Motorbyte till 427-L88
Motorbyte till 427-L88
Verkar ju populärt med trådar så jag börjar väl med en egen då
Igår provmonterade jag min L88.Och som jag antog innan så tog olje tråg i styrningen.Så jag lyfte ut motorn och skruvade sedan bort oljetråget.
Först en bild på motorn
På bilden är det ej rätt Ventilkåpor eller Insug.Det rätta insuget finns på hylla här hemma.
Så här såg trådet ut innan vi kapade om det.
Och så här blev det
Efter ännu en i montering av motorn för att kolla om styrningen klarade sig, så går det helt fritt nu utan problem.
Så nu ska tråget blästras och målas om.
Lars
Igår provmonterade jag min L88.Och som jag antog innan så tog olje tråg i styrningen.Så jag lyfte ut motorn och skruvade sedan bort oljetråget.
Först en bild på motorn
På bilden är det ej rätt Ventilkåpor eller Insug.Det rätta insuget finns på hylla här hemma.
Så här såg trådet ut innan vi kapade om det.
Och så här blev det
Efter ännu en i montering av motorn för att kolla om styrningen klarade sig, så går det helt fritt nu utan problem.
Så nu ska tråget blästras och målas om.
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Re: Motorbyte till 427-L88
JAAA!!Hånta skrev:Verkar ju populärt med trådar så jag börjar väl med en egen då
Igår provmonterade jag min L88.Och som jag antog innan så tog olje tråg i styrningen.
Lars
Den här tråden har jag väntat på!!
Har du orginal kulmuttersnäcke-styrning eller har du kuggstång på din bil?
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Re: Motorbyte till 427-L88
Jag kör med kuggstång
Lars
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Re: Motorbyte till 427-L88
Oki.Hånta skrev:Jag kör med kuggstång
Lars
Jag såg det blev tight på min bil med, men enligt tumstocken ska det funka med det nya Moroso-tråget..
Får se hur det går då min maskin ska provmonteras..
Med Gen5 orginaltråget hadde det inte passat.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Re: Motorbyte till 427-L88
Så var oljetråget färdigt svetsat och målat.Få se om det blir lite tid över i helgen för att skruva tillbaka tråget också.
Lars
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Re: Motorbyte till 427-L88
Fan vad kul att du kommit igång med den här tråden Hånta!
427 L88 är antagligen den mest omtalade och beryktade maskin vid sidan av Chryslers 426Hemi.
Vore kul om man fick se bilen live på någon bana i sommar.. -Planlägger du någon resa till Mantorp i augusti kanske?
//Ricky.
427 L88 är antagligen den mest omtalade och beryktade maskin vid sidan av Chryslers 426Hemi.
Vore kul om man fick se bilen live på någon bana i sommar.. -Planlägger du någon resa till Mantorp i augusti kanske?
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Re: Motorbyte till 427-L88
Nä Ricky,några sådana planer finns tyvär inte.
I sommar blir det inte till att ta ut Corvetten.Jag hinner inte få bilen klar till sommaren.Det blir fullt upp här hemma ändå .
Fast man är onekligen RIKTIGT sugen på att få lufta motorn och känna på suget i motorn för första gången
Men den dagen kommer också,den som väntar på något gott.................
Lars
I sommar blir det inte till att ta ut Corvetten.Jag hinner inte få bilen klar till sommaren.Det blir fullt upp här hemma ändå .
Fast man är onekligen RIKTIGT sugen på att få lufta motorn och känna på suget i motorn för första gången
Men den dagen kommer också,den som väntar på något gott.................
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Re: Motorbyte till 427-L88
Ja inte blir det mycket gjort på bilen
Men jag har i alla fall lyckats fått mina headers målade
Lars
Men jag har i alla fall lyckats fått mina headers målade
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Re: Motorbyte till 427-L88
Ett steg närmare provstart då
Det är märkligt vad små barn kan uppta ens tid men, det är ju det man är till för!
Du får trösta dig med att de är relativt billiga i drift vid den åldern. Vänta bara tills de blir tonåringar...
Det är märkligt vad små barn kan uppta ens tid men, det är ju det man är till för!
Du får trösta dig med att de är relativt billiga i drift vid den åldern. Vänta bara tills de blir tonåringar...
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: Motorbyte till 427-L88
Provstarten ligger nog långt bort för mig.
Men hopp finns det om att ev få höra den spinna lite innan snön kommer
Men hopp finns det om att ev få höra den spinna lite innan snön kommer
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Re: Motorbyte till 427-L88
Lite uppdatering efter ett långt uppehåll
Tänkte passa på och konvertera bilen med hydralisk koppling,så här håller jag på att meka ihop ett fäste för slave cylindern.
Monterat på vattenpump och lite andra saker.
Har monterat 2st 14" elfläktar på min nya Aluminium kylare som är 4radig,kommer nog att kyla bara fin fint
Sidepipsena provmonterade
MvH
Lars
Tänkte passa på och konvertera bilen med hydralisk koppling,så här håller jag på att meka ihop ett fäste för slave cylindern.
Monterat på vattenpump och lite andra saker.
Har monterat 2st 14" elfläktar på min nya Aluminium kylare som är 4radig,kommer nog att kyla bara fin fint
Sidepipsena provmonterade
MvH
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Re: Motorbyte till 427-L88
Mycket elegant.
Grattis på fødelsedagen førresten.
//Ricky.
Grattis på fødelsedagen førresten.
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Re: Motorbyte till 427-L88
jadu hånta det där blir riktigt jävla bra
måste man ju få en tur när du är i stan nångång
måste man ju få en tur när du är i stan nångång
Re: Motorbyte till 427-L88
Absolut ska du få en prov tur då jag kommer till Umeå:-)
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Re: Motorbyte till 427-L88
Hallå
Idag åkte motorn i bilen
Men tyvärr så strulade det såklart,gummi kudden till växellådan är för hög
Har köpt en sådan här http://www.summitracing.com/parts/ens-3 ... /chevrolet
Skulle behöva en lägre modell,någon som vet om det finns i Polyurethane?
Mvh
Lars
Idag åkte motorn i bilen
Men tyvärr så strulade det såklart,gummi kudden till växellådan är för hög
Har köpt en sådan här http://www.summitracing.com/parts/ens-3 ... /chevrolet
Skulle behöva en lägre modell,någon som vet om det finns i Polyurethane?
Mvh
Lars
Senast redigerad av Hånta den sön okt 28, 2012 20:44, redigerad totalt 1 gånger.
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Re: Motorbyte till 427-L88
Hej alla glada
Funderar på att byta insug på snurran.
Tror ni att detta insug passar till min 427 L88 motor eller gör man en dum grej om man köper ett sådant insug?
http://www.summitracing.com/int/parts/e ... /overview/
Mvh
Lars
Funderar på att byta insug på snurran.
Tror ni att detta insug passar till min 427 L88 motor eller gör man en dum grej om man köper ett sådant insug?
http://www.summitracing.com/int/parts/e ... /overview/
Mvh
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Re: Motorbyte till 427-L88
Håller på och svetsar och passa in den nya växellådsbalken.
Och nu funderar jag, hur mycket har ni från centrum av yoken och upp till karossen
Måste ha det måttet innan jag kan göra nya fästen för upphängningen av växellådan.
Tack på förhand.
Mvh
Lars
Och nu funderar jag, hur mycket har ni från centrum av yoken och upp till karossen
Måste ha det måttet innan jag kan göra nya fästen för upphängningen av växellådan.
Tack på förhand.
Mvh
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Re: Motorbyte till 427-L88
Nu är balken på plats och låda och motor sitter där de ska. Har även fått dit headers
Ska ge mig i kast och tillverka en ny kylarram.Tänkte försöka flytta fram kylaren så mycket det bara går. Få se om den blir tillverkad i Alu eller stål,alu skulle sitta fint.
Ska även börja svets på avgassystemet.Nya avgasflänsar är tillverkade i rostfrittstål.
Kardan ringen ska också ritas upp och tillverkas.
Bilder kommer sedan.
Lars
Ska ge mig i kast och tillverka en ny kylarram.Tänkte försöka flytta fram kylaren så mycket det bara går. Få se om den blir tillverkad i Alu eller stål,alu skulle sitta fint.
Ska även börja svets på avgassystemet.Nya avgasflänsar är tillverkade i rostfrittstål.
Kardan ringen ska också ritas upp och tillverkas.
Bilder kommer sedan.
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Re: Motorbyte till 427-L88
vad tror ni om att ha sådan här i avgassystemet
Tänkte sätta in 10-15st i var sida på sidepipena. Tänkte försöka slå sönder ljudet lite.
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Re: Motorbyte till 427-L88
Njae, min erfarenhet säger att de inte kommer att göra så stor skillnad.
Mitt tips är att du tar hålplåt och "bockar" en helix (tänk DNA spiralen) som har samma diameter som röret i ljuddämparen. Effektivast är såklart att använda hela dämparen. Fördelen med detta är att du inte påverkar tvärsnittsarean och därmed påverkas flödet minimalt.
Mitt tips är att du tar hålplåt och "bockar" en helix (tänk DNA spiralen) som har samma diameter som röret i ljuddämparen. Effektivast är såklart att använda hela dämparen. Fördelen med detta är att du inte påverkar tvärsnittsarean och därmed påverkas flödet minimalt.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Motorbyte till 427-L88
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Re: Motorbyte till 427-L88
Har svetsat ihop kylarramen nu idag. Har flyttat fram kylare ca 30mm och sänker den ca 20mm.
Mvh
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Re: Motorbyte till 427-L88
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Re: Motorbyte till 427-L88
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Re: Motorbyte till 427-L88
http://i6.photobucket.com/albums/y208/l ... 115929.jpg
Provmontering av kylarramen med kylare.
Provmontering av kylarramen med kylare.
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Re: Motorbyte till 427-L88
http://i6.photobucket.com/albums/y208/l ... 095345.jpg
Tillverkat safty loops till drivaxlarna. Monteringen kvar då
Tillverkat safty loops till drivaxlarna. Monteringen kvar då
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Re: Motorbyte till 427-L88
Jäklar vad du ligger i Hånta och fint blir det!
Kul att bygget tagit fart igen.
Kul att bygget tagit fart igen.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Re: Motorbyte till 427-L88
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: Motorbyte till 427-L88
Snygga jobb du gör! Ser riktigt bra ut med den hemtillverkade kylarramen!
Peter
Peter