Shopusa

Här kan vi ta upp frågor som handlar om att köpa bil på nätet och att importera från utlandet.
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Shopusa

Inlägg av hasseh »

Någon som har använt Shopusa för att frakta hem prylar och i så fall vilka erfarenheter har ni av dom.
När jag använder deras kalkylator så verkar det bli billigare att använda dom än att sköta det själv.

http://www.shopusa.com/shopusa/sweden/b ... ilar_-_mc/
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Shopusa

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

12,27 Sek/$ i exemplet med bromsskivan för 150$. Är det billigt?
Om jag handlar av t.ex. CC så är väl deras katalogpriser inklusive någon form av moms, eller???? Går det i så fall att få bort momsen???
Jag är som ni kanske förstår inte så erfaren av att handla på nätet från utlandet! Så det är därför dessa frågor kommer...
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Shopusa

Inlägg av hasseh »

magnum skrev:Hejs

12,27 Sek/$ i exemplet med bromsskivan för 150$. Är det billigt?
Om jag handlar av t.ex. CC så är väl deras katalogpriser inklusive någon form av moms, eller???? Går det i så fall att få bort momsen???
Jag är som ni kanske förstår inte så erfaren av att handla på nätet från utlandet! Så det är därför dessa frågor kommer...
Om man ska köpa något större som tex toppar och troligen även skivor får man nog räkna med att både tulla och momsa.
Momsen beräknas dessutom på hela kostnaden, dvs varans pris, frakt, ev försäkring, tull och vad det nu kan vara mera.

Det jag själv jämfört med i första hand är Summits motsvarighet där du får en summa för allt och då har Shopausa legat under.
Kan tänka mig att det finns en hel del andra lösningar och vi har ju också bra firmor som erbjuder mycket bra lösningar men ibland kan just ett sådant här alternativ vara intressant.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Shopusa

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Jag menar: Har dom i USA något liknande vår moms? I så fall, går det att få bort den?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Shopusa

Inlägg av hasseh »

magnum skrev:Hejs

Jag menar: Har dom i USA något liknande vår moms? I så fall, går det att få bort den?
Ok då missförstod jag dig. Handlar du med firmor så slipper du den vad jag vet. Olika stater har olika "moms". Kan inte deras system riktigt. Finns säkert någon som kan fylla i här.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Shopusa

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Ok, då är jag med! Tack hasseh! Då får vi se om någon kan den exakta USA "momsen".
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
chevette
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 263
Blev medlem: lör mar 07, 2009 21:51
Kontakt:

Re: Shopusa

Inlägg av chevette »

Jodå, visst har de "moms" i USA. Oftast bara kallad Tax. Ibland kallad VAT (Value Added Tax). Den varierar mellan olika delstater. Men i USA är skatten aldrig med i priserna. Inte i kataloger eller internet och inte ens på prislappar eller skyltar i affärer. Så det får man tänka på när man är där på plats och handlar, annars får man en överraskning när man kommer till kassan och ska betala.

Men det betyder också att man behöver aldrig fundera på det när man handlar från Sverige eftersom att det inte är med i priset. Handlar man från annat land, eller t.o.m. från en annan delstat, behöver man inte betala någon skatt så då läggs det inte på något heller.

Att vi får betala i slutändan ändå det sköter tullen om. :evil:
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Shopusa

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Tack chevette! Nu är det glasklart!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Skriv svar