Min 70:a
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Min 70:a
Hejs
Fy f-n, jag blir avundsjuk
Grattis till en frän motor!
Fy f-n, jag blir avundsjuk
Grattis till en frän motor!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Min 70:a
Joo, det tror jag säkert det kommer att göra, men kurvorna var väl inte så värst, mest raka streck tycker jag, om du inte menar AFR;en ''Tersan skrev:Med de kurvorna kan jag tänka mig att det känns rätt bra...PG-son skrev:Nuvarande uppsättning passar nog mumma för mitt bruk.
Jag råkar vara lite svag för C3or, och när de sen är svarta och har en stoooor motor så...
Japp, då är vi två
Ursäkta, det var inte meníngen att göra nån avundsjuk, ellermagnum skrev:Hejs
Fy f-n, jag blir avundsjuk
Grattis till en frän motor!
Är ju annars en vanlig åkomma
Tack ändå
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: Min 70:a
Nu fick jag tänka till lite... effektkurva eller effektstreck? Tror jag tycker kurva låter bättre, normalt är den ju inte så rak som du lyckats få till. Behöver du ens en växellåda?PG-son skrev:...men kurvorna var väl inte så värst, mest raka streck tycker jag, om du inte menar AFR;en ''
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Re: Min 70:a
Grattis till de fina siffrorna på motorn PG!! Blir nog en upplevelse att köra i sommar för dig.
Tragiskt att det var sånt krångel med motorn fast den var byggd av "proffs" i usa... verkar vara en inte helt ovanlig företeelse detta med "välbyggda" motorer från usa.
Såg i din tråd att vi diskuterade skyddet mellan kylaren och motorn, jag har kört med mitt hela denna varma sommar och det fungerar perfekt!
Inget damm i motorrummet mer och inga tendenser till överhettning. Rekommenderas!
Mvh Daniel
Tragiskt att det var sånt krångel med motorn fast den var byggd av "proffs" i usa... verkar vara en inte helt ovanlig företeelse detta med "välbyggda" motorer från usa.
Såg i din tråd att vi diskuterade skyddet mellan kylaren och motorn, jag har kört med mitt hela denna varma sommar och det fungerar perfekt!
Inget damm i motorrummet mer och inga tendenser till överhettning. Rekommenderas!
Mvh Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: Min 70:a
'He he, va bra att du fick använda hjärnmusklerna lite, precis mitt syfteTersan skrev:Nu fick jag tänka till lite... effektkurva eller effektstreck? Tror jag tycker kurva låter bättre, normalt är den ju inte så rak som du lyckats få till. Behöver du ens en växellåda?PG-son skrev:...men kurvorna var väl inte så värst, mest raka streck tycker jag, om du inte menar AFR;en ''
Visst det vore ju häftigt med en "bauta" koppling och direktdrivning.
Jag har 3.70 i bakaxeln, så slira till 2 500 varv =100km/h å sen släppa och trycka ner skulle förenkla livet, åtminstonde rakt framåka
Å vilka tider man kanske skulle uppnå, men det är nog inte realistiskt.
Men rapport kommer till våren
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: Min 70:a
Hej!Smuggler skrev:Grattis till de fina siffrorna på motorn PG!! Blir nog en upplevelse att köra i sommar för dig.
Tragiskt att det var sånt krångel med motorn fast den var byggd av "proffs" i usa... verkar vara en inte helt ovanlig företeelse detta med "välbyggda" motorer från usa.
Såg i din tråd att vi diskuterade skyddet mellan kylaren och motorn, jag har kört med mitt hela denna varma sommar och det fungerar perfekt!
Inget damm i motorrummet mer och inga tendenser till överhettning. Rekommenderas!
Mvh Daniel
Joo, så är det nog, men va faan jag är blåögd svensk, kommer inte att ändra mig, jag vill lita på andra.
Men visst det var lite konstigt när de inte skickade med kam spec, och inte filmade bromsningen, trots löfte om personal bonus 500 $
Japp, detta med damm, bör reduceras, tyvärr hans det inte med förra säsongen, men nu skall vi se vad som kan ske.
"Mallen" finns ju i din tråd
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: Min 70:a
Nu vart det lite långtråkigt igen, skit på TV å frugan städar.
Gick ner i garaget och kollade lite avseende den nya Centerforce DF kopplingen och svänghjulet/bultarna.
Jag har ju beklagat mig över min koppling i princip hela tiden.
Därför mätte jag avståndet mellan bultskallarna och "fjädrarna" på lamellen.
Det var inte 2 mm, om man säger så.
Därför har jag beställt detta svänghjul från Centerforce
http://www.summitracing.com/parts/CTF-700120
Med dessa bultar
http://www.summitracing.com/parts/ARP-100-2801''
För inte kan det väl vara så att Centerfoce produkter inte lirar tillsammans
Återkommer med svar.
Vore intressant om någon har motsvarande mått på avstånd mellan lamell och bultar på svänghjul.
Jag hamnade i otakt med kopplingsgrejerna för några år sedan, som framgår i min tråd.
Gick ner i garaget och kollade lite avseende den nya Centerforce DF kopplingen och svänghjulet/bultarna.
Jag har ju beklagat mig över min koppling i princip hela tiden.
Därför mätte jag avståndet mellan bultskallarna och "fjädrarna" på lamellen.
Det var inte 2 mm, om man säger så.
Därför har jag beställt detta svänghjul från Centerforce
http://www.summitracing.com/parts/CTF-700120
Med dessa bultar
http://www.summitracing.com/parts/ARP-100-2801''
För inte kan det väl vara så att Centerfoce produkter inte lirar tillsammans
Återkommer med svar.
Vore intressant om någon har motsvarande mått på avstånd mellan lamell och bultar på svänghjul.
Jag hamnade i otakt med kopplingsgrejerna för några år sedan, som framgår i min tråd.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: Min 70:a
Det låter lite skumt det där med avståndet mellan Lamellens fjädrar och svänghjulet..
Kan ditt svänghjul vara nertaget/avsvarvat?
För inte har du väl lagt lamellen åt fel håll då du mätte väl?
Kan ditt svänghjul vara nertaget/avsvarvat?
För inte har du väl lagt lamellen åt fel håll då du mätte väl?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Re: Min 70:a
Hej!
Jaa, mysko är det.
Nää, det går inte att vända lamellen fel.
Detta svänghjul har jag, och det är inte bearbetat, helt original.
http://www.summitracing.com/dom/parts/h ... /overview/
Det är endast 3.7 mm mellan svänghjulets yta och bultskallarna.
När jag jämförde med originalet, syntes det att Hayes hjulet var mycket tunnare, och därmed "mittenpartiet" betydligt grundare, om man säger så.
Skall bli mkt intressant se hur Centerforcet ser ut.
Jaa, mysko är det.
Nää, det går inte att vända lamellen fel.
Detta svänghjul har jag, och det är inte bearbetat, helt original.
http://www.summitracing.com/dom/parts/h ... /overview/
Det är endast 3.7 mm mellan svänghjulets yta och bultskallarna.
När jag jämförde med originalet, syntes det att Hayes hjulet var mycket tunnare, och därmed "mittenpartiet" betydligt grundare, om man säger så.
Skall bli mkt intressant se hur Centerforcet ser ut.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: Min 70:a
Här kommer en liten uppdatering.
Som vanligt lite framåt och lite bakåt.
Monterat nya svänghjulet med tillhörande nya bultar.
Nu blev det bättre utrymme/avstånd mellan bultskallar svänghjulets yta,
Avstånd till bultskallar 7.7 mm.
Avstånd till "botten" svänghjulet 13.95 mm.
Härligt nu går lamellen fjädrar fria.
Här kan man läsa b.la om "problemet".
http://members.shaw.ca/corvette.84/tko600.html
´
Tror dock inte att jag hade just det problemet med min "förra" koppling och svänghjul, eftersom det var en RAM koppling, med fler och smalare fjädrar, så de tog inte i bultskallarna.
Men nu är det nya grejer alles.
Lite konstigt att centreringen av kopplingshuset "sjunkit" rakt mer 0,5 mm (0, 0200"), kan det vara så att de nya ramlagren var lite tjockare, så att hela veven kom lite lägre?
Men det funkade ju att göra om centreringen.
Provade att lägga i en växel och trycka "ner" kopplingsarmen, samtidigt som jag snurrade utgående axeln, gick alldeles förträffligt lätt.
Nu tror jag på detta igen.
Men men, vad är livet utan motgång
Som visats tidigare i tråden är passformen mellan headersen, packningar samt avgasportarna inte den bästa.
Köpte därför att par Hedman Headers, dessa
http://www.summitracing.com/parts/HED-68308
Tänkte att de kunde matchportas och ändå täta.
Meeen va de tar ju mot kopplingshuset., och oljefiltret går knappt fritt.
Va kul.
Får se vad lösningen blir.
Som vanligt lite framåt och lite bakåt.
Monterat nya svänghjulet med tillhörande nya bultar.
Nu blev det bättre utrymme/avstånd mellan bultskallar svänghjulets yta,
Avstånd till bultskallar 7.7 mm.
Avstånd till "botten" svänghjulet 13.95 mm.
Härligt nu går lamellen fjädrar fria.
Här kan man läsa b.la om "problemet".
http://members.shaw.ca/corvette.84/tko600.html
´
Tror dock inte att jag hade just det problemet med min "förra" koppling och svänghjul, eftersom det var en RAM koppling, med fler och smalare fjädrar, så de tog inte i bultskallarna.
Men nu är det nya grejer alles.
Lite konstigt att centreringen av kopplingshuset "sjunkit" rakt mer 0,5 mm (0, 0200"), kan det vara så att de nya ramlagren var lite tjockare, så att hela veven kom lite lägre?
Men det funkade ju att göra om centreringen.
Provade att lägga i en växel och trycka "ner" kopplingsarmen, samtidigt som jag snurrade utgående axeln, gick alldeles förträffligt lätt.
Nu tror jag på detta igen.
Men men, vad är livet utan motgång
Som visats tidigare i tråden är passformen mellan headersen, packningar samt avgasportarna inte den bästa.
Köpte därför att par Hedman Headers, dessa
http://www.summitracing.com/parts/HED-68308
Tänkte att de kunde matchportas och ändå täta.
Meeen va de tar ju mot kopplingshuset., och oljefiltret går knappt fritt.
Va kul.
Får se vad lösningen blir.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: Min 70:a
Ja det är Murphys Law men vi som inte håller på med strikt original vi är ju ganska härdade vid det här laget.Man får nästan utgå ifrån att grejerna inte passar 100 och jävlar så glad man blir när man får dit nåt och det fungerar utan modifiering
Stefan
Stefan
Re: Min 70:a
Joo, så är det nog
Men va Dr Ernie hade ju Hedman headers på när vi bänkade motorn.
Dom passade, men dom var ju inte till Corvette förstås
Men men påt igen.
Var hos Pelganders, dom kan lite av varje, har hjälpt mig svetsa på både det ena och andra tidigare.
Dom skulle försöka bygga på falsarna lite på kanterna, så kommer nog packningarna att passa, samtidigt som jag kan slipa ur lite.
Så nu har man ett par Headers till salu
Å vilken tur jag hade, fick en kalender också
Är den bilrelaterad
Nää, man kanske inte skall hänga upp den....eller
Men va Dr Ernie hade ju Hedman headers på när vi bänkade motorn.
Dom passade, men dom var ju inte till Corvette förstås
Men men påt igen.
Var hos Pelganders, dom kan lite av varje, har hjälpt mig svetsa på både det ena och andra tidigare.
Dom skulle försöka bygga på falsarna lite på kanterna, så kommer nog packningarna att passa, samtidigt som jag kan slipa ur lite.
Så nu har man ett par Headers till salu
Å vilken tur jag hade, fick en kalender också
Är den bilrelaterad
Nää, man kanske inte skall hänga upp den....eller
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: Min 70:a
Hej Pär,skulle du vilja ringa mig.Mats Trelleborg0734043466