Sida 18 av 19

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: ons apr 22, 2015 18:42
av Ubbe
Ubbe skrev:
Bengt skrev:Bak skall du svetsa dit en stål platta med svetsade muttrar undertill. Sen bulta ovanifrån. Så har Finess tänk det(talade med dem om det). Så blir bågen demonterbar. Att svetsa bak o bulta framtill känns som hål i huvudet..(verkar tveksamt ur besiktningspunkt)
Svetsa direkt är nog bäst men att få dit mattan igen blir förstås enklare med plattor;)
Att svetsa bakom stolarna är lite riskabelt, när tanken sitter där. Kanske limmar och skruvar.
Idag så limmar man mer en svetsar på bilarna.

Om jag ska göra det här efter roadsport reglementet är det okej att skruva fast fästet på balken bakom stolarna?
Bakre strävorna står på ramen och någon förstärkning plattor behövs ej.
Försöker hitta uppgifter men har ej lyckas.

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: ons apr 22, 2015 20:57
av Mange_C5
Ubbe skrev:
Mange_C5 skrev: :mrgreen: Min båge är enbart svetsad, inte en endaste bult eller bultskalle finns.. Kan utveckla när jag kommer till ett tangentbord.


Svetsad är ju bättre än skruvad!
Min svärfar har titta på buren och han har svetsad många rally bilar och sa direkt att buren måste svetsas bak.
Bältet sitter i buren och då behövs det rejäla grejor att få buren på plats!
Kanon att vi har dig Mange:)
Svetsad är absolut bättre än bultad.

Min är alltså helsvetsad utan bultar, vilket var tillåtet med den skrivning som gällde för fyra år sedan. Idag så står det ganska tydligt att infästning skall ske med bult mellan infästningsplatta och förstärkningsplatta, dock är det helt ok att därefter svetsa ihop hela härligheten.
Varför det står att bultar ändå skall finnas om man väljer helsvetsat vete fan, då funktionen inte tillför något (och man får ju förutsätta att svetssömmen inte bara består av svetsloppor men det kanske är skälet?). :roll:
Tycker du skall stämma av med en SBF vagnboksbesiktare och se om du slipper bulta, förutsatt att du avser svetsa samtliga infästningspunkter. Oavsett om du bygger för att kunna ta ut vagnbok eller inte så är det ju smartast att bygga enligt SBF regler så man slipper göra om ifall man ändrar sig längre fram.
Och när det kommer till tekniska regler för konstruktion av båge finns det bara SBF (FIA) att lyssna till för oss i Sverige, övriga icke-SBF tekniska regler är klipp och klistra kopiering i större eller mindre grad (tex TA.nu som dessutom är felaktig).

Limning är inte godkänt (ännu iallafall, så långt jag vet), även om man numera limmar en hel del. inom biltillverkning
Har man aluram som tex C6Z06 så är det enbart bultning som gäller, Finns numera en certad mall på hur helbur skall byggas och fästas I en alu C6 ram.

Det gååår att svetsa med tankarna kvar (gjordes på min bl.a), dock behövs att man vet vad man håller på med och har släckutrustning på plats. Ha också tryckluft tillgänglig för att kyla och byt svetsområde för att låta allt svalna så mycket som möjligt mellan svetsomgångarna. Var inte blyg med förstärkningsplåt på tvärbalken, större yta fördelar rimligtvis trycket bättre på den i övrigt tunna plåten

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: ons apr 22, 2015 21:24
av Ubbe
Mange_C5 skrev: Svetsad är absolut bättre än bultad. Min är alltså helsvetsad utan bultar, vilket var tillåtet med den skrivning som gällde för fyra år sedan. Idag så står det ganska tydligt att infästning skall ske med bult mellan infästningsplatta och förstärkningsplatta, dock är det helt ok att därefter svetsa ihop hela härligheten. Varför det står att bultar ändå skall finnas om man väljer helsvetsat vete fan, då funktionen inte tillför något (och man får ju förutsätta att svetssömmen inte bara består av svetsloppor men det kanske är skälet?). :roll: Tycker du skall stämma av med en SBF vagnboksbesiktare och se om du slipper bulta, förutsatt att du avser svetsa samtliga infästningspunkter. Oavsett om du bygger för att kunna ta ut vagnbok eller inte så är det ju smartast att bygga enligt SBF regler så man slipper göra om ifall man ändrar sig längre fram. Och när det kommer till tekniska regler för konstruktion av båge finns det bara SBF (FIA) att lyssna till för oss i Sverige, övriga icke-SBF tekniska regler är klipp och klistra kopiering i större eller mindre grad (tex TA.nu som dessutom är felaktig). Limning är inte godkänt (ännu iallafall, så långt jag vet), även om man numera limmar en hel del. inom biltillverkning Har man aluram som tex C6Z06 så är det enbart bultning som gäller, Finns numera en certad mall på hur helbur skall byggas och fästas I en alu C6 ram. Det gååår att svetsa med tankarna kvar (gjordes på min bl.a), dock behövs att man vet vad man håller på med och har släckutrustning på plats. Ha också tryckluft tillgänglig för att kyla och byt svetsområde för att låta allt svalna så mycket som möjligt mellan svetsomgångarna. Var inte blyg med förstärkningsplåt på tvärbalken, större yta fördelar rimligtvis trycket bättre på den i övrigt tunna plåten



Återigen tack Mange:)
Det är lika bra att göra som det står, fast jag inte förstår varför man ska ha förstärkningsplatta när den sitter på ramen?;)
Vet du om det är skydd ovan på tanken? Jag tänker om det ramlar ned glöd från svetsningen.
PS Det är tur att vi har dig i klubben:)

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: ons apr 22, 2015 21:45
av Mange_C5
Ubbe skrev: Återigen tack Mange:)
Det är lika bra att göra som det står, fast jag inte förstår varför man ska ha förstärkningsplatta när den sitter på ramen?;)
Vet du om det är skydd ovan på tanken? Jag tänker om det ramlar ned glöd från svetsningen.
PS Det är tur att vi har dig i klubben:)
De flesta bilarna är numera byggda med självbärande kaross.
Med skrivning att förstärkning skall finnas så omfattas både ramburen- och självbärande kaross. :wink:

Kan inte minnas att det fanns något extra (typ isolering) ovanför tanken. :roll:
Hade en duktig svetsare till hands och inget som brann, sedan är det ju fullt möjligt att tankarna bär spår av svetsoppor i närheten svetsområdena? :?

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: ons apr 22, 2015 22:47
av Ubbe
Mange_C5 skrev: De flesta bilarna är numera byggda med självbärande kaross. Med skrivning att förstärkning skall finnas så omfattas både ramburen- och självbärande kaross. :wink: Kan inte minnas att det fanns något extra (typ isolering) ovanför tanken. :roll: Hade en duktig svetsare till hands och inget som brann, sedan är det ju fullt möjligt att tankarna bär spår av svetsoppor i närheten svetsområdena? :?
Okej :)
När det står att förstärknigsplattan ska vara 60cm2 då betyder det att den kan vara 6•10cm?
Och hur tjock ska den vara?
M8 bultar ska det vara också,

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: ons apr 22, 2015 23:18
av Mange_C5
Monteringspunkter för främre, huvud, längsgående och längsgående delbågar:
Varje monteringspunkt ska inkludera en fastsättningsplatta, med en min. tjocklek på 3 mm.
Denna fastsättningsplatta ska monteras med minst tre (3) st. skruvar i en förstärkningsplatta som är min. tjocklek på 3 mm och ha en area på min. 120 cm2 area som ska svetsas i kaross/chassi.
Arean på kontaktytan mellan förstärkningsplattan och kaross/chassi skall vara minst 120 cm2.
Fastsättningsskruvarna ska vara av min. M8 dimension min. kvalité 8.8. (ISO standard.)
Fastsättningen ska vara självlåsande eller försedda med låsbrickor.
(utformning av arean är ju fri men fyrkantig/vettigt rektangulär är ju det man önskar)

Monteringspunkter för bakåtstag:
Varje bakåtsträva ska fästas med min. två (2) skruvar och identiska förstärkningsplattor med en
area på minst 60 cm2.
(bultar och plattornas tjocklek är samma som för huvudbågen)

Öppna TR-1 2015 (pdf) i länken, allt står sedan under "TR 5.8.3.2.6 Montering av skyddsbur i kaross/chassi" http://old2.sbf.se/sportgrenar/racing/regler/

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: tor apr 23, 2015 8:18
av Ubbe
Mange_C5 skrev:Monteringspunkter för främre, huvud, längsgående och längsgående delbågar: Varje monteringspunkt ska inkludera en fastsättningsplatta, med en min. tjocklek på 3 mm. Denna fastsättningsplatta ska monteras med minst tre (3) st. skruvar i en förstärkningsplatta som är min. tjocklek på 3 mm och ha en area på min. 120 cm2 area som ska svetsas i kaross/chassi. Arean på kontaktytan mellan förstärkningsplattan och kaross/chassi skall vara minst 120 cm2. Fastsättningsskruvarna ska vara av min. M8 dimension min. kvalité 8.8. (ISO standard.) Fastsättningen ska vara självlåsande eller försedda med låsbrickor. (utformning av arean är ju fri men fyrkantig/vettigt rektangulär är ju det man önskar) Monteringspunkter för bakåtstag: Varje bakåtsträva ska fästas med min. två (2) skruvar och identiska förstärkningsplattor med en area på minst 60 cm2. (bultar och plattornas tjocklek är samma som för huvudbågen) Öppna TR-1 2015 (pdf) i länken, allt står sedan under "TR 5.8.3.2.6 Montering av skyddsbur i kaross/chassi" http://old2.sbf.se/sportgrenar/racing/regler/



Har jag inte förstått vad du har skrivit nu, så får jag slänga in handduken;)
Super tack Mange :)
Ps Det blir svårt att hinna klart innan Malmby men ska försöka.Måste hinna prova bilen innan TA också;)

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: tor apr 23, 2015 8:46
av Bengt
Så här har Finess tänkt att det skall funka på din bil.
Bultar fram med mutterstycken och bak svetsar man fast man platta med muttrar undertill.
IMG_2263.JPG

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: tor apr 23, 2015 16:11
av Ubbe
Bengt skrev:Så här har Finess tänkt att det skall funka på din bil.
Bultar fram med mutterstycken och bak svetsar man fast man platta med muttrar undertill.
IMG_2263.JPG

Jag kommer att svetsa platta med skruvskallen undertill.
Har fått tag på material, Nu gäller det bara att få allt på plats :wink:

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: tor apr 30, 2015 12:53
av Ubbe
Har jobbat mycket med bilen, men tydligen inte tillräckligt!
Har svetsat och plastat mm.
Nu är bågen målad och klar för montering.Har svetsat plattorna bak+ gjort extra fäste som är skruvat på utsida av hjulhuset.
Svetsning bakom stolarna avvaktar jag med, det blir bultar där.
Passagerare stolen har jag vinklat ut stolsöronen.
Idag blev det också plastning av huv.
ps hinner ej bli klar till malmby och trackday monday:(
Ska hämta min hjälm och hybridskyddet idag:)

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: tor apr 30, 2015 13:55
av Ricky
Jæklar vad bra det blir Ubbe! -Duktig du. :)

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: tor apr 30, 2015 14:28
av Ubbe
Ricky skrev:Jæklar vad bra det blir Ubbe! -Duktig du. :)
Tack:)
Fick kolfiber hjälm och kolfiber hybrid nu!
Nu är nog inköpen klara för den här säsongen ;)
Väger ingenting ( nästan) .

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: tor apr 30, 2015 16:30
av Kjell.Magnusson
Hejs Ubbe

Kan inte göra annat än hålla med Ricky, mycket bra jobbat!

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: tor apr 30, 2015 19:32
av Åkerman
Härlig satsning Ubbe.
Magnum när ska du satsa fullt ut?

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: tor apr 30, 2015 19:50
av Kjell.Magnusson
Hejs Åkerman

Satsa för fullt, hmmm, det blir när jag vinn.. nä, jag försöker bara att ha en bil som enligt mej går bra och inte kostar en förmögenhet! Tyvärr är jag väldigt dålig på att dokumentera det jag gör och helt kass på datorer så jag vet inte ens hur jag ska göra för att få in bilder på forumet utan att gå genom andra sidor för detta.. så jag krånglar på i det tysta :wink:

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: tor apr 30, 2015 22:11
av Ubbe
Tack grabbar:)
Är lite nyfiken om Magnum åker med sin husvagn på semester?;)
Det ser ju lite coolt ut att komma inglidande på en camping med din corvette och vagnen;)

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: tor apr 30, 2015 22:20
av Leif Eriksson
Mange - Ubbe ... eller nå´n annan ... ses vi på Mantorp Park den 2 - 3 maj kanske... Om ni behöver övernattning så kan jag fixa detta. Hemma hos mig. / Leif. 070 530 78 79

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: fre maj 01, 2015 0:02
av Mange_C5
Leif Eriksson skrev:Mange - Ubbe ... eller nå´n annan ... ses vi på Mantorp Park den 2 - 3 maj kanske... Om ni behöver övernattning så kan jag fixa detta. Hemma hos mig. / Leif. 070 530 78 79
Är anmäld till Roadsportklassen så jag skall iallafall till Mantorp, hoppas att ni alla kommer dit och kollar. :D

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: fre maj 01, 2015 7:16
av popnit
Vilken energi du har! Är en mycket fin bil du fått till!

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: fre maj 01, 2015 9:19
av Ubbe
Leif Eriksson skrev:Mange - Ubbe ... eller nå´n annan ... ses vi på Mantorp Park den 2 - 3 maj kanske... Om ni behöver övernattning så kan jag fixa detta. Hemma hos mig. / Leif. 070 530 78 79


Tack för erbjudandet Leif :) Men jag kommer inte till Mantorp kanske tar en tur till Malmby,om det hinns med;)
Idag forsätter jag med lite målnings arbete.
Tack popnit:)

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: fre maj 01, 2015 10:22
av Kjell.Magnusson
Hejs

Ja, det väcker lite uppståndelse när man kommer med husvagnen efter Corvetten så någon liten sväng med vagnen blir det nog!
Kanske tar jag en sväng till Strand hotell i Borgholm i samband CCS sommarmöte och campar på hotellets gräsmatta :mrgreen:

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: mån maj 04, 2015 15:43
av Ubbe
magnum skrev:Hejs Ja, det väcker lite uppståndelse när man kommer med husvagnen efter Corvetten så någon liten sväng med vagnen blir det nog! Kanske tar jag en sväng till Strand hotell i Borgholm i samband CCS sommarmöte och campar på hotellets gräsmatta :mrgreen:
Hej! Kul att du kör med husvagnen:)
Tänk om jag skulle ha en när jag kör till banan;)

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: mån maj 04, 2015 15:54
av Ubbe
Idag blev jag nästan klar med buren.Den ska bara bultas, från hjulhusen. Visar bilder på det senare;) Den är nu svetsad bak och bultar på dom främre stöttorna. Ska sätta en genomgående bult rakt genom plåtbalken och då kommer den sitta som €#^. Huven är jag också klar med, men inte riktig nöjd, får kanske sätta folie runt hålet? Har också fått på downforce fram som ska kompliteras med vingen bak. Bytte bromsnipplarna och det diffar lite på längd och hål. Hoppas att det funkar endå.
Ps imorgon så blir det att montera dom nya bromsarna:)

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: mån maj 04, 2015 19:19
av Peter Anjou
Hejsan Ubbe !

Om du har 18" fälgar i fram, då har jag 2 st begagnade Toyo R-888 / 295-30/18 till salu, det
är ca 4 mm mönsterdjup kvar ! Dom kan ju duga som "reservare" :roll: ! Är du intresserad
så kan du skicka ett PM till mig. Jag har även 2 st Toyo R-888 / 265-35/18, nästan nyskick,
till salu också ! Om det är nån annan som är intresserad, så kan ju den skicka ett PM till mig också !

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: mån maj 04, 2015 23:15
av Larzzon
Jäklar va snygg huven vart 8)

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: tis maj 05, 2015 18:59
av Kjell.Magnusson
Hejs

Hela bilen börjar så smått se lite raceaktig ut!
Och som sagt: Frän huv!

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: tis maj 05, 2015 19:37
av 745
Ubbe skrev:Idag blev jag nästan klar med buren.Den ska bara bultas, från hjulhusen. Visar bilder på det senare;) Den är nu svetsad bak och bultar på dom främre stöttorna. Ska sätta en genomgående bult rakt genom plåtbalken och då kommer den sitta som €#^. Huven är jag också klar med, men inte riktig nöjd, får kanske sätta folie runt hålet? Har också fått på downforce fram som ska kompliteras med vingen bak. Bytte bromsnipplarna och det diffar lite på längd och hål. Hoppas att det funkar endå.
Ps imorgon så blir det att montera dom nya bromsarna:)
Det verkar som du börjar bli klar, bra jobbat 8)
När blir det premiär, kör du Trackday på Kinnekulle den 22maj?

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: tis maj 05, 2015 20:22
av Ubbe
745 skrev:Det verkar som du börjar bli klar, bra jobbat 8) När blir det premiär, kör du Trackday på Kinnekulle den 22maj?
Jag kör nog på testdagen 23 om vi inte får ett bra pris på torsdag.
Det går inte så fort som jag vill:(

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: tis maj 05, 2015 20:34
av Ubbe
Har fått dit nästan alla oken och skivor. Det är vänster fram kvar. Fick borra upp hålen på beläggen fram, det är xp24 fram och xp10 bak. Körde målning av bakljusen samtidig som jag höll på med bromsarna. Vägde bromsarna. Vänster bak 7.1kg Nya 11,1 kg 4kg tyngre. Höger fram 13 kg Nya 7.2 kg 5.8kg lättareTotalt 1,8 kg lättare:)Ps vägde med beläggen. Visar en bild på montering av buren vid hjulhuset;)

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: tor maj 07, 2015 20:30
av Ubbe
Har just luftat bromsarna. Nu är det bara små saker kvar.
Ska försöka köra in beläggen på lördag och söndag, tänk att man måste baka i två dagar;)
Är så jäkla sugen att köra nu, kommer att testa den på Gelleråsen innan TA.
Tar några korta turer först och kollar att allt funkar;)
Vi får se hur länge det dröjer innan polisen stoppar mig;)