppet.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Vem är ansvarig vid tävling och bankörning?

Inlägg av Hejdarn »

Helt riktigt att det är en svår fråga och jag tror att svaret från chefsjuristen (när jag får tag i henne) blir att "det får man se när det pövas i domstol". Men då har vi i alla fall frågat de som skrivit FAP512-1 och som är tillståndsmyndigheten. :)

När det gällde tävling så var det inga tveksamheter från tillståndsmyndigheten (se tidigare post), men frågan är vad de säger om trackdays/bankörning/utbildning, etc. Alltså icke-tävling.
Mvh
Thomas
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Vem är ansvarig vid tävling och bankörning?

Inlägg av Jake »

Hejdarn skrev: När det gällde tävling så var det inga tveksamheter från tillståndsmyndigheten (se tidigare post), men frågan är vad de säger om trackdays/bankörning/utbildning, etc. Alltså icke-tävling.
När jag rotade i ämnet för några år sedan så kom vi fram till att det är lagen om motortävlingsförsäkring som gäller för trackdays/bankörning/utbildning om det sker innom ett inhängnat tävlingsområde. Med undantag för att försäkringbolaget har gått med på att trafik/vagmskada gäller för just den specifika körningen, läs mer på svmc.se som mig veterligen är de enda som har ett så generellt undantag (poscheklubben skall ju också ha något tex)

Intressant att höra om du får samma svar :)
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Vem är ansvarig vid tävling och bankörning?

Inlägg av 745 »

Jake skrev:När jag rotade i ämnet för några år sedan så kom vi fram till att det är lagen om motortävlingsförsäkring som gäller för trackdays/bankörning/utbildning om det sker innom ett inhängnat tävlingsområde.
Helt rätt 8)

1 § Motortävlingsförsäkring skall finnas vid tävling med motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde. Försäkringsplikten fullgöres av den som anordnar tävlingen. Finns ej sådan anordnare, fullgöres försäkringsplikten i stället av tävlingsområdets ägare eller, om området har upplåtits till annan för tävling, av denne.

Med tävling likställes träning, övningskörning, uppvisning eller liknande användning av motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Vem är ansvarig vid tävling och bankörning?

Inlägg av Hejdarn »

Ska bli spännande att se om det är samma svar idag. :D
Att få tag i en myndighetsperson är lika lätt som att gyttjebrottas med en ål och de börjar alltid med en stor suck om man får tag i en.
Mvh
Thomas
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Vem är ansvarig vid tävling och bankörning?

Inlägg av 745 »

Hejdarn skrev:Ska bli spännande att se om det är samma svar idag. :D
Att få tag i en myndighetsperson är lika lätt som att gyttjebrottas med en ål och de börjar alltid med en stor suck om man får tag i en.
Som sagt var det är en mycket komplex fråga med många olika parter & regler. Om jag har förstått dig rätt har ni diskuterat FAP, varför inte samtidigt fråga polisen om vad som gäller för lagen om försäkring vid motortävling.
Lycka till med myndigheterna, det kan vara segt.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Vem är ansvarig vid tävling och bankörning?

Inlägg av Hejdarn »

745 skrev:
Hejdarn skrev:Ska bli spännande att se om det är samma svar idag. :D
Att få tag i en myndighetsperson är lika lätt som att gyttjebrottas med en ål och de börjar alltid med en stor suck om man får tag i en.
Som sagt var det är en mycket komplex fråga med många olika parter & regler. Om jag har förstått dig rätt har ni diskuterat FAP, varför inte samtidigt fråga polisen om vad som gäller för lagen om försäkring vid motortävling.
Lycka till med myndigheterna, det kan vara segt.
Kan passa på när jag har dem på tråden. :)
Mvh
Thomas
Skriv svar