Byte SB till BB

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Byte SB till BB

Inlägg av hasseh »

Ricky skrev:Det stämmer. :)

Så här beskriver dom fästet på hemsidan:

JEGS Performance Products 60707 - JEGS Billet Aluminum Power Steering Brackets

JEGS Performance Products#555-60707
Billet Aluminum Power Steering Bracket
Big Block Chevy
Short Water Pump

Då var det den jag tittade på. Den är inte helt olik den jag försökte smida till med hjälp av det gamla fästet från SB. Det som strulade för mig var att jag kom ca 1 cm för långt ned och därmed hamnade pumpen på balken. Har funderat lite under dagen och ska försöka göra om det något så att det kan hänga med som ett provisorium till s jag drar om generatorn och får över den på andra sidan. Då lär det bli lite mera plats för pumpen och man kanske till och med kan fylla på utan problem :D
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Byte SB till BB

Inlägg av hasseh »

Motorbytet går mot sin fullbordan om än i tidvis maklig takt. Mycket småpill som inte märks men tar tid.
Idag har det i alla fall blivit något som kommer att synas och höras. Inga sugrör för avgaserna mera

Bild

Fick med dessa med motorn. Trångt att få dit men fränt som en reservdelshandlare i Åkers Styckebruk brukar uttrycka sig

Bild
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Byte SB till BB

Inlägg av hasseh »

Mycket småplock som ska tillbaka som kopplingslänkage, slangar osv. Inget som direkt syns.
Passade på att återmontera det nya fästet för generatorn och mäta hur lång rem det går åt.
Detta fäste ger faktiskt bättre plats än det som var original på SB. Tanken är att till nästa vinter flytta generatorn till andra sidan och på det sättet få bättre plats för servopumpen.

Bild
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Jerka
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 613
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:38
Ort: Nacka

Re: Byte SB till BB

Inlägg av Jerka »

hasseh skrev:Motorbytet går mot sin fullbordan om än i tidvis maklig takt. Mycket småpill som inte märks men tar tid.
Idag har det i alla fall blivit något som kommer att synas och höras. Inga sugrör för avgaserna mera

Bild

Fick med dessa med motorn. Trångt att få dit men fränt som en reservdelshandlare i Åkers Styckebruk brukar uttrycka sig

Bild

Det där blir ballt , BB o sidepipes :mrgreen:
Kolla bara vad du kör med för insatser ,för insatserna är just som sugrör
Jag bytte till mer friflödande insatser och det känndes som jag fick 70 hästar till :lol:
Hoppas du kommer o provar bilen vid något racingevenemang

/Jerka
C2 -66 502
C5 -01 412 snabbaste bil 2012,2013
http://www.garaget.org/Corvette502
Member 9s club
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Byte SB till BB

Inlägg av hasseh »

Jerka skrev:
Det där blir ballt , BB o sidepipes :mrgreen:
Kolla bara vad du kör med för insatser ,för insatserna är just som sugrör
Jag bytte till mer friflödande insatser och det känndes som jag fick 70 hästar till :lol:
Hoppas du kommer o provar bilen vid något racingevenemang

/Jerka
Om jag fattade Mats Appelgren rätt så har han fixat insatsen som också går att ta bort men då blir jag antagligen mer hörselskadad än jag är nu.
Jag kommer nog inte att testa bana men kanske någon repa på strippen om allt funkar bra.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Byte SB till BB

Inlägg av hasseh »

Har varit lite tyst ett tag och detta har berott på diverse småsaker.
Nu har jag i alla fall tagit hem bilen men några saker återstår.
BB är vad jag förstår 4,5 cm längre än SB vilket påverkar fläkten och fläktkåpan.
Dessa går inte ihop alls nu. Min lösning på detta är att sätt dit elfläkt istället och då funkar kåpan OK igen.
Värre är att generator och servopump inte vill samsas med de fästen jag har idag.
Har inte någon lösning klar för mig i nuläget men en flytt av generatorn till passagerarsidan verkar vara ett alternativ.
Om någon har ett bra förslag på lösning mottages detta tacksamt.
Sen är det lite andra små strulsaker så som att huven måste höjas en hel del osv med det löser sig.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Byte SB till BB

Inlägg av hasseh »

Bit för bit faller saker och ting på plats. Idag fick jag klart med elfläkten på kylet och nu ska bara elen kopplas.
En riktig milestone blev det i att jag startade maskinen för första gången. Mycket ljud i garaget det lovar jag.... Sidepipsen låter och det mycket.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Byte SB till BB

Inlägg av hasseh »

Ytterligare ett steg mot fullbordan inför säsongen blev klart i kväll då jag monterade MSD tändning bestående av fördelare med magnetic trigger, spole och MSD 6 låda. Hade tidigare bara testat med original Hei. Kan konstatera direkt att motorn gick bättre på tomgång och blev rappare i gassvaret. Provkörning blir det under morgondagen.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Byte SB till BB

Inlägg av hasseh »

Efter sju sorger och åtta bedrövelser med lamell som inte funkar och värmeproblem så damp det ner ett litet fint paket idag.

Bild

Nu väntar jag bara på nya remskivor som kommer nästa vecka sen hoppas jag allt funkar.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Byte SB till BB

Inlägg av hasseh »

Kopplingen på plats

Bild

och nu sitter även lådan där.
Väntar nu på ett paket från Summit med ny vattenpump sen är jag förhoppningsvis på G igen.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Skriv svar