72 Coupe Stroker fuel injected

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Jag har lindat ända till växellådsbalken, det ska bli spännande och se om det hjälper, provkörning i morgon, skit väder i Kalmar i dag.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av Hejdarn »

Aha! Ja det är ju en anledning att linda så god som någon. :)
Mvh
Thomas
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av Ricky »

Man kan ju alltid montera en tunn aluplåt som värmesköld mellan rör och golv. :)

Får man bara ett uns med luft mellan rör och plåt samt mellan plåt och golv så hjälper det nog en hel del. :)

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Plåt är steg två för mej!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av peter.holm »

Lite uppfräschning av fälgarna.

Bild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av peter.holm »

Ihopmontering av toppar, Procomp 3003S, nya bultar förstås.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av Hejdarn »

Fan va snyggt! Jag gillart! :D
Mvh
Thomas
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av peter.holm »

Det går åt mycket kladd när man ska montera motor nuförtiden, det var enklare förr...

Gängtätning:
Bild

Packningsklister till insuget:
Bild

Kamsmörja:
Bild

Inkörningsolja med massa zink:
Bild

Montagekladd:
Bild

Dessutom ARP:s eget kladd för att smörja bultar och brickor så det glider lätt.
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av peter.holm »

Guideplates:

Bild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av peter.holm »

Vipparmsbultar 7/16:

Bild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av peter.holm »

Rullvippor (1:5), lyftare och stötstänger monterade:

Bild

Bild

Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Vackert :D
Silverfärg på motorn är faktiskt mycket snyggare än jag trodde :D
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av Smuggler »

Mycket snyggt, proffsigt och seriöst! Men, pilla bort det orangea kladdet runt vattenpumpsanslutningarna mot blocket, sticker lite i ögonen mot det sliverfärgade blocket 8)

Mvh: Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av peter.holm »

Smuggler skrev:Mycket snyggt, proffsigt och seriöst! Men, pilla bort det orangea kladdet runt vattenpumpsanslutningarna mot blocket, sticker lite i ögonen mot det sliverfärgade blocket 8)

Mvh: Daniel
Okej då, får väl gå på med ett rakblad och snygga till det lite :oops:
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av peter.holm »

Börjar redan oroa mig för inkörningen av kamaxeln, ska man rigga upp motorn på en pall och starta den utanför bilen?
Behöver man isf ansluta kylaren eller kan man koppla en vattenslang till motorn?

Ska man ta bort innerfjädrarna på ventilfjädrarna?

Peter
axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 234
Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
Ort: Stockholm & Tranås
Kontakt:

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av axelg89 »

Hej,

Ser ju hur bra ut som helst! Hur gjorde du, vem beställde du slutligen topparna av? Hur ser de ut?

Blir väldigt spännande att höra resultatet, ska den bänkas?

Mvh
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av peter.holm »

Topparna köpte jag av Rolf Berglund bil i Karlstad, snabb och bra service. Är ingen expert på toppar men har hittills inte sett några fel på dem, allt har varit bolt-on.

Kommer inte att bänka den i år iaf, prioriterar att få igång allt först och främst. Tanken är också att lämna Q-jetten till Kent för översyn men det får bli senare.
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av peter.holm »

Det här borde väl innebära att ettan är i TDC :lol:
Fruns sjuksköterske-vantar fick agera ballong :mrgreen:


Bild

Bild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av peter.holm »

En tripp ut till Persåker idag för att köpa ett vridbart termostathus då orginal tog i tempgivaren som numera hamnar i insuget. Lite kåpor temporärt monterade i väntan på mer delar.

Bild

Bild

Bild

Bild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av peter.holm »

Bilen utrullad igår så jag kunde städa garaget och sonen slipade det sista i motorutrymmet. Nu återstår thinnertvättning, maskering och lack.

Bild
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Det är nära på " sjukt snyggt " när allt
är så rent o fint ! :D !
Lycka till o hoppas att allt funkar som
det är tänkt !
axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 234
Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
Ort: Stockholm & Tranås
Kontakt:

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av axelg89 »

Hur får du fram TDC? Antar att du inte bara går på när handsken är "mest uppblåst"?

Är lite nyfiken då jag själv ska mäta fram TDC på motorn som sitter i min bil nu. Läste att under förutsättningarna att man inte vill plocka ner motorn lär det bästa sättet vara att skapa ett kolvstopp som stannar kolven nån cm innan den når TDC. Om man sedan drar motorn till den punkten från båda hållen (vänster resp högervarv) så får man två markeringar. TDC är då mitt emellan dem.

Det är enligt mina erfarenheter väldigt svårt att avgöra exakt när kolven är längst upp..

Riktigt snyggt blir det!

Edit: satt och bläddrade i tråden, i inlägget den tor dec 29, 2011 22:31 på tredje bilden ser man oljepumpsaxeln och plastbussningen på den. Ska den bussningen sitta så/där? Trodde den skulle sitta någonstanns där det var tight runtom den men har säkert fel. Mer en kuriosafråga..
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av peter.holm »

TDC mätte jag fram precis så som du beskriver det innan topparna monterades. Tillverkade ett eget kolvstopp av ett plattjärn. Ballongtestet är bara för att säkerställa att det är 1:an som är i tändningsläge och inte 6:an, bra att veta när fördelaren stoppas i första gången.
Kan tillägga att TDC låg ca 2 grader fel i förhållande mellan svängningsdämparen och tändmarkeringen.

Bussningen (http://www.summitracing.com/parts/SLP-224-43343/) är bara en skarv mellan pumpen och drivstången (http://www.summitracing.com/parts/SLP-224-6146/) och det kan väl bara hamna på ett ställe?

Peter
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av Hejdarn »

När vi meckar hoj så brukar vi stoppa en skruvmejsel i tändstiftshålet så ser man när kolven når TDC. :)
Mvh
Thomas
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av PG-son »

Hej!
Va rar´t de blir så vi i Närke säger.
Tänkte bara ge dig en sak att kolla/tips.
Du verkar ha samma/lika ventilkåpor som jag hade.
Jag fick byta till större, eftersom vipparmarna tog i på "insidan"(mot mitten av motorn) av ventilkåporna, när motorn var i gång.
Visserligen har jag en anan typ av rullvippor, men kolla ändå. Sätt lite "tjockt" med tejp där vipporna rör sig, skruva fast kåporna, och se om det går fritt, när du handcrankar motorn.

Det hade jag sparat mycket tid med.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 234
Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
Ort: Stockholm & Tranås
Kontakt:

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av axelg89 »

du har nog helt rätt med bussningen, den sitter alltså där för att skarvens skull vilket jag inte visste.
Hejdarn skrev:När vi meckar hoj så brukar vi stoppa en skruvmejsel i tändstiftshålet så ser man när kolven når TDC. :)
Jag har också gjort på det sättet när jag sysslat med motorer som jag anser mindre viktiga men då får du ju problemet med att TDC upplevs som ett intervall då det är väldigt svårt att känna när kolven är exakt längst upp? Detta eftersom varje grad vridning av veven gör mindre och mindre på kolvens höjd ju närmare TDC du kommer..
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av peter.holm »

Kollade kåporna igår och högsta punkten just nu är justermuttrarna och där har jag god marginal men jag får dubbelkolla detta när lyftarna är oljefyllda och lyfter fullt. Har också beställt lite tjockare packningar.
Tack för tipset!

Peter
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av PG-son »

Hej!
Jag menade att ventilkåporna kanske är för smala.
Kanten på vippan där stötstången sitter, tog i mina kåpor, på några ställen. Höjden var det inga problem med.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av peter.holm »

PG-son skrev:Hej!
Jag menade att ventilkåporna kanske är för smala.
Kanten på vippan där stötstången sitter, tog i mina kåpor, på några ställen. Höjden var det inga problem med.
Aha, ja det måste jag checka, tack!

Peter
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker

Inlägg av peter.holm »

Motorutrymmet lackades 3ggr då jag lyckades pricka in 2 stycken regnskurar mitt under lacktillfällena. Blev till att vattenslipa mellan varje gång :evil:

Bild

Bild
Skriv svar