Köpa däck från USA - problem med tullen?

Här kan vi ta upp frågor som handlar om att köpa bil på nätet och att importera från utlandet.
Vettesmurfen
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: fre jul 06, 2012 22:33

Köpa däck från USA - problem med tullen?

Inlägg av Vettesmurfen »

Jah har varit i kontakt med ett företag i USA som heter Tirerack.com. Jag har hittat däck till min Corvette som jag tänkt köpa och jag har fått uppgift om exakt hur mycket frakten skulle kosta.
Men i senaste mailet från företaget skriver dom så här: "Please note that these tires do not have an ECE code, which your country requires. This may cause problems clearing customs."

Är det någon som vet vad dom menar med detta? Vad betyder ECE code? Jag ringde tullverket och frågade, men dom hade ingen aning om vad det betydde.
Jag betalar ju ogärna 10 000 kr för däck som blir stoppade i tullen. Är det någon som handlat från detta företag?
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Köpa däck från USA - problem med tullen?

Inlägg av Hejdarn »

Mvh
Thomas
Vettesmurfen
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: fre jul 06, 2012 22:33

Re: Köpa däck från USA - problem med tullen?

Inlägg av Vettesmurfen »

Ok, då blev man åtminstone lite klokare. Men enligt personen jag pratade med på tullverket skulle det inte vara några problem att få dessa däck genom tullen. I och för sig visste han nog inte vad det handlade om. Tror ni att det är stor risk att dessa däck fastnar i tullen om jag beställer dom?
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 343
Blev medlem: mån apr 05, 2010 12:00
Ort: Gotland

Re: Köpa däck från USA - problem med tullen?

Inlägg av malte »

Tullen vet ju inte vad du skall använda däcken till.
Körning på bana eller sitta på en utställningsbil !
Så det låter otroligt om det skulle bli problem.
Jag har tagit in Nitto Invo som saknar e-märkning utan problem !
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Köpa däck från USA - problem med tullen?

Inlägg av Mange_C5 »

Det är e-märkning och typgodkända däck för gatbruk i bl.a Sverige som de syftar på, ingen e-märkning och polis och besiktning kan ha synpunkter.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Snoopy
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 142
Blev medlem: lör apr 05, 2008 17:40
Ort: Askersund

Re: Köpa däck från USA - problem med tullen?

Inlägg av Snoopy »

Jag har handlat ett flertal gånger från Tirerack och det har aldrig vart nåt problem med att få hem grejorna. Första gången jag handlade hade jag inte paypal och skulle betala med kort och blev lite bekymrad över att lämna ut kortnummer via telefon, men dagen efter ringde det en representatnt från Tirerack och ville klarera att det var jag som var kortinnehavare och att jag godkände köpet , så då kändes det bätre! Ang dina problem med märkningen så får jag håla med ovanstående, Tullen vet inte hur du ska använda dina däck och dom är ju inte förbjudna! Men sbp kan ha synpunkter fast det tror jag inte.
" If I wanted to go slow, I would have bought a Mustang! "
" With Ls7 your not driving fast, you are just flying slowly"
Now also 2011 SGM Camaro in the garage, Nice family car!
Skriv svar