72 Coupe Stroker fuel injected

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
Användarvisningsbild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 688
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs
Kontakt:

72 Coupe Stroker fuel injected

Inläggav peter.holm » mån dec 19, 2011 20:14

Köpte bilen sommaren 2011 och bilen ska vara ett rullande projekt.
Ägnar första vintern åt motor, lite bromsar, diff samt bakfjädring.

350 orginalmotorn ska borras 0.60 samt en Eagle strokersats ger en 388:a. Troligen blir det alutoppar (64cc, 210 insug) vilket ger ett komp på ca 10,7.
Satsar på ca 400 hp.

Börjar lyfta ur motorn.

Bild
Senast redigerad av 1 peter.holm, redigerad totalt 0 gånger.

axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 266
Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
Ort: Stockholm & Tranås
Kontakt:

Re: 72 Coupe Stroker

Inläggav axelg89 » mån dec 19, 2011 20:26

Hej,

Ska bli mycket spännande då jag har ett liknande bygge på gång :) Vad har du för låda? Planerad utväxling?

Har du börjat fundera på kamaxel ännu?

Mvh Axel

Användarvisningsbild
magnum
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3105
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: 72 Coupe Stroker

Inläggav magnum » mån dec 19, 2011 22:31

Hejs

Skit kul! En Renoveringstråd till!
Glöm inte mycket text & bilder!

Ha de!

Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981

Användarvisningsbild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 688
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: 72 Coupe Stroker

Inläggav peter.holm » mån dec 19, 2011 23:17

Axel, följer din tråd på amerikanska Corvette-forumet också, kul läsning. Tror inte ekonomi tillåter turbinbyte till sommaren så jag kan nog inte ta för häftig kam nu. 3.08 bak tänkte jag behålla, passar fint när man sträcker ut på vägarna.

Lyft inlånad, Corvetten är låång fram, fick ta motorn från sidan.
Bild

Användarvisningsbild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 688
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: 72 Coupe Stroker

Inläggav peter.holm » mån dec 19, 2011 23:19

Tomt i motorutrymme, fullt med fin Californien-sand runt motor och bakaxel. Någon måste varit ute på de Californska beacherna och sladdat.

Bild

Användarvisningsbild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 688
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: 72 Coupe Stroker

Inläggav peter.holm » mån dec 19, 2011 23:20

Blir mycket nöta innan det blir finish här, får bli ett jobb i vårsolen.

Bild

Användarvisningsbild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 688
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: 72 Coupe Stroker

Inläggav peter.holm » mån dec 19, 2011 23:22

Orginaltoppar, vill slippa använda dessa. Får tala fint med frun...

Bild

Bild

Användarvisningsbild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 688
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: 72 Coupe Stroker

Inläggav peter.holm » mån dec 19, 2011 23:25

Satt en plåt på blocket som talade om att motorn var renoverad 1985. Borrad 030 samt slipad 010 på ram- och vevlager.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 688
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: 72 Coupe Stroker

Inläggav peter.holm » mån dec 19, 2011 23:26

Kamkedjan var riktigt slapp.

Bild

Användarvisningsbild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 688
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: 72 Coupe Stroker

Inläggav peter.holm » mån dec 19, 2011 23:28

Såg till en början fin ut med en antydan till vändkant, kanske en 040-borrning räcker...

Bild

Bild

Användarvisningsbild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 688
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: 72 Coupe Stroker

Inläggav peter.holm » mån dec 19, 2011 23:33

Vev och stakar urplockat, vevstakslagren säger "std"...
Riktigt mycket glapp i dessa, kan man ha satt i fel lager??

Bild

Användarvisningsbild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 688
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: 72 Coupe Stroker

Inläggav peter.holm » mån dec 19, 2011 23:37

Låda urplockad och rengjord. Tanken är att plocka i ett shift-kit och en turbin med ca 2500 i stall.

Bild

Användarvisningsbild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 688
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: 72 Coupe Stroker

Inläggav peter.holm » mån dec 19, 2011 23:44

Blocket lämnades till Stefan Nigell (CRS) för total genomgång. Tyvärr blev han tvungen att borra 060 för att det skulle bli bra. Nya kamlager och frostpluggar. Ingen linehoning eller planing behövdes.

Idag stod det iaf ett paket i garaget när jag kom hem :-)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Internbalancerad strokersats med Hyperte...-kolvar (jävla krångligt namn på de där kolvarna)

Ser bra ut iaf.

Användarvisningsbild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 688
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: 72 Coupe Stroker

Inläggav peter.holm » mån dec 19, 2011 23:47

Ett par frågor väcktes när jag kikade igenom satsen. Såg inte att kolvar eller stakar var märkta, är det bara att montera kolv oavsett någon särskild stake?

axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 266
Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
Ort: Stockholm & Tranås
Kontakt:

Re: 72 Coupe Stroker

Inläggav axelg89 » tis dec 20, 2011 1:51

Oj vad kul med alla motordelar :D. Vet inte om du sett det men har samma problem som dig med kammen, lådan och bakaxelutväxlingen, det gäller att hitta en gyllene medelväg som går att köra långt med men samtidigt går som ett a-s när ljuset slår grönt och det står en taksänkt bubbla med 6a bredvid ;)

Pga lite sämre bränsle och mycket högre lufttemp (och gamla järntraditioner) kör Amerikanarna med ett betydligt lägre komp än vad du och jag bygger för (tror förresten att du borde hamna närmare 11.2:1 än 10.7:1 med de topparna och kolvarna?) och enligt det dussinet artiklar jag läst i frågan så borde detta ge oss bättre lågvarv med samma kam.

Mvh

Användarvisningsbild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3039
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: 72 Coupe Stroker

Inläggav Ricky » tis dec 20, 2011 8:06

SPÄNNANDE!!! :mrgreen:

Av vad man ser av ram och framvagn ser bilen riktigt fräsh ut för att vara orenoverad. :)

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild

Användarvisningsbild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 688
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: 72 Coupe Stroker

Inläggav peter.holm » tis dec 20, 2011 9:20

axelg89 skrev:Oj vad kul med alla motordelar :D. Vet inte om du sett det men har samma problem som dig med kammen, lådan och bakaxelutväxlingen, det gäller att hitta en gyllene medelväg som går att köra långt med men samtidigt går som ett a-s när ljuset slår grönt och det står en taksänkt bubbla med 6a bredvid ;)

Pga lite sämre bränsle och mycket högre lufttemp (och gamla järntraditioner) kör Amerikanarna med ett betydligt lägre komp än vad du och jag bygger för (tror förresten att du borde hamna närmare 11.2:1 än 10.7:1 med de topparna och kolvarna?) och enligt det dussinet artiklar jag läst i frågan så borde detta ge oss bättre lågvarv med samma kam.

Mvh


Jag körde Eagle´s egen komp-kalkylator och enligt den hamnade kompet runt 10.7 men det finns ju fler faktorer som kan påverka detta, bla val av topplockspackning har jag sett. Iom att topparna inte är inköpta ännu finns ju möjligheten att välja lite större förbränningsrum för att sänka kompet.

Tänkte förresten återanvända Quadrajet-förgasaren på motorn, har kört 750DP förut och då blev man bäste kompis med mackägaren :-)

Användarvisningsbild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 688
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: 72 Coupe Stroker

Inläggav peter.holm » tis dec 20, 2011 9:26

Ricky skrev:SPÄNNANDE!!! :mrgreen:

Av vad man ser av ram och framvagn ser bilen riktigt fräsh ut för att vara orenoverad. :)

//Ricky.


Helt korrekt uppfattat Ricky, bilen är otroligt lättmekad. Alla bultar släpper fint, ingen rost eller andra skavanker på ram eller kaross. Bara en massa sand :-)

Bakaxeln har det dock varit lite arbete med, vet inte om detta är någon typ av utbytesaxlar men man har svarvat av toppen på axeln och pressat dit en ny bit med ny splines. Tyckte att höger drivaxel gick att dra onödigt långt ut...

Bild

Bild

Användarvisningsbild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 688
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: 72 Coupe Stroker

Inläggav peter.holm » tis dec 20, 2011 9:27

Annars såg det fint ut i diffhuset, hittar inga sprickor och oljan var klar och fin.

Bild

Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1130
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: 72 Coupe Stroker

Inläggav Hejdarn » ons dec 21, 2011 11:51

Grym tråd! Mycket bra dokumenterat. Ska bli kul att följa. :)
Någon dag ska jag också ha 200 kvm garage.
Mvh
Thomas

Användarvisningsbild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 688
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: 72 Coupe Stroker

Inläggav peter.holm » ons dec 21, 2011 23:20

Bottendel ihopsatt för uppmärkning av sådant som ska slipas för frigång.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Finns ingen märkning som antyder hur kolvar eller vevstakar ska monteras så jag antar att det är fritt fram att blanda dem??

Kolvarna har olika slutmärkning på toppen, tror de flesta har "B" men någon "A" samt "C". Betyder detta något?

Stakarna sätter jag så att den fasade kanten på storänden vänds utåt.

Peter

Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1130
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: 72 Coupe Stroker

Inläggav Hejdarn » tor dec 22, 2011 0:48

A - B - C bör vara storlekarna på kolvarna. A är minst och C störst. Förmodligen är det 0.5 mm i varje steg. Jag är långt ifrån någon Vette expert men jag har sett en och annan motor i alla fall. :)
Mvh
Thomas

Användarvisningsbild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 688
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: 72 Coupe Stroker

Inläggav peter.holm » tor dec 22, 2011 9:22

Hejdarn skrev:A - B - C bör vara storlekarna på kolvarna. A är minst och C störst. Förmodligen är det 0.5 mm i varje steg. Jag är långt ifrån någon Vette expert men jag har sett en och annan motor i alla fall. :)


Oj, menar du diametern på kolvarna? Bör inte alla kolvar ha samma mått, antar att borraren gjort alla cylindrar lika stora?

Peter

Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1130
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: 72 Coupe Stroker

Inläggav Hejdarn » tor dec 22, 2011 12:46

Normalt mäter man nog upp cyllarna och beställer A, B eller C efter hur stora de är. Man vill ju ha ett lagom glapp.
Har man borrat till exakt storlek och inte specificerat så blir jag lite förvånad över att de skickar en blandad låda. Men de kan ju ha tänkt så att några borde i alla fall passa. :wink:

Och ja, jag menar att diametern skiljer i steg av 0,5 mm från A (minsta) till C (största), mao 1,5 mm i skillnad i diameter mellan A och C. Men mät dem så ser du ju. :)
Mvh
Thomas

Användarvisningsbild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 688
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: 72 Coupe Stroker

Inläggav peter.holm » tor dec 22, 2011 13:21

Hejdarn skrev:Normalt mäter man nog upp cyllarna och beställer A, B eller C efter hur stora de är. Man vill ju ha ett lagom glapp.
Har man borrat till exakt storlek och inte specificerat så blir jag lite förvånad över att de skickar en blandad låda. Men de kan ju ha tänkt så att några borde i alla fall passa. :wink:

Och ja, jag menar att diametern skiljer i steg av 0,5 mm från A (minsta) till C (största), mao 1,5 mm i skillnad i diameter mellan A och C. Men mät dem så ser du ju. :)


Sicket skit, kan ju inte bli bra om jag har 6 stycken "B"-kolvar, 1 "A" samt 1 "C". Trodde det bara var borrstorleken man gick efter. Borraren frågade bara om det var smidda eller Gjutna kolvar.
innebär att jag måste mäta upp loppen för att veta om det är A, B eller C-kolvar jag ska ha?
Känns som om 1,5mm skillnad i sammanhanget är gigantiskt?

Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1130
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: 72 Coupe Stroker

Inläggav Hejdarn » tor dec 22, 2011 14:36

Man kan väl se det så här; 1,5 mm för liten är bra mycket bättre än 1,5 mm för stor. :wink:
Men jag skulle mäta diametrarna och sedan fråga någon som t ex Anders på R-tune eller någon annan som kan Vette motorerna bättre än mig. Jag har ju precis skaffat min första.

En kolv skall vara lite mindre en cyllen och kolvringarna tätar. En kolv skall aldrig vara större än cyllen av förklarliga skäl. Sedan går det givetvis att putsa till en kolv i diameter om det behövs. V8orna varvar ju inget så det kan säkert gå bra utan att det är rymdindustriprecision men det låter jag någon med mer erfarenhet av Corvette avhandla.
Mvh
Thomas

Användarvisningsbild
magnum
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3105
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: 72 Coupe Stroker

Inläggav magnum » tor dec 22, 2011 20:09

Hejs

KAN det verkligen vara så som Hejdarn säger? 1,5 mm är ju jätte mycket!
Kolla upp det här!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981

Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1130
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: 72 Coupe Stroker

Inläggav Hejdarn » tor dec 22, 2011 22:24

Slå up din "piston to cylinder clerance" i verkstadsboken så ser du toleranserna. Eller som sagt, prata med någon som vet mer än mig. :)
Mvh
Thomas

Användarvisningsbild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 688
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: 72 Coupe Stroker

Inläggav peter.holm » tor dec 22, 2011 23:47

Alla kolvar urtagna och uppmätta idag, samtliga visar på mina 2 skjutmått 102,4 mm.

Alla cylindrar mätte jag upp till 102,95 mm.

Känns lugnare nu :-)

Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1130
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: 72 Coupe Stroker

Inläggav Hejdarn » fre dec 23, 2011 9:57

Skönt att allt passade. :)

Jag sökte runt lite och du är inte den enda som undrar över storlekarna, till och med moppefuckona har samma bryderi. :lol:

Det kan vara så att jag ljög för dig och att det är 0,05 mm i skillnad och inte 0,5 som jag skrev förut. Men om dina är exakt samma mått så spelar det ju ingen roll vad det är stämplat på dem.

http://www.garagego.se/forum/moped/tips ... -stage6-r/

http://www.moppenet.nu/showthread.php/6 ... olvar-50cc

http://www.enduromx.com/forum/forumvd.asp?t=90916
Mvh
Thomas


Återgå till "Garaget"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster