Min 70:a

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
magnum
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3113
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Min 70:a

Inlägg av magnum » ons dec 17, 2014 21:00

Hejs

Fy f-n, jag blir avundsjuk :wink:
Grattis till en frän motor! :D
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981

Användarvisningsbild
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Min 70:a

Inlägg av PG-son » ons dec 17, 2014 23:57

Tersan skrev:
PG-son skrev:Nuvarande uppsättning passar nog mumma för mitt bruk.
Med de kurvorna kan jag tänka mig att det känns rätt bra... :wink:

Jag råkar vara lite svag för C3or, och när de sen är svarta och har en stoooor motor så... 8)
Joo, det tror jag säkert det kommer att göra, men kurvorna var väl inte så värst, mest raka streck tycker jag, om du inte menar AFR;en :mrgreen: ''
Japp, då är vi två :wink:
magnum skrev:Hejs

Fy f-n, jag blir avundsjuk :wink:
Grattis till en frän motor! :D
Ursäkta, det var inte meníngen att göra nån avundsjuk, eller :) :)
Är ju annars en vanlig åkomma :mrgreen:
Tack ändå
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM

Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 384
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: Min 70:a

Inlägg av Tersan » tor dec 18, 2014 9:25

PG-son skrev:...men kurvorna var väl inte så värst, mest raka streck tycker jag, om du inte menar AFR;en :mrgreen: ''
:D Nu fick jag tänka till lite... effektkurva eller effektstreck? Tror jag tycker kurva låter bättre, normalt är den ju inte så rak som du lyckats få till. Behöver du ens en växellåda? :wink:
C5 Coupé -00 manuell, grön
3:a KM 2016 <450hk

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Min 70:a

Inlägg av Smuggler » tor dec 18, 2014 14:56

Grattis till de fina siffrorna på motorn PG!! Blir nog en upplevelse att köra i sommar för dig.
Tragiskt att det var sånt krångel med motorn fast den var byggd av "proffs" i usa... verkar vara en inte helt ovanlig företeelse detta med "välbyggda" motorer från usa.

Såg i din tråd att vi diskuterade skyddet mellan kylaren och motorn, jag har kört med mitt hela denna varma sommar och det fungerar perfekt!
Inget damm i motorrummet mer och inga tendenser till överhettning. Rekommenderas!

Mvh Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***

Användarvisningsbild
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Min 70:a

Inlägg av PG-son » tor dec 18, 2014 19:05

Tersan skrev:
PG-son skrev:...men kurvorna var väl inte så värst, mest raka streck tycker jag, om du inte menar AFR;en :mrgreen: ''
:D Nu fick jag tänka till lite... effektkurva eller effektstreck? Tror jag tycker kurva låter bättre, normalt är den ju inte så rak som du lyckats få till. Behöver du ens en växellåda? :wink:
'He he, va bra att du fick använda hjärnmusklerna lite, precis mitt syfte :P
Visst det vore ju häftigt med en "bauta" koppling och direktdrivning.
Jag har 3.70 i bakaxeln, så slira till 2 500 varv =100km/h å sen släppa och trycka ner skulle förenkla livet, åtminstonde rakt framåka :mrgreen:
Å vilka tider man kanske skulle uppnå, men det är nog inte realistiskt.
Men rapport kommer till våren :D
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM

Användarvisningsbild
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Min 70:a

Inlägg av PG-son » tor dec 18, 2014 19:29

Smuggler skrev:Grattis till de fina siffrorna på motorn PG!! Blir nog en upplevelse att köra i sommar för dig.
Tragiskt att det var sånt krångel med motorn fast den var byggd av "proffs" i usa... verkar vara en inte helt ovanlig företeelse detta med "välbyggda" motorer från usa.

Såg i din tråd att vi diskuterade skyddet mellan kylaren och motorn, jag har kört med mitt hela denna varma sommar och det fungerar perfekt!
Inget damm i motorrummet mer och inga tendenser till överhettning. Rekommenderas!

Mvh Daniel
Hej!
Joo, så är det nog, men va faan jag är blåögd svensk, kommer inte att ändra mig, jag vill lita på andra.
Men visst det var lite konstigt när de inte skickade med kam spec, och inte filmade bromsningen, trots löfte om personal bonus 500 $

Japp, detta med damm, bör reduceras, tyvärr hans det inte med förra säsongen, men nu skall vi se vad som kan ske.
"Mallen" finns ju i din tråd :wink:
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM

Användarvisningsbild
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Min 70:a

Inlägg av PG-son » mån dec 22, 2014 23:53

Nu vart det lite långtråkigt igen, skit på TV å frugan städar.
Gick ner i garaget och kollade lite avseende den nya Centerforce DF kopplingen och svänghjulet/bultarna.
Jag har ju beklagat mig över min koppling i princip hela tiden.
Därför mätte jag avståndet mellan bultskallarna och "fjädrarna" på lamellen.
Det var inte 2 mm, om man säger så.
Därför har jag beställt detta svänghjul från Centerforce
http://www.summitracing.com/parts/CTF-700120
Med dessa bultar
http://www.summitracing.com/parts/ARP-100-2801''
För inte kan det väl vara så att Centerfoce produkter inte lirar tillsammans :?:
Återkommer med svar.

Vore intressant om någon har motsvarande mått på avstånd mellan lamell och bultar på svänghjul.
Jag hamnade i otakt med kopplingsgrejerna för några år sedan, som framgår i min tråd.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM

Användarvisningsbild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Min 70:a

Inlägg av Ricky » tis dec 23, 2014 2:34

Det låter lite skumt det där med avståndet mellan Lamellens fjädrar och svänghjulet..

Kan ditt svänghjul vara nertaget/avsvarvat?

För inte har du väl lagt lamellen åt fel håll då du mätte väl?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild

Användarvisningsbild
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Min 70:a

Inlägg av PG-son » tis dec 23, 2014 9:48

Hej!
Jaa, mysko är det.
Nää, det går inte att vända lamellen fel.
Detta svänghjul har jag, och det är inte bearbetat, helt original.
http://www.summitracing.com/dom/parts/h ... /overview/

Det är endast 3.7 mm mellan svänghjulets yta och bultskallarna.
När jag jämförde med originalet, syntes det att Hayes hjulet var mycket tunnare, och därmed "mittenpartiet" betydligt grundare, om man säger så.
Skall bli mkt intressant se hur Centerforcet ser ut.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM

Användarvisningsbild
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Min 70:a

Inlägg av PG-son » mån jan 19, 2015 15:00

Här kommer en liten uppdatering.
Som vanligt lite framåt och lite bakåt.

Monterat nya svänghjulet med tillhörande nya bultar.
Nu blev det bättre utrymme/avstånd mellan bultskallar svänghjulets yta,
Avstånd till bultskallar 7.7 mm.
Avstånd till "botten" svänghjulet 13.95 mm.

Härligt nu går lamellen fjädrar fria.
Här kan man läsa b.la om "problemet".
http://members.shaw.ca/corvette.84/tko600.html
´
Tror dock inte att jag hade just det problemet med min "förra" koppling och svänghjul, eftersom det var en RAM koppling, med fler och smalare fjädrar, så de tog inte i bultskallarna.

Men nu är det nya grejer alles.

Lite konstigt att centreringen av kopplingshuset "sjunkit" rakt mer 0,5 mm (0, 0200"), kan det vara så att de nya ramlagren var lite tjockare, så att hela veven kom lite lägre?
Men det funkade ju att göra om centreringen.
Provade att lägga i en växel och trycka "ner" kopplingsarmen, samtidigt som jag snurrade utgående axeln, gick alldeles förträffligt lätt.
Nu tror jag på detta igen.

Men men, vad är livet utan motgång :|
Som visats tidigare i tråden är passformen mellan headersen, packningar samt avgasportarna inte den bästa.
Köpte därför att par Hedman Headers, dessa
http://www.summitracing.com/parts/HED-68308
Tänkte att de kunde matchportas och ändå täta.

Meeen va :evil: de tar ju mot kopplingshuset., och oljefiltret går knappt fritt.
Va kul.

Får se vad lösningen blir.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM

sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: ons okt 29, 2003 23:26
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Min 70:a

Inlägg av sh454 » mån jan 19, 2015 17:28

Ja det är Murphys Law men vi som inte håller på med strikt original vi är ju ganska härdade vid det här laget.Man får nästan utgå ifrån att grejerna inte passar 100 och jävlar så glad man blir när man får dit nåt och det fungerar utan modifiering :roll: :lol:

Stefan

Användarvisningsbild
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Min 70:a

Inlägg av PG-son » mån jan 19, 2015 18:27

Joo, så är det nog :lol:
Men va :twisted: Dr Ernie hade ju Hedman headers på när vi bänkade motorn.
Dom passade, men dom var ju inte till Corvette förstås :mrgreen:

Men men påt igen.
Var hos Pelganders, dom kan lite av varje, har hjälpt mig svetsa på både det ena och andra tidigare.
Dom skulle försöka bygga på falsarna lite på kanterna, så kommer nog packningarna att passa, samtidigt som jag kan slipa ur lite.
Så nu har man ett par Headers till salu :mrgreen:

Å vilken tur jag hade, fick en kalender också :oops:
Är den bilrelaterad :?:

Nää, man kanske inte skall hänga upp den....eller :shock:
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM

mpe
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 210
Blev medlem: lör apr 18, 2009 20:58
Ort: trelleborg

Re: Min 70:a

Inlägg av mpe » tor feb 05, 2015 20:34

Hej Pär,skulle du vilja ringa mig.Mats Trelleborg0734043466

Skriv svar