Ny drivlina i C3a - ZZ4 med Th700r4

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Re: Ny drivlina i C3a - ZZ4 med Th700r4

Inlägg av M Nordin »

Nu är det lite sent eftersom motorn redan är ilyft men jag köpte en av de första crate ZZ383 och vissa saker var skrämmande i mitt tycke:
* 2-3 "sandblock" (förmodligen kärnstöd eller delar av gjutkärnor) ca 3 cm i diam gick att peta ur blocket ur öppningarna för vattenpumpen...
* Bearbetningsspån i topparna (fick flisor på fingrarna om man drog längs kanalerna)
* helicoils för vipparmsbultar sticker ned i portar. Förmodligen inte heller tätade.
I övrigt såg det bra upp men jag demonterade rubbet och slipade ur blocket på de vanliga ställena.

MN
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Ny drivlina i C3a - ZZ4 med Th700r4

Inlägg av Ricky »

Tråkigt att höra att allt är så grovt tillyxat.

ZZ4 är väl dessutom en GM fabriksprodukt om jag inte missminner mig..?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Jerka
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 613
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:38
Ort: Nacka

Re: Ny drivlina i C3a - ZZ4 med Th700r4

Inlägg av Jerka »

M Nordin skrev:Nu är det lite sent eftersom motorn redan är ilyft men jag köpte en av de första crate ZZ383 och vissa saker var skrämmande i mitt tycke:
* 2-3 "sandblock" (förmodligen kärnstöd eller delar av gjutkärnor) ca 3 cm i diam gick att peta ur blocket ur öppningarna för vattenpumpen...
* Bearbetningsspån i topparna (fick flisor på fingrarna om man drog längs kanalerna)
* helicoils för vipparmsbultar sticker ned i portar. Förmodligen inte heller tätade.
I övrigt såg det bra upp men jag demonterade rubbet och slipade ur blocket på de vanliga ställena.

MN
Är du säker på att du köpte en maskin från GM performance ?
ZZ4an är byggd av nya prylar ej att förväxla med billiga kopior 8) 8)
/Jerka
C2 -66 502
C5 -01 412 snabbaste bil 2012,2013
http://www.garaget.org/Corvette502
Member 9s club
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Re: Ny drivlina i C3a - ZZ4 med Th700r4

Inlägg av M Nordin »

jerka: nu skrev jag att jag köpte en tidig ZZ383 (typ år 2006) och inte en ZZ4. Var strul med lev eftersom det var brist på Fastburntopparna. Jag köpte direkt av en GM perf dealer i staterna - hade inte möjlighet att själv övervaka om den verkligen är "genuine GM made" byggd i Mexico eller ej... :roll: Eller menar du att jag köpt rekondat kinaskrot eftersom du tydligen menar att nya grejor från GM = garanterat felfritt??? US delar är halvfabrikat i varierande omfattning och en av anledningarna till att jag öht rev ned en helt ny motor, tydligen inte helt fel gjort. Som jag oxå skrev såg resten bra och ZZ383 konceptet ger mkt för pengarna - 4 bultat block, bra toppar, slagvolym, sinterstakar, rullkam och alurullvippor och mos som överträffar gamla 427:or (nej jag jämför inte med L88:or). Synd bara att missa på skitsaker.

M
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Ny drivlina i C3a - ZZ4 med Th700r4

Inlägg av Chrippe »

Jag uppfattar dit inlägg att jag har också har köpt metallspånsmotor ! :cry:
Vad det gäller Helicoil så är det 10 gånger bättre att ha Helicoil i aluminium , än att
det är dragit direkt i aluminiumet.
/Christer 8)
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Re: Ny drivlina i C3a - ZZ4 med Th700r4

Inlägg av M Nordin »

chrippe: din motor är väl mkt nyare än min så mexarna kanske har lärt sig? :D Förmodligen blåser ev spånor ur vid uppstart. Helicoil är bra men trist när det sticker ut ett halvt varv i kanalen och ngn tätningsgucka har jag inte sett.

M
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Ny drivlina i C3a - ZZ4 med Th700r4

Inlägg av Chrippe »

Lite bilder på min växellådsbalk från Bowtie Overdrives


Bild


Bild


Bild


Bild
/Christer 8)
Skriv svar