72 Coupe Stroker fuel injected

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Inlägg av bogo »

Grattis till bra resultat på bromsningen! Du fick ju ut mer än mig fastän jag har en kompressor :) Skulle vara intressant att få veta mer om resultatet från dynokörninge, kurvor etc.
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs Peter

543 hjulhästar :D Grattis!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Inlägg av peter.holm »

Nu ser jag att jag ljugit värre än en häst travar, 343 hästar ska det vara och ingenting annat :oops:

Peter
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Inlägg av bogo »

Sånt som händer, skulle åndå vara kul att veta lite mer om hur du upplever motorns karaktär med ditt insug och hur effekt/momentkurvan ser ut. Jag har ju själv kört med ett liknande insug och har dessutom ett exakt likadant motown Efi insug som du kör med på hyllan.
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Synd.. men 343 är rätt hyfs det också!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Inlägg av peter.holm »

Jag är dålig på att analysera siffror men blev lite betänksam att effekten dök vid 6300 rpm, rullkammen och lyftardelarna borde klara mer varv än så tycker jag.

Motorn körs annars ca 500 mil årligen så det är ingen värstingmotor det handlar om och målsättningen i år är att spräcka 12:an, bästa tid hittills är 12.16.

Bild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Inlägg av peter.holm »

Efter fyra försök lyckades jag få in även den här bilden, börjar allvarligt överväga att fortsätta min tråd någon annanstans. Form och funktion på detta forum börjar bli allt för träligt...
Jag lägger gärna upp mycket bilder och text men om det är för struligt så ledsnar man :x

Bild
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Inlägg av bogo »

Det verkar ju faktiskt lite märkligt att effekten droppar så kraftigt vid 6300. Jag råkade ut för ngt liknande och för min del så berodde det på ett alltför restriktivt avgassystem. Nu kör jag ju överladdat så det är extra kritiskt med mottryck i avgassystemet men det kan ju vara ngt att kolla ivarjefall (mäta avgasmottrycket).

Ditt insug är ju i likhet med mitt bra för höga varv men en effektpeak på 5300 är ju i sammanhanget rätt lågt. Jag testade ju själv mitt enkelplaneinsug förra sommaren och det blev inte alls så bra som mitt gamla Superram/TPI insug. Min gamla kam var ju mkt riktigt specad för maxeffekt vid 5500 så det jag tror det handlar om är att man behöver hitta den rätta kombinationen av insug och kam. Jag har inte sett några kamvärden för din motor (och jag kan inte påstår att jag kan analysera kamdata heller) men det kan ju vara så att du behöver kika på kamvalet och kanske fundera på ngt som ska peaka på högre varv (med tanke på ditt insug). Jag håller ju själv på att sätta ihop min motor med den nya kammen som ska vara mer högvarvig och förhoppningsvis passa mitt singleplane insug bättre så med lite flyt kanske jag har med konkret feedback snart.

Om man tittar på denna test av olika insug så ser man ju att de flesta insug med den valda kammen peakar på över 6000 varv (ditt insug i förgasarversionen är med i testet): http://www.hotrod.com/how-to/engine/130 ... akes-test/
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Inlägg av peter.holm »

Som jag förstått det kan detta insug (hemmagjort till insprut) vara lite för snällt i en insprutningsmotor, har ett enplansinsug liggandes som var tänkt att ersätta detta men det har inte blivit av.

Sidepipes är tydligen inte heller någon höjdare i effektsammanhang.

Kammen är beställd till just min motor, växellåda och bakaxel och är specialslipad just för mig så jag tror inte att den är problemet. Allt runt topparna är renoverat och anpassat för motorn. Kammen ska dra till ca 6.000 rpm har jag för mig, vill inte dra mer än så iom att bottendelen inte är smidd och jag är lite rädd om blocket som är original till bilen.

Skulle jag själv gissa på vad som gör att den peakar så lågt så tror jag:
1. Sidepipesen (får väl plocka bort slutrören och testa...)
2. Insuget (finns ett nytt på hyllan)
3. Topparna, Procomp 210 cc. Vissa hävdar att det är skit och andra säger att de blivit bra...
4. Ventilflyt alt. pump-up-effekt på lyftarna (känns otroligt iom att allt är köpt enligt Comp cams rek.)

Bild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Inlägg av peter.holm »

bogo skrev:Det verkar ju faktiskt lite märkligt att effekten droppar så kraftigt vid 6300. Jag råkade ut för ngt liknande och för min del så berodde det på ett alltför restriktivt avgassystem. Nu kör jag ju överladdat så det är extra kritiskt med mottryck i avgassystemet men det kan ju vara ngt att kolla ivarjefall (mäta avgasmottrycket).

Ditt insug är ju i likhet med mitt bra för höga varv men en effektpeak på 5300 är ju i sammanhanget rätt lågt. Jag testade ju själv mitt enkelplaneinsug förra sommaren och det blev inte alls så bra som mitt gamla Superram/TPI insug. Min gamla kam var ju mkt riktigt specad för maxeffekt vid 5500 så det jag tror det handlar om är att man behöver hitta den rätta kombinationen av insug och kam. Jag har inte sett några kamvärden för din motor (och jag kan inte påstår att jag kan analysera kamdata heller) men det kan ju vara så att du behöver kika på kamvalet och kanske fundera på ngt som ska peaka på högre varv (med tanke på ditt insug). Jag håller ju själv på att sätta ihop min motor med den nya kammen som ska vara mer högvarvig och förhoppningsvis passa mitt singleplane insug bättre så med lite flyt kanske jag har med konkret feedback snart.

Om man tittar på denna test av olika insug så ser man ju att de flesta insug med den valda kammen peakar på över 6000 varv (ditt insug i förgasarversionen är med i testet): http://www.hotrod.com/how-to/engine/130 ... akes-test/
Mitt insug är ett två-plansinsug (RPM Airgap) och de i testen verkar enbart vara enplansinsug?

Peter
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Inlägg av bogo »

Aha, måste ha läst som ett kratta. Jag fick för mig att du körde med ett Motown EFI singleplane insug. om det är enkelt att ta ur insatserna så kan det väl vara en bra start-betydligt enklare än att byta insug.
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
Jerka
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 613
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:38
Ort: Nacka

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Inlägg av Jerka »

Har du orginalinsatserna i sidepipsen så blir det som att andas genom ett sugrör
Jag bytte mina och det kändes som det blev 50 hkr till :mrgreen:
/ Jerka
C2 -66 502
C5 -01 412 snabbaste bil 2012,2013
http://www.garaget.org/Corvette502
Member 9s club
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Inlägg av peter.holm »

Jerka skrev:Har du orginalinsatserna i sidepipsen så blir det som att andas genom ett sugrör
Jag bytte mina och det kändes som det blev 50 hkr till :mrgreen:
/ Jerka
Vad satte du i för insatser istället?

Peter
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Inlägg av bogo »

Peter, vet inte om du fick mitt mail men hursomhelst så kan du få låna min utrustning för att mäta avgasmottryck. Det är egentligen bara en slaktad lambdasond, lite rör samt en gammal boostmätare. Bara att plocka ut original lambdasond och skruva i denna och gasa :)
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Inlägg av peter.holm »

bogo skrev:Peter, vet inte om du fick mitt mail men hursomhelst så kan du få låna min utrustning för att mäta avgasmottryck. Det är egentligen bara en slaktad lambdasond, lite rör samt en gammal boostmätare. Bara att plocka ut original lambdasond och skruva i denna och gasa :)
Fick inget mail, skickade du på peterilaos@hotmail.com?

Lånar gärna utrustningen, vi kan höras hur vi löser det logistiska. Nu drar jag till Rättvik några dagar 8)

Peter
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Inlägg av bogo »

Jerka skrev:Har du orginalinsatserna i sidepipsen så blir det som att andas genom ett sugrör
Jag bytte mina och det kändes som det blev 50 hkr till :mrgreen:
/ Jerka
Lite offtopic men hoppas det är ok
När jag bytte avgassystem och minskade mottrycket från 14psi till ca 4 så vann jag runt 80hk vid 6000 varv (övre kurva nytt avgassystem, nedre det gamla restriktive lt1 systemet)

Bild
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Inlägg av peter.holm »

bogo skrev:
Jerka skrev:Har du orginalinsatserna i sidepipsen så blir det som att andas genom ett sugrör
Jag bytte mina och det kändes som det blev 50 hkr till :mrgreen:
/ Jerka
Lite offtopic men hoppas det är ok
När jag bytte avgassystem och minskade mottrycket från 14psi till ca 4 så vann jag runt 80hk vid 6000 varv (övre kurva nytt avgassystem, nedre det gamla restriktive lt1 systemet)

Bild
Inte dåligt, lätt att missa sådana här saker!

Peter
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Inlägg av M Nordin »

Imponerande bygge och lack!

Notera att Shafiroff använder RPM Airgap på sina 427 smallblock som rapar ur sig 565 hk strax under 6000 rpm så att insuget skulle bromsa så mycket tror jag inte på.

Bogo: Nästan 1 bars mottryck i avgassystemet är hiskeligt högt - var satt begränsningen?

MN
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Inlägg av bogo »

[quote="peter.holm"

Lånar gärna utrustningen, vi kan höras hur vi löser det logistiska. Nu drar jag till Rättvik några dagar 8)

Peter[/quote]
Skicka ett PM eller mail så ordnar vi det.

Vad gäller mitt gamla restriktiva avgassystem så satt proppen till dominerande del i slutljuddämparna (LT1 standard modell)
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Inlägg av peter.holm »

M Nordin skrev:Imponerande bygge och lack!

Notera att Shafiroff använder RPM Airgap på sina 427 smallblock som rapar ur sig 565 hk strax under 6000 rpm så att insuget skulle bromsa så mycket tror jag inte på.

Bogo: Nästan 1 bars mottryck i avgassystemet är hiskeligt högt - var satt begränsningen?

MN
Är inte detta med förgasare? Jag har fått för mig att det blir lite annorlunda när man kör med insprutning?
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Inlägg av peter.holm »

Min 4L80-låda är elektroniskt styrd och i samband med mappningen förra veckan testade vi den manuella växlingen som kan kopplas till tex paddlar. Gjorde en beställning till Elfa för att tillverka en enkel styrning för manuell växling. Har pga skitvädret inte hunnit testa det ännu :|

Bild

Bild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Inlägg av peter.holm »

Till Kenth Andersson som mailade mig om mina fälgar, din mail studsar bara.

Men svaret jag försökte skicka var:

"Hej Kenth!

däckuppsättningen är 18x8 resp 18x9 med 245/45-18 och 275/40-18, kostade ca 24 tkr från Dansken. Kardan har jag köpt från England (http://www.northwestpropshafts.com/), sista jag köpte kostade ca 3 tkr och då är den Heavy duty inkl. knutkors. Tar 3-4 dagar att få kardanen från det du beställt den, kan rekommenderas!

Mvh
Peter"
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Inlägg av peter.holm »

Jag har kommit till en milstolpe vad gäller Corvetten, fortsätta att bygga mer race-bil av den eller gå vidare mot något annat? Jag har lagt så mycket resurser på den här bilen så jag har kommit fram till att jag inte vill kapa sönder den för anpassning till mer HP och säkerhet (bakaxel, störtbur etc). Så, vad blir då alternativet? En "tvilling-Corvette" eller något annat fränt?

Nu är mitt kommande projekt bestämt och bit för bit inhandlat. Självklart är hela bygget Corvette-influerat, motorn blir en "Corvettemotor" (LSx) och en stålram med en glasfiberbaserad kaross men ser det ut som en Corvette? Nä, knappt något...

Bild

Bild
Bild

Det här innebär tyvärr också att jag flyttar vidare arbete till något annan typ av forum för att beskriva arbetet med Ford 32:an.

Peter
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Jag och säkert flera vill gärna följa ditt nya bygge även här på Forumet ! 8) :D

Det där blir säkert kanonbra !
Användarens profilbild
427cobra
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 212
Blev medlem: tis jun 10, 2008 20:51
Ort: Flen

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Inlägg av 427cobra »

Har följt din tråd och är imponerande av bygget så jag följer gärna ditt nya projekt.
Kanske ska be Admin att lägga till en ny grupp i forumet för medlemmars byggprojekt som inte är Corvette?
There is no substitute for cubic inches...

C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs Peter

Åh, va roligt!!
Hotrod med Corvette drivlina är fränt!
Du bara måste skriva om detta projekt här!
Får DKW:n stå ute nu? :shock: :wink:
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Inlägg av Chrippe »

Tjäna :D
Var köpte du isolermattan Stp någonstans och vilken sort?
Samt hur många mm tjock är din matt du köpte?
Help me !
/Christer 8)
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Inlägg av peter.holm »

Chrippe skrev:Tjäna :D
Var köpte du isolermattan Stp någonstans och vilken sort?
Samt hur många mm tjock är din matt du köpte?
Help me !
Kan den heta STP Silver kanske? Har för mig att jag köpte på typ BRL.

Peter
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Inlägg av Chrippe »

Man får tacka , ska kolla där :P
/Christer 8)
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Inlägg av peter.holm »

Håller faktiskt på lite med Corvetten nu och en del av aktiviteterna tror jag vore intressanta för övriga C3-ägare att följa men kommer inte att lägga ut mer bilder eller inlägg i tråden innan forum-administratörerna fixar problemet med bildstorlekarna :x

Det är för mycket meck och tidsödande att sitta och göra om storleken på alla bilder innan publicering.

Peter
Skriv svar