Beställa delar från USA?

Här kan vi ta upp frågor som handlar om att köpa bil på nätet och att importera från utlandet.
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 453
Blev medlem: tis mar 11, 2008 9:26
Ort: Göteborg

Beställa delar från USA?

Inlägg av Conan999 »

Hej. Nu när dollarn är så pass billig är det ju förmånligt att plocka hem lite delar. Tänkte höra lite vad ni har för erfarenheter angående detta? Vilka beställer ni av? Hur snabb är leveransen? Någon mer här som är intresserad av att ta hem Vararam eller Vortex insug.
MVH Conan999
goa2head
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 330
Blev medlem: fre dec 12, 2003 0:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Beställa delar från USA?

Inlägg av goa2head »

Jag beställer det mest genom Anders på R-tune. Men har handlat massor själv med och har fungerat kanonbra. Ca 1vecka brukar det ta att få grejerna. Dyrare frakt 3-4dagar.
Extreme Sportcars AB
Sveriges bästa sportbilsverkstad,Full service,
Motorbyggen,Custombyggen,Mappning,Reservdelar,
Tillbehör,Racing delar mm.
Vi har erfarenhet OCH utbildning...
Extreme Sportcars AB, +46 723026075, skicka sms vid ej svar.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Beställa delar från USA?

Inlägg av 745 »

Finns några olika trådar om att importera från USA, men kom ihåg att det kan löna sig att ta hjälp av ex.vis Anders på R-Tune (som har höstrea https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 25&t=10766 och hjälper oss med både sponsring, annonsering & goda råd)då han säkert har en del erfarenheter utav både Vararam & Vortex och vet vilket som kan passa dina behov bäst.
Lycka till :!:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
MikaelT
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: ons jan 21, 2009 20:13
Ort: Övik

Re: Beställa delar från USA?

Inlägg av MikaelT »

Ta hem från dom stora företagen så är det inga problem med frakt osv eller att man ska bli blåst. Från summit går det att få hem på några dagar om man vill det.

Sen är det ganska smart att kolla på www.corvetteforum.com om det är någon som har erbjudande på det du ska köpa.
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 453
Blev medlem: tis mar 11, 2008 9:26
Ort: Göteborg

Re: Beställa delar från USA?

Inlägg av Conan999 »

Tack för svaren. Har just skapat ett konto hos http://www.corvettesofhouston.com/index.php

Verkar vara ett stort ställe. Ska beställa ett Vararam insug där, kostar 1883kr med dagens dollarkurs exklusive frakt. Finns ju ingen som helst anledning att beställa detta genom en mellanhand i Sverige.
MVH Conan999
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Beställa delar från USA?

Inlägg av vette.se »

Conan999 skrev:Tack för svaren. Har just skapat ett konto hos http://www.corvettesofhouston.com/index.php

Verkar vara ett stort ställe. Ska beställa ett Vararam insug där, kostar 1883kr med dagens dollarkurs exklusive frakt. Finns ju ingen som helst anledning att beställa detta genom en mellanhand i Sverige.
$269*7,30kr*1.035*1.25= 2541kr + $frakt*7,30kr*1.25=?? Om det är UPS så gissar jag på ca $100 dvs totalt 3453kr hemma i sverige :D

Baksidan är om de skickar fel pryl eller om det är trasigt/felaktigt när du får det så får du stå för returfrakten och garantier på produkten existerar oftast inte om produkten är såld till någon utanför USA.
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 453
Blev medlem: tis mar 11, 2008 9:26
Ort: Göteborg

Re: Beställa delar från USA?

Inlägg av Conan999 »

$269*7,30kr*1.035*1.25= 2541kr + $frakt*7,30kr*1.25=?? Om det är UPS så gissar jag på ca $100 dvs totalt 3453kr hemma i sverige

Baksidan är om de skickar fel pryl eller om det är trasigt/felaktigt när du får det så får du stå för returfrakten och garantier på produkten existerar oftast inte om produkten är såld till någon utanför USA.

Vette.se: Varifrån får du 7,30kr? Betalar du detta så har du helt enkelt fel bank. Dollarn står i skrivande stund i 6,97kr. OK man tar en viss risk såklart när man beställer delar utomlands men det gör man även genom inhemska beställningar.

En annan fråga till dej Anders: Det var jag som ringde dej igår(onsdag) angående Vortex insuget plus Powerducten då du mailat mej att detta kommit. Jag svarade dej samma dag men fick ej något svar. Trodde du skulle kolla din mail snabbt och var angelägen att skicka det så fort det gick när det redan var väldigt sent, du påstod att du inte hann. Konstigt nog så hinner du skriva en massa inlägg här? Delarna avbeställdes under vårt samtal igår av en ren princip från min sida.

Är det detta Insug som ligger under "utförsäljning" nu 1000 kr billigare? När jag pratade med dej om du kunde gå ner något i pris eftersom det var så pass försenat så sa du "att det går ej för jag kan inte sälja med förlust". Om det är delarna jag beställde som ligger ute på din hemsida så har du inte skött det speciellt snyggt. Tyvärr får du underkänt av mej när det gäller servicemind.

Hälsn Conny i Göteborg
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Beställa delar från USA?

Inlägg av vette.se »

Conan999 skrev:Vette.se: Varifrån får du 7,30kr? Betalar du detta så har du helt enkelt fel bank. Dollarn står i skrivande stund i 6,97kr. OK man tar en viss risk såklart när man beställer delar utomlands men det gör man även genom inhemska beställningar.
Dollarkursen du ser i tidningar etc är det som banker betalar, du som privatperson får alltid en högre kurs samt att alla tar ut 1.5%-2.5% i växlingsavgift vid transaktioner i utländsk valuta vilket jag också räknat in.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
MickeW
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 637
Blev medlem: tor sep 08, 2005 11:52
Ort: Grödinge
Kontakt:

Re: Beställa delar från USA?

Inlägg av MickeW »

Tullen och momsen som man får betala baseras inte heller på aktuell dagskurs, den kursen man får betala efter justeras väl bara 2ggr/månad tror jag, så har man otur så får man betala på en "dålig kurs".

mvh
MickeW
Även en silverfisk kan glimma till!
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 453
Blev medlem: tis mar 11, 2008 9:26
Ort: Göteborg

Re: Beställa delar från USA?

Inlägg av Conan999 »

Vette.se: Kommentera gärna det andra jag skrev oxå.
MVH Conan999
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Beställa delar från USA?

Inlägg av vette.se »

Conan999 skrev:Vette.se: Kommentera gärna det andra jag skrev oxå.
Om du har problem med mig så ring eller maila :roll:

Läs gärna https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?f=14&t=7
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 453
Blev medlem: tis mar 11, 2008 9:26
Ort: Göteborg

Re: Beställa delar från USA?

Inlägg av Conan999 »

Vette.se: Har absolut inte brutit mot några som helst av forumets regler. Om jag tycker att tex ett företag/firma har skött sej dåligt så är det väl av allra högsta intresse att sådant kommer fram till andra likasinnade? Anmäl inlägget om du vill. Tycker sånt här ska vara till allmänhetens kännedom så därför skriver jag i forumet. Ju fler Corvetteägare som får reda på detta desto bättre är det. Mailar jag dej och vi har en konversation på tu man hand så sprids inte informationen. Visa lite god vilja och svara på mina frågor istället. Du vet min mail ifall du inte vill skriva här.

Jag kan ta frågan igen, varför ville du inte sälja Vortex insuget plus Powerducten till ett något reducerat pris till mej när du sedan lägger ut det på hemsidan 1000kr billigare? Vad är problemet?
MVH Conan999
Användarens profilbild
Tomand
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: mån jul 27, 2009 16:32
Ort: Växjö

Re: Beställa delar från USA?

Inlägg av Tomand »

Hej

Jag beställer alltid direkt från USA utan mellanhand här i Sverige och vilken service det är. Trevliga människor som svarar direkt. Att kostnaden skulle vara samma som här i Sverige efter alla pålägg stämmer verkligen inte, visst beställer man en större sak så blir ju fraktkostnaden givetvis hög.

Jag köpte dock en fjärrstyrd skylthållare från en firma här i Sverige (säger inte vilken :-))
Det utlovades vid beställning ett visst datum och när jag ringde igen så blev det ett annat och sen ett annat. Efter låååångt över en månad så tröttnade jag. Samma skylthållare beställdes från USA, ca 1900 kr billigare med alla avgifter inräknade. Beställdes på en Torsdags kväll och kom fram till mig måndag morgon. Fint paketerat och allt var enligt beskrivning. Vi har i familjen handlat massor med delar till våra bilar och aldrig blivit lurade, gäller bara att kolla upp vem man handlar av (samma som i Sverige alltså)
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 453
Blev medlem: tis mar 11, 2008 9:26
Ort: Göteborg

Re: Beställa delar från USA?

Inlägg av Conan999 »

Tomand: OK det låter väldigt bra. Jag har än så länge inte köpt nåt direkt från USA men nästa gång jag drar dit så ska det handlas :P. Vilka i USA är det du brukar handla av?
MVH Conan999
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Beställa delar från USA?

Inlägg av vette.se »

Tomand skrev:
Jag köpte dock en fjärrstyrd skylthållare från en firma här i Sverige (säger inte vilken :-))
Det utlovades vid beställning ett visst datum och när jag ringde igen så blev det ett annat och sen ett annat. Efter låååångt över en månad så tröttnade jag. Samma skylthållare beställdes från USA, ca 1900 kr billigare med alla avgifter inräknade. Beställdes på en Torsdags kväll och kom fram till mig måndag morgon.
Vi rår tyvärr inte över amerikanska leverantörers/tillverkares leveranstider. Skylthållaren med remote var en helt ny produkt när du beställde den och tillverkaren hade inte fått ut några enheter från sin produktionslina. Vi blev lovade leverans flera gånger men det drog bara ut på tiden. Till sist över en månad senare hade de en produktionslot färdig som distribuerades ut till alla US återförsäljare och vi kunde få leverans. Vid den tidpunkten hade du förståeligt nog tröttnat på att vänta och beställde själv, då fanns den direkt tillgänglig för dig liksom för oss och alla andra men hade du beställt själv vid samma tidpunkt som du istället beställde från oss så hade du fått vänta lika länge i alla fall.

Att priserna oftast blir lägre om du handlar direkt själv är ingen nyhet, det vet nog alla som har eller är på gång att handla själv direkt. Det är upp till var och en att avgöra om man vill ha lokal support, service, alla typer av hjälp före val av produkt och med produkten efter inköp samt garantier.
Användarens profilbild
Tomand
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: mån jul 27, 2009 16:32
Ort: Växjö

Re: Beställa delar från USA?

Inlägg av Tomand »

Japp, det är som sagt upp till var och en. Och för mig spelar det ingen roll om det är lokal support bara det är bra support. Vilket jag har fått.

Angående att det var en ny produkt stämmer inte riktigt då jag hade gått och funderat på att köpa den ett tag och vet vilka hemsidor som hade den och hur länge den har funnits tillgänglig. Detta är dock inte det största problemet utan att leveransdatumet ändrades varje gång man ringde. Hade varit bättre att säga två månader direkt så man iallafall vet vilket.
Användarens profilbild
Tomand
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: mån jul 27, 2009 16:32
Ort: Växjö

Re: Beställa delar från USA?

Inlägg av Tomand »

Conan999 skrev:Tomand: OK det låter väldigt bra. Jag har än så länge inte köpt nåt direkt från USA men nästa gång jag drar dit så ska det handlas :P. Vilka i USA är det du brukar handla av?
Hej, det är mig du köpte avgassystemet av förresten :-) Jag brukar handla från Ebay för det mesta, många firmor som annonserar där och har funkat kanon.
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Beställa delar från USA?

Inlägg av vette.se »

Tomand skrev:Detta är dock inte det största problemet utan att leveransdatumet ändrades varje gång man ringde. Hade varit bättre att säga två månader direkt så man iallafall vet vilket.
Jag framförde bara de leveranstider som jag fick besked om från min leverantör, och eftersom det blev framflyttat hela tiden så blev datumen till dig framflyttade hela tiden.

Sen är det ett allmänt känt faktum att amerikanska företag börjar annonsera och marknadsföra produkter långt innan de är tillgängliga.
kak
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 40
Blev medlem: mån feb 26, 2007 22:56
Ort: stockholm

Re: Beställa delar från USA?

Inlägg av kak »

Jag har handlat mycket från både USA och vette.se dem senaste 3åren jag ägt min c5:a.
Har bra erfarenhet från SummitRacing, Corvetteparts, Ecklers, Ebay, CorvetteCentral och vette.se.

för det mesta har allting gått bra med både priser och leveranstider, det jag vill säga här är att man tar alltid en risk när man handlar från USA. har åkt på en hel del fel leveranser och dubbel dragningar från kontot som jag förlorat mycket pengar på.
Å andra sidan har jag fått fel leverans från vette.se också men det bästa med det var att jag inte behövde betala för det, behövde inte skicka tillbaka det till leverantören osv. plus att jag, personligen talat, har fått hjälp o support av Anders med allt jag handlat av honom.

Så det jag vill säga är att det finns en tryghet att handla från en mellanleverantör från sverige ibland även om det kan kosta en smula mera...

mvh Kostas
Användarens profilbild
Tomand
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: mån jul 27, 2009 16:32
Ort: Växjö

Re: Beställa delar från USA?

Inlägg av Tomand »

Ja men gäller att hitta någon firma i USA som man kan lita på att handla av. Samma sak gäller här i Sverige. Man får kolla upp dom först via recensioner samt ta kontakt med dom innan man lägger en beställning. Har aldrig varit utsatt för några dubbeldragningar under alla år jag handlat.
kak
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 40
Blev medlem: mån feb 26, 2007 22:56
Ort: stockholm

Re: Beställa delar från USA?

Inlägg av kak »

Tomand skrev:Ja men gäller att hitta någon firma i USA som man kan lita på att handla av. Samma sak gäller här i Sverige. Man får kolla upp dom först via recensioner samt ta kontakt med dom innan man lägger en beställning. Har aldrig varit utsatt för några dubbeldragningar under alla år jag handlat.

Jo då, klart man kollar upp och försöker samla på sig så mycket info som möjligt innan man plockar fram credit kortet. Men fel sker ändån (även från dom bästa leverantörerna) och då kan man inte göra så mycket med grejerna som kommer från USA förutom att försöka sälja vidare på blocket eller så...

Ett ex. jag beställde mina fälgar från USA med däck, beställde svarta fälgar med polerad kant och Toyo Proxis däck, fick hem grejerna relativt snabbt, ca 2veckor, men när jag öppnade packeten så fann jag endast fälgar utan däck plus att dem var kromade.. detta skedde mitt i Juli månad 2007. Slutade med att jag köpte däcken här hemma och slängde på dem kromade fälgarna efter en massa telefon samtal och mejl till USA. Jag förlorade några tusenlappar på hela affären men jag fick tillbaka pengarna för däcken från USA leverantören och efter det hela var klart så var det dags att ställa av bilen i garaget.. :-)
Ironin var att jag kunde köpa fälgarna här hemma också med det slutliga priset jag kom upp till.

Så en risk tar man oavset var man handlar ifrån, det är tryggheten man saknar från USA som man har hemma...//Kostas
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 453
Blev medlem: tis mar 11, 2008 9:26
Ort: Göteborg

Re: Beställa delar från USA?

Inlägg av Conan999 »

Tomand: Aha det är du :) . Mitt Borla funkar fint. Var just och hämtade mitt nya grenrör BBK från Vette Småland nu. Får se när jag hinner slänga på det :roll: . Håller med dej om att recensioner ska kollas upp och sånt skall ju framföras på forumet där Corvetteåkarna finns. Själv kommer jag aldrig mer att handla något av vette.se, varför framkommer längre upp i tråden. Hoppas du är nöjd med C6:an. Jag träffade en kille från klubben igår och fick provåka en sväng i hans -05:a, den gick fint.
MVH Conan999
Användarens profilbild
Tomand
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: mån jul 27, 2009 16:32
Ort: Växjö

Re: Beställa delar från USA?

Inlägg av Tomand »

Conan999 skrev:Tomand: Aha det är du :) . Mitt Borla funkar fint. Var just och hämtade mitt nya grenrör BBK från Vette Småland nu. Får se när jag hinner slänga på det :roll: . Håller med dej om att recensioner ska kollas upp och sånt skall ju framföras på forumet där Corvetteåkarna finns. Själv kommer jag aldrig mer att handla något av vette.se, varför framkommer längre upp i tråden. Hoppas du är nöjd med C6:an. Jag träffade en kille från klubben igår och fick provåka en sväng i hans -05:a, den gick fint.

Hej, ja C6an går som en dröm. Ja borlat var ett härligt avgassystem. Hörs flera km. Om du har msn så skicka gärna den till mig.
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 453
Blev medlem: tis mar 11, 2008 9:26
Ort: Göteborg

Re: Beställa delar från USA?

Inlägg av Conan999 »

Tomand: Kan dröja nån vecka till innan jag syns på MSN eftersom min hårddisk pajade. En kompis fixar detta nu.

kona@tiscali.se
MVH Conan999
BoBBa72
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 37
Blev medlem: sön mar 08, 2009 15:16
Ort: Stockholm

Re: Beställa delar från USA?

Inlägg av BoBBa72 »

Jag köper allt från USA nu och andra leverantörer pga service, priser och bemötande.
Att en mellanleverantör kostar en smula mer måste vara årets understatement :P
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 453
Blev medlem: tis mar 11, 2008 9:26
Ort: Göteborg

Re: Beställa delar från USA?

Inlägg av Conan999 »

Bobba72: Har du nån leverantör att rekommendera?
MVH Conan999
BoBBa72
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 37
Blev medlem: sön mar 08, 2009 15:16
Ort: Stockholm

Re: Beställa delar från USA?

Inlägg av BoBBa72 »

Conan999 skrev:Bobba72: Har du nån leverantör att rekommendera?
Hemma här i Sverige har jag köpt diverse saker från Hansen Racing, köpte ett Magnaflow system och fick det monterat till ett väldigt bra pris och killarna på avgassidan av företaget var supertrevliga.
Dom fotade och mailade bilder på installationen till mig, dom tyckte säkert om bilen :p

Från USA har jag köpt saker från:
http://www.eastcoastsupercharging.com/
http://www.lgmotorsports.com/catalog/index.php
http://www.fastengineparts.com/
http://www.summitracing.com/
http://www.partstaxi.com
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 453
Blev medlem: tis mar 11, 2008 9:26
Ort: Göteborg

Re: Beställa delar från USA?

Inlägg av Conan999 »

Bobba: Tack för länkarna. Blir nog att beställa lite prylar i vinter.
MVH Conan999
Valle
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: tor aug 05, 2010 21:10
Ort: Södertälje

Re: Beställa delar från USA?

Inlägg av Valle »

Nä, nu blir det nog egna beställningar för min del också framöver. Har beställt 2 ggr från vette.se varav den första tog 1 månad för offertsvar och sedan 2 månader innan leverans av 1 st artikel.
Den senaste beställning gjordes i oktober och tog även denna 2 månader att få hem från corvettecentral via vette.se
Dessutom får man sällan uppdatering i ärendet utan får själv suga ur information för att höra vad som händer.
Nä, jag tror nog man gör bäst i att köpa utan mellanhänder.
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Beställa delar från USA?

Inlägg av vette.se »

Tyvärr rår vi inte över US leverantörernas leveranstider även om vi skulle vilja :) - har de inte en vara i lager så får vi vänta liksom alla andra. Vi håller hela tiden kontakten med leverantören för att se om någon ny status finns, vet inte de heller när tillverkaren kommer leverera en produkt som är på backorder så finns ingen ny information att framföra.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Skriv svar