Smugglers -69 427 renovering

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler » tor mar 03, 2011 22:38

Hej,

Tänkte starta en tråd med renoveringen och modifieringen av min 69:a som jag nu ägt i 2.5 år.
Bakgrunden till mitt köp av denna Corvette har jag redogjort för i andra trådar men, lite kort sammanfattning kostar jag på mig iallafall.
Har tidigare ägt en Camaro som totalrenoverades under 90 talet. Den såldes för 3 år sedan efter att jag ägt den i 24 år cirka. Köpte den när jag var 17... Lite jobbigt att skiljas men samtidigt skönt.
För 2.5 år sedan sålde jag min P1800 som jag också totalrenoverat under ca 15 år (hade då ägt bilen i 22 år). Bilen var ett totalt vrak och enormt med tid fick läggas på den för att få den i nyskick. Dryga 2000 timmar. Fruktansvärt svårt att skiljas från den men, jag insåg att det var själva renoveringen som var grejen med den bilen. Att åka i den var närmast att beskriva som en plåga. Tänk er en Amazon med något bättre väghållning, hur kul är det??
Bilen gick till en kille på Lidingö.

Corvette har alltid varit min drömbil och samma sommar som P1800:an såldes fick jag möjlighet att köpa min 69:a med matching nr. 427:a (390hk). Tyvärr hade någon i staterna bytt den manuella lådan mot en sur TH350 innan den togs in till Sverige 1985. Från detta år gick bilen uppe i Vännäs med några olika ägare. När jag köpte den gick den i Härnösand sen några år.
Pratade med första ägaren en tid efter köpet och han kunde bekräfta att bilen redan var försedd med automat när den kom till Sverige. Jag hade före detta samtal en viss förhoppning att lådan ev. var bytt i Sverige och därför kunde finnas kvar.
Bestämde mig direkt efter köpet att köra med bilen i 2 somrar för att få lite känsla för den samt för att stilla min abstinens efter Corvette. Därefter var planen att inleda en etappvis renovering för att få den i toppskick. Inget extremt utan en noggrann renovering med vissa modifieringar. Kanske det höjs röster mot att inte göra en original renovering av en 427 bil med korrekt motor (tyvärr ej låda) men detta har gjorts så många gånger förut. Det här gör jag för min egen skull för att själv må bra och bygga en bil som jag vill ha den.

Nedan en bild från sommarens första Cruising i Hudik i mitten av Maj. Jag är inte med på bild.


Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler » tor mar 03, 2011 22:54

Efter köpet kunde jag konstatera att bilen var relativt orörd förutom lådbytet. Visst hade det varit några och skruvat på den men ingen allvarlig åverkan hade åstadkommits. Tack och lov...

Upplevelsen av att för första gången få köra en bigblock Vette var utöver mina vildaste fantasier. Fick flashbacks till när man var 18 år och skulle ut och elda däck med trimmad Camaro. Fast man nyss passerat 40 får man lite fjärilar i magen när man kliver in i Corvetten och då måste det vara rätt bil :mrgreen: :mrgreen:

Jag är väldigt positivt överraskad av väghållningen. Ingen jänkekänsla överhuvudtaget. Utsikten genom framrutan är överväldigande med de svulstiga skärmarna och bigblock huven 8) Sen att hela bilen står och hoppar på tomgång gör ju inte saken sämre. Kanske kan det fenoment tillskrivas totalslut fram och bakvagn men iallafall...

Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler » tor mar 03, 2011 23:13

Min Corvette är en bigblock bil som såldes med manuell låda. Vet tyvärr ej spec. på lådan. Motorn i bilen är originalet på 390hk (L36) med vad jag tror är originalförgasare och det mesta av kringutrustningen har hängt med från början. Vid mitt köp var motorn nyrenoverad och balanserad. Tyvärr har förgasaren sen länge passerat bäst före datum men den kommer att lämnas till Kenta för renovering.
Färgen var från början nr. 983, Fathom Green samt standard vinylinredningen i svart ZQ4.
Bilen har elhissar men ingen tilt o tele. Den saknar även servobromsar.

Några veckor efter nyår startade jag mitt projekt med att rulla in bilen i verkstan och påbörja demonteringen.
Tanken är att renovera chassie för att sedan plocka ihop bilen för att få köra lite innan karossen gås igenom.
Av erfarenhet vet jag att detta sätt ofta är roligare (om man har möjlighet till det) än att totalriva bilen och ha den stående i 10 år...

Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***

Användarvisningsbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 474
Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
Kontakt:

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Mr SIXPACK » fre mar 04, 2011 8:14

Hej Daniel.
F*n vad kul att du har startat med renoveringen av din Corvette. Skall bli otroligt kul, intressant och lärorikt att följa din renovering.
Lycka till!!
Bästa Corvettehälsningar

Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se

Användarvisningsbild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Ricky » fre mar 04, 2011 8:44

YESS!!! -Denna tråd ska bli intresseant att följa!! :mrgreen:
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler » fre mar 04, 2011 21:34

Mr SIXPACK skrev:Hej Daniel.
F*n vad kul att du har startat med renoveringen av din Corvette. Skall bli otroligt kul, intressant och lärorikt att följa din renovering.
Lycka till!!
Bästa Corvettehälsningar

Svempa
Hej Svempa,

Känns kul att äntligen få dra igång min tråd här på forumet. Jag hoppas jag kommer att lära mig mycket av alla er som har lång erfarenhet av Corvette!! Ni kan nog räkna med att jag inte kommer att tveka att fråga när jag kör fast.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler » fre mar 04, 2011 21:37

Ricky skrev:YESS!!! -Denna tråd ska bli intresseant att följa!! :mrgreen:
Tjena!

Vi får väl se hur spännande det blir, din renovering är ju verkligen en favorit att hänga med i, så även flera andra. Elisabeths renovering är en av dessa, inte alltför ofta man hittar en tjej som har motivlackade naglar på ovansidan och konsistensfett och grus på undersidan :lol: :lol:
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler » fre mar 04, 2011 21:49

Efter att ha pallat upp Vetten i verkstan så inleddes projektet med att demontera det som krävs för ett karosslyft. Var lite gruvsam i förväg inför detta då jag läst om problem som folk haft vid denna manöver. Det visade sig dock vara tämligen enkelt.
Bort med hela rattstången, bromsledningar från cylindern, samtliga kablar till motorn (inte så många), några vakumslangar, mätarvajrar samt växelvajer, kylrör till lådan samt handbroms. Lyfte även ur kylaren men sparade kylramen för stadgan skull.
Därefter demonterades kofångarfästen fram och bak samt främre ramfästen, diverse jordflätor och batterikablar. Var säkert några saker till men trots allt, förvånansvärt lite att demontera.
Demonterade slutligen samtliga karossfästen. Var mycket noggrann med att dokumentera schimsens antal och placering i detta skede för att underlätta montage senare.

Lite förvånande under demonteringen var att inte en enda skruv var fastrostad!! Allt gick att enkelt få bort. Rätt ovanligt på en 40år gammal bil. Exempelvis var karossfästena i perfekt skick med elzinkningen kvar på skruvarna i dolda ytor :shock:

Bild


Bilden nedan visar ett av karossfästena.
Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***

Användarvisningsbild
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Hånta » fre mar 04, 2011 21:55

Hej Smuggler

Ska bli väldigt kul och intressant att hänga med här på din tråd.Bra verkar det i alla fall bli :D

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler » fre mar 04, 2011 21:56

Hej Hånta!

Du har ju varit en bra inspiration för denna renovering och din sida på Pixbox besöks frekvent av mig :D

Till karosslyftet använde jag min gamla hembyggda motorlyft. Garanterat skottsäker med en modifierad Volvo PV låda som vinsch :mrgreen: :mrgreen:

Byggde även en karossvagn att ställa karossen på efter lyftet. Försåg den med svängbara hjul så karossen kan fraktas runt vid behov.

Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler » lör mar 05, 2011 22:25

För att lyfta karossen tillverkade jag 2st balkar på vilka lyftöglor skruvades fast. I överkant på balkarna gjorde jag en hel radda med hål för att enkelt kunna förskjuta tyngdpunkten på karossen för att få den att väga någorlunda jämnt.
Använde mig av 2tons spännband där krokarna hakades fast under varje tröskel på de rekommenderade lyftpunkterna vilket syns på bilden.

Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler » lör mar 05, 2011 22:29

När jag började lyfta märkte jag snart att karossen var relativt framtung så de övre bakre lyftpunkterna flyttades framåt tills det hela vägde någorlunda jämnt.
Här syns även positionen på den övre tvärgående balken över framrutan.

Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler » lör mar 05, 2011 22:33

Hissade upp karossen sakta tills den gick fritt över motorn. Hade hjälp av 2 personer i detta skede. Man behöver balansera karossen i sidled samt även i längsled med den här lyftmetoden men det hela gick otroligt smidigt utan något krångel alls :mrgreen:

Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler » lör mar 05, 2011 22:35

Rullade sen ut ramen med motor och knuffade in karossjiggen.
Här var man rätt nöjd faktiskt 8)

Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler » tis mar 08, 2011 23:14

Jag kör på med några uppdateringar till. Jag hoppas det inte blr tjatigt med alla bilder men förhoppningsvis kan det ge lite inspiration till andra att dra igång med sina projekt här på forumet så det blir lite fart :wink:

Hur som helst, här är chassiet utan kaross för första gången på 42 år. Riktigt spännande att kunna inspektera allt lite närmare. Kunde tämligen snabbt konstatera att build sheet inte fanns på tanken ovansida :( Misstänker att tanken blivit utbytt. Nåja det kan jag ta med tanke på att chassiet visade sig vara i ett sanslöst gott skick. Inte en enda fläck med gravrost någonstans :D Något som skulle bekräftas till 100% senare då ramen helblästrades.

Bild

Bild

Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler » tis mar 08, 2011 23:21

Här är texten som fanns på tanken. Någon som kan tyda om detta är en original eller en utbytt tank?

Bild

Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler » tis mar 08, 2011 23:27

En rolig detalj som dök upp efter tvätten var tillverkningsdatumet för ramen som fortfarande fanns kvar på den mattsvarta Chevrolet originalfärgen, 8 5 68, Måste innebära att ramen blev klar 1968 05 08. Detta låter korrekt då flera detaljer samt chassienumret anger att det är en tidig -69.
Lite roligt är det ju att jag är född i några dagar in på Augusti 1968 :mrgreen:

Bild
Senast redigerad av 1 Smuggler, redigerad totalt 0 gånger.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***

Användarvisningsbild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Ricky » tis mar 08, 2011 23:31

Smuggler skrev:Jag kör på med några uppdateringar till. Jag hoppas det inte blr tjatigt med alla bilder.
Inte blir det tjatigt inte Daniel. :)

Ös på med bilder och info du bara.

Jäklar vad fin den ser ut din bil, var det verkligen nödvändigt med ett ramlyft på den där? :roll: :D

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler » tis mar 08, 2011 23:36

Sen var det bara att lyfta bort motor och låda samt demontera allt från ramen så den blir sopren och klar för blästring.
Här har jag tagit mig en bit på väg.
Samtliga skruvar utom en (under en framskärm) gick att lossa helt utan våld. På de flesta skruvar fanns elförzinkningen kvar på många ytor... Efter att ha lagat rost i 600 timmar på en P1800 känns detta som en dröm som är för bra för att vara sann, helt sanslöst :mrgreen: :mrgreen:

Bild

Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler » tis mar 08, 2011 23:43

Ricky skrev:
Smuggler skrev:Jag kör på med några uppdateringar till. Jag hoppas det inte blr tjatigt med alla bilder.
Inte blir det tjatigt inte Daniel. :)

Ös på med bilder och info du bara.

Jäklar vad fin den ser ut din bil, var det verkligen nödvändigt med ett ramlyft på den där? :roll: :D

//Ricky.
Ja, jag skrattar varje gång jag går ut i verkstan numera :D

Ramlyft? tja, jag skulle inte kunna leva med mig själv om jag inte gjorde det. Efter många års skruvande har jag kommit fram till att hobbybilsägande för mig är ca 75% skruva/bygga och resten äga/åka/gasa.

Sen kan man nog konstatera att det inte är direkt välsvetsat det lilla som är svetsat på dessa ramar. I allafall inte på min...
Jag försöker trösta mig med att de som svetsade förmodligen hade svetshandtaget i ena näven och en halvrökt Joint i den andra :shock: Det ursäktar på nått vis de mediokra maskarna som finns fläckvis utspridda över ramen... trots allt har det ju funkat fint i 42 år.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***

Användarvisningsbild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Ricky » ons mar 09, 2011 0:03

Ditt renoverande får en ju att känna sig som en amatörmässig 16-åring med en EPA-traktor som bara gör en "delrenovering" av framändan.. :?

Gör den inte så fin att den inte kan köras nu bara.. :mrgreen:

Själv har jag påbörjat återmonterings-fasen hemma i garaget och kör 8-10 timmarsdagar nu så länge jag är ledig.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild

Användarvisningsbild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Ricky » ons mar 09, 2011 0:05

Smuggler skrev: Sen kan man nog konstatera att det inte är direkt välsvetsat det lilla som är svetsat på dessa ramar.
Jag vart också överraskad då jag såg lopporna som höll ihop min ram..

Gör om, gör rätt! 8)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler » ons mar 09, 2011 20:03

Ricky skrev:Ditt renoverande får en ju att känna sig som en amatörmässig 16-åring med en EPA-traktor som bara gör en "delrenovering" av framändan.. :?

Gör den inte så fin att den inte kan köras nu bara.. :mrgreen:

Själv har jag påbörjat återmonterings-fasen hemma i garaget och kör 8-10 timmarsdagar nu så länge jag är ledig.

//Ricky.
Jag uppskattar verkligen din tråd Ricky och jag hitta massa bra lösningar som du fixar på ditt bygge! styrningen är ju ett perfekt exempel på detta.
Är nyfiken på fortsättningen på din bil och med 8-10 timmars jobb varje dag borde du ha en del uppdateringar att lägga in. Väntar otåligt på detta nu 8)
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler » fre mar 11, 2011 22:46

Fortsätter renoverandet med bygget av ramjiggen.

Då jag ville helsvetsa ramen samt göra en del förstärkningar så byggde jag en ramjigg på vilken ramen kunde spännas fast. Detta för att få så minimala förmförändringar som möjligt under svetsningen. Jag bollade detta med Hånta för att få lite kunskap då han har gjort samma operation (fast hans svetsning är betydligt mer avancerad då han i princip byggt en hel del av ramen helt ny...).
Då jag hade en del riktigt grov balk liggande fick dessa utgöra materialet till jiggen. I princip är det 80x120x4 samt 120x120x4 balk som jiggen är byggd av. Som synes på bilderna är de smala balkarna de längsgående. Orsaken till detta var att de grövre balkarna helt enkelt var för korta... Att köpa nytt skulle kosta en förmögenhet och jag bedömde att de skulle räcka till för de krafter de utsätts för under svetsningen.

Steg ett var att rikta in de längsgående balkarna efter utsidan på rampiporna med lod/vattenpass. Därefter riktades de upp i horisontalläge i längd och bredd. Använde ett korrekt kalibrerat långpass för detta vilket om man är konsekvent och noggrann endast ger fel på någon milimeter.
Därefter lades tvärbalkarna dit och kontrollerades. Har man nu gjort rätt på de längsgående blir dessa raka.
Allt punktas därefter ihop på flera ställen innan alla skarvarna helsvetsas växelvis för att undvika dragningar. Kontroll efteråt gav ok resultat.
Visst ser det lite spännande ut med bensindunkarna och svetsen på samma bild!

Bild
Senast redigerad av 2 Smuggler, redigerad totalt 0 gång.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler » fre mar 11, 2011 22:58

Jag bestämde mig för att montera ramen ca 50cm ovanför ramjiggen så att alla svetsskarvar skulle bli väl åtkomliga när ramen väl var ihopsatt med jiggen. Riktade in ramen med långpass placerat på distanser stående på rampiporna vid näst bakersta ramfästet vid kickupen och ramfästet näst längst fram. på detta sätt blir ramen i våg i längsled och rak i förhållande till jiggen. Samma operation upprepades för uppriktning i "breddled". Det här tar ju några timmar innan man fått det bra och med ett laser instrument kanske det gått fortare men noggrannheten betvivlar jag blir speciellt mycket bättre.
När allt var rakt punktade jag fast ramen på stående 40x40x4 balkar på 5 ställen på varje sida. Svetsade sedan lite längre fogar på varje stötta för att få det stadigt. Detta innebär ju att ramen efter helsvetsning måste skäras loss men det omaket kan jag ta då den sitter stadigt under svetsningen.
Notera att Jeepdunkarna numera är undanstädade :mrgreen:

Bild

Bild

Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler » fre mar 11, 2011 23:04

Slänger in några närbilder på ramen som visar vilket otroligt fint skick den är i!
Inte en endaste rostpor någonstans. Den ser helt ny ut efter blästringen.

Bild

Bild

Bild

Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***

Användarvisningsbild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Ricky » lör mar 12, 2011 19:52

Ja jäklar vad fin ramen ser ut!! :D

Bara att gratulera! :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler » sön mar 20, 2011 22:52

Har nu helsvetsat ramen. Ja, det innebär alltså att jag svetsat alla sträckor som tidigare var osvetsade. Har även gjort om en del originalsvetsar som jag bedömde som allt för dåliga. Detta var mest påtagligt vid bakre kickupen där det var mer loppor än svets...
Växlade arbetsställe kontinuerligt under svetsningen. Från översida till undersida och däremellan från vänster till höger sida. Allt för att i möjligaste mån undvika dragningar.

Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler » sön mar 20, 2011 22:54

Lite mer svetssträngar :mrgreen: :mrgreen:

Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler » sön mar 20, 2011 22:59

Rampiporna färdiga. Svetsar med en Esab Smashweld 180, en äkta i plåt. Outslitlig 8)
Kör på läge 6 (av 7) och tråden på ca 5.5-6 på trådmatningen. Ger schyssta svetsar.

Bild

Så här har man legat några timmar nu... Tur att man är så atletisk och vältränad, eller hur var det nu :roll:

Bild

Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***

Skriv svar