MMT Goes West Superchaged LT1

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

MMT Goes West Superchaged LT1

Inlägg av Mattsson » lör feb 10, 2007 0:58

Tja får väll presentera mig ny på forumet
David Mattsson heter jag
Yrke: Lastbilschaffis Som kör Mestadels i mellan Växjö och Norge
Hobby: Motorstyrning Av de flästa slag
Senaste bygge: Toyota Supra Bästa Et emmaboda 06 12.425 och 189km/h
Får se om vetten blir snabbare (fel o jämföra olika budget förmodligen vinner chevan kommer omodda den för mr pengar)
Bild
Nya Bygget en C4 från 92 med Lt1 Spis
Bild
Från att ha byggt några quattro bilar med turbo snubblade jag över en supra som Såldes till förmån för ett nytt projekt och eftersom många av mina vänner kallar mig för raggare så kände jag att det var dags att lämna högtenologi och prova på Tumgängor och Stötstänger.


Målet med bygget .. ja vad ska jag äga Terapi arbete under dom kalla vintermånaderna så att flickvännen har något kul o köra till sommaren.

Recept:
Utgångsbilen En C4 från Texas som gått 21000mil ovanligt många mil säger vissa men den är ju förmodligen inte lika mycket trippad som en som har gått 11k mil på autobahn ;)
Står nu Reggad och Klar i mitt garage nerplockad
Här följer lite bilder på vad jag har hunnit med hitintills
Bild
Köpte en sådanhär det kan ju vara Fränt
Bild
Då kom jag på att man nog ska fixa till motorn innan man hänge på en sådan
Bild
Bild
Handlade lite saker Från pesåker samt ett par hedders på ebay som inte passar
Till salu
Bild
detta är något som jag hoppas ska förbättra uplevelsen lite från Glaskartong känslan
Bild
Bild
Bild
Om man ska Ladda på så kan ju en riktig vev vara bra eller åtminstone bättre än orginal Stod länge i valet o kvalet om man skulle köra 350 eller 383 men satt o räknade lite på det här med utväxlingen på kompressorn och kompå att jag inte kan varva så mycket om jag ska ha ladd tidigt med komprssorn samt mycket ladd :)
Bild
Följde med fins stakar med
Bild
Och -31cc kolvar i 0.030"öd från SRP
Bild
Totalt kostade kittet 18000:- tullat o klat hemma i sveige inkl balansering
dock så Visar det sig tråkigheter på bilden nedan
Bild
efter detta Så får vi balansera om veven igen var ca 1.7grm skildnad på storändarna samt runt ett gram totalvikt kommer inte ihåg idag ....
Ska iallafall balansera om veven
Blocket är lämnat på Borrning Hoss Liba Motor i degerberga
Lasse kommer även utföra balansering och mira fräsning av ventiler såfort jag portat klart
Mera saker på g

Rullvippor 1.6 eller 1.5 ?
Ventilfjädrar
Tändsystem
Spridare storlek ca 850cc
Mappsensor Gm orginal 3bar
Soppapumpar
Mappning har hittat Bränsle och tändning i mjukvaran men funderar lite på om någon har en Damos/addresfil till den här boxen

Någon som har tipps och ider på saker jag missat säg till

Användarvisningsbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk » lör feb 10, 2007 10:40

8) Nice! Det du kanske har missat e att jag vill att du kommer upp till säve i juli och racear! :)

gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 21, 2004 11:13
Ort: Bromölla
Kontakt:

Inlägg av gta324 » mån feb 12, 2007 10:14

Till en -92 skall du ha DA2 definition.

Jag har bara DA3 som är till 93 F-body...

Skall se om jag hittar den...........
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324

Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson » mån feb 12, 2007 16:12

Har du det så vore det jätte snält har jag bara en orginal fil med så kan jag oftast hitta det mesta

gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 21, 2004 11:13
Ort: Bromölla
Kontakt:

Inlägg av gta324 » mån feb 12, 2007 18:21

har du något nr på din box/chip? så skall jag leta efter org fil.

eller står det 4bokstäver typ BAFN.....

pm'a din mail adress.....

/N.
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324

Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson » tis feb 13, 2007 0:10

Jaha en topp klar blev mestadels o matcha den mot insug och slipa av det värsta
orginal var ju ganska grovjutet...
Bild
Ingen Bmw M topp direkt Observera att insuget och packningen stämmer överens men inte toppen
Bild
Lär ju bli bättre än orginal ska ju ändå trycka igenom den
Bild
Sedan var det mycket ojämnheter i förbänningsrummern så dom fick sig en törn dom Med
Skal dock mätas upp när jag fräst ventilsätena

Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson » ons feb 14, 2007 15:40

någon som vet om man behöver byta Spjällhus när man ändå ska åka med kompressor.... har lite dåligt med kunskap i just detta ämne

Användarvisningsbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake » ons feb 14, 2007 18:24

Mattsson skrev:någon som vet om man behöver byta Spjällhus när man ändå ska åka med kompressor.... har lite dåligt med kunskap i just detta ämne
'

NEJ

Även om många tror att man får mer effekt på orginalsnurror så är det inte så.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
http://www.clubcorvette.se/forum/downlo ... 430879.jpg
http://www.clubcorvette.se/forum/downlo ... php?id=707

Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson » tor feb 15, 2007 9:35

Tackar Det var det jag mistänkte
Normalt när jag bygger turbo bilar så behöver det inte bytas men har ju sett att många gör det på V8 bilar.. med andra ord bara en merförsäljning

Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson » lör feb 17, 2007 2:35

Nu har jag portat klart topparna å ska lämna dom på Mira fräsning
Någon som har tips Gällande Radier och vinklar ?
Ska Flödestesta topparna samtidigt för o avgöra vilka vippor det blir käns meningslöst med 1.6 vippor om topparna flödar max redan vid 11mm lyft
eller vad säger ni?

Nu Intercooler på G med Blir Förmodligen ett Cellpaket anpassat för Subaru återkommer med bilder när det är hemma och provmonteras

Gonatt :shock:

gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 21, 2004 11:13
Ort: Bromölla
Kontakt:

Inlägg av gta324 » lör feb 17, 2007 19:15

nyfiken å hur du löser det med 3bar och GMs org kod.



Blir väldigt dålig upplösning och många tabeller att kalibrera om........

/N.

(Själv bytte jag till chip från en GMC syclone när jag började överladda)
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324

shaken
Rookie
Rookie
Inlägg: 74
Blev medlem: ons aug 24, 2005 18:49

Headers?

Inlägg av shaken » tis feb 20, 2007 13:44

Ditt bygge låter väldigt intressant! Passar dina Headers till Corvette C4 -90a?
MVH Christoffer

Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson » fre feb 23, 2007 12:40

Funderat lite på det eftersom systemet är uppbygt på Ve ...

Läste lite om det i din tråd ang Syclon mjukvaran går den o köra i min box eller måste man ha hela ecun från syclonen ? såg att du hadde moddat en hel del
Bild IC ska man ju ha får väll modda den lite men värkar passa hyfsat
men behöver lite andra fästpunkter

gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 21, 2004 11:13
Ort: Bromölla
Kontakt:

Inlägg av gta324 » fre feb 23, 2007 14:50

eller kan du göra följande. Då kompressorn laddar linjärt styr SA i tabellen som vanligt vs rpm och full last och sedan soppan i PE vs rpm eller VE......... Finns folk som kört så med mycket bra resultat.

Du kan köra syclonekoden i -727 och -730 och -749 ECM dock inte i LT1 ECM. Finns säkert fler men dessa vet jag.

Jo, det har blivit en del med åren, får se vad nästa grej blir... ej 100% spikat än.... :wink:... men det funderas mycket :roll:
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324

Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson » ons feb 28, 2007 0:42

Får ta och titta närmare på det när jag fått igång motorn just nu är det högsta prioritet på o få ihop motorn

Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson » tor mar 08, 2007 3:20

Sådär ja Nuså Var o Balanserade veven Tråkigt att man betlat för o få det gjort i Usa och sedan fins det ändå lite obalans när man Efterkontrolera det här hemma
Bild

Sedan var det dags o fila kolvringar tog ingen bild på det dock men la mig på 0.6mm på båda
Sen fotade Martina lite jag är rätt dålig på det

Bild
Så här ser det ut når man har slipat blocket fritt för stroker veven har 1.5mm eller mer fritt runt om hela vägen
Bild
Fruktansvärt kladdigt Med Monterings Olja till kommar ser nästan Blödigt ut
Bild
På väg in
Bild
På plats
Bild
Stp Kan man ha istället för Asambly Lube typ samma ska
Lagrena på plats samt Fina ARP pinbult
Bild
Och så Veven
Bild
En Översocial Katt
Bild
Dags att dra
Bild
Bild
Kamdrivning Std Ej ställbar men dyr ändå om man kör Optispark1
Bild
Nu är det Kväll
Bild
Alt för i dag

Användarvisningsbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake » tor mar 08, 2007 14:18

och vart tog bilderna vägen? ;)
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
http://www.clubcorvette.se/forum/downlo ... 430879.jpg
http://www.clubcorvette.se/forum/downlo ... php?id=707

Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson » tor mar 08, 2007 21:51

funkar det inte ?
jag kan se dom har lagt dom på photobucket

Användarvisningsbild
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet » tor mar 08, 2007 23:08

Dom syns :roll:
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518

Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson » lör mar 24, 2007 10:24

idag ska jag hämta topparna HAr varit lite dött ett tag nu nåste nämligen lägga mycket tid på o fixa med min betesmark

Användarvisningsbild
MickeW
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 637
Blev medlem: tor sep 08, 2005 11:52
Ort: Grödinge
Kontakt:

Inlägg av MickeW » lör mar 24, 2007 22:28

Mattsson skrev:.......................
nu nåste nämligen lägga mycket tid på o fixa med min betesmark

Va 17, får du ingen mat hemma? :lol: :lol:
Även en silverfisk kan glimma till!
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com

Användarvisningsbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake » lör mar 24, 2007 23:13

Nu ser jag bilderna :)

har du satt dit oljetåget än?

På bilderna har du nämligen satt bultarna för windagetray på fel ställen. har mycket svårt att tro att tåget går på 8)

Är det orginalblocket förresten?
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
http://www.clubcorvette.se/forum/downlo ... 430879.jpg
http://www.clubcorvette.se/forum/downlo ... php?id=707

Användarvisningsbild
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan » lör mar 24, 2007 23:41

See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.

Användarvisningsbild
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet » sön mar 25, 2007 14:39

Olika typer kanske.
Mitt är skruvat som Mattsson
Eller är trågen annolunda på era nyare maskiner?
Bild
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518

Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson » tis mar 27, 2007 22:44

Nu var motorn Uppstartad och provkörd bilder kommer sen
Har problem med at den på tomgång Går Fett dvs ryker svart och har mätt lamdat med min bredbandare o den ligger på 0.76 ca på tomgång
Har mätt upp Tempgivare Både vatten och insug TPS MApsensor men inte hittat några avvikande värde får dock en felkod på mager bränsle blandning ??? på Vänster Bank (code 44) och då fetar den ännumer..
HAr provat o kopla ur Lamda sonderna utan någon skildnand har även mätt upp dom och dom är ok bränsletryck utan vacum 3Bar

Vad har jag missat o kolla ? HJÄLP!
Sedan sätter den Code 51 ibland har dock orginal eprom i memcalen så det borde va ok

Användarvisningsbild
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Inlägg av COOLMACHINE » ons mar 28, 2007 0:02

Code 51 kan i värsta fall betyda att databoxen är felaktig och måste bytas, det har jag råkat ut för med min förra bil (C4) och då hamnar datorn i läge "limp home" vilket betyder att det går att ta sig hem men motorn går skittaskigt! :wink:

Hoppas att det inte är det felet på din bil.

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"

gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 21, 2004 11:13
Ort: Bromölla
Kontakt:

Inlägg av gta324 » ons mar 28, 2007 7:24

scanna av den så ser man alla givare.

Inte klämt någon kabel (o2) eller läckage?
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324

Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson » ons mar 28, 2007 8:21

går det o se värdena på samtliga givare liksom med OBD2 om man kör med en ALDL
Har dock ingen Sladd men får försöka bygga en någon som har ritning såg att det fans en på din Hemsida Ska beställa delar till den
MEn var får jag tag i ett program till datorn ?

Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson » tor mar 29, 2007 22:43

Har fått sänka ve Tabellen ca 35% på tomgång för att den inte ska gå fett
men nu fungerar det mesta men ´kräver lite mer finjustering innan det blir dags för kontroll bes sedan ska kompressorn på

Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson » sön maj 06, 2007 8:37

Nu har jag fått ordning på avgasvärdena
Fick byta sprisdare dom flödade väldigt olika samt några läckte
Nu har jag 30/LBS samt att båda lamdorna var kass så dom är med bytta och nu ligger lamdat mycket stabilare pendlar mellan 0.99-1.01
Funderar på om det adapterar upp felen i Ve tabellen

Skriv svar