Sida 2 av 3
Re: Back To Freedom C5 projekt
Postat: sön dec 16, 2012 17:27
av Peter Anjou
Hejsan !
Det ska bli kul att få följa det här, sen är
det lite roligt när nån bygger så att det
passar en själv !
Re: Back To Freedom C5 projekt
Postat: sön dec 16, 2012 19:13
av mpe
Hej igen,då jag bytade givaren på ratt stången fich jag tips från en verkstad här nere i Skåne om att det var mycket viktigt att hålla ratten rak då jag plockade ut ratt stången och sen hålla den i samma läge under tiden som jag bytade givaren,sen lika viktigt att sätta ner stången igen i samma läge på ratten .Efter att allt var på plts så funkade allt perfekt.
Mats
Re: Back To Freedom C5 projekt
Postat: ons dec 19, 2012 23:35
av c5wheelie
Ok, ja vi har ju inte rört rattläget men vi pillade som sagt på givaren, nyfiken på hur den fungerade..
Men inga felkoder när vi testade styrningen.., Japp, den fungerar o känns faktiskt riktigt bra! Trots det monstruösa styrglapp som fanns.. Det berodde på att vi använt en utväxlings grej som används vid att lossa lastbilsdäck mede och att allt är MYCKET provisoriskt ditsatt för att få fram rätt utväxling, avstånd fram till styre, styrutslagets längd och tilt funktions mått... Det är lite att tänka på... Här nedan ser ni bild ifrån igår är jag provsatt vetten...mmm...styret o allt ser för gräsligt ut men vad gör det...jag hade svårt att sluta le o längta till sommarn..
Detta kommer bli riktigt bra!
Re: Back To Freedom C5 projekt
Postat: fre dec 21, 2012 9:45
av mpe
Jag tror inte det kommer fram några fel koder förrän du börjat köra med bilen,har för mig att den givaren har med anti spin BLa och göra.Prova att ring Anders på VETTE.SE.Han fick jag tips av då min strulade.
Mats
Re: Back To Freedom C5 projekt
Postat: tis jan 08, 2013 17:52
av c5wheelie
Nu efter lite felbeställning så ska rätt vinkelväxel vara på väg och en planetväxel som växlar upp styrstången med 1:6. Det höll på att bli fel i konstruktionen om vi valt uppväxlingen 1:6 innan el servon, då hade de blivit trögstyrt..
Har även fått tag i en elmotorfunktion som ska sköta växlingen elektriskt ifrån en gammal handikappanpassad Voyager.
Just nu ligger rattstången i molekyler på bänken igen så har inte tittat på felkoderna än. Får se vad den skriker om när väl styrningen är på plats.
Sen kommer det krävas lite olika dispenser. Enligt besiktningsingenjör så är det nationella regler på att en bil måste ha ratt..
Re: Back To Freedom C5 projekt
Postat: ons jan 09, 2013 15:06
av Ubbe
Kul att följa den här tråden
Ni måste ha yrke som uppfinnare
Hoppas att den går igenom alla lagar och paragrafer
Mvh Ubbe
Re: Back To Freedom C5 projekt
Postat: mån jan 21, 2013 22:35
av c5wheelie
Tomas o Andreas som sköter de praktiska byggbiten är grymma! De har en smidesfirma typ som gör allt möjligt special, typ bygger om hydraulik på lastmaskiner, all avancerad svetsarbeten...typ allt möjligt. (
http://www.jmtab.se)
Nu är det en väntans tider...
Efter att rätt vinkelväxel anlänt o lite pillande o mixtrande så har vi fått ihop en nästan komplett rattstång.. Har varit dålig med kameran o haft de lite jobbigt att ta mig till verkstan så fler bilder på kommande lösningar kommer men här är några..
Bilderna nedan är på tilt modulen, försöker behålla den för att lättare komma in o ut ur bilen. Men för att göra rattstången så kompakt som möjligt så beställde vi vinkelväxeln med en hålaxel istället för en axel. För att det skulle sitta ordentligt så frästes även ett kilspår i axeln i tilten.
Sen är den ihopmonterad på ett rejält o säkert sätt som samtidigt ska vara oraktiskt om man behöver dela på den av någon anledning. Även lager o axelskydd gjordes mellan kopplingarna i form av större rörbitar.
Lite surt med planetväxlingen, den fanns i 1:5 o 1:7 utv men just 1:6 fick specialbeställas från Tyskland, kommer nästa vecka.. Plus att mekanikern åkte iväg två veckor på semester så sen blir de o lägga i överväxeln så den blir klar till påsk!
Men övre o nedre delen av stången är färdig, så när väl växeln kommer o den monteras o styret passas in så blir de provkörning...provstyrning..
Funkar allt som de ska så plockas allt ner igen o pulverlackas.
Sen gör vi resten av anpassningen, broms, växling, blinkers m.m... Det är styrningen som är akilleshälen...
Re: Back To Freedom C5 projekt
Postat: tis jan 22, 2013 21:24
av Kjell.Magnusson
Hejs
Väntar med spänning hur detta ska bli! Intressant!
Re: Back To Freedom C5 projekt
Postat: lör feb 02, 2013 0:22
av c5wheelie
Nu har äntligen planetväxeln anlänt! Nu kan äntligen rattstången byggas ihop, äntligen känna mer exakt hur känslan i styrningen blir. Nu kommer den bli helt utan styrglapp, den kommer förmodligen bli grymt snabbstyrd. Perfekt till superstagen..
Re: Back To Freedom C5 projekt
Postat: sön mar 03, 2013 22:46
av Kjell.Magnusson
Hejs
Grattis på födelsedagen
Hur går det med bilen?
Re: Back To Freedom C5 projekt
Postat: mån mar 04, 2013 23:04
av c5wheelie
magnum skrev:Hejs
Grattis på födelsedagen
Hur går det med bilen?
Tackar!!
Jo, de går framåt men stått still ett tag tyvärr.. Just nu väntar vi på att få tillbaka rattstången från en mekanisk verkstad. De ska göra en koppling mellan rattstången och planetväxeln. De svåra är att få den helt centrerad samtidigt kunna dela på. Sen ville vi använda de kilspåret som finns på planetväxelns axlar.
Först skulle vi fixat de själva men delarna gick inte få tag på när vi väl skulle beställa. Så då lämnade vi iväg jobbet. Men de bör bli färdiga i veckan...
Tyvärr har jag fått skrota planerna att ställa ut bilen på bilsportmässan, dels för utrymmesskäl i montern och att bilen inte blir färdig i tid pga förseningar. Blir att sikta in till nästa år men klar till sommaren kommer den bli!
Det har tagit lite längre tid just för att vi vill gärna få klart styrningen först o få de till att lira. Får vi mot förmodan inte till det så har vi gjort de andra i onödan..
Re: Back To Freedom C5 projekt
Postat: sön mar 10, 2013 23:39
av c5wheelie
Nu har skarvhylsorna kommit och det har blivit lite tid över att fortsätta bygget igen efter ett litet uppehåll.
Hylsorna har behövts för centreringen av planetväxeln och användning av kilspåret.
Ett fäste har tillverkats så rattstången kan monteras och för att kunna måtta ut det andra fästet till upphängningen av rattstången.
Vi har bara provmonterat planetväxeln och hylsorna om ni undrar kring passformen på bilden.
Skarvhylsor med kilspår
Får en känsla av hur det ser ut med utväxlingen på plats
Ihopkopplad med elservon
Provmontering
Garagets näringsdryck - Kaffe
Förbrukning: 1 liter/h
Re: Back To Freedom C5 projekt
Postat: mån mar 18, 2013 22:52
av bjerka
Ashäftigt
Re: Back To Freedom C5 projekt
Postat: ons apr 10, 2013 21:37
av c5wheelie
Re: Back To Freedom C5 projekt
Postat: tor apr 11, 2013 12:26
av Thure
Hej!
Man kan ju inte annat än bli imponerad av jobbet som utförs med styrningen!
Hoppas allt funkar som det är tänkt,lycka till!
Micke
Re: Back To Freedom C5 projekt
Postat: ons maj 01, 2013 20:05
av c5wheelie
Re: Back To Freedom C5 projekt
Postat: ons maj 01, 2013 20:52
av 427cobra
Imponerande jobb ni gör!!!
Lycka till med provkörningen och hoppas du kan börja åka snart.
//Sam
Re: Back To Freedom C5 projekt
Postat: sön maj 05, 2013 9:47
av c5wheelie
Tack för all positiv respons!
Dagen som corvetten fick smaka solljus har anlänt! Första provturen o riktiga testet av styrningen gjordes i helgen. Kom fram till att styrningen inte var för tungstyrd, styret var onödigt brett o att rattutväxlingen borde kunna lösas.
Ett smalare o mycket enklare styre gjordes. För att kunna sitta fast användes det exklusiva materialet, silvertejp!
Utväxlingen var som sagt aningen för lite, så nu får huvudet gå varmt igen. Det som krävs är att syret ska kunna svänga lite mer, över sin egna axel, utan att jag behöver vrida mer på styret... Men de borde kunna lösas, bara att hitta den bästa lösningen. Idéer mottages gärna om ni kommer på nåt förslag!
Re: Back To Freedom C5 projekt
Postat: tis maj 21, 2013 21:14
av c5wheelie
I o med att styrningen kräver ett halvt varv för att uppnå fullt styrutslag har vi nu hittat en variant till lösning. Styret rör sig drygt ett kvarts varv men med denna styrning blir det en liten utväxling som motsvarar ett halvt.
Detta skulle kunna vara en lösning...
Re: Back To Freedom C5 projekt
Postat: sön jun 02, 2013 20:20
av c5wheelie
Nu har styret närmat sig en slutgiltig lösning. På detta sätt slipper vi vinkelväxeln vilket ger mer plats och mindre kraftbortfall.
Här vrids rattstången ett halvt varv men styrets rörelse är bara ett kvarts.
Re: Back To Freedom C5 projekt
Postat: tor jul 25, 2013 14:34
av c5wheelie
Byggnationen går just nu på lågfart och semester tempo...
Det tar längre tid än jag planerat så blir tufft o få ihop den i sommar. Jag satsar till nästa säsong! Bättre o ta det lite lugnare o göra allt en gång än att få massa bakläxor... Så misslyckande... Nä, senarelägger segern bara!
Det jag pillar med nu i väntan på tillverkning av styret är blinkersreglagen. Man måste kunna blinka säger dom.. Det har jag tänkt sköta genom brytare i nackstödet. Genom att "dutta" till med bakhuvudet så ska jag kunna sköta blinkersen.
Ställdonet ska användas till handbromsen. Har en kod på körkortet att bilen jag kör måste vara utrustad med elektrisk handbroms och min var inte utrustad med det.. Amerikaner var ju tidiga med mycket, dock inte med den "jobbiga och tunga" rörelsen att dra i handbromsen manuellt..
Re: Back To Freedom C5 projekt
Postat: ons jan 01, 2014 20:04
av mpe
Hejsan,hur går det med bygget,det var länge sedan man läste något nytt.
mats
Re: Back To Freedom C5 projekt
Postat: ons jan 01, 2014 21:59
av c5wheelie
Ja, inläggen har varit få och även min närvaro här på forumet och verkstaden.. Firman som hjälper mig har bytt lokaler i höstas och det har varit mycket med flytten.. Sen har de haft mycket o göra runt jul.. Men resultatet av flytten ska resultera i mer corvette tid så målet är att cruisa i solen i sommar 2014!
Så snart kommer uppdatering av bygget!
Re: Back To Freedom C5 projekt
Postat: tor jan 02, 2014 16:40
av mpe
Ok,ser fram emot fler bilder o info
Mats
Re: Back To Freedom C5 projekt
Postat: tis jan 21, 2014 22:31
av c5wheelie
Nu har bygget börjat på igen efter lite vila och flytt m.m...
Nu har ritningen till styrningen börjat ta form i Solid Works. Det kommer bli mycket lättare att se hur det färdiga styret kommer bli och vilka mått som behövs. Sen förstår även CNC maskinen bättre... Detta är början på styrets mitt, alla hålen är till för justeringsmöjligheter och kabeldragning.
Styrets knut har anlänt, blev grymt bra! Palle som gjort knuten är grym! Testmonterade ihop med prov styret för att ta lite fler mått till ritningen. En liten justering gör väldigt mycket..
Re: Back To Freedom C5 projekt
Postat: tis jan 21, 2014 23:28
av Kjell.Magnusson
Hejs
Kul att du/ni är på gång igen!
Re: Back To Freedom C5 projekt
Postat: sön apr 13, 2014 21:03
av c5wheelie
Jag är bra på att inte sitta vid datorn o skriva.. Men här är lite info vad om hänt..
Styrets 3d modell blev lite fel o är på g igen. Snart ska styrets mittklump tillverkas.
Gasreglaget löste sig smidigt. Kommer förhoppningsvis kunna använda potentiometern från original pedalen. Fäster potentiometern direkt på styret, förhoppningsvis blir det inte för liten slaglängd, kommer märkas..
För att kunna hålla balansen så blir det 3 tums fyrpunktbälte. Dock behöver vi sy om bältet pga för tajt bakom stolen för bältesclipen. Bältet kommer sys fast direkt i de nedre två fästena.
Hydrauliken till o kunna sköta bromsen är på gång. En specialventil, tryckreduceringsventil, håller på att tillverkas och en kolv svarvas separat för att det ska vara så bra känsla om möjligt.
Re: Back To Freedom C5 projekt
Postat: sön jul 27, 2014 10:17
av c5wheelie
En liten uppdatering på det som hänt. Det går sakta men säkert åt rätt håll!
Sen sist har bältet sytts om och monterats. En hylsa på styrstången hade spruckit pga dåligt material, troligtvis hade det härdats för mycket..? En ny blev tillverkad och monterad. Ett provisoriskt styre tillverkades för att kunna provköra styrningen och se hur det funkar. Även för att kunna få fram rätt mått till styret. I förrgår kväll blev det provkörning! Eller provstyrning, för gas och broms skötte personen jämte med hjälp av stålrör och en sopborste..
Det funkade faktiskt riktigt bra! Fler bilder och ett filmklipp från provkörningen finns på hemsidan!
Re: Back To Freedom C5 projekt
Postat: sön jul 27, 2014 10:32
av Bengt
Om du tar dig till KM så får du åka med lite på bana. Med 6-punkt som många av oss har borde det funka ? Bli lite extra taggad för bygget
Re: Back To Freedom C5 projekt
Postat: sön jul 27, 2014 10:41
av c5wheelie
Det låter riktigt fint!! Jag kommer förmodligen vara där och njuta!!