Nu är det lite sent eftersom motorn redan är ilyft men jag köpte en av de första crate ZZ383 och vissa saker var skrämmande i mitt tycke:
* 2-3 "sandblock" (förmodligen kärnstöd eller delar av gjutkärnor) ca 3 cm i diam gick att peta ur blocket ur öppningarna för vattenpumpen...
* Bearbetningsspån i topparna (fick flisor på fingrarna om man drog längs kanalerna)
* helicoils för vipparmsbultar sticker ned i portar. Förmodligen inte heller tätade.
I övrigt såg det bra upp men jag demonterade rubbet och slipade ur blocket på de vanliga ställena.
MN
Ny drivlina i C3a - ZZ4 med Th700r4
Re: Ny drivlina i C3a - ZZ4 med Th700r4
Tråkigt att höra att allt är så grovt tillyxat.
ZZ4 är väl dessutom en GM fabriksprodukt om jag inte missminner mig..?
ZZ4 är väl dessutom en GM fabriksprodukt om jag inte missminner mig..?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Re: Ny drivlina i C3a - ZZ4 med Th700r4
Är du säker på att du köpte en maskin från GM performance ?M Nordin skrev:Nu är det lite sent eftersom motorn redan är ilyft men jag köpte en av de första crate ZZ383 och vissa saker var skrämmande i mitt tycke:
* 2-3 "sandblock" (förmodligen kärnstöd eller delar av gjutkärnor) ca 3 cm i diam gick att peta ur blocket ur öppningarna för vattenpumpen...
* Bearbetningsspån i topparna (fick flisor på fingrarna om man drog längs kanalerna)
* helicoils för vipparmsbultar sticker ned i portar. Förmodligen inte heller tätade.
I övrigt såg det bra upp men jag demonterade rubbet och slipade ur blocket på de vanliga ställena.
MN
ZZ4an är byggd av nya prylar ej att förväxla med billiga kopior
/Jerka
Re: Ny drivlina i C3a - ZZ4 med Th700r4
jerka: nu skrev jag att jag köpte en tidig ZZ383 (typ år 2006) och inte en ZZ4. Var strul med lev eftersom det var brist på Fastburntopparna. Jag köpte direkt av en GM perf dealer i staterna - hade inte möjlighet att själv övervaka om den verkligen är "genuine GM made" byggd i Mexico eller ej... Eller menar du att jag köpt rekondat kinaskrot eftersom du tydligen menar att nya grejor från GM = garanterat felfritt??? US delar är halvfabrikat i varierande omfattning och en av anledningarna till att jag öht rev ned en helt ny motor, tydligen inte helt fel gjort. Som jag oxå skrev såg resten bra och ZZ383 konceptet ger mkt för pengarna - 4 bultat block, bra toppar, slagvolym, sinterstakar, rullkam och alurullvippor och mos som överträffar gamla 427:or (nej jag jämför inte med L88:or). Synd bara att missa på skitsaker.
M
M
Re: Ny drivlina i C3a - ZZ4 med Th700r4
Jag uppfattar dit inlägg att jag har också har köpt metallspånsmotor !
Vad det gäller Helicoil så är det 10 gånger bättre att ha Helicoil i aluminium , än att
det är dragit direkt i aluminiumet.
Vad det gäller Helicoil så är det 10 gånger bättre att ha Helicoil i aluminium , än att
det är dragit direkt i aluminiumet.
/Christer
Re: Ny drivlina i C3a - ZZ4 med Th700r4
chrippe: din motor är väl mkt nyare än min så mexarna kanske har lärt sig? Förmodligen blåser ev spånor ur vid uppstart. Helicoil är bra men trist när det sticker ut ett halvt varv i kanalen och ngn tätningsgucka har jag inte sett.
M
M
Re: Ny drivlina i C3a - ZZ4 med Th700r4
/Christer