Back To Freedom C5 projekt
Re: Back To Freedom C5 projekt
Fantastiskt bygge ni gör , mycket imponerad :D :D
Re: Back To Freedom C5 projekt
Tackar!
Hade hoppats vara klar nu men det går åt rätt håll iaf.. Sakta men säkert..
Just nu sitter jag med en hel hög relä o elschema till blinkers som på nåt sätt ska fungera..
Hade hoppats vara klar nu men det går åt rätt håll iaf.. Sakta men säkert..
Just nu sitter jag med en hel hög relä o elschema till blinkers som på nåt sätt ska fungera..
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Back To Freedom C5 projekt
Hejs
Hur går det för dej och din bil?
Hur går det för dej och din bil?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Back To Freedom C5 projekt
Just nu skäms jag lite på grund av min inaktivitet..
Men de kan ju bara bli bättre!
Bygget har de senaste två åren gått framåt i olika hastigheter.. Det är väl så med stora projekt, målet då det ska vara klart blir oftast inte då man tänkt de från början. Men de är så när livet utanför verkstaden tar lite fokus också.. Men bygget har gått framåt hela tiden och är just nu har de hänt en del. Jag lägger upp lite bilder och snabbspolar lite. Vill ni se mer så har jag varit lite duktigare på att uppdatera hemsidan, http://www.backtofreedom.se
Efter en hel del måttande så lämnade jag in styret för tillverkning med de måtten jag önskade. Tillbaka kom ett riktigt läckert styre i aluminium.
Det monterades på rattstången. Sedan tillverkades fästen mellan klykorna och styret för att kunna ut och provköra och provstyra i fart.
Det gick väldigt bra. Råkade även prova antispinnsystemet och det funkar, även urkopplat.. Gasade gjorde passageraren med en sopkvast och skötte bromsen med en stålstång. Vi fick även fästa klykorna med ett par parallellstag för att det skulle bli stadigare och bättre känsla i styrningen. Här ligger många timmar bakom all inpassning och justerande innan allt lirade bra.
För att kunna växla själv behövdes en snyggare växelspak som också var mer praktisk. Eftersom jag inte kan röra fingrarna så kan jag inte trycka in växelspaksknappen. Det vi gjort då är att vi tog en "ugnsknapp" med funktionen att man trycker in den, den fastnar i intryckt läge, för att sedan efter ett tryck igen fjädrar ut. Valet av ugnsknapp var mest för slaglängdens skull. Så efter ett snyggt tillverkat skal till knappen så funkar den så att jag slår till växelspaken upptill, drar i rätt växel, slår till spaken upptill igen så är den låst i det läget igen. Funkade perfekt tills jag testade när jag spännt fast mig i bältet, då nådde jag inte fram till spaken. Så de får lösas senare...
För att kunna sköta gasen så har jag tänkt använda en original gaspotentiometer som sitter på originalpedalen. För att enkelt kunna switcha mellan original gaspedalen och gasen på styret, ifall någon vill köra bilen med fötterna, så lödde jag ihop tre vippbrytare för att enkelt kunna skifta signalen från potentiometrarna.
Men originalpotentiometern jobbar på ett väldigt kort slag, från noll till full gas. Så fick växla ner den mekaniskt med små drev. Efter mycket testande o pillande har vi fått ihop en fungerande prototyp till gasen.
Efter uppmätning och testande av rätt utväxling så har den teoretiskt sett godkänts så nästa steg är provkörning av gasen utomhus. Men avvaktar till bromsen är klar för testning samtidigt.
Bromsen ska skötas hydrauliskt genom en hydraulkolv som trycker på bromspedalen på golvet. Det styrs från ett hydraulaggregat från bagagen, där cd växlaren suttit. En ackumulatortank som reserv funktion ifall hydraulaggregatet slutar fungera är placerad till höger i ena sidofacket om aggregatet. Den räcker till ca 7-8 fulla inbromsningar. Hur hårt inbromsningen blir sköter jag genom en potentiometer framför väster klyka. Så genom att utåtrotera klykan styr jag bromskraften. Håller nu på att bygga en prototyp till fästet mellan klykan och styret som potentiometern också ska sitta fast i. Potentiometern landade i veckan i lådan så hoppas på lite tid i veckan för att påbörja bromsprototypen.
Där är jag nu i projektet, hoppas kunna få lite tid över i veckan för att kanske få den lite körbar i sommar... Men som sagt så får vi se om den rullar i sommar men så här nära har jag aldrig varit!
Men de kan ju bara bli bättre!
Bygget har de senaste två åren gått framåt i olika hastigheter.. Det är väl så med stora projekt, målet då det ska vara klart blir oftast inte då man tänkt de från början. Men de är så när livet utanför verkstaden tar lite fokus också.. Men bygget har gått framåt hela tiden och är just nu har de hänt en del. Jag lägger upp lite bilder och snabbspolar lite. Vill ni se mer så har jag varit lite duktigare på att uppdatera hemsidan, http://www.backtofreedom.se
Efter en hel del måttande så lämnade jag in styret för tillverkning med de måtten jag önskade. Tillbaka kom ett riktigt läckert styre i aluminium.
Det monterades på rattstången. Sedan tillverkades fästen mellan klykorna och styret för att kunna ut och provköra och provstyra i fart.
Det gick väldigt bra. Råkade även prova antispinnsystemet och det funkar, även urkopplat.. Gasade gjorde passageraren med en sopkvast och skötte bromsen med en stålstång. Vi fick även fästa klykorna med ett par parallellstag för att det skulle bli stadigare och bättre känsla i styrningen. Här ligger många timmar bakom all inpassning och justerande innan allt lirade bra.
För att kunna växla själv behövdes en snyggare växelspak som också var mer praktisk. Eftersom jag inte kan röra fingrarna så kan jag inte trycka in växelspaksknappen. Det vi gjort då är att vi tog en "ugnsknapp" med funktionen att man trycker in den, den fastnar i intryckt läge, för att sedan efter ett tryck igen fjädrar ut. Valet av ugnsknapp var mest för slaglängdens skull. Så efter ett snyggt tillverkat skal till knappen så funkar den så att jag slår till växelspaken upptill, drar i rätt växel, slår till spaken upptill igen så är den låst i det läget igen. Funkade perfekt tills jag testade när jag spännt fast mig i bältet, då nådde jag inte fram till spaken. Så de får lösas senare...
För att kunna sköta gasen så har jag tänkt använda en original gaspotentiometer som sitter på originalpedalen. För att enkelt kunna switcha mellan original gaspedalen och gasen på styret, ifall någon vill köra bilen med fötterna, så lödde jag ihop tre vippbrytare för att enkelt kunna skifta signalen från potentiometrarna.
Men originalpotentiometern jobbar på ett väldigt kort slag, från noll till full gas. Så fick växla ner den mekaniskt med små drev. Efter mycket testande o pillande har vi fått ihop en fungerande prototyp till gasen.
Efter uppmätning och testande av rätt utväxling så har den teoretiskt sett godkänts så nästa steg är provkörning av gasen utomhus. Men avvaktar till bromsen är klar för testning samtidigt.
Bromsen ska skötas hydrauliskt genom en hydraulkolv som trycker på bromspedalen på golvet. Det styrs från ett hydraulaggregat från bagagen, där cd växlaren suttit. En ackumulatortank som reserv funktion ifall hydraulaggregatet slutar fungera är placerad till höger i ena sidofacket om aggregatet. Den räcker till ca 7-8 fulla inbromsningar. Hur hårt inbromsningen blir sköter jag genom en potentiometer framför väster klyka. Så genom att utåtrotera klykan styr jag bromskraften. Håller nu på att bygga en prototyp till fästet mellan klykan och styret som potentiometern också ska sitta fast i. Potentiometern landade i veckan i lådan så hoppas på lite tid i veckan för att påbörja bromsprototypen.
Där är jag nu i projektet, hoppas kunna få lite tid över i veckan för att kanske få den lite körbar i sommar... Men som sagt så får vi se om den rullar i sommar men så här nära har jag aldrig varit!
Re: Back To Freedom C5 projekt
Imponerande jobb ni gör, speciellt eftersom allt är special och du och gänget kring dig måste utveckla allt själva. Håller tummarna att du komer ut i sommar och får njuta av bilen!
There is no substitute for cubic inches...
C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Back To Freedom C5 projekt
Hejs
Va kul att du är igång!
Jag var lite rädd att du lagt ner..
Ditt nya styre är ju snyggare än orginalratten!
Nu ska jag kolla din hemsida också!
Va kul att du är igång!
Jag var lite rädd att du lagt ner..
Ditt nya styre är ju snyggare än orginalratten!
Nu ska jag kolla din hemsida också!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Back To Freedom C5 projekt
Fantastiskt bygge!
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Re: Back To Freedom C5 projekt
Tack så mycket!!
Ja jag hoppas den ska bli körbar denna sommaren!
Ja jag hoppas den ska bli körbar denna sommaren!
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Back To Freedom C5 projekt
Äntligen fick Vetten smaka lite frisk kvällsluft! Provkörning för att testa gas och broms. Gasresponsen är ljuvlig! Den blir förmodligen att behålla. Bromsen tog lite väl bra och snabbt men det handlar mest om kalibrering o justering för att få in perfekt känsla. Plus att en fjäder måste fästas på bromspedalen för att hjälpa kolven tillbaka.
Tyvärr upptäcktes att fästet för bromsklykan måste göras om, den tog i styrstången så styrutslaget blev lite väl litet och även växelspaksknoppen tog i styret. Växlingen blir nog att göra den elektrisk med hjälp av ett ställdon, då kan man typ fimpa växelspaken.
Men riktigt skönt att fått provköra där jag sköter gas o broms själv!
Tyvärr upptäcktes att fästet för bromsklykan måste göras om, den tog i styrstången så styrutslaget blev lite väl litet och även växelspaksknoppen tog i styret. Växlingen blir nog att göra den elektrisk med hjälp av ett ställdon, då kan man typ fimpa växelspaken.
Men riktigt skönt att fått provköra där jag sköter gas o broms själv!
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Back To Freedom C5 projekt
Sorry att jag varit dålig på att uppdatera byggtråden...
Anledningen har väl delvis varit att jag köpt hus som krävts en hel del tid... Tyvärr så har Corvetten fått sova lugnt i sitt ide hela vintern., Det är först nu som jag ska börja lägga lite kärlek på den.. Återkommer snart med en uppdatering.
Anledningen har väl delvis varit att jag köpt hus som krävts en hel del tid... Tyvärr så har Corvetten fått sova lugnt i sitt ide hela vintern., Det är först nu som jag ska börja lägga lite kärlek på den.. Återkommer snart med en uppdatering.
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Back To Freedom C5 projekt
Hejs
Det låter bra med lite uppdateringar! Dom är efterlängtade!! Mycket spännande projekt tycker jag!!
Det låter bra med lite uppdateringar! Dom är efterlängtade!! Mycket spännande projekt tycker jag!!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981