Projekt C3-69

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
Användarvisningsbild
BB
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jan 19, 2004 18:41
Ort: Oxelösund

Projekt C3-69

Inlägg av BB » ons nov 23, 2011 20:07

Här är mitt nya projekt, det finns "lite" att göra så man har ett par tusen timmar i garaget innan den är klar :D :D :D

Bild
Bild
Senast redigerad av 1 BB, redigerad totalt 0 gånger.
Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )

Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se

magnum
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3113
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Nu är bilen äntligen hemma

Inlägg av magnum » ons nov 23, 2011 20:58

Hejs

Grattis till en massa jobb:-)
Nu ser jag fram emot en trevlig renoveringstråd!

Ha de & Lycka till!

Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Nu är bilen äntligen hemma

Inlägg av Smuggler » ons nov 23, 2011 23:03

Hej,

Gratulerar till den nya bilen. Noterar att garaget är mycket välstädat och rent! Det brukar borga för en noggrann och fin renovering/modifiering.
Vilka är nu planerna förutom LS motor?
Ser fram emot en fullsmäckad renoveringstråd med mycket bilder :mrgreen: :mrgreen:

Mvh: Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***

Användarvisningsbild
BB
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jan 19, 2004 18:41
Ort: Oxelösund

Re: Nu är bilen äntligen hemma

Inlägg av BB » tor nov 24, 2011 0:14

Garaget byggde jag ut och renoverade förra sommaren så att jag skulle få in en Corvette till, men jag bestämde mig för att sälja den gamla Corvetten för att renovera en ny ( det är ju så kul att renovera )

Bilen ser inte så bra ut när man bara tittar på den snabbt, men nu när jag har rensat ur bilen är jag mycket nöjd ( allt var bara inslängt i kupén ), jag har inte hittat en enda avklippt kabel och allt ser mycket bra ut, vad jag kan se just nu så finns det inga rosthål på ramen bara ytrost.

I motorutrymmet så är det bara original slangar och kablar vad jag kan se, hittade även några kritsträcksmarkeringar på olika ställen.

Detta är en bil med väldigt få ägare, jag blir den 5:e sedan den var ny ( 3 i USA, 2 i Sverige ) så det är troligtvis därför den har klarat sig så bra.

Bilen är ganska dåligt utrustad, 300hk motor (matchingnr), manuell, ingen styrservo eller bromsservo, det enda tillvalen var i princip cab och FM/AM radio ( radio och original högtalare sitter fortfarande kvar)

Ja, det ska troligtvis bli en LS-motor, men inget är bestämt ännu...

Det kommer en renoveringstråd, har bara lovat "tanten" att jag ska renovera klart badrummet först...
Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )

Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se

magnum
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3113
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Nu är bilen äntligen hemma

Inlägg av magnum » tor nov 24, 2011 18:06

Hejs

Kul det där med LS motor, jag går ju i sådana tankar också, men jag är för feg i detta läget att ge mej på något sådant, inte tillräckligt insatt i det här med insprut!
Fast det vore ju skoj med hyfsad effekt & hyfsad bränsle ekonomi!

Ha de!

Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981

Användarvisningsbild
BB
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jan 19, 2004 18:41
Ort: Oxelösund

Re: Nu är bilen äntligen hemma

Inlägg av BB » lör nov 26, 2011 20:50

Tänkte lyfta av karossen men ställningen jag lånade av en kompis vid förra karosslyftet är inte tillgänglig, så jag tänkte bygga någon sorts enkel ställning, men skulle behöva veta hur mycket en tom kaross kan väga ? någon som vet ?
Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )

Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se

Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1203
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Nu är bilen äntligen hemma

Inlägg av Peter Anjou » sön nov 27, 2011 14:52

Hejsan BB !
Här har du en länk till Melrose Motorsport, dom har headers som passar när man sätter i en LS motor i en C3 !! :D
http://www.melroseheaders.com/products/ ... C3_LSx.php

Användarvisningsbild
BB
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jan 19, 2004 18:41
Ort: Oxelösund

Re: Nu är bilen äntligen hemma

Inlägg av BB » sön nov 27, 2011 21:42

Tack för tipset Peter, ska kolla upp hur mycket de kostar.

Ingen som vet vad en tom C3 kaross kan väga ?
Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )

Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se

Användarvisningsbild
Enebris
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 104
Blev medlem: tor okt 26, 2006 19:19
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Nu är bilen äntligen hemma

Inlägg av Enebris » tor dec 01, 2011 19:13

Hej,

Melrose headers har jag i min C3,a!
Tror de kostade 900-1000 USD.


// Håkan
Stingray 70a coupe, LS1 350cui, 430 hk, 700R4.
7,75 sek@143,5 km/h på 201m (med 406,an)
7,29 sek@156,2 km/h på 201m (med LS1,an o 125 hk gas)

http://www.youtube.com/watch?v=P7y9L6Zl4_A
http://www.youtube.com/watch?v=R9m2vP8g ... e=youtu.be

Användarvisningsbild
BB
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jan 19, 2004 18:41
Ort: Oxelösund

Re: Nu är bilen äntligen hemma

Inlägg av BB » lör dec 17, 2011 13:35

Nu har jag börjat, karossen är rensad och det är dax att lyfta.

Bild

En stund senare :mrgreen:

Bild
Bild
Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )

Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se

magnum
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3113
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Projekt C3-69

Inlägg av magnum » lör dec 17, 2011 18:16

Hejs

Bra början!
Fint garage!

Ha de!

Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Projekt C3-69

Inlägg av Smuggler » lör dec 17, 2011 23:52

Kul att läsa om ditt nya projekt igen! Hur ser ramen ut nu när du fått möjlighet att titta närmare på den? Rostig eller fin?

Tänk på att det är mycket stor sannolikhet att din kaross, liksom min, innehåller en del asbest i plasten :cry: Man använde det i den bruna grundfärgen som finns undertill/motorrum och i kupe´n och även i spackel eller "limmet" som håller kaross delarna samman...
Gasmask med rätt typ av filter, utsug/ damsugare och skyddskläder gäller.

/Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***

magnum
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3113
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Projekt C3-69

Inlägg av magnum » sön dec 18, 2011 11:13

Hejs

Hur länge höll man på med asbets i karosserna?
Det är ju inget trevligt matreal!

Ha de!

Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981

Användarvisningsbild
BB
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jan 19, 2004 18:41
Ort: Oxelösund

Re: Projekt C3-69

Inlägg av BB » sön dec 18, 2011 11:24

Ramen ser mycket bra ut,endast ytrost.

Det enda skadan på ramen är att balken framför motorn är intryckt.

Jag sa så här i ett tidigare inlägg " jag har inte hittat en enda avklippt kabel och allt ser mycket bra ut" men jag får nog kolla elsystemet noga eller byta ut det för jag hittade den här bakom intrumentpanelen :shock:

Bild

Hittade även ett bo i "ventilationsburken" bakom torpeden och ett bo inne i växellådsbaken :shock:
Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )

Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Projekt C3-69

Inlägg av Smuggler » sön dec 18, 2011 21:08

Ha, den där kan du hänga i backspegeln som "doftgran" :mrgreen: :mrgreen:

Intryckt motorbalk hör liksom till när man köper en gammal Corvette... Går ju dessbättre att bygga om till ett skottsäkert utförande.

Asbesten fanns nog kvar en bit in på 70 talet, mitten kanske? vet ej. Vet dock att man analyserat färg/spackel i staterna och konstaterat asbest, så största försiktighet är på sin plats!
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***

Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Projekt C3-69

Inlägg av Hejdarn » ons dec 21, 2011 11:55

Den där gnagaren ser inte ut som han tänker ställa till med för mycket skada. :wink:
Han kanske inte tålde asbesten?
Mvh
Thomas

Användarvisningsbild
BB
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jan 19, 2004 18:41
Ort: Oxelösund

Re: Projekt C3-69

Inlägg av BB » lör dec 31, 2011 16:29

Det går inte så snabbt just nu, håller på att demontera delar från ramen och polera alla skruvar som är ok att använda igen, alla skruvar ska lämnas in på ytbehandling.

Väntar på delar till kuggtångstyrningen som jag ska bygga, det blir en kopia av Steeroids Kittet .
Hoppas att den blir lika bra som den förra jag byggde till min "gamla" bil.
http://www.garaget.org/?car=38177&image=2248045

Gott Nytt År
Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )

Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se

Användarvisningsbild
BB
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jan 19, 2004 18:41
Ort: Oxelösund

Re: Projekt C3-69

Inlägg av BB » fre jan 06, 2012 23:19

Julafton kom 2 veckor för sent :D fick hem lite delar så jag kan komma vidare med bla inpassningen av motor och låda.

Bild

Ingen idé att bara vila, det var bara att sätta igång att provmontera motor och låda, blir en trevlig kombination i en C3:a tror jag :mrgreen: , men den ramlar inte bara på plats, måste lösa lite problem bla med urtrampningslagret, men problem är till för att lösas.

Bild

Bild

Nu när motorn är provmonterad så kan jag se hur mycket plats det är under motorn, så nästa projekt att bygga kuggstångstyrning.
Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )

Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se

Användarvisningsbild
Enebris
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 104
Blev medlem: tor okt 26, 2006 19:19
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Projekt C3-69

Inlägg av Enebris » lör jan 07, 2012 16:51

Hej,

om servopumpen sitter på samma ställe som på LS1 motorn så
är det taskig frigång mellan remskiva o bakre bulten på övre bärarmen.

Även ut o ingång till värmepaketet kan kollidera med höger övre bärarm.

Saker som jag stötte på när jag la i min LS1 motor.

mvh Håkan
Stingray 70a coupe, LS1 350cui, 430 hk, 700R4.
7,75 sek@143,5 km/h på 201m (med 406,an)
7,29 sek@156,2 km/h på 201m (med LS1,an o 125 hk gas)

http://www.youtube.com/watch?v=P7y9L6Zl4_A
http://www.youtube.com/watch?v=R9m2vP8g ... e=youtu.be

magnum
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3113
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Projekt C3-69

Inlägg av magnum » lör jan 07, 2012 19:37

Hejs

LS3, skoj!
Mycket bilder & förklaringar hur du gör, platsbrist, elektronik m.m.

Ha de!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981

Användarvisningsbild
BB
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jan 19, 2004 18:41
Ort: Oxelösund

Re: Projekt C3-69

Inlägg av BB » lör jan 07, 2012 20:30

Det ÄR platsbrist för styrservoremskivan och in/ut gångarna för värme paketet + termostathuset.

Bild
Bild

Läste lite på Corvette forumet i USA om dessa problem och de pratade om att använda en mindre remskiva från någon annan bil ( kommer inte ihåg vilken ) och sedan får man vinkla in/utgångarna till värmepaketet, hittade även ett termostathus på ebay till LS3:an som gick rakt ut
Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )

Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se

Användarvisningsbild
BB
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jan 19, 2004 18:41
Ort: Oxelösund

Re: Projekt C3-69

Inlägg av BB » lör jan 07, 2012 22:34

Enebris skrev:Hej,

om servopumpen sitter på samma ställe som på LS1 motorn så
är det taskig frigång mellan remskiva o bakre bulten på övre bärarmen.

Även ut o ingång till värmepaketet kan kollidera med höger övre bärarm.

Saker som jag stötte på när jag la i min LS1 motor.

mvh Håkan

Hur löste du dessa problem ?, har du några bilder ?
Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )

Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se

Användarvisningsbild
Enebris
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 104
Blev medlem: tor okt 26, 2006 19:19
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Projekt C3-69

Inlägg av Enebris » mån jan 09, 2012 1:53

Hej,

ska se om jag kan ta några bilder i veckan......

Som du skriver, rakt termostathus funkar fint.

In o utgångarna fick en på jobb tillverka gängade 45 graders anslutningar
som blev perfekt mot bärarmen.

Remskivan behöll jag, fick bli en riktig "fullösning" där! :shock:
Fick slipa ner "bullen" på axeln till bärarmen,
kapa skallen på bulten, fasa o försänka i axeln och sedan svetsa dit
bulten från "andra" hållet.....
Alltså att gängan o muttern är mot/i hjulhuset.....


mvh Håkan
Stingray 70a coupe, LS1 350cui, 430 hk, 700R4.
7,75 sek@143,5 km/h på 201m (med 406,an)
7,29 sek@156,2 km/h på 201m (med LS1,an o 125 hk gas)

http://www.youtube.com/watch?v=P7y9L6Zl4_A
http://www.youtube.com/watch?v=R9m2vP8g ... e=youtu.be

Användarvisningsbild
Vettig
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 128
Blev medlem: sön sep 05, 2010 8:10
Ort: Stockholm/Söder

Re: Projekt C3-69

Inlägg av Vettig » mån jan 09, 2012 7:09

Enebris skrev:Hej,

ska se om jag kan ta några bilder i veckan......

Som du skriver, rakt termostathus funkar fint.

In o utgångarna fick en på jobb tillverka gängade 45 graders anslutningar
som blev perfekt mot bärarmen.

Remskivan behöll jag, fick bli en riktig "fullösning" där! :shock:
Fick slipa ner "bullen" på axeln till bärarmen,
kapa skallen på bulten, fasa o försänka i axeln och sedan svetsa dit
bulten från "andra" hållet.....
Alltså att gängan o muttern är mot/i hjulhuset.....


mvh Håkan
Hej!
Är bara nyfiken....blir det inte hur som helst ganska tajt ändå med tanke på motorns rörelser?
Eller används "stummare" motorfästen?
C5 Z06
"Horsepower is how fast you hit the wall,Torque is how far you take the wall with you"
http://www.garaget.org/?car=232555
http://www.garaget.org/?car=89586

Användarvisningsbild
Enebris
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 104
Blev medlem: tor okt 26, 2006 19:19
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Projekt C3-69

Inlägg av Enebris » mån jan 09, 2012 12:28

Hej,

använder poly fästen till motor och låda.

Har ca 5 mm frigång mellan rem/remhjul och bärarm/axel.
300 mil förra året utan problem trots friskt gasande. :lol:

mvh Håkan
Stingray 70a coupe, LS1 350cui, 430 hk, 700R4.
7,75 sek@143,5 km/h på 201m (med 406,an)
7,29 sek@156,2 km/h på 201m (med LS1,an o 125 hk gas)

http://www.youtube.com/watch?v=P7y9L6Zl4_A
http://www.youtube.com/watch?v=R9m2vP8g ... e=youtu.be

Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1203
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Projekt C3-69

Inlägg av Peter Anjou » mån jan 09, 2012 16:14

Hejsan !

Det kanske går att shimsa upp motorfästena ?
Lite måste man kunna lägga i mellan ? :roll:

stand
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 36
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:36
Ort: Norrköping

Re: Projekt C3-69

Inlägg av stand » mån jan 09, 2012 21:48

Det bästa och snyggaste måste väl ändå vara att byta ut remskivan till en lite mindre om vi nu ska prata detaljer, istället för att slipa, fixa o trixa eller shimsa upp motorfästen, det är ju inget vedbobygge vi diskuterar, eller.........
Röd C4 / -91 Coupe 6-vxl manuell

Användarvisningsbild
BB
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jan 19, 2004 18:41
Ort: Oxelösund

Re: Projekt C3-69

Inlägg av BB » mån jan 09, 2012 22:53

Jag har löst problemet med ut/ingångarna till värmepaketet
Ingången går precis bredvid bärarmen så den behövde jag inte göra något åt, och till utgången hittade jag ett vinklat rör som löste problemet.

Har även beställt ett mindre remhjul till styrservot som jag hoppas ska fungera.

Bild
Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )

Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Projekt C3-69

Inlägg av Smuggler » mån jan 09, 2012 23:18

Vad ligger en LS3:a på för effekt/vrid? Ser ut att bli en mycket fin kombination med Tremeclådan. Har du klurat på drivaxelvinklarna än?? Elsystemet, visst finns det stammar att köpa till och med från GM för att montera dessa motorer i andra bilar?

www.mastmotorsports.com har ju en massa fina trimdelar till dessa motorer. Har läst om Mast i Chevy High Performance tidningen och de verkar kunniga och ödmjuka, en egenskap som icke skall föraktas! LS motorerna verkar ju dessutom vara mycket tacksamma att modfiera.

Förresten, har inte fått iväg fjädern, men den kommer.

Ser fram emot fortsatta uppdateringar, blir riktigt intressant att följa denna motorkonvertering!!

/Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***

Användarvisningsbild
BB
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jan 19, 2004 18:41
Ort: Oxelösund

Re: Projekt C3-69

Inlägg av BB » mån jan 09, 2012 23:56

Ls3:an är 376:a, dvs 6,2 liter och den har 430hk /574 Nm.

Jag har beställt ett "GMperformance harness and controller kit" där ingår bla en färdig programerad databox och alla kablar till motorn, så förhoppningsvis ska det inte vara så svårt att få den att fungera.

Men det är lite andra saker som måste fixas innan den fungerar, Bränslepump, bränslfilter, regulator, bygga om varvräknaren till elektrisk m.m m.m

Målet är att motorn ska se ut som om den kunde ha varit monterad 1969, dvs inga databoxar m.m i motorutrymmet. (fast det kommer nog bli lite bättre puts på delarna än vad det var 1969...)
Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )

Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se

Skriv svar