MMT Goes West Superchaged LT1

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson »

Felet lokaliserat till 2 acumulator ventilen Satt fast regält fick dela på den med tång var nåt som fasnat där inte tilräckligt renlig när jag skruvade ihop det.

Ska ut o testa på måndag

Har även anmält mig till Bilsport action meet Mantorp

Nu Behövs bara några fälgar så jag får på mina M/T däck bak
Passar 16" bak på Min tro eller är bromsarna för stora orginal ?
Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson »

HAr bestält en ny Remskiva orginalet börjar vobla ...

Borde komma hem nästa vecka
Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson »

Passade på och bromsa den o resultatet blev ju inget o skryta med ...
450hk o lite till men det är där den ligger
lite tråkigt men ska se om inte avgassystemet bromsar den lite
Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson »

Bild
Tröttnade på min Orginal bose vet att många tycker det är att förstöra bilen o byta ut det men eftersom den varken tog in mer än hälften av radiokanalerna samt inte längre spelade CD skivor samt att bara en fram högtalare funkade så beslöt jag mig för o Sätta i en lite modernare enhet
Kör dock fortfarande med Bose högtalaran fast utan Dom inbyggda Stegen. dock bara 2 ohm med det ska funka enligt vissa o ännu så länge är det bra ljud
Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson »

Nuså är kattarna rensade och Ny remskiva på veven montterad (Harmonic balancer eller vad det nu heter)
Funkar iaf mycket bättre än den gamla vulkade historien plus att det blev lite mer ladd med den nya skivan som har lite större dia

Ska ut o mäta lite ladd och mappa om den i morgon

Funderar lite om den kan behöva mer soppa nu när kattarna inte stryper längre det kans som om den inte går riktigt rent efter jag rensade dom har iof bara kört 3 mil sen jag fick i hop det

Kan ju även säga att det är rätt mycket jobb o få dit en 1 pc remskiva när motorn är i bilen det tar i i styrväxlen bla samt att man får lossa maskinen o hissa den ca 5cm men det går :twisted:
Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson »

och där tog sommaren slut :( i några hudra km/h
Med ett lätt pang och ingen kontakt mellan vevaxel och kamm längre :(
måste ju konstatera av sommaren som varit dvs ca 300mil körning
700l soppa och massa problem med bilen ... är ärligt talat trött på skiten nu.
Kommer förmodligen o fortsätta bygga i vinter eftersom den behöver nog lite översyn i maskinen.
Gissar på några krokiga ventiler och ny kamdrivning
återkommer med bilder när den är nerplockad

Någon som vill ta vid så hör av er den är till salu !

Pris 145 som den står obs maskinen måste ur o kollas över så inget mer tatt skada
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Så tråkigt med tanke på allt jobb du lagt ned.
Förstår att du är trött.
:cry:
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson »

ska nog börja riva i den nästa vecka får se om man har lite motivation då

Funderar lite på om man skulle stoppa i en vassare kam än den jag har nu det är en 276HR-14 som lyfter 220in och 230ut vid 0.050"

Funderar på om man ska ha en vassare kam om det nu blir bra ihop med min kompressor någon som har tips kommer inte o ladda mer än jag gör nu dvs ca 0.65bar

Funderar även på o höja kompet lite ligger på ca 8.5-1 nu funderar på o upp till iaf 9.0-1 eller lite höger någon som har tips
Har kört med 34graders tändning utan spikningar och fullt ladd så maskinen är ganska inefektiv nu vore ju bra om man fick ner den till ca 20 grader då vore det väll mer normalt kan man tycka
Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson »

Det var kam kedjan som gett upp :(
Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson »

Det var kam kedjan som gett upp :(
Användarens profilbild
barracuda
Rookie
Rookie
Inlägg: 97
Blev medlem: ons maj 17, 2006 23:01
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av barracuda »

Å vad tråkigt, men de var väll kanske inte helt oväntat. har du slitit av toparna för koll? de måste väll var lite ventilsallad. Lider med dig.
Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson »

har börjat riva lite i det men har inte haft så mycket tid men det värkar som om ventilerna har klarat sig
men ska riva maskinen i vinter och byta kolvar så jag får upp kompförhållandet lite

Letar 6växlad ZF låda med
Var ute o provade en med sån och det var ju mycket roligare så nu är automaten till salu
Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson »

Idag har maskinen lyfts ur
Bild
tur att man bara behövde titta på och att man har en flickvän som gillar o mecka ;)
Bild
Sen la hon vantarna på Lådan med !!
Bild
Jag fick iaf riva ur en kolv för o konstatera att alt mår bra

Nu ska jag beställa kolvar med Högre kompförhållande funderar på om jag ska köra -16cc eller helt flata +4cc kolvar har i sommar haft 34graders tändning utan spikning och ca 0.6bar ladd vid 6000varv
och 8.5-1 i komp funderar som sagt på var man ska ligga i komp om jag fortsätter åka med denna kompressorn. då den inte kan drevas upp mer än jag har den nu.
Så får anpassa motorn efter kompressorn.
MEd den kompen jag har nu så skulle jag nog kunna ladda Över 1.5bar utan o behöva tulla för mycket på tändningen men då hamnar man nog på rut 20grader vid 6000varv vilket jag tror hadde varit bättre det är ju trots alt en 2ventilare.
Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson »

Har beställt ett växellåds kitt från USA Kommer o gå med Container Hem men då jag inte har någon jättebrådska å få hem det

Behöver dock ha ett Pedalställ och Huvudcylinder till manuell ZF 6växlad så om någon har över så hör av er

Någon som har en bra utväxling o rekomendera nu sitter där 2.59:1 funderar på 3.73 eller vad åker ni andra med som kör manuell låda
Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson »

idag damp en Växellåda ner från USA det tog unjefär 2 månader att få hem den med container Tack till Jetcarrier.com

Nu väntar jag på o få bottendelen såld så jag kan påbörja en ny maskin
men denna gång utan överladd.

mer info kommer

Köpes Koplingspedal från bil med ZF låda om det nu skiljer...
Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson »

Lite bilder på det som kommit hem
Bild
ZF6 Black Tag låda från 91
Bild
Quatermaster Svänghjul från Nascar Nextel Cup SB2 maskin
3 skivig Tilton OT2 är beställd men inte kommit ännu funderar på om jag ska köra quatermaster istället.
i vilket fall som får jag bygga om koplingsarmen då den drar orginal och ska trycka på dom 3 skiviga plattorna men det ska nog gå o lösa med lite Bmw Delar som ligger och skräpar
Bild
Så var det ju pedalställ med
samt en låda från summit med bla följande
ARP bultar till Balancer och svänghjul
EBC 2000 bromsbelägg fram
Div Packningar
Holly BTR (orginal läckte)
Ventiler
Ny kamdrivning från GM Peformance Parts (optispark 2) bygger om till det nu. har beställt en ny fördelare så om någon har en kammkåpa till optispark 2 är jag spekulant på den.
Stötstänger cromemolly
TCI Knutkors och YOKE passar från TH400 till ZF6
total kostnad i usa 2120$ inkl frakt
Hemma 13574:- pluss 4041:- tullmoms Totalt 17615:- kostnad 8.3kr-1$
Bild
Bild
Bild
Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson »

Konstaterade att Martina ska kunna köra bilen med så fick bli lite ändring gällande kopplingen
har bestält ett sådant här från usa
Bild

sedan
Fixade jag dit pedalerna äntligen
Bild
Bild
Samt provmonterat lådan ser ut så här
Bild
Bild
Bild

CBeam och Kardan var rätt längd behövde bara byta till en ny Yoke från en TH400låda (Sfi godkänd frånTCI) så kardanen ger väll sig istället

Funderar lite på vilket kopplingskitt man ska välja för 550hk någon som har erfarenheter av något specielt märke modell /matrial
Skriv svar