Tänkte lägga upp lite bilder och info om mitt projekt.
Tanken är att börja köra drifting med bilen 2014.
Det började 2010 med att jag köpte en C5 FRC 1999 som var helt original.
Köpte den på sommaren och satte direkt dit C6 Z06 bromsar med Cobalt belägg, Breathless Performance coilovers, PFADT poly bussningar, PFADT ställbara krängningshämmare och OZ Racing fälgar med Yokohama A048 r-däck. Har ägt en C5 innan så visste att det behövde uppdateras.
Körde någon bankörning och superstage i Emmaboda där på hösten och insåg att jag ville ha mer effekt.
Senare på hösten så skaffade jag en begagnad LS7 som utrustades med en vassare kam, andra ventilfjädrar, rostfria avgasventiler, FAST 102 insug med NW 102 spjäll, vararam, C6 Z06 MAF, LG longtube headers, x-pipe och en Ron Davies vattenkylare med inbyggd oljekylare. Torrsumpen behölls också.
En tvåskvig RPS koppling kom dit också. Samtidigt som motorn byttes sattes det dit PFADT motor och diff fäste, shortshift, bromskylning fram, Sparco stolar och en PFADT halvbur.
Resultatet efter mappning blev 501 hk och 624 nm på bakhjulen.
Sommaren 2011 körde jag några enstaka bankörningar och superstage.
Vintern 2011-2012 kom det på droppade spindlar runt om med möjlighet att kunna ändra infästningspunkten till styrarmen (blev mer och mer sugen på att köra drifting).
Lite andra smågrejer som tjockare tunnelplåt under bilen och hydraulisk handbroms byggdes.
Tyvärr drog saker och ting ut på tiden så 2012 blev det inte så mycket kört mer än en till sväng på Emmaboda superstage med Bilsport. Gullabo var där och skulle prova min och några andras bilar.
Han fick till en tid på 1.25,25 har jag för mig, sen provade jag och kom ner på 1.24,88 så jag var mycket nöjd.
Sen blev det vinter igen och fler och fler planer för bilen. Bestämde att jag skulle skaffa vagnbok för drifting så då räckte det inte med den befintliga halvburen. Den plockades ur och all inredning och onödiga saker i bilen togs bort. I slutet av vintern skickades den iväg på bygge av fullbur.
Bilen kom tillbaka och buren blev väldigt bra.
Efter det grejade jag mycket med styrvinklarna. Vill ha parallellstyrning och mer styrvinkel. Original är det väldigt dålig vinkel så det är näst intill omöjligt att drifta. Det frästes nya infästningspunkter till styrarmen, och med mer styrvinkel så går det inte att ha 11" breda fälgar fram för det skrapar redan i med original styrvinkel. Letade länge efter smala fälgar i rätt dimension men hittade inget med bultmönster som passar Corvetten, därför skaffade jag spacers med ändrat bultmönster.
Det blev fälgar som är 18" och 7,5" breda och dessutom lite utflyttade för ännu mer plats att svänga.
Nu blev det genast lättare, men när jag provade dom nytillverkade "styrändarna" så blev det inte som jag tänkt när jag styr fullt. Skiljer ca 10 grader mellan hjulen, och tanken var att dom skulle stå helt parallella hur än ratten står. Därför håller jag nu på att göra en provisorisk infästning så infästningspunkten blir helt justerbar och därför kan jag sen se exakt var infästningspunken ska vara på spindeln. Där är jag nu.
Handbromsen tog inte heller tillräckligt bra, har därför skaffat en annan storlek på huvudbromscylindrarna, dock inte monterat dom än.
Här kommer lite bilder under byggets gång:
Så såg den ut från början




Byggbilder och bilder från olika event:



Coilovers, krängare, C6 Z06 bromsar och stålomspunna slangar till bromsarna

Nya hjulen och bromsarna

Emmaboda superstage

Rester från konor

Från Mantorp




LS7

LS7 på plats, batteriet sitter numera bak så torrsumpstanken får plats


Egenbyggd tunnelplåt


Däck går det åt. Kör med dimensionerna 285/30-18 fram och 315/30-18 bak. Yokohama A048 (kommer inte användas vid drifting)


Tagit ner bakvagnen för byte av "hardyskivor"


Nya spindlarna. Här syns den utbytbara infästningen av styrarmen



Tillverkat en plåt för mittkonsolen, stereo m.m borttaget

PFADT halvbur på väg ur

Rensar bilen invändigt för den nya buren



Buren på plats



Fästena för buren där bak är mitt över coiloverfästena, alltså utflyttade mot den gamla halvburen.
Här ser man även slangarna till den hydrauliska handbromsen med ventiler. Den är kopplad på den befintliga bromskretsen




Förstärkningsplåt i taket vid vindrutan


Flockad instrumentpanel har kommit på plats samt andra smådetaljer. Buren lackad.

Valde att montera en extern oljekylare för motorn för jag tyckte inte det räckte med den som är integrerad i vattenkylaren. Den är numera urkopplad och enbart den separata används för motoroljan

Svarvat ny handbromsspak


Gullabo bakom ratten på Emmaboda superstage

Från Mantorp


Kör slut på r-däcken

Har skurit ut delar till den provisoriska styrningen. Ska svetsas ihop och ändras lite innan montering


Kommer uppdateras vartefter jag gör något på bilen.
Fråga gärna om det är något och kom med idéer!