Nästan original C4 -84

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
Användarens profilbild
Bertilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 68
Blev medlem: ons mar 23, 2011 11:22
Ort: Degeberga

Nästan original C4 -84

Inlägg av Bertilsson »

Min gamla bil är i stort sett original, fortfarande med den inte alltid så uppskattade crossfire-insprutningen, men jag tycker det funkar bra. Fälgarna är bytta, det är väl i stort sett allt förutom lite småsaker, men det är det som syns.

Bild

Men, vad skiljer sig dagens tider mot hur det var för 30 år sen? Jo, mobiltelefoner! Och gps osv, och dessa har ju som bekant ett gemensamt problem, nämligen att de slukar ström. Man är mao ganska beroende av cigarettuttaget för att kunna ladda. Vad gör man då om det som i min inte fungerar? :( Jo, då blir det som idag ett litet miniprojekt!

Egentligen är det ju inte cigg-uttaget i sig som behövs, man vill ju bara ha ett usb-uttag då i princip allt går att ladda med usb. Jag har hittat ett litet trevligt uttag hos clas i sjön:

http://www.clasohlson.com/se/USB-laddar ... r364445000

Väldigt trevligt, dubbla uttag och det sitter dessutom enkelt monterat, skalet är skruvat ihop så det är bara att dela på det.

Original "brödbox" som ni som vet hur det ser ut i en gammal C4:a är inte så snygg att titta på, och den är utbytt i min sen länge, tror jag, den är utbytt innan jag köpte bilen åtminstone. Den är utbytt till en slät aluminium-plåt och klädd med en inte helt matchande vinyl i trä-look. Ungefär lika övertygande fejk som original-trädet i plast skulle jag vilja säga. Jaja, lite spill får man ta... :roll: I alla fall, jag plockade ut plåten och pillade lite på den, rätt som det var fanns det ett litet passande hål i den för ett usb-uttag!

Bild

Efter lite limmande (vill inte att det ska synas mer än nödvändigt från utsidan förstås) med smältlim och en liten bit bandstål blev det så här:

Bild

Löda på lite kabel så jag kan sno lite ström från det berömda cigg-uttaget (ja, där är ström fram, det har jag kollat)...

Bild

Såhär ser det ut från framsidan:

Bild

Jag vill inte ha ström fram till den hela tiden, så jag monterade en liten knappt synlig strömbrytare bredvid cigg-uttaget. Syns knappt på bild ens, men det blänker till något lite i hörnan till vänster, ganska dolt...

Bild

Monterat och klart ser det ut såhär:

Bild

Ström på!

Bild

Fungerar, ström i bägge uttagen! Går att ladda både gps och telefon samtidigt alltså, kanon! :lol: Nu är det bara att vänta på lite sommarvärme så man kan köra lite...
/Johan

C4 1984
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Nästan original C4 -84

Inlägg av Ricky »

Fiffigt Bertilsson, nu har du ju kräm till Go-Pro kameran också. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
Bertilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 68
Blev medlem: ons mar 23, 2011 11:22
Ort: Degeberga

Re: Nästan original C4 -84

Inlägg av Bertilsson »

Fint! Fast jag har ingen GoPro kamera förstås... Men det finns att köpa... :roll:
/Johan

C4 1984
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Nästan original C4 -84

Inlägg av Ricky »

Ja det är bara att handla. :D

Annars finns det sugkoppsfästen för smartkamera så man kan ta video med en sådan.

Då kan man enkelt få logga varvtider och toppfarter också om det skulle vara intressant. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
Bertilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 68
Blev medlem: ons mar 23, 2011 11:22
Ort: Degeberga

Re: Nästan original C4 -84

Inlägg av Bertilsson »

Visst är det så!

https://www.youtube.com/watch?v=W5tj1KeDWJU

Filmade med min telefon på Knutan, och det funkar perfekt! Men den vill också ha lite ström emellanåt...
/Johan

C4 1984
Användarens profilbild
Åkerman
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 112
Blev medlem: lör dec 24, 2011 11:10
Ort: Tollarp

Re: Nästan original C4 -84

Inlägg av Åkerman »

Snyggt jobbat, snart dax att ut och lufta den
Tino C3 cab -72
Z06 -04
Användarens profilbild
Bertilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 68
Blev medlem: ons mar 23, 2011 11:22
Ort: Degeberga

Re: Nästan original C4 -84

Inlägg av Bertilsson »

Redan fixat, premiärtur igår! Fick skotta lite snö för att få ut den från garaget, men vägarna var torra och fina. :lol:
/Johan

C4 1984
Skriv svar