vad blir egentligen slutnotan?

Här kan vi ta upp frågor som handlar om att köpa bil på nätet och att importera från utlandet.
Niclas...
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: mån jun 15, 2009 22:07
Ort: nyköping
Kontakt:

vad blir egentligen slutnotan?

Inlägg av Niclas... »

Ska handla delar för ca 12000 dollar inkl frakt hit.
Vad blir då påslaget här i sverige?
Vart kan man hitta billiga flygfrakter?
har bara handlat för mindre summor tidigare och då har påslagen varit riktigt dyra.
Tacksam för snabba svar...
Full fart spar tid...
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: vad blir egentligen slutnotan?

Inlägg av vette.se »

Om du betalar med kreditkort åker du på 1.5%-2,5% i avgift för utländsk valuta. Det är något alla kreditkortsbolag har, det skiljer bara lite på avgiften. Kom också ihåg att du som privatperson(eller vi som företag för den delen) aldrig har de kurser du ser i tidningarna, vi får alla betala mellan 10-20öre mer + avgiften enligt ovan. Det du ser i tidningarna är den kurs som bara banker och finansbolag har.

Tullen är ca 3,5% men det varierar lite beroende på typ av vara.

Momsen är 25% som vanligt.

Billigast är att köra med USPS (United StatesPostalService), det är billigt men du kan inte försäkra frakten så om det försvinner - långnäsa :o En annan nackdel med USPS är att de inte tar riktigt stora prylar med flygpaket.

UPS och Fedex är bäst, du har hela tiden koll på var prylarna befinner sig och det är försäkrat och de har garanterade leveranstider men det kostar !

Om du har stora prylar så har du UPS-SCS(UPS fraktbolag som kör typ pall-leveranser), Schenker (det var BAX tidigare i USA men Schenker köpte upp dem). Se upp med fraktpriserna för denna typ av fraktbolag, de säger ett fraktpris men sen tillkommer bränsletillägg, terminalavgift, hanteringsavgift, förtullningsavgift, utläggsavgift + utkörning om du vill ha det.

Vi som företag använder endast UPS/Fedex, vi kan inte riskera att leveranser försvinner med USPS. Som privatperson kan man kanske ta den risken. För alla pallfrakter kör vi med UPS-SCS.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Niclas...
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: mån jun 15, 2009 22:07
Ort: nyköping
Kontakt:

Re: vad blir egentligen slutnotan?

Inlägg av Niclas... »

Tack för ett snabbt och utförligt svar!!!
Såg att du hade en ZR1 koppling på försäljning.... den är jag troligen spekulant på, som min kändes igår är det dags..
Full fart spar tid...
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: vad blir egentligen slutnotan?

Inlägg av vette.se »

Niclas... skrev:Tack för ett snabbt och utförligt svar!!!
Såg att du hade en ZR1 koppling på försäljning.... den är jag troligen spekulant på, som min kändes igår är det dags..
Kom förbi och kika på kopplingen på vår träff lördag 9 april (https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 13&t=13135) !
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: vad blir egentligen slutnotan?

Inlägg av Jake »

En bra formel om du haldlar "många pinaler" som är "normaltunga" från tex summt

(Pris i $ + frakt i $ handling ) * dagskurs avrundat uppåt (forex 6.61) * 1.3

så om du handlar för $1200 så blir frakten grovt räknat 10-20%

(1200+30+150)*6.7*1.3 = 12000 sek.


Om du ringer eller mailar summit så får du totalpris med frakt och sedan bara att multiplicera med 1.3 och forex växelkurs.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Niclas...
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: mån jun 15, 2009 22:07
Ort: nyköping
Kontakt:

Re: vad blir egentligen slutnotan?

Inlägg av Niclas... »

Har just fått svar och denna leverantör vill ha betalt i förskott och sen 6-8 veckors leveranstid innan det skickas till sverige.....
Fyyyfan vad trött jag blir på tokiga amerikaner.....
Full fart spar tid...
fotograf2
Rookie
Rookie
Inlägg: 53
Blev medlem: ons jul 02, 2008 11:08
Ort: Västervik
Kontakt:

Re: vad blir egentligen slutnotan?

Inlägg av fotograf2 »

Det är alltid förskott när du handlar från USA
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Re: vad blir egentligen slutnotan?

Inlägg av Scania »

Niclas... skrev:Har just fått svar och denna leverantör vill ha betalt i förskott och sen 6-8 veckors leveranstid innan det skickas till sverige.....
Fyyyfan vad trött jag blir på tokiga amerikaner.....

Brukar aldrig vara några problem med förskott , jag skulle inte heller skicka ngt över atlanten utan att ha pengarna först.
Kör med schablonen 10kr/dollar när jag beställer ofta blir det billigare men enklare att räkna då.
Jag kör med Usps som transportör då fedex och ups brukar ha obehagliga kostnader :) aldrig haft några problem med Usps heller under alla år.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
ace67
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 25
Blev medlem: tis mar 27, 2007 12:51
Ort: West Coast

Re: vad blir egentligen slutnotan?

Inlägg av ace67 »

Tyckte du sa att du handlat via nätet innan ...DET ÄR ALLTID förskott eftersom firmorna har blivit blåsta 1 miljon gnger av personer som beställt och sedan inte hämtat ut eller sagt att dom inte fått varorna. Bara gilla läget eller köp från ngn lev. i Sverige men då blir det dyrare :-).
Lycka till
Niclas... skrev:Har just fått svar och denna leverantör vill ha betalt i förskott och sen 6-8 veckors leveranstid innan det skickas till sverige.....
Fyyyfan vad trött jag blir på tokiga amerikaner.....
Eat my dust :-)
Skriv svar