Trailing arm renovering C2-C3

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
Användarvisningsbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Trailing arm renovering C2-C3

Inlägg av gbak » lör dec 08, 2007 23:04

Nu kör jag igång nästa "lilla" projekt!

Ni som redan har utfört en likadan renovering är välkommen att kommentera och ge råd!

Det blir som rubriken antyder en renovering av trailing armen.
Och det som föranleder det är att jag har under sommaren upptäckt att lagerglappet på vänster sida är mycket stort.

Jag gjorde ett försök redan i sommras med att lossa trailing armen men det lyckades inte så bra den gången.
Det slutade med att jag drog en av bultskallarna rund, en av de fyra som håller "half shaft flange", (knutkors plattan)

Så nu blev jag tvungen att lossat hela trailing armen inklusive drivaxeln, "strut rod" staget fick också sitta kvar

Här är hela paketet, lossat från ramen:
Bild


Lyckligtvis så har någon tidigare ägare lossat trailing armen tidigare för bulten som håller armen mot ramen hade inte rostat fast.
Är den fastrostad så är det såg som gäller.
Bild

Här kan man även se att gummibussningarna är väldight slitna:
Bild

Strut rod'ens bussningar var också i dåligt skick:
Bild

Efter att ha värmt loss bulten med den fastdragna skallen, och lossat på "spindle flange" (den rostiga grunkan närmast kameran) så upptäckte jag att saxpinnen saknades på kronmuttern, som också gängat ut sig en bit!

Med en smula otur så kunde hela spindeln ha lossat och hjulet med den!
Här är alltså anledningen till att det varit ett stort glapp!
Bild

Bild

Nu är det bara att vänta på att rdl kommer hem, har lagt en beställning till Classic Corvette Part's.
En lite firma som ligger någonstans i Texas, där man får mycket bra service och support.
Vi får se om grejorna som kommer hem också håller god standard!
www.classiccorvetteparts.vstore.ca
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h

Användarvisningsbild
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1594
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 » lör dec 08, 2007 23:30

ser bra ut. 8)
jäklar om det hade lossnat inge bra! :shock:
bytte bussningar på min för ett par år sen mina Strutrods va lika slitna,köpte ett par justerbara istället så man kan sänka bilen och bibehålla camber

Användarvisningsbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak » sön dec 09, 2007 0:06

Ja kanske jag också skulle ha beställt ställbara strut rods.
Men det finns många hål att stoppa stålarna i, så nu blev det snikvarianten med bytta bussningar.

Här pressas bussningen ur:
Bild

Jag har ett avdragarset (Ampro) inköpt på Swedol, det är nog en av de bästa investeringarna jag gjort.
Allt lossnar med de avdragarna. Jag kan verkligen rekomendera kitet.
Helt annan kvalitet än skräpet jag köpt på Jula/Biltema som bara viker sig eller spricker.

Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h

Användarvisningsbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak » sön dec 09, 2007 17:19

Här borras inner bussningen bort, en 15mm borr är lagom:

Bild

Urpressning av bussningen, (den inte satt speciellt hårt):
Bild

Resultatet:
Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h

Användarvisningsbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak » ons jan 09, 2008 22:47

Nu måste ni hjälpa mig!

Trailing armen är isärtagen, men jag saknar verktyget att pressa loss lagret från spindeln, någon som har ett att låna ut?

Innan man sedan pressar ihop hela klabbet med lager tätningar mm så måste man ju kolla att glappet blir ett par hundradelar.

Men hur bär man sig åt för att göra det?

"Spindle knocker" verktyget, används för att slå ur spindeln:
Bild

Lagret som jag inte får bort:
Bild

Inre lagerbanan skadad:
Bild

Någon som har en fulare svets på T-armen?
Bild
Senast redigerad av 1 gbak, redigerad totalt 0 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h

Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter » ons jan 09, 2008 22:55

gbak skrev:Nu måste ni hjälpa mig!

Trailing armen är isärtagen, men jag saknar verktyget att pressa loss lagret från spindeln, någon som har ett att låna ut?

Innan man sedan pressar ihop hela klabbet med lager tätningar mm så måste man ju kolla att glappet blir ett par hundradelar.

Men hur bär man sig åt för att göra det?
Antingen skaffar du dig en gammal axel som du svarvar ner så det blir "slip-fit" på lagrena eller så ere Isär/Ihop som gäller.
Finns ju färdiga verktyg
http://www.ecklers.com/product.asp?pf_i ... pt_id=1099

http://www.corvetterepair.org/TA-Rebuil ... uild1.html
http://www.corvettemagazine.com/2002/ma ... s/ta-1.asp
Kasta inte bäver i trähus.

Användarvisningsbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak » ons jan 09, 2008 23:10

Tack Peter!
Det förklarar ju hela saken.

Finns det någon som har en nerslipad axel eller en kass spindel att låna ut/sälja?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h

Användarvisningsbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak » tor jan 10, 2008 22:46

Här är en ritning på verktyget:

Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h

Användarvisningsbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak » lör jan 12, 2008 17:57

Testade att värma det gamla lagret för att se hur mycket innerdiametern ändrades.
Det blir ju betydligt enklare om lagret's innerring växer lite när man skall pressa på det på spindeln.

Jag körde upp ugnen till 275* och stoppade in lagret.
(Frugan är inte hemma, så det gick bra, dock så luktar det stekt gris i hela huset nu)

Spindel diametern är 30,21 mm.
Lagerdiametrn är vid 20* 30,20 mm

När jag efter 10 min tog ut lagret så var det ca 150* varmt och innerdiametern var ca 30,35mm
Vid 60* var diam 30,23 mm
Vid 50* var diam 30,21 mm

Slutsatsen blir alltså att värma lagret till 70-80* när man skall återmontera det.
Det behövs förmodligen inte pressas fast utan borde gå att bara släppa ner det på axeln.

En så låg temp bör inte heller skada lagret.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h

Användarvisningsbild
Janne
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:21
Ort: Gärds Köpinge

Inlägg av Janne » lör jan 12, 2008 19:49

Lägg axeln i frysen en timme, så räcker det att ha lagret 30 grader varmt då du sätter ihop det. Så slipper du bränna fingrarna, och får lite mer tid på dig.

Mvh: Janne 289

Användarvisningsbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak » lör jan 12, 2008 23:01

Provade att frysa den yttre lagerhalvan också som skall pressas in i huset.
Den krympte ca 0,015-0,02 i -20 grader.
Så det går nog bra att kyla ena delen och värma den andra delen vilket bör ge ett spel på ca 0,02-0,04.

Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h

Användarvisningsbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak » sön jan 20, 2008 19:34

Avdragarverktyget för det yttre lagret på spindeln:
Bild

Skulle tro att det är Papphammar som lagt i svetsarna på t-armen:
Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h

Användarvisningsbild
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1594
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 » sön jan 20, 2008 20:03

Va i hela friden har dom gjort med den stackars trailing armen :shock:
är den som den ska så den inte är sned efter nån smäll?

Användarvisningsbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak » sön feb 03, 2008 13:06

Nu har grejorna kommit frå US!
Mike på Classic Corvette Part's svarvade av en gammal spindel (blivande shimsverktyg) som han skickade med i paketet, helt kostnadsfritt, snacka om god service!

Bild



Igår natt pressade jag i lagerhalvorna.
Provade att värma huset till +70 grader och kyla lagerhalvan till -20 grader.
Men det gick inte så jag fick öka tempen på ugnen lite till:

Bild


Sedan var det bara att släppa ner lagerbanorna och pressa ihop dem.
För att pressa använde jag de gamla lagerhalvorna som jag smärglat av några tiondelar så att de inte skulle fastna de ochså när huset svalnade.

Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h

Användarvisningsbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak » mån feb 18, 2008 23:11

Provade shimsverktyget ikväll och fick ett glapp på ca 0,65 mm :shock: vilket ju är extremt mycket.
Indikatorklockan bottnade ju nästan!

Kan det vara så att nya lager inte är lika tjocka som äldre orginallager?

Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h

Användarvisningsbild
Staffan...
Rookie
Rookie
Inlägg: 63
Blev medlem: lör dec 22, 2007 1:38
Ort: Hallsberg

Inlägg av Staffan... » mån feb 25, 2008 14:41

Jag hade samma poblem, men köpte en sats med olika tjocklekar. Fick shimsa om ett par gånger med olika tjocklekar innan det stämde bra. Pär i Kalmar har satser med olika tjocklekar.
Stingray-69
C4-85 (SÅLD)
C5-98
http://www.solvberg.se/veteraner

Användarvisningsbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak » sön mar 09, 2008 0:10

Nu har jag äntligen lyckats få till shimsningen, efter 7 sorger och 8 bedrövelser.
För att göra det här behövs en indikatorklocka med 0,01 delning (med magnetfot) och en momentnyckel. Shimsen måste slipas in av en proffsverkstad med planslip och magnetbord. De måste även vara helt parallella (<0,01)

Jag vill speciellt poängtera att det här är det sättet jag gjorde det på, och ni som följer mina rekomendationer gör det på egen risk. Det funkade för mig med mina lager, men det är ingen garanti att just din uppsättning fungerar på samma sätt som min.
Har du inte rätt grejor så försök dig inte på jobbet, det är svårt och det kräver stor noggranhet.

Bild

Här är arbetsgången för att "sätta" lagren:
1. Spänn fast setup verktyget vertikalt i ett skruvstycke.
2. Montera dit bägge lagrena utan att ha spacern och shimset mellan lagrena. Lagrena skall vara insmorda med tunn olja.
3. Sätt fast flange och dra dit kronmuttern.
4. Momentdra kronmuttern "lite lagom", lagrena kommer nu att sätta sig en smula.
5. Rotera support några varv, lagrena kommer nu att gå lättare.
6. Momentdra kronmuttern lite till, snurra på support osv tills lagrena inte sätter sig mer och det börjar gå tungt att dra kronmuttern. Mina lager satte sig ca 0,05mm på det här sättet. jag fick dra kronmuttern ganska mycket innan lagren hade "satt" sig och det började gå riktigt tungt.

Uppmätning och inshimsning:
1. Montera dit spacer och shims.
2. Moment dra fast flange + kronmuttern till 100 ft/lbs
3. Spännfast "support" vertikalt i skruvstycket.
4. Arbeta ner lagrena genom att pressa hårt på support.
5. Nollställ klockan på toppen på setup verktyget och lyft flange, mät glappet.
6. Gör om mätningen 5-6 ggr du kummer att få olika värden varje gång
7. Lämna in shimsen på slipning lämna ca 0,05-0,1 mm kvar om glappet är stort vilket mitt glapp var.
Är glappet litet från början så kan man försöka slipa in shimsen direkt i mått. Räkna med att behöva slipa shimsen två ggr.
Sikta på 0,01-0,03 när allt är färdigt. Enl manualen så får glappet vara 0,20 som max, det anser jag vara alldeles för mycket.
8. Om det fattas några hundradelar efter slipningen så kan man lägga ett slippapper på en plan yta och slipa ner spacen de sista hundradelarna, jag slipade ner den ca 0,05, eftersom jag var lite för försiktig när jag lämnade bort shimsen och inte orkade lämna in dem en gång till på slipning.
9. Det gör inget om glappet hamnar på noll. Mitt glapp ökade ett par hundradelar när jag monterade ihop alltsammans med fett, av någon anledning som jag inte riktigt förstår. (Tydligen så är en liten glappökning normalt).

Bild

Kontroll av alltsammans med lager inpackade i fett.
1. Pressa in fett in i lagrena använd en liten spruta e.dyl.
2. Montera ihop alltsammans på samma sätt som tidigare och momentdra.
3. Kontrollmät glappet, det bör ha ökat någon hundradel nu, är det för mycket så handslipa ner spacern så att glappet hamnar på 0.02-0,04
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h

Användarvisningsbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak » tor mar 27, 2008 23:14

Då var det dax att montera ihop alltsammans.

Jag började med att packa lagrena med fett, och sedan montera dit yttre tätningen på support.
Bild

Här har bromsskölden, caliper bracket och parkeringsbroms prylarna kommit på plats.
Bild

Insidan av t-armen, supporten skall precis till att fyllas med fett.
Bild


Här är verktyget som jag använde till att pressa lagrena på spindeln.
Bild


Äntligen klart!
Kronmuttern skall dras till +100 ft lbs, jag drog till 100 och fortsatte sedan lite, så att saxpinnen går att montera.
Tryckbrickan som håller flange är svagt kupad och skall monteras så att den kupade delen ligger mot muttern
Bild
Senast redigerad av 1 gbak, redigerad totalt 0 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h

Användarvisningsbild
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet » fre mar 28, 2008 0:45

Ja, vad säger man. Amen :!:
Synneligen väl genomfört. Som vanligt inspirerar du till att man vill ut och skruva :D
Tacker.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518

Användarvisningsbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak » sön mar 30, 2008 2:26

Eftersom bromsskivorna inte längre är fastnitade med spindeln, kastar alla skivor som säljs mer eller mindre när man skruvar fast dem.

Kastet bör understiga 0,08mm, helst under 0,05
Är det mer så börjar kolvarna pumpa och kan då suga in luft.

Vid första uppmätningen så kastade mina skivor 0,10 resp 0,08.
När jag sedan skiftade skivorna så halverades kastet till 0,03 resp 0,06.
Så de får bli kvar , och då behöver jag inte heller shimsa in skivorna.

Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h

Skriv svar