ingen corvette med ändå delvis..

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
afa_77
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 119
Blev medlem: mån aug 08, 2011 12:46
Ort: Skövde

Re: ingen corvette med ändå delvis..

Inlägg av afa_77 »

Idag va det dax att byta lamdasonderna, med torrt väder strålande solsken bar det av till polaren med lyft. Bytte båda sonderna som va sotiga nåt fruktansvärt, dom nya blev monterade och vi tog en provtur och äntligen gick den som en klocka. Vi tog en sväng på typ 4-5 mil sen åkte jag förbi en annan polare där bilen va avstängd 30min och när jag skulle åka därifrån så gick den dåligt igen, lyckan varade i 4-5mil. Åkte och rev stift och sonderna och stiften på hägra sidan motorn är svartare än vänstra sidan, den högra sonden har redan börjat bli sotig så nu är jag tillbaka på ruta ett.

Några förslag på vad som kan va galet? Det som hittills är gjort är, kollat bränsletryck, bytt bränslepump, bytt bränsle filter, blåst ledning, blåst fuelrail, bytt stift, bytt tändkablar, gjort kompprov, gjort leakdown test, kollat felkoder (blir inga). Har inte provat med någon annat luftmasse mätare då ingen har -04 men en kontakt i min närhet. Men om luftmassemätaren lämnar fel värden så borde det bli båda sidorna plus att det borde bli felkoder.

Kom på idag när jag va och mekade bmw turbo och han har haft problem när han placerade sin lambdasond för långt ifrån sitt grenrör, jag har ju långa headders på och då hamnar ju mina sonder typ där kattarna sitter original kan det spöka nåt?

Det va sån känsla när den gick som den skulle och så kommer pungsparken efter nästa uppstart urk...
Kom gärna med ideer och tankar hur oviktiga dom än kan va, vill ju kunna åka i sommar..
Sponsrad utav VETTE.SE det tackar vi för..
afa_77
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 119
Blev medlem: mån aug 08, 2011 12:46
Ort: Skövde

Re: ingen corvette med ändå delvis..

Inlägg av afa_77 »

Bild

Mina lambdasonder sitter ju precis framför skarven mot X pipan så det är ju ganska mkt längre ifrån motorn emot original
Sponsrad utav VETTE.SE det tackar vi för..
chevette
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 263
Blev medlem: lör mar 07, 2009 21:51
Kontakt:

Re: ingen corvette med ändå delvis..

Inlägg av chevette »

En vild chansning på något du säkert tänkt på själv: Du har inte bytt spridare, eller? Prova att byta sida på alla och se om felet flyttar sig till andra sidan på motorn. Det kan förändra sig en hel del när spridarna blir riktigt varma. Kanske därför som den gick bra en bit? Följde spridarna med när du köpte motorn och i så fall är det samma storlek på alla?

Om den går fett på en bank borde ju det ge felkod? Har du inte dubbla lambda per sida? Dvs totalt fyra stycken?
afa_77
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 119
Blev medlem: mån aug 08, 2011 12:46
Ort: Skövde

Re: ingen corvette med ändå delvis..

Inlägg av afa_77 »

Tack för ideer, men spridarna är faktiskt flyttade likaså tändspolarna, spridarna satt på motorn när den köptes och jag kan ju erkänna att jag inte kollat om dom är samma men det utgår jag ifrån, motorn är köpt från skrot komplett så jag är tveksam till att dom bytt några spridare. Det sitter ju original 4sonder men dom bakre är bort programmerade så jag har 1st per sida.

Tycker oxå det borde bli någon felkod men absolut inget, kollade co och den ligger ju på typ 169 på v sida och 179 på höger sida så den går ju fett nåt fruktansvärt. co är dock kollad innan dom nya lambdasonderna så jag ska faktiskt åkc och kolla detta på tisdag igen och även se vad lambda värdena står på. Ska även se om det blivit nån felkod efter lambda bytet..

Är det lätt att bränna stiften? Den har ju gått likafett hela tiden och jag bytte ju inte ny när sonderna byttes dom kostar ju trotts allt en del. Dom är ju sotiga men åandra sidan gick den klockrent en stund.

Vad är det mer som styr bränslet, det är väl lambdorna som "säger" till boxen hur fett/snålt motorn går och då justerar boxen detta ihop med signalen ifrån tps och luftmassemätaren, finns det nåt mer?

Kan man på nåt sätt mäta upp tps? Likaså luftmassemätaren?

En tanke som slagit mig är ju att när man gasar 3/4 och mer så reglerar inte lambdorna då går den tydligen på fast värde och det är då den går riktigt, kör jag på höga varv så går den men så fort man släpper av gasen går den putta skit igen, va ju tveksam till sonderna då jag redan provat byta dessa dock till beg nu monterade jag nya men det funkade ju bara en stund..


Kom gärna med mer ideer, har ju tanke på att åka pickup till elmia iår men får väl se om planerna skiter sig..
Sponsrad utav VETTE.SE det tackar vi för..
afa_77
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 119
Blev medlem: mån aug 08, 2011 12:46
Ort: Skövde

Re: ingen corvette med ändå delvis..

Inlägg av afa_77 »

Fick tidigare i veckan tips om att byta stift ifrån Bosch till delco, dom jag pratade med visste flera som haft problem med bosch stiften på ls motorer, fick även tips om att byta vattentempgivaren oavsett vad tech2 visar den kostade dessutom under 200kr så detta är gjort så nu väntas det på torrt väder så man kan provköra igen men ack igår snöade det hela dagen så ideen att åka pickup till elmia ser ut att va grusade.. Håll tummarna nu att det kan hjälpa..
Sponsrad utav VETTE.SE det tackar vi för..
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: ingen corvette med ändå delvis..

Inlägg av Bengt »

Låter som du har kopplat vänster resp. höger Lambdasond fel. Alltså korsat dem. När motorn är kall, kylartempen är under säg runt 35 grader, körs motorn i OPEN LOOP, d.v.s. med STATISK mappning(VE)+MAF(normalt bara på MAF över 4000rpm). När motorn blir varm går den över till CLOSED LOOP, d.v.s. den jobbar mot LAMBDA sonderna och använder de fasta tabellerna(VE) och MAF för transient hantering. Plus minst 30 andra korrigeringstabeller... :mrgreen:
När motorn kör i CLOSED LOOP(med lambdasonderna aktiva) o du trampar på gasen, säg mer är 60% vid lägre varvtal(varierar normalt med varvtalet), går motorn över i PE mode(power Enrichment), och den utgår från fasta värden(VE)+MAF+angiven EQ Ratio(hur mycket den skall fetta till blandningen mot Stoich 14.6/1).

Går motorn bra när den är kall och när du trampar på gasen så är den med stor sannorlikhet Lamdasonderna.

Så, antingen är de främre Lambda sonderna felkopplande(korsade).
Eller så har du blandat ihop de främre och bakre uttagen från dator/sonderna.
Eller så är det FEL på sonderna. (fel typ)

Har inga bättre förslag..
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
afa_77
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 119
Blev medlem: mån aug 08, 2011 12:46
Ort: Skövde

Re: ingen corvette med ändå delvis..

Inlägg av afa_77 »

Vid första uppstarten hade vi förväxlat lamdorna med fel sida på motorn men nu ska dom va rättkopplade och detta med open lope och close lope verkar oxå funka. Vid första uppstart så feta den på på ena sidan så stiften va ju fulla av sot på typ 3km sen skiftade vi kablaget och sen dess är det ju mycket bättre ialla fall. Det går inte koppla in dom i fel kontakt främre/bakre då den främre har en handel och den bakre har en hona i kabelhärvan.

Men säg nu att lamdorna är felkopplade hur kan man kolla smidigast vilken kontakt som är till vilken sida på härvan? Motorn kanske sotade igen vid uppstart pga av något annat.
Jag håller med dig i ditt tänkande att det skulle va lamdorna men nu är det tredje uppsättningen jag provar med och att det skulle va fel på samtliga tror jag inte även om det känns som om det skulle va dom.
Sponsrad utav VETTE.SE det tackar vi för..
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: ingen corvette med ändå delvis..

Inlägg av Bengt »

Byt sida på dem o testa !
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
afa_77
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 119
Blev medlem: mån aug 08, 2011 12:46
Ort: Skövde

Re: ingen corvette med ändå delvis..

Inlägg av afa_77 »

Hmm så nu har man bytt stift och vattentempgivare och gick den bra jo då på höga varv till den stängdes av och nästa uppstart gick den fett igen.

Jag bytte delarna och körde ganska hårt ca 2.5 mil och då gick den hur bra som helst sen ställdes desn in i garaget och dagen efter skulle det provköras igen och då gick den "dåligt" igen, kollade oxå om jag kan skifta lamdorna men kablarna räcker inte till så dom kan bara sitta monterade som dom gör.

Jag läste lite och en del har haft problem med maf men dom skriver oxå att det ger felkoder gör det alltid det om den är felaktig? Min tomgång är ju klockren, den är alltid lättstartad både kall som varm.

Det enda som inte är bytt nu är maf och tps givaren sen vet i faan vad som ska göras jag har tom börjat fundera på ett eftermarknadsprut men har inte hittat nåt som lirar ihop med min automatlåda, vet nån hur man kan lösa det? Hur får jag lådan att funka utan motorsprutet?

Kan jag prova maf och tps på nåt sätt? Går den på fasta värden om jag kopplar ur mafen? Kan det ge nåt om jag kopplar in en bredbandslamda?

Är så trött på detta nu, har ju lagt en massa tid och pengar men inte ens ett steg framåt utan står ju kvar på samma ställe och stampar skit skit skit
Sponsrad utav VETTE.SE det tackar vi för..
axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 234
Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
Ort: Stockholm & Tranås
Kontakt:

Re: ingen corvette med ändå delvis..

Inlägg av axelg89 »

afa_77 skrev:Hmm så nu har man bytt stift och vattentempgivare och gick den bra jo då på höga varv till den stängdes av och nästa uppstart gick den fett igen.

Jag bytte delarna och körde ganska hårt ca 2.5 mil och då gick den hur bra som helst sen ställdes desn in i garaget och dagen efter skulle det provköras igen och då gick den "dåligt" igen, kollade oxå om jag kan skifta lamdorna men kablarna räcker inte till så dom kan bara sitta monterade som dom gör.

Jag läste lite och en del har haft problem med maf men dom skriver oxå att det ger felkoder gör det alltid det om den är felaktig? Min tomgång är ju klockren, den är alltid lättstartad både kall som varm.

Det enda som inte är bytt nu är maf och tps givaren sen vet i faan vad som ska göras jag har tom börjat fundera på ett eftermarknadsprut men har inte hittat nåt som lirar ihop med min automatlåda, vet nån hur man kan lösa det? Hur får jag lådan att funka utan motorsprutet?

Kan jag prova maf och tps på nåt sätt? Går den på fasta värden om jag kopplar ur mafen? Kan det ge nåt om jag kopplar in en bredbandslamda?

Är så trött på detta nu, har ju lagt en massa tid och pengar men inte ens ett steg framåt utan står ju kvar på samma ställe och stampar skit skit skit
Som ny LS1 ägare är man livrädd för dessa problem, ska själv i med min motor snart och hoppas jag har lite bättre tur med min el.

Du kanske har någon närmare som kan erbjuda sig men jag skulle kunna låna dig spjällhus (med TPS) och MAF då de än så länge inte är monterade hursom. Finns ju dock en bit från dig och har inte möjlighet att komma till garaget förrens i början av april men om det inte löst sig förrens dess och du vill prova så vet du att jag finns. Min motor är en ls1 från 2002.

Mvh
afa_77
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 119
Blev medlem: mån aug 08, 2011 12:46
Ort: Skövde

Re: ingen corvette med ändå delvis..

Inlägg av afa_77 »

Dags för en lite uppdatering

Förra helgen tänkte jag åka en sväng trotts lite misständning, startade upp och åkte iväg, pickupen gick klockrent hela förra helgen ca 35-40 mil gott. Tänkte bränna slut på däcken då det ska på nya, han bara lägga en åtta sen small det till med stora vibrationer till följd. Nu i veckan borrade jag ett hål i "tuben" för att kolla det jag misstänkte va felet och mycket riktigt så har kardanen kroknat igen, den nylon ring vi svarvade till och pressade på förra året har gått i bitar och sedan fastnat emellan kardanen och tuben så nu var det nylonringen som gjorde att kardan kroknat.

Har oxå rivit tändstift och lambda sonder i samband med tub kollen och dom ser ut som nya inget sot alls, så nu går den som den ska dock inte min förtjänst utan det har lagat sig själv så tyvärr kommer det nog tillbaka.

Nu i veckan ska det göras återigen en ny kardan men denna gång kommer det sitta ett kullager pressat på kardanen och sedan pressas den nya kardanen ner i tuben så nu faan ska den inte kunna slå sig igen, skam den som ger sig..

Det kommer bilder på denna version på kardan oxå..
Sponsrad utav VETTE.SE det tackar vi för..
afa_77
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 119
Blev medlem: mån aug 08, 2011 12:46
Ort: Skövde

Re: ingen corvette med ändå delvis..

Inlägg av afa_77 »

Då kanske det är dags att göra en uppdatering på mitt bygge.
Det senaste som hände va ju att moment axeln rasade men nu sitter det en ny monterad och den har fått bekänna färg och den funkar klockrent så frågan är ju varför gjorde jag inte såhär från början

Nu sitter det ett pressat lager utanpå kardanen som sedan är fastlåst i tuben.. Bilderna är klickbara för större bilder..
Bild

Bild

Stoppskruv för att hålla fast yttre lagerbanan
Bild

Här ser man placeringen utav stoppskruvarna
Bild

Denna gång plockades hela bakvagnen bort, mycket lättare än att trassla ur växellåda uppåt
Bild
Bild

Nytvättad på väg till crousing 2013
Bild

Bättre dragbil får man ju leta efter
Bild

Det var väl allt för denna gång
Sponsrad utav VETTE.SE det tackar vi för..
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: ingen corvette med ändå delvis..

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Grattis!

Hur går det med pickisen?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Skriv svar