fräsarns 71a, har kört motorn i bromsbänk
fräsarns 71a, har kört motorn i bromsbänk
Nu har jag varit och kört i bromsbänk hos dr ernie. Skönt att kunna mappa i lugn och ro och se att allt funkar som tänkt. Körde först ett svep precis som den var i somras och då blev det 740 hk med jättefin kurva, kändes riktigt bra att jag mappat det så bra genom att vingla fram på småvägarna. Sen blev det lite justeringar, mest minskning av bränsle och lite höjning av tändning. Den gav som mest 839 hk i bänken vilket blir 826 hk korrigerat. Här är de korrigerade siffrorna. Jag är helnöjd och hyfsat sugen på att provköra, 90 hk till lär man ju märka iallafall
Finns en liten film också http://tott.ulkhyvlers.net/~ximon/Fraesarn.wmv
Tyvär blir ju ljudet lite lidande när den sitter i ljudisolerat rum.
Motorn är en 383 med med Dart-block, callies-vev, manley-stakar, wiseco-kolvar, vanlig hydraulkam, AFR 195 toppar, Vortech V7 kompressor, eget insug och Autronic sm2 sprut, Autronic 500R CDI-tändning waste fire med 8st msd-spolar. Allt inrymt under låga sb standardhuven.
Får se om man kanske ska ordna en riktig projekttråd sedan.
/387 Daniel Broman
Finns en liten film också http://tott.ulkhyvlers.net/~ximon/Fraesarn.wmv
Tyvär blir ju ljudet lite lidande när den sitter i ljudisolerat rum.
Motorn är en 383 med med Dart-block, callies-vev, manley-stakar, wiseco-kolvar, vanlig hydraulkam, AFR 195 toppar, Vortech V7 kompressor, eget insug och Autronic sm2 sprut, Autronic 500R CDI-tändning waste fire med 8st msd-spolar. Allt inrymt under låga sb standardhuven.
Får se om man kanske ska ordna en riktig projekttråd sedan.
/387 Daniel Broman
http://www.fraesarn.se konstruktion cnc-fräsning cnc-svarvning tigsvetsning
Re: fräsarns 71a, har kört motorn i bromsbänk
Ja det där är motorporr på hög nivå!
riktigt snygg installation,insuget är
det lär ju gå ett par däck med den motorn....
riktigt snygg installation,insuget är
det lär ju gå ett par däck med den motorn....
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare
- Inlägg: 302
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
- Ort: Ale Ahle District
Re: fräsarns 71a, har kört motorn i bromsbänk
Ahhh, riktigt snyggt! Inte dåligt att hitta så mycket extra pulver.
Alltid lika imponerande att se dina aluminium jobb!
Är du nöjd med AFR topparna? Flödar de tillräckligt på avgassidan för dig?
Hade vart kul å se vad du kan få för tider med anpassad drivlina och slicks...
/ Micke
Alltid lika imponerande att se dina aluminium jobb!
Är du nöjd med AFR topparna? Flödar de tillräckligt på avgassidan för dig?
Hade vart kul å se vad du kan få för tider med anpassad drivlina och slicks...
/ Micke
C3 -72, Original Matching Number
C4 -91, Z07, 434cui, 6-speed
C4 -91, Z07, 434cui, 6-speed
Re: fräsarns 71a, har kört motorn i bromsbänk
Intreressant bygge
Detta vill vi se mer om.
Detta vill vi se mer om.
vette-70 bb 540. Tom.s 12 bolt 1480kit
Re: fräsarns 71a, har kört motorn i bromsbänk
Grattis Daniel, vilka fantastiskt bra siffror du visar upp!fräsarn skrev:Nu har jag varit och kört i bromsbänk hos dr ernie. Skönt att kunna mappa i lugn och ro och se att allt funkar som tänkt. Körde först ett svep precis som den var i somras och då blev det 740 hk med jättefin kurva, kändes riktigt bra att jag mappat det så bra genom att vingla fram på småvägarna. Sen blev det lite justeringar, mest minskning av bränsle och lite höjning av tändning. Den gav som mest 839 hk i bänken vilket blir 826 hk korrigerat. Här är de korrigerade siffrorna. Jag är helnöjd och hyfsat sugen på att provköra, 90 hk till lär man ju märka iallafall
Är dr Ernie någon du kan rekomendera, tänkte nån gång i framtiden lämna in min motor för justering för att få ut de där sista hk!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Re: fräsarns 71a, har kört motorn i bromsbänk
Underbart alltså!
Det där insuget är konst
Hela motorn är en riktig Mona-Lisa får jag säga
Ännu bättre när motorn går lika bra som den ser ut också
Den där motorn har du fått till grymt bra!
Det där insuget är konst
Hela motorn är en riktig Mona-Lisa får jag säga
Ännu bättre när motorn går lika bra som den ser ut också
Den där motorn har du fått till grymt bra!
Corvette `88
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"
http://www.garaget.org/?car=154673
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"
http://www.garaget.org/?car=154673
Re: fräsarns 71a, har kört motorn i bromsbänk
WOW..satan i gatan
_________________________
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Re: fräsarns 71a, har kört motorn i bromsbänk
Så jävla vackert! finns inte ord som beskriver detta!
Hade en gång en C5-99, Z06 Fjädrar & hämmare, SLP Underdrive Pulley, Dynatech Headers, Corsa Tiger Shark Exhaust.
Re: fräsarns 71a, har kört motorn i bromsbänk
Tack alla
Jag kan verkligen rekommendera Dr ernie, mycket bra att ha att göra med.
Jag är helnöjd med AFR-topparna känns galet prisvärda, som det är nu så tror jag det är kammen som stoppar men nu får det vara såhär. Körde 10.29 / 216km/h i somras utan däckbyte eller annat fuffens, känns ju lite som fel bil att hålla på såhär med men det är ju det som är lite kul också.
Något som måste göras om är avgassystemet, mätte upp 0.6 bars mottryck i kollektorn i somras med 2x2.5 tum, frågan är om det räcker att gå upp till 3 tum eller om det behövs ännu grövre.
Samtidigt tycker jag det låter mer än tillräckligt som det är med 2.5 tum, börjar bli dags att bestämma sig.
Jag kan verkligen rekommendera Dr ernie, mycket bra att ha att göra med.
Jag är helnöjd med AFR-topparna känns galet prisvärda, som det är nu så tror jag det är kammen som stoppar men nu får det vara såhär. Körde 10.29 / 216km/h i somras utan däckbyte eller annat fuffens, känns ju lite som fel bil att hålla på såhär med men det är ju det som är lite kul också.
Något som måste göras om är avgassystemet, mätte upp 0.6 bars mottryck i kollektorn i somras med 2x2.5 tum, frågan är om det räcker att gå upp till 3 tum eller om det behövs ännu grövre.
Samtidigt tycker jag det låter mer än tillräckligt som det är med 2.5 tum, börjar bli dags att bestämma sig.
http://www.fraesarn.se konstruktion cnc-fräsning cnc-svarvning tigsvetsning
Re: fräsarns 71a, har kört motorn i bromsbänk
Nähä det går tydligen inte att köra fortare än jag gjort tidigare, har legat mellan 10.39-10.60 och 215-220 km/h hela tiden då det varit okej grepp, kan inte säga att jag märker någon skillnad när jag är ute och kör heller. Provade några svängar på Kjula att köra utan avgasrör men det blev ingen skillnad alls, mycket märkligt men om den bara fortsätter att fungera så här bra får man nog vara nöjd ändå.
Blev stora servicen på lådan, tvåans lameller var visst lite slitna, konstigt nog märktes det inte alls när jag körde förutom att guvernörventilen kärvade ihop av all smuts. Som tur var så hade jag delar hemma så det blev bara 3 dagars driftstörning.
Har haft problem med att den tagit in olja genom veniltätningarna när jag körde med teflontätningar och 12mm slang till vehusventilationen. Bytte till vitontätningar och gjorde nya burkar för 20mm slang till vevhusvenilationen så nu verkar det hålla tätt.
Var och körde superstage på malmby, helt klart det roligaste på mycket länge, hoppas det blir fler tillfällen.
Fräste till ett par locating-brickor till bakaxelbalken.
Från kjula
Blev stora servicen på lådan, tvåans lameller var visst lite slitna, konstigt nog märktes det inte alls när jag körde förutom att guvernörventilen kärvade ihop av all smuts. Som tur var så hade jag delar hemma så det blev bara 3 dagars driftstörning.
Har haft problem med att den tagit in olja genom veniltätningarna när jag körde med teflontätningar och 12mm slang till vehusventilationen. Bytte till vitontätningar och gjorde nya burkar för 20mm slang till vevhusvenilationen så nu verkar det hålla tätt.
Var och körde superstage på malmby, helt klart det roligaste på mycket länge, hoppas det blir fler tillfällen.
Fräste till ett par locating-brickor till bakaxelbalken.
Från kjula
http://www.fraesarn.se konstruktion cnc-fräsning cnc-svarvning tigsvetsning
Re: fräsarns 71a, har kört motorn i bromsbänk
Snyggt arbete i vanlig ordning. Blir det Kjula i helgen?
Kasta inte bäver i trähus.
Re: fräsarns 71a, har kört motorn i bromsbänk
Jo det blev kjula, fick till 10.20 220 km/h och 10.19 215 km/h i lördags sen på söndagen pajade laddningsregulatorn i generatorn så den laddade 25 volt så det blev tyvärr inget mer köra för mig.
Det gick att köra hela vägen hem bara på batteriet så det var ju skönt iallafall.
Det gick att köra hela vägen hem bara på batteriet så det var ju skönt iallafall.
http://www.fraesarn.se konstruktion cnc-fräsning cnc-svarvning tigsvetsning
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 540
- Blev medlem: sön jul 01, 2007 18:35
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: fräsarns 71a, har kört motorn i bromsbänk
Grym bil du har!
Snyggt kört på Barkarby i dag btw...
Snyggt kört på Barkarby i dag btw...
Re: fräsarns 71a, har kört motorn i bromsbänk
Lite bakaxelservice, helt otroligt att det inte bara rasat och blivit totalskrot.
Det enda som märktes var lite gnissel och att det började läcka olja från ena stickaxeln.
Nu är allt ihop igen med ny växel och Eaton-diff.
Det enda som märktes var lite gnissel och att det började läcka olja från ena stickaxeln.
Nu är allt ihop igen med ny växel och Eaton-diff.
http://www.fraesarn.se konstruktion cnc-fräsning cnc-svarvning tigsvetsning
Re: fräsarns 71a, har kört motorn i bromsbänk
Ojj! Den bakaxeln har fått stryk!
Då kanske man får se dig på Malmby igen i september Daniel...
Alltid lika kul att titta på din fina bil.
Då kanske man får se dig på Malmby igen i september Daniel...
Alltid lika kul att titta på din fina bil.
C6 Z06 -07 QM550, A/R Headers, Corsa Sport, Callaway Intake, Pfad Coil Overs, Coleman Racing, mm
Re: fräsarns 71a, har kört motorn i bromsbänk
Det enda som märktes var lite gnissel
Så kan det vara .med lite starkare grejer i axeln så vågar du nog prova med slicks
Och då närmar du dig 9an
/Jerka
Så kan det vara .med lite starkare grejer i axeln så vågar du nog prova med slicks
Och då närmar du dig 9an
/Jerka
Re: fräsarns 71a, har kört motorn i bromsbänk
Sjysst!fräsarn skrev: Nu är allt ihop igen med ny växel och Eaton-diff.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies