Min 70:a

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
Användarvisningsbild
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Min 70:a

Inlägg av PG-son » tis nov 05, 2013 16:46

Hej!
Bättre sent än aldrig, nu starar jag en tråd om min 70:a och vårt gemensamma liv.
Vinterns projekt kommer i huvudsak att innefatta byte av det allra heligaste, självaste hjärtat.
Samt lite kringutrustning.
Inte för att det nuvarande är behäftat med något fel eller på något sätt inte är tillfylles.
Denna min nuvarande uppgraderingen gjordes som ett första steg.

Men jag har alltid velat ha en 427:a.
En 427:a i ett modernt SB, fastade jag för. Under våren inleddes "förhandlingar" med potentiella byggare ower there.
En efter en föll ifrån beroende på deras varierande intresse att göra affär med en Svensk, som dessutom hade en mängd frågor.
Huvudkravet var att allt skulle få plats under original SB huven.
Slutligen gjordes affär med CNC Motorsports och denna
http://www.cnc-motorsports.com/crate-en ... ake-1.html
Högst upp sitter en Quick Fuel 850 mekaniska sekundärer, och utan choke.

Detta efter rekommendation avseende min körstil/användning.
Så mycket som möjligt.

Det finns en liten Videosnutt, på ungefär samma motor, att gotta sig åt.
http://www.youtube.com/watch?v=VYp6zR9f ... w&index=72

Innan det stora lyftet filmade jag den nuvarande motorn, och dess ljud, kan kanske vara bra att ha om intressenter infinner sig. :)
http://www.youtube.com/watch?v=SsiQu4e9 ... e=youtu.be

Här åker det gamla ut.
Bild

För närvarande väntar jag på nytt kopplingshus, det gick inte att justera originalet, utan att startkransen tog i nederkanten.
Som synes ganska mycket att justera.
Bild

Hoppas det funkar bättre med det här
http://www.summitracing.com/parts/LAK-15000
Kan väl bara hoppas.
Finns det någon som har erfarenhet?
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM

Användarvisningsbild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Min 70:a

Inlägg av Ricky » tis nov 05, 2013 16:54

KUL med en motorbytartråd!! :D
Jäkligt ball maskin det där PG-son.. 540 pållar blir helt perfekt (fast det bara är en smallblock). :mrgreen:
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild

Användarvisningsbild
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Min 70:a

Inlägg av PG-son » tis nov 05, 2013 21:40

Tack skall du ha Ricky
Påt som vanligt :mrgreen:
Det gäller väl att göra "det" så roligt som möjligt 8)
Kanske inte så värst att komma med EN SB.
Men man kan väl ta 2
Bild

Striden står väl inte om storleken, det är väl cubictum som gäller :D

För oss som är lite noga med detajerna har du min motors värden här.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/137039930/Dyno.pdf
Sköna 700 NM All the way, både banken och macken skrattar, jag betalar med ett leende. :P

Hade hoppats få det beställda kopplingshuset idag, tyvärr bidde det inte så.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Min 70:a

Inlägg av Smuggler » tis nov 05, 2013 22:23

Blir roligt att få följa med på ditt motorbyte! Quick Fuel gasarna verkar vara bra prylar. Ger helt andra möjligheter till bränslejustering än en Holley om jag fattat rätt?
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***

magnum
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3113
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Min 70:a

Inlägg av magnum » tis nov 05, 2013 23:20

Hejs

Jaa, va kul!
427 sb 8)
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981

Användarvisningsbild
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Min 70:a

Inlägg av PG-son » ons nov 06, 2013 9:08

Joo, Qucik Fulen medger helt andra justeringsmöjligheter mot den nuvarande Street Avangern 670.
T.ex,. justerbara(utbyte) airbleeds, istället för mina Fordskruvar som jag fick sätta dit för att få ordning på tomgången, (tillräckligt med bensin.)

Bild


Skall bli ycket intressant att se resultatet när Bredbandslambdan är inkopplad.
De värden som Dynon visade är ju under max belastning.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM

Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Min 70:a

Inlägg av Ubbe » ons nov 06, 2013 11:54

Hej!
Roligt att du skriver en garage tråd :P
Motorerna är så snygga mot dagens plast backar :wink:
Ha det Ubbe
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8

Användarvisningsbild
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Min 70:a

Inlägg av PG-son » tor nov 07, 2013 23:56

Dåså, har äntlgen det nya kopplingshuset kommit.
Trevligt att det passade.
Känns kanske lite extra tryggt med SFI klassat och sprängsäkert, men shit va tungt det var jämfört med originalet.

Efter centrering blev det såhär.

Bild

Bild

Bild

Bild

Det får man väl anse duga.

Nu skall resten på motorn skruvas dit.
Far ser fram mot en härlig helg :P
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM

Användarvisningsbild
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Min 70:a

Inlägg av PG-son » lör nov 09, 2013 21:50

Det blev lite tid över.
Skruvade ihop transmissioen, och monterade bakre plåten till sprängkåpan.
De centrerade måtten stämde fortfarande.
Skönt.
Jag kör med RAM koppling Power Grip Clutch.
Lamellen såg inte det minsta sliten ut, tryckplattan hade ett slitage på 2 tusendels tum, efter 2 säsonger (1000 mil)

Bild


Kontrollerade så startmotorn kuggade i och ur orderntliglt.
Givetvis innan montering av sprängkåpan.
Bild


Kollade/justerade spel koppling.
Hoppas det blir så bra som det verkade.
Tycker att växlingar till 3:an och 5:an varit lite besvärliga vid "påställ".
Därför har jag lagt extra mycket tid och noggrannhet avseende kopplingen.
Slänga i 2:an och 4:an har alltid funkat bra, önskvärt är att det går lika bra med 3:an och 5:an.

Bild

Nu återstår lite skruva på grejer, innan det är klart för återinförandet


.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM

Användarvisningsbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 474
Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
Kontakt:

Re: Min 70:a

Inlägg av Mr SIXPACK » mån nov 11, 2013 22:11

WOW :D
Skynda dig på innan snön kommer så hinner du med en provkörning.... :twisted:
Bästa Corvettehälsningar

Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se

Användarvisningsbild
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Min 70:a

Inlägg av PG-son » tis nov 12, 2013 12:09

Joo, tack Svempa
Visst är man sugen på ett provåk.
Men det finns lite mer att se över när hästarna lämnat båset så att säga :mrgreen:
Sen skall det ju krångla lite oxå. :evil:
Bulten till svängningsdämparen blev för kort när remskivan kom på, gängorna i den "nya" vevaxeln, började en bit in i vevaxeln. (jämfört med den "förra".)
Tur man vet vart det finns längre. Tar vägen hem över Kungsör idag, så är det löst. :wink:
Skivan på axeln till den nya Edelbrock vattenpumpen (mekansisk) var för långt inpressad, så den tog i pumphuset.
Inget märkvärdigt men lite småfix.
Eller det kanske var gjort så för att man SKALL justera vid installation så att rem geometrin blir rätt :?:
Men jag har ju hela vintern på mig :P
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM

Användarvisningsbild
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Min 70:a

Inlägg av PG-son » ons nov 13, 2013 22:15

Ok vi kör väl på :arrow:
Grabbarna i Kungsör hadde en Grade 12 bult till svängningsdämparen.
(Dom har allt) Nää, det blir inga billiga bultar, men va :evil: , man får ihopet.

Nu är motorn helt klar för att för första gången placeras där den skall vara.
Bild

Jag har kört med lindade headers, och det har väl funkat bra, förutom att banden blir lite tråkiga efter ett tag.
Därför köpte jag coatade headers, nu skall de kompletteras med uttag för Bredbandslambdan.
Det skall bli riktigt intressant att jämföra värdena mot Dyno körningens.
Återkommer till det.

Mycket annorlunda blir det inte.
Jag kommer att koppla in expansionskärlet mellan uttaget på toppen av vattenpumpen och "insuget" klockar 9 så att säga.

Som den vakne ser, finns det inget portat uttag för vacumet till fördelaren, så nu blir till att köra oportat :twisted:
Jag har ju själv diskuterat detta tidigare. Å nu vänder jag blad :P

Ett annan liten motgång avhjälptes med vinkelslip, och fräs.
För andra gången hade mina motorfästen fått stryk.

Dessa hade jag på hyllan eftersom de inte passsade.
http://www.summitracing.com/dom/parts/p ... /overview/
Anledningen till att de låg på hyllan var att de inte passade.
De hade ganska grova svetsar på insidan, vilket gjorde att de inte "bottnade".
Det fattades några millimeter för att bultarna skulle gå igenom.
Hoppas nu bara att de håller ändå, trots modifieringen.

Såhär ser de ut, efter slipning på svetsfogar, och viddning av bulthålen.
Bild

Nu blir det arbeten i båset, som inte är så värst mycket att orda om.

Förhoppningsvis är alla hästarna i båset i december, och en första uppstart kan ske.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM

axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 234
Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
Ort: Stockholm & Tranås
Kontakt:

Re: Min 70:a

Inlägg av axelg89 » ons nov 13, 2013 22:18

Snyggt, riktigt trevlig maskin! Ser fram emot kommande uppdateringar :)

Användarvisningsbild
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Min 70:a

Inlägg av PG-son » mån dec 02, 2013 21:14

Hej!
Nu har det likt vårat garage varit lite lugnt.
Mest småpyssel som utförts.
Det tar tid det oxå.
Idag kan man väl säga att återinförandet påbörjades.
Här hänger alla hästarna i taket.
Glömde ta bort fästet för växelspaken, så det fick bli backjobb, inge större problem
Bild



Såja alla hemma
Bild


Nu blir nästa den mest förekommande sysslan, ligga under bilen, förstår inte varför det skall vara så, hela tiden. Men det är klart, drivlinan måste länkas samman.
Tänk om man hade snabbkoppling mellan Chassi och Ram :mrgreen:
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Min 70:a

Inlägg av Smuggler » mån dec 02, 2013 23:09

Det närmar sig provstart ser jag! En tidig julklapp kanske 8)
En liten filmsnutt med schysst ljud kanske vore nått att sikta på för att stilla vår nyfikenhet!

Mvh Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***

Användarvisningsbild
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Min 70:a

Inlägg av PG-son » tis dec 03, 2013 11:07

Smuggler skrev:Det närmar sig provstart ser jag! En tidig julklapp kanske 8)
En liten filmsnutt med schysst ljud kanske vore nått att sikta på för att stilla vår nyfikenhet!

Mvh Daniel

Hehe :twisted:
Försöker du stressa mig :P
Kan nog bli så :mrgreen:
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM

Användarvisningsbild
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Min 70:a

Inlägg av PG-son » tis dec 17, 2013 22:53

Liten uppdatering
Vad händer, jaa, förutom att jag slant med spärrkaftet vid monteringen av fästena till växellådan, och åsamkade mig en svullnad på ögonbrynet samt deformerade glasögon, fortsätter "framgångarna". :evil:

Monteringen av koplingens Z-bar slutade med brott på kulbulten
Bild

Beställt ny


Monteringen av bränslepumpen blev ett satans jucklande för att få allt att gå fritt, trångt om utrymme, men till slut, frigång, även om det inte syns.
Bild

Jaha, å så var det dags att skruva dit varvräknar vajern.
Det är ju :evil: att när man beställer så det skall passa min bil, trodde jag nog att det gjorde det.
Men dessa lirar ju inte tillsammans, en fyrkantig vajer i ett runt hål går ju bara inte :cry:

Bild

Nä hä, och lösningen är lika skitdyr som kopplingarna till bränslepumpen

Detta är beställt
http://www.summitracing.com/dom/parts/m ... /overview/
Borde väl vart med från början kan man tycka.

Men ok, nu blir det lite paus, och fokus på julen.
Granen inhandlades i eftermiddag, den var lika dyr som alla andra grejer :evil:
Trots att den är Dansk :?:

Detta blev en smådyr historia, så jag passade på att köpa 2 veckor i Thailand oxå.
Givetvis med alla försäkringar som finns, så vad kan gå fel då :mrgreen:

Förhoppningsvis är bilen klar innan dess. Åtminstonde "denna" uppdatering.
Lite mer måste det nog bli.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM

Användarvisningsbild
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Min 70:a

Inlägg av PG-son » fre jan 03, 2014 0:09

Å hej och hå, det här går ju som en dans, två steg framåt och ett bakåt :lol:
Kulan till kopplingslänkaget anlände, och kom på plats när tillfälle gavs.
Va skönt när det funkar.
Bild

Tänkte oxå dela med mig av en corvetteägares under stundom vanlig utsikt :D
Vilken satans tur att dessa brädor som går på hjul finns.
Bild

Nästa steg blir att fixa till fästena på den nya kylaren, de nedre klara.
Bild

Åsså var det bakåt då :twisted:
Tänkte byta kylarslangarna oxå, dom satt bra fast i expansionskärlet, trots att jag skar up slangen, sket det sig, så att säga, nytt kärl beställt.
Bild

Känns som det är dags för två steg framåt igen :P
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM

Användarvisningsbild
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Min 70:a

Inlägg av PG-son » mån jan 20, 2014 22:10

Dåså, var det dags att ta några steg framåt.
Expansionskärlet anlände för nån vecka sedan.
Nya kylaren har kommit på plats.
Fick "förlänga" övre "hållarna", eftersom kylaren var för bred.
Hadde köpt hållare både uppe och nere till min gamla kylare, det var då jag såg att, va, ...n kylaren är inte rätt, den var för smal, för att hållarna skulle passa.
Undrar vart dom hade hittat den :roll:
Givetvis passade inte kylarslangarna, så nya är beställda.
Lyckdes göra några (småa)repor i Ventilkåpan. :evil:
Eftersom det inte finns Autosol för aluminium numera, beställe jag rikitga grejor från Schmits.
http://www.schmidtspolermedel.se/
Trevligt bemötande, visste precis vad "vi" brukar vilja ha, snabb leverans.
Passade på att gå några varv på kylaren och expansionskärlet också.


Bild

Nu skall elen dras, och sensorn monteras.

Det blev en "lucka" mellan kylaren och ramen, tittar i diverse trådar, och annonser, för att se hur andra löst det problemet.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Min 70:a

Inlägg av Smuggler » mån jan 20, 2014 22:50

Hej PG, det ser bra ut!!
Jag känner igen mig, man tror att nått skall passa rakt av men det gör det oftast inte... Slutar normalt med att man får tillverka nått som passar själv.

Såg att du noterat hålet mellan främre rambalk och kylaren när fläktkåpan tas bort! Har själv haft samma funderingar och efter denna sommar insåg jag att nått måste göras åt detta.
Har hela tiden tyckt att mitt motorrum blir EXTREMT dammigt så fort jag kör några meter bara. Enda förklaringen jag kan hitta är det här jättehålet ner mot backen. Misstänker att det blir ett övertryck eller kraftig turbulens bakom frontläppen och att all luft pressas in i motorrummet via detta hål som normalt är mycket mindre när fläktkåpan sitter där. Allt damm på backen sugs då samtidigt in. Kan ju naturligtvis ha fullkomligt fel då jag inte direkt är någon aerodynamikexpert :mrgreen:

Hur som helst, jag har plastat en "lucka" som, när den är färdig, skall täppa igen större delen av hålet. Glipor blir det och öppningar likaså men storleken på hålet reduceras nog med 80% eller nått. Använde min gamla fläktkåpa som mall och kommer att modifiera plastbiten så den passar på ett bra sätt. Biten får alltså ses som ett utgångsämne. Borde nog gå att bocka till av en aluminiumbit också. Vi får se var det landar.

/Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***

Användarvisningsbild
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Min 70:a

Inlägg av PG-son » tis jan 21, 2014 11:23

Smuggler skrev:Hej PG, det ser bra ut!!
Jag känner igen mig, man tror att nått skall passa rakt av men det gör det oftast inte... Slutar normalt med att man får tillverka nått som passar själv.

Såg att du noterat hålet mellan främre rambalk och kylaren när fläktkåpan tas bort! Har själv haft samma funderingar och efter denna sommar insåg jag att nått måste göras åt detta.
Har hela tiden tyckt att mitt motorrum blir EXTREMT dammigt så fort jag kör några meter bara. Enda förklaringen jag kan hitta är det här jättehålet ner mot backen. Misstänker att det blir ett övertryck eller kraftig turbulens bakom frontläppen och att all luft pressas in i motorrummet via detta hål som normalt är mycket mindre när fläktkåpan sitter där. Allt damm på backen sugs då samtidigt in. Kan ju naturligtvis ha fullkomligt fel då jag inte direkt är någon aerodynamikexpert :mrgreen:

Hur som helst, jag har plastat en "lucka" som, när den är färdig, skall täppa igen större delen av hålet. Glipor blir det och öppningar likaså men storleken på hålet reduceras nog med 80% eller nått. Använde min gamla fläktkåpa som mall och kommer att modifiera plastbiten så den passar på ett bra sätt. Biten får alltså ses som ett utgångsämne. Borde nog gå att bocka till av en aluminiumbit också. Vi får se var det landar.

/Daniel

:twisted: Ja du ser, man hinner inte ens upptäcka baksidorna själv :!:
Vi vill förstås utesluta damm i motorrummet i största möjliga mån.
Varförhar ingen annan tagit upp detta :?:
För du kan ju inte vara ensam om att vilja ha rent och snyggt i motrrummet :?

Vore intressant med lite mer input i frågan. Det är ju många som har "denna" bestyckning.

Det finns säkert supstans i din teori, skall bli intressant att ta del av resultatet.
Kan det vara så att spalfäktarna genom sin nedåtlutande placering blåser upp damm också :?:

Lekmannatest :roll: :P
Kan du kanske hälla ut lite sågspån på garagegolvet och sätta på fläktarna så får vi se/höra vad som sker.
Kanske kan bli ett intressant test, även om lösningen blir likvärdig.
Dock förutsätter det hela att fläktarna är i gång under körning på grusväg.

Min bil är upallad och inte klar ännu, annars skulle jag gärna testa.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Min 70:a

Inlägg av Smuggler » tis jan 21, 2014 12:34

Sågspån på golvet :shock: inte på mitt garagegolv... :mrgreen: :mrgreen:

Faktum är, nu när du säger det, att ibland när jag parkerade där det var dammigt/grusigt och fläktarna gick, kunde jag se en "dammpuff" runt vänster framhjul. Vet att jag på grund av detta alltid försökte undvika damm/grus men man råder ju inte över det i alla lägen...
Det blåser väldigt kraftigt från dessa fläktar så det är inte konstigt att det kan bli så här. Detta i kombination med att dam eventuellt sugs in även när man kör gör nog sitt till för att skita ner motorutrymmet.
Skall fila vidare på min plastkåpa. Får se om jag lyckas få upp några bilder framöver.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***

Användarvisningsbild
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Min 70:a

Inlägg av PG-son » tis jan 21, 2014 14:06

:lol:
Nää det hade jag inte trott heller.
Men ok, vi verkar vara inne på samma spår.
Jag skall fundera på min kammare (under bilen), favoritplatsen :mrgreen:
Sen får vi se vad vi kommer fram till, och jämföra.

Tack för synpunkterna.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM

Användarvisningsbild
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Min 70:a

Inlägg av PG-son » sön mar 30, 2014 19:44

Dags för lte uppdatering.
Efter hemkomst från Thailand och tillhörande förkylning är vi på rull igen.
I mitt nästa liv skall jag köra turister i longtailbåt med V8 och raka rör 8)
Tänk vad alla turister skall göra vågen på standen :D

Som vanligt tar vi några steg framåt och bakåt i arbetet.
När jag monterade headersen ( samma som tidigare, men coatade), använde jag lika packningar, skulle passa enligt AFR.
Tror ni att de gjorde det :?:

Såhär bra var passningen.
Bild

Bild

Tur att det fanns nya packningar från Hooker med som passade, shit, va bökigt att byta.
Dyr läxa, borde kollat innan. :oops:

Mitt uppe i detta, funkade startmotorn mystiskt, det 1 år gamla batteriet, var paj, laddade ur på några starter.
Det var startmotorn som var slut.
Med facit i handen började nog problemet i höstas.

Köpte en ny Powermaster 600, ministarter. Hansen hade på hyllan.
Den funkar kanon, lyssna bar på startupen nedan video, pang så startar motorn.

Då var det dedär med inshimsning på plats så att säga.
Jag satte en bit maskeringstejp på kransen och "sköt fram" startmotorns kuggar, för att se hur det såg ut.
Såhär blev bilden, det får duga.
Bild

Bild

Sen funkade det.
Nu återstår bara att lyfta på huven, och lite annat småtrix.
Skall kolla AFR värdena med bredbandslambdan, och jämföra med dynoresultatet.

Här är en liten video snutt med nya motorn.
Kanske inte så mycktet märk(hörbar)bar skillnad mot den gamla, men ändå.
Den gamla går ju riktigt fint den oxå.
Snutten
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCg ... e=youtu.be

Kul att ha en 427:a. :mrgreen:
Undrar vad som inte håller :roll:'

Som vanligt är det mycket arbete under bilen, en lyft vore bra att ha :lol:
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM

Användarvisningsbild
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Min 70:a

Inlägg av PG-son » ons dec 17, 2014 9:48

Hej!
Här kommer en liten uppdatering/uppföljning av motorbytet.
Jag har bråttats med värmeproblem, pga, den låga huven.
Problemet resulterade i att bensinen i förgasaren kokade, när bilen ställdes, samt vid köbildningar.
Inget sköj, om man säger så.
Detta löstes i augusti genom införskaffande av L88 huv dock utan "isolering" av förgasaren, samt en adapter mellan förgasaren och insuget.
Passade även på att installera en elektrisk vattenpump. Så nu flödar vattnet i full fart även när varvtalet är lågt.

Utöver dessa bekymmer, har jag haft ett mörker att få till tändningen, den har ändrat sig likt ett veligt fruntimmer. :P
Sanlöst.

OCH så i slutet av säsongen började det "knacka" vid belastning.

Va :evil: nu då.

Shit, ut me motorn, och vad göra mer.
Jag bestämde att konsultera Dr Ernie.
Sagt och gjort motorn lämnades in för undersökning, samt uppmätning av kammen, för skoj skull, jag fick ju inga kamvärden vid köpet.

Ok, knackproblemet hade kommit sig av att kammen rört sig fram och tillbaka, trust knappen var av aluminium, så det knackande ljudet komdärifrån, den var inte rätt installerad alltså, vilket märker i kamkåpan visade.
Det var väl därför tändningen ändrade sig oxå.

Doktorn, dömde även ut kammen, som mesig :oops: den lämpade sig för motorer med överladdning.

Doktorns rekommendation var en ny kam.
Jag följde rekommendation och han beställde en special egen designad för min motor.

Och, och, inte nog med detta, toppar och kolvar var kolsvarta, riktigt blöta av olja.
Det visade sig att kolvringarna var felmonterade, vilket gjorde att oljan kröp/stänkte upp i topparna. :evil: :evil:

Kastrering medelst slö kniv, ligger nära tillhands om man säger så :D

Men ok, det var väl bra att fel hittades och åtgärdades.

Resultatet blev enligt nedan.

Nu skall det bara återmonteras med den nya Centerforce kopplingen, så hoppas jag att kommande säsong blir så mycket bättre.




Bild

Bild

Bild


PS. Jag arkiverar gärna min tråd i detta Forum, nånstans skall den ju ligga, så varför inte "rätt" :mrgreen:
Allt på ett ställe, så tänker jag.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM

Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 384
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: Min 70:a

Inlägg av Tersan » ons dec 17, 2014 10:17

Trevlig effektkurva!

Du är inte sugen på att dra den förbi 6000 varv? 8)
C5 Coupé -00 manuell, grön
3:a KM 2016 <450hk

Användarvisningsbild
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Min 70:a

Inlägg av PG-son » ons dec 17, 2014 10:33

Joo tack, mkt tevlig.
Rätt noterat, det finns nog lite fler hästar att hämta hem, men vi provade inte, vridet började gå ner.
För att passera 600 strecket skulle man behöva byta insuget, och sätta på större förgasare.
Nuvarande uppsättning passar nog mumma för mitt bruk.

PS dubbelkurvan är med respektive utan luftfilter.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM

Användarvisningsbild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Min 70:a

Inlägg av Ricky » ons dec 17, 2014 11:31

Vad skönt att det ordnade sig med motorn! Och vilka fina siffror det blev på den! :D

GRATTIS! :D
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild

Användarvisningsbild
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Min 70:a

Inlägg av PG-son » ons dec 17, 2014 11:36

Ricky skrev:Vad skönt att det ordnade sig med motorn! Och vilka fina siffror det blev på den! :D

GRATTIS! :D
Tack skall du ha.
Nu är det "bara" kopplingen kvar, hoppas den kommer funka lika bra som för dig, annars vette :evil: vad som blir fel.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM

Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 384
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: Min 70:a

Inlägg av Tersan » ons dec 17, 2014 18:38

PG-son skrev:Nuvarande uppsättning passar nog mumma för mitt bruk.
Med de kurvorna kan jag tänka mig att det känns rätt bra... :wink:

Jag råkar vara lite svag för C3or, och när de sen är svarta och har en stoooor motor så... 8)
C5 Coupé -00 manuell, grön
3:a KM 2016 <450hk

Skriv svar