Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Inlägg av Mange_C5 »

745 skrev:
Ubbe skrev:Kul att vingen och splittern gav sån resultat.
Du kunde känna skillnad när ni justerade vingen?det låter som att vingen gör ganska stor skillnad om den sitter rätt :wink:
Ska sjäv ner till Mantorp nu och testa bilen med mina modifieringar.Har kört en gång redan men nu ska jag pressa bilen lite till.
Det beror på hur vi ska tolka resultatet. :?
Bilen kändes (självklart) stadigare, men det är svårare att känna hur mycket den bromsade på rakorna.
För mig känns det som att Mange var något långsammare än Fredrik och något snabbare än mig, vilket jag tolkar som att Mange har blivit långsammare.
Det kan bero på en mängd olika faktorer tex:
Fredrik och jag har blivit snabbare.
Fredrik & min bil hade den kombination utav drag/downforce som passade underlaget/bana bäst.
Mange har inte hittat optimala inställningarna och inte vant sig vid att utnyttja det extra greppet
.


Det ska bli spännande att se hur det går för dig på Mantorp, testar du med & utan :?:
Hur mycket bedömmer du att dina modifieringar har givit hittills :?:

Men som sagt var än är inte sista ordet sagt, och jag tror säkert att Mange kan tjäna en del på Aero frågan är bara hur mycket :?:
Det stämmer nog i alla delar, ni är ännu snabbare i år, min bil borde vara något långsammare rakt fram och jag har de facto kört knappt 50 varv totalt i varierat väder med nuvarande aero men man lär sig efter varje varv. Tidsmässigt körde jag faktiskt nästan exakt samma som när jag var där senast för två år sedan, tidsförbättringen (ca 1 sek) i helgen beror nog på nya asfalten som sägs också göra ca 1 sek.

Så långsammare vet jag inte men jag är rätt säker på att om jag haft fritt framför mig i sista racet så.. :wink:

Det man kan konstatera är en snabb Corvetterookie som vågar utmana sig själv och oss med ungefär samma standardmässiga material skulle hänga med och slåss om placeringarna då bilarna genom åren visat sig vara jämna sinsemellan och skillnader mest hänger på muttern bakom ratten.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Inlägg av Ubbe »

Skulle vilja ha lite bilder och beskrivning på hur man monterar huvud strömbrytare/vilken modell och hur det ska kopplas/ Ubbe
Hoppas att ni kan hjälpa mig med det :)
VetteC5
Rookie
Rookie
Inlägg: 76
Blev medlem: sön feb 21, 2010 12:06
Ort: Vetlanda

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Inlägg av VetteC5 »

Ubbe skrev:Skulle vilja ha lite bilder och beskrivning på hur man monterar huvud strömbrytare/vilken modell och hur det ska kopplas/ Ubbe Hoppas att ni kan hjälpa mig med det :)
Jag bryter plus på batteriet och b+ på generatorn.
Har en vajer ut utanför bilen också.
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Inlägg av Bengt »

Vad har Toni för däck o dimensioner nu ? Verkar ju gå bra iaf :mrgreen:
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Inlägg av Mange_C5 »

Bengt skrev:Vad har Toni för däck o dimensioner nu ? Verkar ju gå bra iaf :mrgreen:
Vill minnas att han kör med Toyo 888 255 x 17 fram (men kan kanske också vara 275 x 17?) och 295 x 18 bak, höjd har jag dålig koll på men utbudet är ju rätt begränsat.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Inlägg av 745 »

Bengt skrev:Vad har Toni för däck o dimensioner nu ? Verkar ju gå bra iaf :mrgreen:
Både Toni och jag har precis fått hem en uppsättning Kumho :mrgreen:
Min egna erfarenheter utav Kumho är att dom är helt fantastiska i regn och ok i torrt, en annan som har kört dom med gott resultat är Martin Gistell som trots svagare/tyngre bil kör i cirklar runt oss andra när det bli blött 8) , tom med Toni får jobba hårt för att hänga med :shock: .
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Inlägg av Bengt »

V700 ?
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Inlägg av 745 »

Bengt skrev:V700 ?
V70A
255 / 40 / 17 & 305 / 30 / 18
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Inlägg av Mange_C5 »

I väntan på att se bilder på Andreas vingmontering (som exempel på montering på C6 kaross)
sååå... lägger jag in ett par bilder på hur mina synliga delar av infästningen ser ut. Bild
(Endplates är avplockade)
Bild

Bild

Och nej, jag kör inte med ferrita dämpare, är obligatorisk seriereklam. :wink:
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Inlägg av Corinthian »

Mange_C5 skrev:I väntan på att se bilder på Andreas vingmontering (som exempel på montering på C6 kaross)
sååå... lägger jag in ett par bilder på hur mina synliga delar av infästningen ser ut. Bild
(Endplates är avplockade)...
Trevligt! Kan man få se ett par bilder på infästningen under bagageluckan? Jag funderar på att göra en liknande.. om jag inte går utvändigt bakom bilen hela vägen ned... prio för mig är enkel avplockning av stagen så att man kan besiktiga/köra gata utan onödigt drag...
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Inlägg av Ubbe »

Får du inte in vatten i ruffen?När stagen går igenom bakluckan?
Vilken bredd är det på vingen?
Var motståndare till vinge tidigare men har upptäckt att den gör nog lite nytta;)

Jag fundera lite på vilket däcktryck ni kör på toyo däcken?
kör på 1.9 runt om (varmt)
När jag köpte däcken fick jag råd att ligga på 1.7
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Inlägg av Mange_C5 »

Ubbe skrev:Får du inte in vatten i ruffen?När stagen går igenom bakluckan?
Vilken bredd är det på vingen?
Var motståndare till vinge tidigare men har upptäckt att den gör nog lite nytta;)

Jag fundera lite på vilket däcktryck ni kör på toyo däcken?
kör på 1.9 runt om (varmt)
När jag köpte däcken fick jag råd att ligga på 1.7
Vatten i ruffen? Jo det borde finnas risk för det, men det finns kaross på rulle i matchande färg. :wink:

Vingen är 1530mm x Cord 250mm och 700mm mellan fästena.
Eller 0,00082613 nautiska mil lång vinge ovanför ruffen :mrgreen:
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Inlägg av Mange_C5 »

Corinthian skrev:
Mange_C5 skrev:I väntan på att se bilder på Andreas vingmontering (som exempel på montering på C6 kaross)
sååå... lägger jag in ett par bilder på hur mina synliga delar av infästningen ser ut. Bild
(Endplates är avplockade)...
Trevligt! Kan man få se ett par bilder på infästningen under bagageluckan? Jag funderar på att göra en liknande.. om jag inte går utvändigt bakom bilen hela vägen ned... prio för mig är enkel avplockning av stagen så att man kan besiktiga/köra gata utan onödigt drag...
Bygg antingen från ram inifrån eller från rakt upp från tvärbalk om du inte monterar ovanpå karossen, byggställning bakom bilen kräver en herrejösseskonstruktion eftersom du inte kan ta stöd någonstans. Dessutom så räcker det med en liten påkörning och byggställningen och sannolikt också vingen blir skit. :cry:

Jag har frilagt ramen, bultat och limmat vinkeljärn (sedan plastat tätt igen) som jag bultar fast benen i. Bara att lossa vingen, bulta loss benen och stänga luckan 8)
Bild
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Inlägg av Mange_C5 »

Lägger in ett par bilder på prototypsplittern efter att ha snyggat till den lite efter Kinnekulletävlingen. Det blev en del blessyrer här och var på splittern när jag råkade testa hållfastheten genom att köra på slutdelen av en Caterhams fina titanavgassystem. :?

Bild

Bild

Bild

Frihöjd är 75mm + och enligt regelkraven, fanns 3-5 mm slipmärke (från framkant och bakåt) längst fram undertill. Troligen lätt marktouch vid hård inbromsning men mindre än vad jag förväntade mig. Blir förmodligen mer på Knutstorp när man bromsar nere i Liton svängen.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Inlägg av Corinthian »

Mange_C5 skrev:...Bygg antingen från ram inifrån eller från rakt upp från tvärbalk om du inte monterar ovanpå karossen, byggställning bakom bilen kräver en herrejösseskonstruktion eftersom du inte kan ta stöd någonstans. Dessutom så räcker det med en liten påkörning och byggställningen och sannolikt också vingen blir skit. :cry:

Jag har frilagt ramen, bultat och limmat vinkeljärn (sedan plastat tätt igen) som jag bultar fast benen i. Bara att lossa vingen, bulta loss benen och stänga luckan 8)
Exakt, precis mina tankegångar.. tackrr!
Senast redigerad av Corinthian den ons jun 25, 2014 9:17, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Inlägg av Corinthian »

Ubbe skrev:Jag fundera lite på vilket däcktryck ni kör på toyo däcken?
kör på 1.9 runt om (varmt)
När jag köpte däcken fick jag råd att ligga på 1.7
såhär säger Toyo:
"The optimum temperature range is 85°-95° and ideally a maximum difference of 9° across the tread.

Increasing your tyre pressures will cause your tread temperatures to increase, more pressure stiffens
the tyre’s casing which results in the tread having to do more work resulting in the tread getting hotter.
Lowering your pressures will cause them to decrease.

VEHICLE WEIGHT - COLD/HOT PRESSURE
Very Light (< 800kg) 1,17-1,5 bar / 1,5-1,99 bar
Light (800-1000kg) 1,37-1,78 bar / 1,65-2,2 bar
Heavy (1000-1400kg) 1,58-1,86 bar / 1,93-2,75 bar
Very Heavy (>1400kg) 1,86-2,41 bar / 2,55-2,75 bar"


jag har nu införskaffat en ir-termometer och ska testa mig fram till vilket varmtryck som ger korrekt värme.... 7/7 vet vi, om det är bra väder på mantorp
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Inlägg av Mange_C5 »

Corinthian skrev:
VEHICLE WEIGHT - COLD/HOT PRESSURE
Very Light (< 800kg) 1,17-1,5 bar / 1,5-1,99 bar
Light (800-1000kg) 1,37-1,78 bar / 1,65-2,2 bar
Heavy (1000-1400kg) 1,58-1,86 bar / 1,93-2,75 bar
Very Heavy (>1400kg) 1,86-2,41 bar / 2,55-2,75 bar"[/i]

jag har nu införskaffat en ir-termometer och ska testa mig fram till vilket varmtryck som ger korrekt värme.... 7/7 vet vi, om det är bra väder på mantorp
Det är höga tryck de rekommenderar, kör man hårt så smälter däcken vid sådant varmtryck.
Tänk också på att IR endast ger yttertemp och inte temp i stommen, för det krävs mätare med probe. Det gäller att värma upp däckens stomme och inte bara ytan innan man laddar på.

Varmtryck är individuellt och beror till stora delar på hur breda däck man har och framförallt hur hårt man kör. Feskör och du kan behöva ligga på ett högre varmtryck för att bygga tillräcklig värme.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Inlägg av 745 »

Corinthian skrev:
Ubbe skrev:Jag fundera lite på vilket däcktryck ni kör på toyo däcken?
kör på 1.9 runt om (varmt)
När jag köpte däcken fick jag råd att ligga på 1.7
såhär säger Toyo:
"The optimum temperature range is 85°-95° and ideally a maximum difference of 9° across the tread.

Increasing your tyre pressures will cause your tread temperatures to increase, more pressure stiffens
the tyre’s casing which results in the tread having to do more work resulting in the tread getting hotter.
Lowering your pressures will cause them to decrease.

VEHICLE WEIGHT - COLD/HOT PRESSURE
Very Light (< 800kg) 1,17-1,5 bar / 1,5-1,99 bar
Light (800-1000kg) 1,37-1,78 bar / 1,65-2,2 bar
Heavy (1000-1400kg) 1,58-1,86 bar / 1,93-2,75 bar
Very Heavy (>1400kg) 1,86-2,41 bar / 2,55-2,75 bar"


jag har nu införskaffat en ir-termometer och ska testa mig fram till vilket varmtryck som ger korrekt värme.... 7/7 vet vi, om det är bra väder på mantorp
Riktigt höga tryck :shock: , men tillverkaren borde veta bäst.....
För egen del ska jag försöka få Mr Kumho (Martin, som själv kör Roadsport 8) ) att reda ut begreppen på Knutan, om det är fler som vill höra vad han har att säga, så kan jag fråga om han kan hålla ett "miniseminarium".
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Inlägg av Corinthian »

Mange_C5 skrev:
Corinthian skrev:
VEHICLE WEIGHT - COLD/HOT PRESSURE
Very Light (< 800kg) 1,17-1,5 bar / 1,5-1,99 bar
Light (800-1000kg) 1,37-1,78 bar / 1,65-2,2 bar
Heavy (1000-1400kg) 1,58-1,86 bar / 1,93-2,75 bar
Very Heavy (>1400kg) 1,86-2,41 bar / 2,55-2,75 bar"[/i]

jag har nu införskaffat en ir-termometer och ska testa mig fram till vilket varmtryck som ger korrekt värme.... 7/7 vet vi, om det är bra väder på mantorp
Det är höga tryck de rekommenderar, kör man hårt så smälter däcken vid sådant varmtryck.
Tänk också på att IR endast ger yttertemp och inte temp i stommen, för det krävs mätare med probe. Det gäller att värma upp däckens stomme och inte bara ytan innan man laddar på.

Varmtryck är individuellt och beror till stora delar på hur breda däck man har och framförallt hur hårt man kör. Feskör och du kan behöva ligga på ett högre varmtryck för att bygga tillräcklig värme.
Tycker åsså det låter högt men det finns ju bara ett sätt att kolla det, hehe
Har bubblat med en annan C6Z06 åkare och han hade 2.5 i varmtryck och han upplevde det som perfekt för hans körning
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Inlägg av Corinthian »

Mange_C5 skrev:Det är höga tryck de rekommenderar, kör man hårt så smälter däcken vid sådant varmtryck...
Tänkte bara flika in att 2,4-2,5 i varmtryck inte alls var några problem igår på mantorp i 30° värme.. hade faktiskt lite för låg snittvärme i däcken
dock blev mina däck lite för varma på insida i förhållande till utsidan (>9°) pga för hög Camber.. men annars var det smooth sailing... tourade 1'31-1'32 tider med fulltank & passagerare (1630kg)
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Inlägg av Bengt »

Mina Kuhmo v700 smälter redan vid 2bar, men det verkar som om R888:orna med GG blandning tål en del stryk, de verkar ju aldrig ta slut för en del ??
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Inlägg av Corinthian »

Bengt skrev:Mina Kuhmo v700 smälter redan vid 2bar, men det verkar som om R888:orna med GG blandning tål en del stryk, de verkar ju aldrig ta slut för en del ??
frågan är ju vilken temperatur dom har?
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Inlägg av Mange_C5 »

Corinthian skrev:
Mange_C5 skrev:Det är höga tryck de rekommenderar, kör man hårt så smälter däcken vid sådant varmtryck...
Tänkte bara flika in att 2,4-2,5 i varmtryck inte alls var några problem igår på mantorp i 30° värme.. hade faktiskt lite för låg snittvärme i däcken
dock blev mina däck lite för varma på insida i förhållande till utsidan (>9°) pga för hög Camber.. men annars var det smooth sailing... tourade 1'31-1'32 tider med fulltank & passagerare (1630kg)
Körde på Knutstorp i helgen i jämförbar yttertemperatur och varm asfalt och hade rejält sliriga däck efter 6-7 varv. :x
Mätte inte tempen men de (R888) var brännvarma vid 2,2-2,4 bar varmtryck (vilket är lite högre än jag normalt brukar ha som varmtryck).
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Inlägg av Corinthian »

Mange_C5 skrev:Körde på Knutstorp i helgen i jämförbar yttertemperatur och varm asfalt och hade rejält sliriga däck efter 6-7 varv. :x
Mätte inte tempen men de (R888) var brännvarma vid 2,2-2,4 bar varmtryck (vilket är lite högre än jag normalt brukar ha som varmtryck).
enl. Ralph så är ju Mantorp optimal bana för R888 eftersom dom kyls bra på rakorna, kan tänka mig att dom går lite varmare på knivigare banor
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Inlägg av Mange_C5 »

Corinthian skrev:
Mange_C5 skrev:Körde på Knutstorp i helgen i jämförbar yttertemperatur och varm asfalt och hade rejält sliriga däck efter 6-7 varv. :x
Mätte inte tempen men de (R888) var brännvarma vid 2,2-2,4 bar varmtryck (vilket är lite högre än jag normalt brukar ha som varmtryck).
enl. Ralph så är ju Mantorp optimal bana för R888 eftersom dom kyls bra på rakorna, kan tänka mig att dom går lite varmare på knivigare banor
Visst är det så. Det är hårda nedbromsningar och kurvor som bygger värme och det har inte Mantorp så mycket av.

Undrar hur det gått för dem som varit i Anderstorp? Hård nedbromsning efter rakan och långa kurvor borde ge värme om man pressat på litegrann.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Inlägg av Ubbe »

Corinthian skrev: enl. Ralph så är ju Mantorp optimal bana för R888 eftersom dom kyls bra på rakorna, kan tänka mig att dom går lite varmare på knivigare banor
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Inlägg av Ubbe »

Mina R däck R 888 verkar hålla bra länge! Har kört över 1000mil och ca 10stbantävlingar ;)
Körde på 1,95Bar och har otroligt bra grepp när det är 20+++ i luften.
När jag körde de två sista gångerna på Mantorp så har vi haft ca13 grader och inte alls haft det grepp som vi fick på Anderstorp!
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Inlägg av Corinthian »

Ubbe skrev:..När jag körde de två sista gångerna på Mantorp så har vi haft ca13 grader och inte alls haft det grepp som vi fick på Anderstorp!
Du behöver höja trycket när det är kallt... annars kommer dom inte upp i arbetstemp (85-95°)
som sagt, jag hade 2,5 bar och hade snitt-temp mellan 71° och 83° i mina när det var 30° ambient.... ska minska camber'n nu i veckan (så dom dif'ar mindre över däcksbredden) så blir det väl till att man testar mantorp igen 4/8... nån som är dugen på att hänga med?
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Inlägg av 745 »

Ubbe skrev:När jag körde de två sista gångerna på Mantorp så har vi haft ca13 grader och inte alls haft det grepp som vi fick på Anderstorp!
Nu när du har börjat utmana dig själv och använda ratt & bromsar så blir däcken varmare och du får bättre grepp & kan köra ännu hårdare 8)
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Inlägg av Mange_C5 »

Corinthian skrev: Du behöver höja trycket när det är kallt... annars kommer dom inte upp i arbetstemp (85-95°)
som sagt, jag hade 2,5 bar och hade snitt-temp mellan 71° och 83° i mina när det var 30° ambient.... ska minska camber'n nu i veckan (så dom dif'ar mindre över däcksbredden) så blir det väl till att man testar mantorp igen 4/8... nån som är dugen på att hänga med?
För breda däck och/eller kör kanske för sakta eftersom du inte får fart på värmen trots 2,5 bar? :wink:

Snittar du 10° skillnad mellan inner och ytter på varje däck? Det är inte så mycket skillnad och är du säker på att cambervinkel är grundproblemet?
Är din mätning från Mantorp eller annan bana som frestar på mer? Behövde du klättra ur själv för att mäta eller hade du någon som stod beredd (däcken svalnar av fort)?
Hur är slitaget då, kör du bara på insidorna nu eller?
Nu vet jag iofs inte hur extrema vinklar du kör med, hur mycket du tänker räta upp eller vilka däck du använder, de flesta som ökar tempot behöver än mer camber för att inte åka på ytterskuldrorna när det börjar gå fort i svängarna.
Men du kanske optimerar för gasa-bromsa optimalt på Mantorps rakor? :wink:
Skall bli intressant och höra om det går snabbare över varvet.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Skriv svar