Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
Användarvisningsbild
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av bogo » fre jul 31, 2015 10:22

Nu är snart motorn helt hopskruvad igen. Har bl a satt dit insuget som alltid är lite av en utmaning att få tätt i bak- och framkant. Nu har jag ju gjort följande operationer några gånger så jag tänkte det kunde vara bra att beskriva dessa kanske rätt triviala men ibland ack så irriterande moment.

Jag la på en rejält tjock sträng av den suveräna silikonet "Right Stuff" (typ en cm tjock) och la sedan på insuget löst. De har förresten blivit allt svårare att hitta denna silikon men den går att beställa från skruvat.se för vettiga pengar.
Alla insugsbultar dras med fingrarna och sedan får silikonet härda under minst ett dygn innan man drar insugsbultarna till moment (då korvar ju silikonet ut lite och gör det i princip omöjligt för läckor oavsett hur mycket tryck det är i vevhuset). När jag gjort såhär så har det aldrig läckt! Fick tipset av http://www.blowerworks.net (under "downloads" finns det ett dokument som handlar om "sealing the china wall", finns även annat mkt intressant om t ex bränslesystem/pumpar för C4).

Sedan är det ju gummitätningarna till vetilkåporna som också kan vara lite knepiga att få dit men om man pedantiskt får bort allt fett från både kåpan och topp samt torkat av själva tätningen med rödsprit så läcker det inte. Tätningen är ju som ett gummiband och behöver sträckas ut för att fås på plats. Med eftermarknadskåpor så brukar det vara svårt att få dessa att stanna på plats-om man tejpar fast packningen med isoleringsband i varje hörn på kåpan och sedan lägger kåpan på plats så går det att dra ut tejpen utan att packningen följer med. Bild
Nu visade det sig att oljepickupen trots justering och en massa mätning hamnade lite högt så nu får gassvetsen fram igen-det är väldigt lätt att det blir lite småfel så man får ju hela tiden kontrollera och sedan kontrollera igen :).
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)

Användarvisningsbild
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av bogo » tis aug 04, 2015 12:16

Nu är motorn ihopskruvad! Det tog betydligt längre tid än vad jag trodde men det var ju rätt mkt väntetid på diverse beställningar. Det sista jag gjorde var att få dit oljepickupen. Tyvärr eller det var kanske tur så sprack svetsfogen som höll fast röret i oljepumpslocket när jag skulle göra en sista finjustering! Det fick bli ett akutbesök hos motorverkstan som var snälla nog att berätta att det är viktigt att det inte läcker i rörets anslutning till oljepumpen. Om oljenivån hamnar under denna skarv så är ju risken att den då suger luft, oljan börjar skumma vilket i sin tur antagligen kan leda till mina numera bekanta lagerproblem. Hade inte alls tänkt på detta men det är ju rätt logiskt. Nu förstår jag varför det är viktigt med presspassningen av röret i pumpen. Efter lite justering av röret och en numera rejäl TIG svets med gjutjärnspinne så ska det nog sitta fast nu (tydligen är hårdlödning sämre eftersom man då måste värma så mycket att pumplocket då riskerar att slå sig). Nu sitter silgallret i pickupen ca 10mm från trågbotten vilket ska vara inom det tillåtna intervallet.

Jag kör ju med ett eftermarknadssystem för knackkontroll (http://www.jandssafeguard.com/8ChInterc ... eptor.html) och det innebär dubbla Bosch knacksensorer, här ses den ena.Bild
Vet inte hur stor roll det spelar men jag har även en magnet monterat på oljefiltret med syfte att fånga upp järnpartiklar, såhär i efterhand så vet jag inte riktigt hur effektivt det är men den gör nog ingen skada så den får hänga med ett tag till.
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)

gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 21, 2004 11:13
Ort: Bromölla
Kontakt:

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av gta324 » tis aug 04, 2015 21:56

bara att kasta i den och ta en runda imorgon nu då :wink:

själv stängde jag av knacksensorn idag skall se om jag hinner testa köra och lyssna/kolla imorgon. Backar nämligen tändningen rejält ibland och speciellt i 2ans växel men inte i 3an så misstänker att det inte är motor/rpm relaterat.
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324

Användarvisningsbild
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av bogo » ons aug 05, 2015 11:05

jo det börjar ju bli dags att närma sig bilen nu... :)
Funderar på hur man enklast får i motor och växellåda. Förra gången så lyfte jag i motorn separat och sedan monterade jag svänghjulet och kopplingen liggande på rygg under bilen. Sedan montering av lådan underifrån vilket var en "nära döden upplevelse" vad jag kommer ihåg.
Någon som har åsikter om det kan gå att lyfta i motor och låda i ett paket? Det är ju en rätt lång historia med tanke på den 6växlade lådan.

Standard knacksensorsystem lär ju vara ganska svår att använda när man har modifierat motorn så det är nog inte osannolikt att det är "falsklarm" för din del. Mitt system lyssnar ju bara på knack vid ett specifikt läge på veven ("knackfönster") men det krävs även ett visst laddtryck innan den börjar arbeta och detta ska då funka rätt bra för att eliminera falsklarm.
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)

Användarvisningsbild
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av bogo » tor aug 06, 2015 22:37

Kidnappade en granne idag för hjälpa till med att lyfta i motorn. Trots flera timmars slit, avskavd färg och blåslagna fingrar var det stört omöjligt att få motorn på pats :evil: vad man än gjorde så tog det i någonstans. Efter att kämpat en lång stund så provade vi att ta bort nedre remskivan och därefter knacksensorn på ena sidan. Kofot, brädor och svordomar ingick också i arsenalen, dock utan framgång.
Har kallat in förstärkning till lördag då nytt försök ska göras.

Någon annan måste väl ha gjort detta före mig och som kan berätta hur det gick till?
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)

M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av M Nordin » fre aug 07, 2015 6:49

Bara motor eller med vxllåda? När jag sänkte ned min gamla spis för testmontage lät jag motorfästena sitta i framaxelbalken för det är knepigt att få dem i rätt pos om de sitter på plocket samtidigt som motorn skall passa mot lådan (som jag hade fastdragen mot c-beam, bara en domkraft för att justera höjd) Jag skulle i skarp läge hellre ta motor först, därefter låda. Skaffa hjälpmedel istället för att lyfta för hand så blir det både roligare och man slipper ha sömder grejor i onödan.
MN

Användarvisningsbild
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av bogo » fre aug 07, 2015 9:03

Det är enbart motorn som ska i', lådan tänkte jag ta separat. Motorn har dock kopplingskåpan monterad och den tar ju lite plats. Har också funderat på motorfästena och att man tar loss dem från blocket och istället monterar dem på framvagnsbalken. Har inte kollat jättenoga men jag tycker det ser ut som att man inte kommer åt att dra fästets bultar mot motorblocket?
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)

Användarvisningsbild
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av bogo » lör aug 08, 2015 14:34

Seger!
Bild
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)

Användarvisningsbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av Corv1-Micke » lör aug 08, 2015 15:04

Snyggt. Bra jobbat!
Jag räknar med dig på Mantorp. Kan hjälpa till om du vill ha hjälp på plats, min bil stannar nog hemma i garaget...
C3 -72, Original Matching Number
C4 -91, Z07, 434cui, 6-speed

Användarvisningsbild
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av bogo » sön aug 09, 2015 20:33

det blir nog VW till Mantorp i år :(
Idag var tanken att lådan skulle på plats, såhär långt kom två personer efter tre timmars arbete
Bild
Tyvärr gick två timmar åt att få motorn i rätt position. Det visade sig nämligen att min bil är unik på flera sätt, antagligen är detta den enda C4án som har olika motorfästen på vänster och höger sida :evil:
Idag noterade vi nämligen att motorn satt väldigt nära torpeden, närmare än vad den suttit innan. Efter att ha undersökt länge och väl så beslöt vi oss att skifta plats på motorfästena. Det hjälpte och motorn åkte fram ca 3 cm så nu gick det fritt även bakåt. Alla info säger ju att det är samma fäste på båda sidorna så vi begrep ingenting. Den enda förklaring som vi kunde komma på var att det är toleranser eller att det på ngt sätt rört sig inuti fästet.

Inte alldeles enkel operation med motorn på plats. Helt sjukt, verkar som denna bil har en egen vilja (att inte lämna garaget).
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)

Användarvisningsbild
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av bogo » tor sep 03, 2015 23:42

Snabb uppdatering: motorn startad men slammer från botten. Visade sig att skvalpplåten hamnade lite väl nära vev/vevstakar. Har justerat detta nu men när jag skulle koppla in batteriet för provstart blev det gnistregn från batteriet=kortslutning. Innan jag tog bort tråget för att justera skvalpplåten så funkade allt elektriskt men nu är det kortis någonstans... Suck...
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)

Användarvisningsbild
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av bogo » mån sep 21, 2015 12:27

Bilen numera besiktigad med blankt papper, krävde dock en "specialmapp" för att kunna klara avgaskraven på tomgång. Den läcker lite kylvatten från någon slang vid vattenpumpen samt att oljetrycket är lite väl högt (runt 60-70psi vid kallstart) så det är lite smärre oljesöl också. Nu är det ju bara inkörningsoljan som är en 10w-40-får se om den riktiga Mobil 1 oljan som är en 5w-30 sänker trycket om inte så byter jag nog fjädern i oljepumpen till vintern. Nu är hela kompressorpaketet tillbaka men väntar på min Mobil 1 olja från oljemagasinet.se (närmare halva priset mot t ex Jula) innan jag kan ut och bränna :)

Bild
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)

magnum
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3113
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av magnum » mån okt 26, 2015 18:52

Hejs

Hur går det med din motor/låda? Funkar det? Jag tycker du gör ett mycket bra jobb!
Trist att ingen kommenterat sedan den 8 Augusti, Skandal!
Jobba på! Det blir bra som f-n!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981

Användarvisningsbild
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av bogo » tis nov 10, 2015 12:38

Tjena Magnum!
Länge sen jag kollade in min tråd-har slutat skriva, denna del av forumet känns ju rätt dött.

Har faktiskt kört en del under sensommaren och även kört den på dyno. När den skulle mappas (på dynon) så började värmeisoleringen under golvet brinna (för litet avstånd mellan headerskollektorn och golvet) så det blev till att avbryta. Blev som bäst 514 hästar på bakhjulen. Får göra ett nytt försök till våren
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)

gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 21, 2004 11:13
Ort: Bromölla
Kontakt:

Re: Projekt "Bättre drag 2015 " (?)

Inlägg av gta324 » tis dec 08, 2015 18:35

dåligt med projekt på flera håll tycker jag speciellt på denna generation...

Håll mig gärna uppdaterad på annat vis om hur det går :)

/N.
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324

Skriv svar