"Gul Bil" Z06 2002
Re: "Gul Bil" Z06 2002
HI HI......
Jag mena kardantunneln Ni är som min fru, märker ord hela tiden
Jag mena kardantunneln Ni är som min fru, märker ord hela tiden
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Hejs Ubbe
Jag förstod nästan att det var kardantunneln, men det var rätt kul
Jag förstod nästan att det var kardantunneln, men det var rätt kul
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Jag bara såg för mig hur krångligt det skulle vara att spänna sig fast i det där bältet...
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Skulle ha gjort massor av fix på bilen men .........
Bengt här har jag tips på snygg motorhuv till din bil
Kanske jag tar sticksågen och gör hålet lite större.
Här var det lågt
Skulle gärna köpa den här och tävla mot Ricky
Ford V8 Cobra Daytona
Ps Bilen finns på blocket.
Ska snart bestämma mig för vilka saker jag ska köpa till vetten
Bengt här har jag tips på snygg motorhuv till din bil
Kanske jag tar sticksågen och gör hålet lite större.
Här var det lågt
Skulle gärna köpa den här och tävla mot Ricky
Ford V8 Cobra Daytona
Ps Bilen finns på blocket.
Ska snart bestämma mig för vilka saker jag ska köpa till vetten
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Najs!
Funderar på en egen lösning på ventilation, fram med kaptrissan
Funderar på en egen lösning på ventilation, fram med kaptrissan
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: "Gul Bil" Z06 2002
.
Senast redigerad av Ubbe den mån nov 23, 2015 22:28, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Hejsan !
God Jul tillbaka !
God Jul tillbaka !
Re: "Gul Bil" Z06 2002
God jul Peter
Senast redigerad av Ubbe den mån nov 23, 2015 22:28, redigerad totalt 1 gånger.
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Har fått bort navet och monterat bromssköld och bump steer kit och satt dit sänknings bult.
Senast redigerad av Ubbe den mån nov 23, 2015 22:28, redigerad totalt 1 gånger.
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Hejsan Ubbe !
Du måste kunna Googla på det: torque / nm / lbs C5.
Det kanske inte stavas så, men nåt åt det hållet !
Sen ska man väl inte ha nåt fett på konan ?
Hoppas det går bra !
Du måste kunna Googla på det: torque / nm / lbs C5.
Det kanske inte stavas så, men nåt åt det hållet !
Sen ska man väl inte ha nåt fett på konan ?
Hoppas det går bra !
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Hej igen Ubbe !
Här är en länk om moment:
http://www.lbfun.com/warehouse/tech_inf ... eSpecs.pdf
Där står nog det mesta, det gäller bara och veta vad det heter på svenska !
Här är en länk om moment:
http://www.lbfun.com/warehouse/tech_inf ... eSpecs.pdf
Där står nog det mesta, det gäller bara och veta vad det heter på svenska !
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Hej Peter:) Om man inte håller på så mycket och mecka med bil som jag gör, så är det t.o.m svårt vad delarna heter på svenska;) Stämmer det här? Hjullager 130 nm Undre A arm 70nm Övre A arm. 55nm Yttre styrled. 45 nm Det känns som man vill ha lite fett på delarna så det går att ta bort, nästa gång man vill demontera;) Ska fortsätta i morgon:)Peter Anjou skrev:Hej igen Ubbe ! Här är en länk om moment: http://www.lbfun.com/warehouse/tech_inf ... eSpecs.pdf Där står nog det mesta, det gäller bara och veta vad det heter på svenska !
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Det ska inte vara fett på konan Ubbe. Den ska bara vara ren, torr och fin då du monterar den.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Hejsan Ubbe !
Ladda ner nån länk med översättning från engelska till svenska !
Det var så jag menade när jag skrev " vad det heter på svenska " !
Ladda ner nån länk med översättning från engelska till svenska !
Det var så jag menade när jag skrev " vad det heter på svenska " !
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Ha ha översättning Jag tycker det är bättre att lära sig vad delarna heter på engelska
Vad är bolt nötter
Ricky! Då kör utan fett
Page 1
Fr Susp Bromsar Xmember Monterings Nötter (Använd nya muttrar) 110 N · m £ 81 ft Lägre Kontroll Arm Ball Joint Stud Mutter (1st Pass) 20 N-m 15 £ ft Bromsok avluftningsskruven 12 N · m £ 106 i Lägre Kontroll Arm Ball Joint Stud Mutter (2nd Pass) 210 deg Bromsok Guide Pin Bolt 31 N · m £ 23 ft Lägre Kontroll Arm Ball Joint Stud Mutter (Final Pass) 70 N-m 52 £ ft Bromsok Inlet Montering Bolt 40 N · m £ 30 ft Lägre Kontroll Arm Montering Bolt Nötter 170 N · m £ 125 ft Fr Bromsok Monteringsfäste Bolt 175 N · m £ 125 ft Stötdämpare Lägre Montering Nötter 28 N-m £ 21 ft Rr Bromsok Monteringsfäste Bolt 175 N · m £ 125 ft Stötdämpare Upr Monteringsmutter 26 N-m 19 £ ft Stabiliserings Shaft Insulator Clamp Bultar 58 N · m £ 43 ft Motor Nm Ft Lb in-lb Stabilisator Shaft Link Nötter 72 N · m £ 53 ft AIR Pipe-till-Exh Man Bultar 20 15 - Steering Linkage Yttre Parallellstagsled Stud Mutter (1st Pass) 20 N · m 15 £ ft AIR Rt Side rörkonsol-to-head Bolt 50 37 - Steering Linkage Yttre Parallellstagsled Stud Mutter (2nd Pass) 160 grader Kamaxel Retainer Bultar 25 18 - Steering Linkage Yttre Parallellstagsled Stud Mutter (Final Pass) 45 N · m £ 33 ft Kamaxel Sensor Bolt 25 18 - Steering Linkage Parallellstagsled Jam Nut 60 N-m 44 £ ft Kamaxeldrevet Bultar 35 26 - Tvär Spring Hållare Bolts (Använd nya bultar) 62 N-m 46 £ ft Vevstake Bolts (1st Pass) 20 15 - UPR Kontroll Arm Ball Joint Stud Mutter (1st Pass) 20 N-m 15 £ ft Vevstake Bolts (fin Pass) 60 grader 97'-00 ' UPR Kontroll Arm Ball Joint Stud Mutter (2nd Pass) 250 deg Vevstake Bolts (fin Pass) 75 grader 01'- UPR Kontroll Arm Ball Joint Stud Mutter (Final Pass) 55 N-m 41 £ ft Kylvätsketemperaturmätaren Sensor 20 15 - UPR Kontroll Arm monteringsbultar 65 N · m 48 £ ft Crank Balancer Bolt (Installation Pass-to Se till Balan 330 240 - Wheel Hub / Lager bultar 130 N · m £ 96 f
Vad är bolt nötter
Ricky! Då kör utan fett
Page 1
Fr Susp Bromsar Xmember Monterings Nötter (Använd nya muttrar) 110 N · m £ 81 ft Lägre Kontroll Arm Ball Joint Stud Mutter (1st Pass) 20 N-m 15 £ ft Bromsok avluftningsskruven 12 N · m £ 106 i Lägre Kontroll Arm Ball Joint Stud Mutter (2nd Pass) 210 deg Bromsok Guide Pin Bolt 31 N · m £ 23 ft Lägre Kontroll Arm Ball Joint Stud Mutter (Final Pass) 70 N-m 52 £ ft Bromsok Inlet Montering Bolt 40 N · m £ 30 ft Lägre Kontroll Arm Montering Bolt Nötter 170 N · m £ 125 ft Fr Bromsok Monteringsfäste Bolt 175 N · m £ 125 ft Stötdämpare Lägre Montering Nötter 28 N-m £ 21 ft Rr Bromsok Monteringsfäste Bolt 175 N · m £ 125 ft Stötdämpare Upr Monteringsmutter 26 N-m 19 £ ft Stabiliserings Shaft Insulator Clamp Bultar 58 N · m £ 43 ft Motor Nm Ft Lb in-lb Stabilisator Shaft Link Nötter 72 N · m £ 53 ft AIR Pipe-till-Exh Man Bultar 20 15 - Steering Linkage Yttre Parallellstagsled Stud Mutter (1st Pass) 20 N · m 15 £ ft AIR Rt Side rörkonsol-to-head Bolt 50 37 - Steering Linkage Yttre Parallellstagsled Stud Mutter (2nd Pass) 160 grader Kamaxel Retainer Bultar 25 18 - Steering Linkage Yttre Parallellstagsled Stud Mutter (Final Pass) 45 N · m £ 33 ft Kamaxel Sensor Bolt 25 18 - Steering Linkage Parallellstagsled Jam Nut 60 N-m 44 £ ft Kamaxeldrevet Bultar 35 26 - Tvär Spring Hållare Bolts (Använd nya bultar) 62 N-m 46 £ ft Vevstake Bolts (1st Pass) 20 15 - UPR Kontroll Arm Ball Joint Stud Mutter (1st Pass) 20 N-m 15 £ ft Vevstake Bolts (fin Pass) 60 grader 97'-00 ' UPR Kontroll Arm Ball Joint Stud Mutter (2nd Pass) 250 deg Vevstake Bolts (fin Pass) 75 grader 01'- UPR Kontroll Arm Ball Joint Stud Mutter (Final Pass) 55 N-m 41 £ ft Kylvätsketemperaturmätaren Sensor 20 15 - UPR Kontroll Arm monteringsbultar 65 N · m 48 £ ft Crank Balancer Bolt (Installation Pass-to Se till Balan 330 240 - Wheel Hub / Lager bultar 130 N · m £ 96 f
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Stämmer det här? Hjullager 130 nm Undre A arm 70nm Övre A arm. 55nm Yttre styrled. 45 nm
Har du bytt bromsarna på din Gula c6 Peter?
Snart är det Nifsta träff
Har du bytt bromsarna på din Gula c6 Peter?
Snart är det Nifsta träff
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Re: "Gul Bil" Z06 2002
*Gah* du har alldeles för mycket fritid !
Denna duger väl, använd uteslutningsmetoden
http://www.corvette-web-central.com/sup ... values.pdf
Denna duger väl, använd uteslutningsmetoden
http://www.corvette-web-central.com/sup ... values.pdf
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Jag brukar ta lite loctite på navbultarna och dra lagom
Angående bumpsteer med distanserna beror det väl på hur mycket du har bilen sänkt?
Angående bumpsteer med distanserna beror det väl på hur mycket du har bilen sänkt?
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Kul att det svaras i tråden:)
Jag behöver massor av fritid när jag ska komma upp i era nivåer;)
Jag försöker komma i samma nivå som originalet när det gäller Bump steer.
Som ni har förstått så blir det inga coil over i år.
Det blir max sänkning fram med bladfjädrarna och hjulinställning för bana.
Tack för svaren, nu ska jag läsa på lite;)
Jag behöver massor av fritid när jag ska komma upp i era nivåer;)
Jag försöker komma i samma nivå som originalet när det gäller Bump steer.
Som ni har förstått så blir det inga coil over i år.
Det blir max sänkning fram med bladfjädrarna och hjulinställning för bana.
Tack för svaren, nu ska jag läsa på lite;)
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Hej Ubbe
Läste att du funderar på olika sorters fett.
Något att tänka på är att undvika kopparfett till något som har kontakt med aluminium detaljer då är risken stor för korrosion.
Mvh Stefan
Läste att du funderar på olika sorters fett.
Något att tänka på är att undvika kopparfett till något som har kontakt med aluminium detaljer då är risken stor för korrosion.
Mvh Stefan
_________________
Stefan.H
C7 2014 Coupe
C5 1999 Cab Såld
C3 1972 Cab Survivor
CBX 1047 Ren.objekt
Stefan.H
C7 2014 Coupe
C5 1999 Cab Såld
C3 1972 Cab Survivor
CBX 1047 Ren.objekt
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Är det någon som verkligt fått "bump steer" ? Eller byter ni prylar utan att först fått det ? Jag har sänkt ganska bra men nån bump steer har jag aldrig märkt av ! Ubbe ??
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Hej,
Man måste kunna skilja på vad vad som är smörjmedel och vad som inte är det.
Kopparpasta är defenitivt inget smörjmedel,utan skall bara användas som en sk montage-pasta
dvs mellan två ytor som man vill kunna separera i framtiden.Tex bult o mutter,metallytor
som ligger monterade imot varandra OBS! som inte skall röra sig imot varandra.
Smörjmedel används när man vill ha en skyddande smörjfilm mellan två ytor som rör sig
mot varandra och där det bildas friktion,typ en lagring,drivning,kulled,mm
Det är en djungel gällande smörjmedel,beroende på användningsområde och miljö o temperatur.
När det gäller tex kulleder,kullager,rullningslager på bilar,räcker det gott med ett universal-fett
Type:SKF LGWA 2,0 med ett brett användningsområde,har för mig att tempområdet är ca -50 till +200 c
MVH/Micke
Man måste kunna skilja på vad vad som är smörjmedel och vad som inte är det.
Kopparpasta är defenitivt inget smörjmedel,utan skall bara användas som en sk montage-pasta
dvs mellan två ytor som man vill kunna separera i framtiden.Tex bult o mutter,metallytor
som ligger monterade imot varandra OBS! som inte skall röra sig imot varandra.
Smörjmedel används när man vill ha en skyddande smörjfilm mellan två ytor som rör sig
mot varandra och där det bildas friktion,typ en lagring,drivning,kulled,mm
Det är en djungel gällande smörjmedel,beroende på användningsområde och miljö o temperatur.
När det gäller tex kulleder,kullager,rullningslager på bilar,räcker det gott med ett universal-fett
Type:SKF LGWA 2,0 med ett brett användningsområde,har för mig att tempområdet är ca -50 till +200 c
MVH/Micke
C4 1990 cupé L98
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Vaknade med ny snö och OS på Tv
Gick ut i garaget iallafall och skruvade ihop grejorna på vänster sida.
Nu saknas bara slangen till skölden som ska köpas snart.
Måste kolla med Anders om det stämmer med brickorna.
Tack med tipset om fett frågan och koppar Pastan
Moment drog hjulnavet och drog lagom på dom andra delarna
Att jag monterade Bump steer var att det var dax att byta ut dom gamla men också ville jag ha bättre grejor mot värmen och bilen ska byggas om till nästa år.
Ps Ni glömmer väl inte att boka in lite bankörning i år
La ut Anderstorp körningen 7/7 på Facebook så nu får vi se om vi fyller alla 30 platser
Gick ut i garaget iallafall och skruvade ihop grejorna på vänster sida.
Nu saknas bara slangen till skölden som ska köpas snart.
Måste kolla med Anders om det stämmer med brickorna.
Tack med tipset om fett frågan och koppar Pastan
Moment drog hjulnavet och drog lagom på dom andra delarna
Att jag monterade Bump steer var att det var dax att byta ut dom gamla men också ville jag ha bättre grejor mot värmen och bilen ska byggas om till nästa år.
Ps Ni glömmer väl inte att boka in lite bankörning i år
La ut Anderstorp körningen 7/7 på Facebook så nu får vi se om vi fyller alla 30 platser
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Var lade du ut den någonstans?Ubbe skrev: La ut Anderstorp körningen 7/7 på Facebook så nu får vi se om vi fyller alla 30 platser
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Re: "Gul Bil" Z06 2002
[QUOTE="Ricky"] Var lade du ut den
någonstans?[/QUOT
Här Corvette club Sweden;)
https://www.facebook.com/groups/3489899 ... 305744879/
någonstans?[/QUOT
Här Corvette club Sweden;)
https://www.facebook.com/groups/3489899 ... 305744879/
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Någon som provat besikta med bumpsteerkit? Tänkte om dom godkänner uniballs eller inte.
Re: "Gul Bil" Z06 2002
VetteC5 skrev:Någon som provat besikta med bumpsteerkit? Tänkte om dom godkänner uniballs eller inte.
Har läst förr att dom inte godkänner öppna uniballs på gatbilar. Men det fins ju olika tyver av damm/smutsskydd. T.ex dessa som man trär över
En annan variant, Som man lägger över och under
Corvette C5 Targa -00 TeamDuja.se
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Hejs
Bengt skrev den 20/2: "Är det någon som verkligt fått "bump steer" ? Eller byter ni prylar utan att först fått det ? Jag har sänkt ganska bra men nån bump steer har jag aldrig märkt av!"
Jag trodde bump steer var ett gammalt C2-C3 problem.. Eller är det så även på nyare Corvetter?
Bengt skrev den 20/2: "Är det någon som verkligt fått "bump steer" ? Eller byter ni prylar utan att först fått det ? Jag har sänkt ganska bra men nån bump steer har jag aldrig märkt av!"
Jag trodde bump steer var ett gammalt C2-C3 problem.. Eller är det så även på nyare Corvetter?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Går det få till 2 grader camber fram 1,5 bak med orginal brickorna
Bengt kanske kan svara
Man börja bli lite nervös med besiktningen med det man har moddat.
Det kommer mera snart
Bengt kanske kan svara
Man börja bli lite nervös med besiktningen med det man har moddat.
Det kommer mera snart
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Inte säker på att det alltid går.. Jag har ju camberbrickor o även med dem finns det gränser.Ubbe skrev:Går det få till 2 grader camber fram 1,5 bak med orginal brickorna
Bengt kanske kan svara
Man börja bli lite nervös med besiktningen med det man har moddat.
Det kommer mera snart
Anders på AK-racing har nog koll på det, han har ju åtminstone justerat ett PAR Corvetter
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final