Corvette C5 FRC Drifting
Corvette C5 FRC Drifting
Hej!
Tänkte lägga upp lite bilder och info om mitt projekt.
Tanken är att börja köra drifting med bilen 2014.
Det började 2010 med att jag köpte en C5 FRC 1999 som var helt original.
Köpte den på sommaren och satte direkt dit C6 Z06 bromsar med Cobalt belägg, Breathless Performance coilovers, PFADT poly bussningar, PFADT ställbara krängningshämmare och OZ Racing fälgar med Yokohama A048 r-däck. Har ägt en C5 innan så visste att det behövde uppdateras.
Körde någon bankörning och superstage i Emmaboda där på hösten och insåg att jag ville ha mer effekt.
Senare på hösten så skaffade jag en begagnad LS7 som utrustades med en vassare kam, andra ventilfjädrar, rostfria avgasventiler, FAST 102 insug med NW 102 spjäll, vararam, C6 Z06 MAF, LG longtube headers, x-pipe och en Ron Davies vattenkylare med inbyggd oljekylare. Torrsumpen behölls också.
En tvåskvig RPS koppling kom dit också. Samtidigt som motorn byttes sattes det dit PFADT motor och diff fäste, shortshift, bromskylning fram, Sparco stolar och en PFADT halvbur.
Resultatet efter mappning blev 501 hk och 624 nm på bakhjulen.
Sommaren 2011 körde jag några enstaka bankörningar och superstage.
Vintern 2011-2012 kom det på droppade spindlar runt om med möjlighet att kunna ändra infästningspunkten till styrarmen (blev mer och mer sugen på att köra drifting).
Lite andra smågrejer som tjockare tunnelplåt under bilen och hydraulisk handbroms byggdes.
Tyvärr drog saker och ting ut på tiden så 2012 blev det inte så mycket kört mer än en till sväng på Emmaboda superstage med Bilsport. Gullabo var där och skulle prova min och några andras bilar.
Han fick till en tid på 1.25,25 har jag för mig, sen provade jag och kom ner på 1.24,88 så jag var mycket nöjd.
Sen blev det vinter igen och fler och fler planer för bilen. Bestämde att jag skulle skaffa vagnbok för drifting så då räckte det inte med den befintliga halvburen. Den plockades ur och all inredning och onödiga saker i bilen togs bort. I slutet av vintern skickades den iväg på bygge av fullbur.
Bilen kom tillbaka och buren blev väldigt bra.
Efter det grejade jag mycket med styrvinklarna. Vill ha parallellstyrning och mer styrvinkel. Original är det väldigt dålig vinkel så det är näst intill omöjligt att drifta. Det frästes nya infästningspunkter till styrarmen, och med mer styrvinkel så går det inte att ha 11" breda fälgar fram för det skrapar redan i med original styrvinkel. Letade länge efter smala fälgar i rätt dimension men hittade inget med bultmönster som passar Corvetten, därför skaffade jag spacers med ändrat bultmönster.
Det blev fälgar som är 18" och 7,5" breda och dessutom lite utflyttade för ännu mer plats att svänga.
Nu blev det genast lättare, men när jag provade dom nytillverkade "styrändarna" så blev det inte som jag tänkt när jag styr fullt. Skiljer ca 10 grader mellan hjulen, och tanken var att dom skulle stå helt parallella hur än ratten står. Därför håller jag nu på att göra en provisorisk infästning så infästningspunkten blir helt justerbar och därför kan jag sen se exakt var infästningspunken ska vara på spindeln. Där är jag nu.
Handbromsen tog inte heller tillräckligt bra, har därför skaffat en annan storlek på huvudbromscylindrarna, dock inte monterat dom än.
Här kommer lite bilder under byggets gång:
Så såg den ut från början
Byggbilder och bilder från olika event:
Coilovers, krängare, C6 Z06 bromsar och stålomspunna slangar till bromsarna
Nya hjulen och bromsarna
Emmaboda superstage
Rester från konor
Från Mantorp
LS7
LS7 på plats, batteriet sitter numera bak så torrsumpstanken får plats
Egenbyggd tunnelplåt
Däck går det åt. Kör med dimensionerna 285/30-18 fram och 315/30-18 bak. Yokohama A048 (kommer inte användas vid drifting)
Tagit ner bakvagnen för byte av "hardyskivor"
Nya spindlarna. Här syns den utbytbara infästningen av styrarmen
Tillverkat en plåt för mittkonsolen, stereo m.m borttaget
PFADT halvbur på väg ur
Rensar bilen invändigt för den nya buren
Buren på plats
Fästena för buren där bak är mitt över coiloverfästena, alltså utflyttade mot den gamla halvburen.
Här ser man även slangarna till den hydrauliska handbromsen med ventiler. Den är kopplad på den befintliga bromskretsen
Förstärkningsplåt i taket vid vindrutan
Flockad instrumentpanel har kommit på plats samt andra smådetaljer. Buren lackad.
Valde att montera en extern oljekylare för motorn för jag tyckte inte det räckte med den som är integrerad i vattenkylaren. Den är numera urkopplad och enbart den separata används för motoroljan
Svarvat ny handbromsspak
Gullabo bakom ratten på Emmaboda superstage
Från Mantorp
Kör slut på r-däcken
Har skurit ut delar till den provisoriska styrningen. Ska svetsas ihop och ändras lite innan montering
Kommer uppdateras vartefter jag gör något på bilen.
Fråga gärna om det är något och kom med idéer!
Tänkte lägga upp lite bilder och info om mitt projekt.
Tanken är att börja köra drifting med bilen 2014.
Det började 2010 med att jag köpte en C5 FRC 1999 som var helt original.
Köpte den på sommaren och satte direkt dit C6 Z06 bromsar med Cobalt belägg, Breathless Performance coilovers, PFADT poly bussningar, PFADT ställbara krängningshämmare och OZ Racing fälgar med Yokohama A048 r-däck. Har ägt en C5 innan så visste att det behövde uppdateras.
Körde någon bankörning och superstage i Emmaboda där på hösten och insåg att jag ville ha mer effekt.
Senare på hösten så skaffade jag en begagnad LS7 som utrustades med en vassare kam, andra ventilfjädrar, rostfria avgasventiler, FAST 102 insug med NW 102 spjäll, vararam, C6 Z06 MAF, LG longtube headers, x-pipe och en Ron Davies vattenkylare med inbyggd oljekylare. Torrsumpen behölls också.
En tvåskvig RPS koppling kom dit också. Samtidigt som motorn byttes sattes det dit PFADT motor och diff fäste, shortshift, bromskylning fram, Sparco stolar och en PFADT halvbur.
Resultatet efter mappning blev 501 hk och 624 nm på bakhjulen.
Sommaren 2011 körde jag några enstaka bankörningar och superstage.
Vintern 2011-2012 kom det på droppade spindlar runt om med möjlighet att kunna ändra infästningspunkten till styrarmen (blev mer och mer sugen på att köra drifting).
Lite andra smågrejer som tjockare tunnelplåt under bilen och hydraulisk handbroms byggdes.
Tyvärr drog saker och ting ut på tiden så 2012 blev det inte så mycket kört mer än en till sväng på Emmaboda superstage med Bilsport. Gullabo var där och skulle prova min och några andras bilar.
Han fick till en tid på 1.25,25 har jag för mig, sen provade jag och kom ner på 1.24,88 så jag var mycket nöjd.
Sen blev det vinter igen och fler och fler planer för bilen. Bestämde att jag skulle skaffa vagnbok för drifting så då räckte det inte med den befintliga halvburen. Den plockades ur och all inredning och onödiga saker i bilen togs bort. I slutet av vintern skickades den iväg på bygge av fullbur.
Bilen kom tillbaka och buren blev väldigt bra.
Efter det grejade jag mycket med styrvinklarna. Vill ha parallellstyrning och mer styrvinkel. Original är det väldigt dålig vinkel så det är näst intill omöjligt att drifta. Det frästes nya infästningspunkter till styrarmen, och med mer styrvinkel så går det inte att ha 11" breda fälgar fram för det skrapar redan i med original styrvinkel. Letade länge efter smala fälgar i rätt dimension men hittade inget med bultmönster som passar Corvetten, därför skaffade jag spacers med ändrat bultmönster.
Det blev fälgar som är 18" och 7,5" breda och dessutom lite utflyttade för ännu mer plats att svänga.
Nu blev det genast lättare, men när jag provade dom nytillverkade "styrändarna" så blev det inte som jag tänkt när jag styr fullt. Skiljer ca 10 grader mellan hjulen, och tanken var att dom skulle stå helt parallella hur än ratten står. Därför håller jag nu på att göra en provisorisk infästning så infästningspunkten blir helt justerbar och därför kan jag sen se exakt var infästningspunken ska vara på spindeln. Där är jag nu.
Handbromsen tog inte heller tillräckligt bra, har därför skaffat en annan storlek på huvudbromscylindrarna, dock inte monterat dom än.
Här kommer lite bilder under byggets gång:
Så såg den ut från början
Byggbilder och bilder från olika event:
Coilovers, krängare, C6 Z06 bromsar och stålomspunna slangar till bromsarna
Nya hjulen och bromsarna
Emmaboda superstage
Rester från konor
Från Mantorp
LS7
LS7 på plats, batteriet sitter numera bak så torrsumpstanken får plats
Egenbyggd tunnelplåt
Däck går det åt. Kör med dimensionerna 285/30-18 fram och 315/30-18 bak. Yokohama A048 (kommer inte användas vid drifting)
Tagit ner bakvagnen för byte av "hardyskivor"
Nya spindlarna. Här syns den utbytbara infästningen av styrarmen
Tillverkat en plåt för mittkonsolen, stereo m.m borttaget
PFADT halvbur på väg ur
Rensar bilen invändigt för den nya buren
Buren på plats
Fästena för buren där bak är mitt över coiloverfästena, alltså utflyttade mot den gamla halvburen.
Här ser man även slangarna till den hydrauliska handbromsen med ventiler. Den är kopplad på den befintliga bromskretsen
Förstärkningsplåt i taket vid vindrutan
Flockad instrumentpanel har kommit på plats samt andra smådetaljer. Buren lackad.
Valde att montera en extern oljekylare för motorn för jag tyckte inte det räckte med den som är integrerad i vattenkylaren. Den är numera urkopplad och enbart den separata används för motoroljan
Svarvat ny handbromsspak
Gullabo bakom ratten på Emmaboda superstage
Från Mantorp
Kör slut på r-däcken
Har skurit ut delar till den provisoriska styrningen. Ska svetsas ihop och ändras lite innan montering
Kommer uppdateras vartefter jag gör något på bilen.
Fråga gärna om det är något och kom med idéer!
Re: Corvette C5 FRC Drifting
NAJS bygge !!
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Corvette C5 FRC Drifting
Hejs
OJ! Det blir kul & intressant att följa
OJ! Det blir kul & intressant att följa
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Corvette C5 FRC Drifting
Kul med ett nytt bygge och här kommer jag med dekal trimm
Du har ju så mycket att man blir stressad
Just nu har jag bara lite frågor om hur du har dragit kablarna till batteriet (sitter numera bak)Vad skarvar du kablarna med?
Växelspaken har du tillverkat den själv?
Skit kul att den blev en ny bil i tråden/mvh Ubbe
Du har ju så mycket att man blir stressad
Just nu har jag bara lite frågor om hur du har dragit kablarna till batteriet (sitter numera bak)Vad skarvar du kablarna med?
Växelspaken har du tillverkat den själv?
Skit kul att den blev en ny bil i tråden/mvh Ubbe
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Re: Corvette C5 FRC Drifting
Kul att ni gillar bygget!
Det är ett Lingenfelter relocation kit till batteriet. Först var dom dragna genom höger tröskel.
Men nu har jag ju satt dit en huvudströmbrytare inne vid mittkonsolen så jag har dragit om kablarna inne i mitten i bilen.
Känns inte så kul att ha kablarna i tröskeln om man skulle få en rejäl smäll där heller.
Är inga skarvar, sitter bara med kabelskor från Mekonomen på huvudströmbrytaren (och på batteriet där bak) och sen vidare fram genom torpeden. Fick låna en stor kabelskotång av en elektriker till dom.
Har också dragit kablarna i svarta plastslangar.
Shortshiften är från Breathless Performance och sen sitter det en förlängning från vette.se, så det har jag inte byggt själv.
Tack!
Det är ett Lingenfelter relocation kit till batteriet. Först var dom dragna genom höger tröskel.
Men nu har jag ju satt dit en huvudströmbrytare inne vid mittkonsolen så jag har dragit om kablarna inne i mitten i bilen.
Känns inte så kul att ha kablarna i tröskeln om man skulle få en rejäl smäll där heller.
Är inga skarvar, sitter bara med kabelskor från Mekonomen på huvudströmbrytaren (och på batteriet där bak) och sen vidare fram genom torpeden. Fick låna en stor kabelskotång av en elektriker till dom.
Har också dragit kablarna i svarta plastslangar.
Shortshiften är från Breathless Performance och sen sitter det en förlängning från vette.se, så det har jag inte byggt själv.
Tack!
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
- Ort: Stockholm & Tranås
- Kontakt:
Re: Corvette C5 FRC Drifting
Du måste ju varna innan du lägger upp porr...
Mycket snygga metallarbeten här!
Mycket snygga metallarbeten här!
Re: Corvette C5 FRC Drifting
axelg89 skrev:Du måste ju varna innan du lägger upp porr...
Mycket snygga metallarbeten här!
Tack! Spindlarna och buren har jag inte gjort själv dock
Re: Corvette C5 FRC Drifting
Tack för trevlig läsning, jag har förstått att det är några som håller på och testar drifting, ska vi börja med det i CCS RegiVetteC5 skrev:Tänkte lägga upp lite bilder och info om mitt projekt.
Tanken är att börja köra drifting med bilen 2014.
Här kommer lite bilder under byggets gång:
Kommer uppdateras vartefter jag gör något på bilen.
Fråga gärna om det är något och kom med idéer!
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Corvette C5 FRC Drifting
745 skrev:Tack för trevlig läsning, jag har förstått att det är några som håller på och testar drifting, ska vi börja med det i CCS RegiVetteC5 skrev:Tänkte lägga upp lite bilder och info om mitt projekt.
Tanken är att börja köra drifting med bilen 2014.
Här kommer lite bilder under byggets gång:
Kommer uppdateras vartefter jag gör något på bilen.
Fråga gärna om det är något och kom med idéer!
Hej
Det är inget jag vet om, vore väldigt kul om det blev så!
Re: Corvette C5 FRC Drifting
Vi får se vad som händer, finns intresset såVetteC5 skrev:Det är inget jag vet om, vore väldigt kul om det blev så!745 skrev:Tack för trevlig läsning, jag har förstått att det är några som håller på och testar drifting, ska vi börja med det i CCS Regi
Dessutom seriösa racebilar har helbur , bra jobbat
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Corvette C5 FRC Drifting
Shortshiften är från Breathless Performance och sen sitter det en förlängning från vette.se, så det har jag inte byggt själv.
Det ser ut som växelspaken är vinklad mot föraren och det är sådan jag har letat efter
Vill slippa växla fel nästa år
Nu blev det en till sak som ska köpas
Det ser ut som växelspaken är vinklad mot föraren och det är sådan jag har letat efter
Vill slippa växla fel nästa år
Nu blev det en till sak som ska köpas
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Re: Corvette C5 FRC Drifting
Ubbe skrev:Shortshiften är från Breathless Performance och sen sitter det en förlängning från vette.se, så det har jag inte byggt själv.
Det ser ut som växelspaken är vinklad mot föraren och det är sådan jag har letat efter
Vill slippa växla fel nästa år
Nu blev det en till sak som ska köpas
Vinklad vet jag inte om den är så mycket, däremot är den nog flyttad bakåt lite, tror det går att sätta den i lite olika lägen. Jag tycker den sitter placerad perfekt med förlängningen på!
Bara köpa
Re: Corvette C5 FRC Drifting
Hej! Vilka bussningar kör du är det Pfadt Poly Control Arm Bushings for Steel Frame cars?
i så fall, har du kollat om dom har börja glappa?
Jag är lite osäker om det är värt att köpa ett sådant kitt om det håller ett år?
ps Sitter inte ratten väldigt långt bak?
Har man en annan sittstälning när man driftar?
i så fall, har du kollat om dom har börja glappa?
Jag är lite osäker om det är värt att köpa ett sådant kitt om det håller ett år?
ps Sitter inte ratten väldigt långt bak?
Har man en annan sittstälning när man driftar?
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Re: Corvette C5 FRC Drifting
Kör med dom här: http://shop.vette.se/corvette-c5/vghlln ... ssning-kit
Har inte märkt något glapp i dom, kört 3 säsonger. Dock har jag haft lite problem med dom i dom över a-armarna fram att dom "hoppar ur" (sitter med en låsring) vid hård inbromsning.
Har skaffat nya men inte blivit av att jag bytt, sitter original där just nu.
I framtiden blir det nog helt stumma från PFADT,
men det kanske inte är så roligt att köra på gatan med.
Ställde först in stolen efter pedalerna, sen blev ratten där den blev. Den är rätt djup så armarna blir ca 90 grader när jag sitter i. Har bara testat lite än så länge, eventuell skaffar jag en ratt utan djup om det inte känns bra
Har inte märkt något glapp i dom, kört 3 säsonger. Dock har jag haft lite problem med dom i dom över a-armarna fram att dom "hoppar ur" (sitter med en låsring) vid hård inbromsning.
Har skaffat nya men inte blivit av att jag bytt, sitter original där just nu.
I framtiden blir det nog helt stumma från PFADT,
men det kanske inte är så roligt att köra på gatan med.
Ställde först in stolen efter pedalerna, sen blev ratten där den blev. Den är rätt djup så armarna blir ca 90 grader när jag sitter i. Har bara testat lite än så länge, eventuell skaffar jag en ratt utan djup om det inte känns bra
Re: Corvette C5 FRC Drifting
Tackar!Chrippe skrev:Coolt bygge
Du får en stjärna i boken
/Christer
Re: Corvette C5 FRC Drifting
JÄKLAR vilket härligt bygge!!
Helt i min smak!
//Ricky.
Helt i min smak!
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Re: Corvette C5 FRC Drifting
Tack så mycket!Ricky skrev:JÄKLAR vilket härligt bygge!!
Helt i min smak!
//Ricky.
Re: Corvette C5 FRC Drifting
Lägg GÄRNA upp den exakta specen på dina OZ Alleggrita fälgar !
Offset osv..
Offset osv..
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Corvette C5 FRC Drifting
Fram: 18x11" offset 60Bengt skrev:Lägg GÄRNA upp den exakta specen på dina OZ Alleggrita fälgar !
Offset osv..
Bak: 18x12" offset 60
Fram hade jag också spacer på 20mm
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Corvette C5 FRC Drifting
Kul bygge!
Var/vem har gjort buren?
Var/vem har gjort buren?
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: Corvette C5 FRC Drifting
Tack!Mange_C5 skrev:Kul bygge! Var/vem har gjort buren?
KBT Safety är det som byggt den
Re: Corvette C5 FRC Drifting
Riktigt läckert bygge!!!
Blir roligt att följa!!!
Blir roligt att följa!!!
Re: Corvette C5 FRC Drifting
Jäklar var du kör;) Du måste ha tränat lite i vinter;)VetteC5 skrev:Blev lite kört idag på Mantorp tills mitt gasspjäll började krångla. http://youtu.be/5sHkqsWY3k8
Måste åka kolla när du kör nästa gång:)
Vad hände med gasspjället?
Re: Corvette C5 FRC Drifting
Har bara skruvat i vinter :p
Det får du göra!
Det är till -09 och nyare Corvette, så ibland går den in i reduced engine power, fungerar inte med C5 styrdatorn. Inte så roligt när man driftar och det händer.
Det får du göra!
Det är till -09 och nyare Corvette, så ibland går den in i reduced engine power, fungerar inte med C5 styrdatorn. Inte så roligt när man driftar och det händer.