Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
ssickan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: tis apr 14, 2009 16:54

Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.

Inlägg av ssickan »

Sådär ja nu ska vi se om vi kan få igång en tråd här om min bil.
Jag och min gamle far är i princip noviser vad gäller att skruva med bilar. Speciellt då Corvetter.

Denna tråd ska handla om min renovering av precis som rubriken säger, en Corvette C3, 1970 års modell med t-top.
Jag köpte bilen i augusti 2010 om jag inte minns fel. Historien om hur vi fick hem den från Jämtland till Skåne är en resa för sig som jag tror är delvis dokumenterad här på forumet sen innan.

Det jag vet om bilen är att den är importerad av Aftén bil till Sverige från Florida. Att den var vit när den kom till sverige och hade en ombyggd front samt breddad både fram och bak.
Förra ägaren har under sin ägo byggt om fronten så den ska mer orginal ut. Har enligt äldre bilder gissat mig till att bilen inte hade popup fram lysen bla.a.

Bilen hade även blivit omlackad 2009. Ser fint ut vid första anblick. Men finns en hel del som jag önskar hade blivit bättre. Men vad ska man göra?! =)
I stort sett hela vakum systemet var nytt (byttes av förra ägaren), men fungerade lite si så där.


Så här såg bilen ut vid inköp

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Det som jag har gjort med bilen sen den kom i min ägo är:

- Bytat hjullager båda sidor fram

- Bytat stötstänger, hydraliska lyftare och vipparmar + packningar

- Renoverat tanken (såg ut som en schweiser ost)

- Renoverat bromsok, höger fram

- Bytat fördelare och satt dit brytarlöst system samt fått igång varvräknaren

- Bytat alla mattor i bilen, en del nya paneler och konsoller samt massa små saker bytat som
ventilations galler, handbroms skydd, back spegel osv osv

- Ny stereo och högtalare

- Justerat sidorutor så man slipper bada i bilen vid regn

- Bytat packningar i i styrservon

- Fått igång backljusen, fungerade inte alls. Detsamma gällde inrednings bel och brytarna för detta. Brytarna fick bli nya. Ev av dom rök till lite när vi rotade runt. Sen ville inte den vara med o leka mer =) Men det var lika bra det. De hade inte blivit maskerade när bilen lackades blå :(




Har startat ett par trådar under C3 sektionen angående dessa saker vi åtgärdat. Här kommer de trådarna för den som är intresserad:

Resan hem från Jämtland till Skåne efter inköp
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =3&t=12607

Motor problem, vipp armar, stötstänger osv
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =3&t=12607

Renovering av Inredning, belysning osv
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =3&t=12979


Jobba på i garagen, för det ska jag! :D
Senast redigerad av ssickan den tis feb 22, 2011 18:23, redigerad totalt 1 gånger.
1970 SB 350 Cupe
ssickan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: tis apr 14, 2009 16:54

Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.

Inlägg av ssickan »

Här kommer lite bilder på det som vi gjort med bilen

Så här såg tak panelerna ut på insidan av t-topen. Mycket sprickor i båda. Numer är de bytade mot helt nya =)

Bild



Plockat bort förgasare, insug osv för att kontrollera och slutligen då byta stötsänger, lyftare och vipparmar.

Bild



Såhär såg ett gänga av stötstängerna ut.

Bild



Motorn ihopa igen o låter kanon fint

Bild



Demontering av inredningen

Bild

Bild

Bild


Alla gamla inrednings detaljer sammlade. En hel del ska in i bilen igen men en del blir nytt o fint.

Bild

Här har vi alla de nya delarna som kom från Amerikat. Detta var verkligen julafton för en 25 åring som jag haha

Bild

Bild
1970 SB 350 Cupe
ssickan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: tis apr 14, 2009 16:54

Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.

Inlägg av ssickan »

Fler bilder från förra gången vi hade bilen i garaget o lekte med den =)


Gamla tråkiga mattor

Bild

Bild


Bilder på när de nya mattorna kommer in i bilen


Bild

Bild

Bild

http://i1197.photobucket.com/albums/aa4 ... DTV720.jpg



Nästan allt tillbaka i bilen, nya mattor, paneler och center konsol för modern radio då den gamla inte fungerade som den skulle. Dessutom kunde jag inte koppla upp min telefon o lyssna på spotify med orginalet =)

Bild

Bild



Bara de gamla stolarna som skändar bilen inne nu i princip

Bild
1970 SB 350 Cupe
ssickan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: tis apr 14, 2009 16:54

Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.

Inlägg av ssickan »

Idag kom mitt nästa projekt med bilen. Happy times!!!

Bild
Senast redigerad av ssickan den sön feb 27, 2011 14:21, redigerad totalt 1 gånger.
1970 SB 350 Cupe
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.

Inlägg av Smuggler »

Spännande tråd! Du verkar lägga ned ett seriöst arbete på din bil.
Inte så vanligt med en 25 åring som är intresserad av Corvette, det brukar vara bilar från ett land i öster (låångt österut) som gäller, med diverse påhängda spåjlers och dampventiler... Tycker du kan känna dig stolt över ditt intresse för Corvetter :D

Mvh: Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
ssickan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: tis apr 14, 2009 16:54

Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.

Inlägg av ssickan »

Ja jag måste ju erkänna att det har blivit ganska mycket mer arbete med bilen än vad jag hade tänkt från början =)
Men nu under resans gång har jag lärt mig otroligt mycket med tanke på att jag inte visste hur man bytade en trasig lampa på en bil innan.

hahah dampventiler var det ja!

Här är det inget japan junk, bara jänke dunk :D
1970 SB 350 Cupe
ssickan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: tis apr 14, 2009 16:54

Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.

Inlägg av ssickan »

Måste ju bara slänga in en bild på sidepipsen =)
Tror att jag kommer bli ruskigt nöjd med dom. Bara de inte brölar för mycket eller får dörrarna att skramla sönder haha

Både jag och farsan blev förvånade av hur lätt headers(en) bara slank in på plats. Hade dock förberett lite extra genom att dra loss alla tänd kablar, ta ur stiften och framförallt plockat ut Ac kompressorn (Som för örigt nog får stanna utanför bilen tills den dag jag får för mig att, hmm... det där med ac kan ju inte vara så svårt att få igång hahaha)


Någon som har nån bra idé för vad man kan göra med de "hålen" eller vad man nu ska kalla det där orginal rören kommer ut där bak?


Bild
Senast redigerad av ssickan den sön feb 27, 2011 14:23, redigerad totalt 1 gånger.
1970 SB 350 Cupe
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.

Inlägg av Ricky »

ssickan skrev:Måste ju bara slänga in en bild på sidepipsen =)

Någon som har nån bra idé för vad man kan göra med de "hålen" eller vad man nu ska kalla det där orginal rören kommer ut där bak?
Ser jäkligt fina ut. :D

Orginal så satt det "täcklock" som hette något i stil med "Tailpipe delete cover" eller något sånt på sidepipesbilarna.

Kort och gott ett litet glasfiberlock som skruvas dit.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.

Inlägg av Ricky »

Ricky skrev: Orginal så satt det "täcklock" som hette något i stil med "Tailpipe delete cover" eller något sånt på sidepipesbilarna.
Måste tyvärr rätta mig själv här pga dåligt minne.. :(

Det var enligt faktaboken hela sandplåten som var annorlunda (utan uttag för tailpipesen).

Men jag har för mig att jag sett några täckbrickor hos någon näthandlare men klarar inte att hitta dom nu såklart.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
ssickan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: tis apr 14, 2009 16:54

Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.

Inlägg av ssickan »

Tack ska du ha för tipsen Ricky.

Ska själv ge mig på att leta efter något färdigt kit på intenet. Annars blir det till att tillverka något själv =)
1970 SB 350 Cupe
ssickan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: tis apr 14, 2009 16:54

Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.

Inlägg av ssickan »

Såååå ja. Ena sidan provmonterad med lite tråkigt resultat. Headersn ligger mot karossen :(

Vet inte om det är ovanligt mycket plast vid skärmen då den trots allt är breddad. Men men, vi får se hur det löser sig.
Kan ju alltid banka lite på rören eller dra fram tiger sågen till karossen :P


Bild


Bild
1970 SB 350 Cupe
ssickan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: tis apr 14, 2009 16:54

Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.

Inlägg av ssickan »

Veckans uppdatering.

Sidepipsen är så gott som klara. Men jag kommer få lite bakläxa på passagerarsidan. Måste ha lite mer gummi mellan fästet och karossen. Blev bara en lite bit vid bulten som gör att när muttern spänns så dippar röret ner lite så mynningen inte blir i det läget jag vill ha den. Men det får bli ett senare projekt. Kanske veckan som kommer =)

Spelade in en video på hur bilen lät både före och efter. Men den gjorde verkligen inte det nya systemet rätta :/
Får hitta någon kamera med bättre mic och återkomma med detta.

Förövrigt så har jag inte sett någon annan med detta systemet som är någon form av ripoff på hookers system. Tillverkaren på mitt heter obx. Och min tidiga utvärdering är:

1. Lite tråkiga svets fogar
2. Inte helt runda hål som avslut
3. Headersen skulle varit 10 mm längre i den lodräta riktningen för att klara karossen utan att ta i.
4. Grymt härligt ljud!
5. Helhetsintrycket med sytemet på bilen tycker jag gör den sååå mycket råare!
6. Lite knepigt att montera på och mycket synd att där inte följde med fäste till rören längs sidorna
7. All in all, klart prisvärda.

Nu återstår det bara att höra hur de beter sig på en längre körning. Får de hur resonansen blir och hur mycket mer ljudisolering jag får trycka in i bilen haha

Ikväll/eftermiddag ska jag kanske ge mig på att bygga ihop luckorna osv till förvarings samt batteri lådorna bakom sätena.

Egentillverkade fäste, En M10 bult, sooor fytkantig bricka och en svets senare så blir dom såhär

Bild

En omgång med vikelslipen för att få till formen lite bättre så de kommer in i de ovala hålen

Bild

Rocker panel på passagerarsidan fick sig en omgång på "undersidan". De tog emot på fästena på röret.
Inte så farligt, panelen i sig var inte i nått bra skick innan sin makeover.

Bild

Lite härlig mässing färgade rör när motorn fått bli varm en stund. Dum som jag är så skulle jag känna hur varma dom hade blivit. Det lär jag inte göra igen haha
Hade från början tänkt linda headersen. Men blev avrådd av min svetsare. Han var lite orolig att svetsningarna skulle bli för vara och helt enkelt gå sönder.
Och jo där kom dit ett par bultar till på grenrören. Vi blev 2 bultar kort då vi plockade bort Av komp. med fäste. Fick ringa in en snäll herre på en mekanisk verkstad som tillverkade 2 bultar med tillräckligt små skallar och leverans efter ett par timmar, hem till dörren då kan jag tillägga. Kanon ju! =)

Bild

Slutresultatet efter detta ingrepp


Bild

Bild

Bild
1970 SB 350 Cupe
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.

Inlägg av Ricky »

Jäklar vad finte det blev. :)

Vad tror du om ARP:s RF 12-kants heddersbultar?

http://www.summitracing.com/parts/ARP-4 ... /?rtype=10

Jag köpte såna till min maskin och tror dom skulle sitta som en fläskläpp tillsammans med dina fina RF Hedders. :D

Bild
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
ssickan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: tis apr 14, 2009 16:54

Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.

Inlägg av ssickan »

De bultarna såg riktigt trevliga ut. Det är detaljerna som gör det många gånger =)

Är lite skeptiskt till om jag hade kunnat spänna dom dock. Antar att det bara är ring nyckel som gäller.
Men de nycklar jag har nu är för tjocka i godset i ringen. Får inte plats pga grenrörens diameter. Vet inte om man ser det så tydligt på bilden men så är det iaf :/

O andra sidan.. men vet inte förän man har försökt. Se såg ju som sagt mycket eleganta ut :D

Bild
1970 SB 350 Cupe
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.

Inlägg av Ricky »

ssickan skrev: 1. Lite tråkiga svets fogar
Är det missfärgningen av svetsfogarna du tänker på så går den förvånansvärt lätt att polera bort. :)
ssickan skrev: De bultarna såg riktigt trevliga ut. Det är detaljerna som gör det många gånger =)
Är lite skeptiskt till om jag hade kunnat spänna dom dock. Antar att det bara är ring nyckel som gäller.
Du har nog rätt, dessa bultar måste stramas med en ringnyckel eller hylsa/hylsnyckel och då behövs plats runt hela bultskallen så det blir nog kanske lite för tajt.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
ssickan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: tis apr 14, 2009 16:54

Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.

Inlägg av ssickan »

Är det missfärgningen av svetsfogarna du tänker på så går den förvånansvärt lätt att polera bort. :)
Jag jag har för mig att jag läst något om att det ska gå o polera bort det där. Men vad ska man använda för att det ska bli bra?


Här kommer ett par bilder på min tank.

En dag när jag öppnade garaget så stank det bensin. Såg ganska snabbt att tanken svettades som bara den i underkant.
När vi plockade ner den såg vi att där var ordenligt mycket spackel på den. Vet inte om det var ett halvhjärtat försök att laga den. Men om jag inte minns fel så håller det lite si så där mot bensin =)
Men under all spackel var det någon som dessutom försökt löda en hel del hål.

Enjoy! =)

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
1970 SB 350 Cupe
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.

Inlägg av Ricky »

Trist. :(

Min tank led av samma åkomma och ska det bli bra tror jag bästa lösningen är att köpa en ny.

Man kan ju alltid svetsa den gamla tanken men då försvinner galvningen och risken är att man får leva med fint rostdamm i filter/förgasare.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
ssickan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: tis apr 14, 2009 16:54

Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.

Inlägg av ssickan »

Vid tillfället då tanken var kass så var det lite ont om pengar till bilen. Så importera en ny var inget alternativ.
Blev skära ut de dåliga partierna, svetsa dit ny plåt och preppa hela insidan av tanken med något som hette Kreem.

Blir som en gummi liner inne i tanken, som en pool duk nästan, lite gummi aktig och elastisk. Tydligen mycket vanligt inom HD scenen. Det var från en biker bekant som jag fick tag i detta medel.

Vet inte hur 100% täckning det blev i tanken eftersom det e lite svårt att se =) Men det håller än och jag är nu beredd på att kanske ta hem en tank nästa gång denna börjar störa sig.

En possitiv sak med Kreen är att den är vit som färdig produkt i tanken. Mycket lättare att se hur mycket bensin man har i tanken =)
1970 SB 350 Cupe
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.

Inlägg av Ricky »

Kalas!! :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Anders A
Rookie
Rookie
Inlägg: 89
Blev medlem: tor maj 22, 2008 23:24
Ort: Ludvika

Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.

Inlägg av Anders A »

Ett litet tips....
Jag gissar att dina nya avgasrör är "made in china".
Det dom gör är att först svetsa ihop rören med MIG och vanlig tråd, sen går dom på med TIG ocg gör svetsarna snygga och "rostfria".
Om man då lindar rören så blir spänningarna ännu större mellan rostfritt och svartstålet i svetsarna än om man låter bli att linda.
XS-power's rostfria grenrör till turbo-bilar är ett välkänt exempel på att det spricker i svetsarna.
Om du kikar i den här tråden, så ser du lite bilder ----> https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 35&t=12992
Jag hoppas att det kommer att fungera utan att spricka för er båda!
Polera gör du med autosol om du vill få bort det gula, men varför?
Nästa gång du startat motorn är det lika igen....
Rackarns fin bil du fixar till åt dig! :D
Mvh Anders
Horse power tells you how hard you hit the wall.
Torque is how long you take the wall whith you!
Overcharged or not, NOTHING beats dispacement!
Svart C6 Z06 08
ssickan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: tis apr 14, 2009 16:54

Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.

Inlägg av ssickan »

Ja min gissning ligger också på made in china med tanke på priset =)

Hur som hellst, jag hörde med en kille jag känner som starkt rekommenderade att jag inte skulle linda rören av just den anledningen, värme.
Visste dock inte det med att de använder 2 sorters svetsnig när de gör rören. Och i ärlighetens namn så hade det inte sagt mig ett skit. Kan inte ett dugg om svets =)

Jag trodde att man kunde får bort de där mörkare partierna runt och i fogarna bara. Att få upp lite shine som matchar resten av rören. Inte bli av med den guldiga effekten på headersen. Den tycker jag e ganska fin.


Men tack för infon. Alltid bra att få många synpunkter. Borde resultera i smartare beslut, tror jag iaf :D

Ja numer så hade jag hellre sålt min lägenhet än min bil om det skulle knipa =)
1970 SB 350 Cupe
ssickan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: tis apr 14, 2009 16:54

Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.

Inlägg av ssickan »

Kanske dags med en uppdatering?! =)

nu ska vi se här....

Under försommaren så stod bilen på verkstad i ca 2 månader.
Det saknades en hel del bussningar under bilen och de som fanns var riktigt dåliga.
De fick räta ut båda strut rod som var kröka.
Byta handbromsbackarna som hade legat emot och gått varma.
Sätta dit ett bättre begagnat nav vänster fram.
Nya packningar till styrcylinder och styrventil.
Byta både undre och övre spindelled båda sidor.
4 nya p-ändar.
Slangar lite här o var till styrningen
och lite annats små pill.

Jag som bara hade lämnat in den för att får bytat hjulagren bak. Blev en kostsam men nödvändig garage visit =)

Resten av sommaren gick ganska smärtfritt vill jag minnas. Många fina rundor, tom den skandinaviska träffen i Danmark hann jag med.

I höstas så flyttade jag o farsan (mpe på forumet) in i vårt nya corvette garage/lager
Det kändes stors som bara den innan vi fyllde det med bilar. Men det känns ganska bra att ha ett nytt ställe att bara mecka.

Ursäkta bild kvaliteten, mobiler ni vet :P

Bild


Bild


Bild


Bild

Vinterns projekt består i att byta stötdämpare bak och gå över till komposit fjäder. Detta förde med dig en renovering av crossmembern och nya bussningar till den. Samt ett nytt "heavy dutie rear end cover.
Sänka bilen runt om.
Byta till alukylare + separat oljekylare. Detta drog i sin tur med sig en renovering av kylar ramen som var minst sagt rostig.

Bild

Bild

Bild



Får väl se vad som mer häner längs resans gån och vad mer som helt plötsligt måste fixas hahaha

Gott nytt år!!
1970 SB 350 Cupe
ssickan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: tis apr 14, 2009 16:54

Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.

Inlägg av ssickan »

Fick ju klä in mina fina ghetto högtalar lådor med den gammla mattan som låg i bilen. Såg lite tråkigt ut med mdf :/

Bild

Bild


Kommer nog att komma bild lite senare på hur det ser ut med högtalarna på plats.



här kommer lite mer bilder på saker som görs


Bild


Bild
1970 SB 350 Cupe
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.

Inlägg av Ricky »

Här händer det minsann saker. :D

Vad är det för bakfjäder (komposit) du tänkte satsa på?

Tänk på att vissa kräver stötdämpare med mer returdämpning än "standard".

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
ssickan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: tis apr 14, 2009 16:54

Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.

Inlägg av ssickan »

Själv tycker jag att det går lite segt. Tråkigt att vänta på leveranser :(

Bakfjädern är beställd på samma ställe som stötdämparna så jag tar för givet att de kommer fungera bra ihopa. Det finns ju lite olika "styvhet"på fjädrarna, men jag vill minnas att jag beställde en ganska mjuk. Kör inte på bana alls så jag vill ha komforten i bilen när jag glider runt.

Under tiden som jag väntar på grejer så är det farsans bil som får lite uppmärksamhet med nytt avgassystem hela vägen. Inte helt lätt alltid när bilen bara står på pallbockar :/ Som vanligt så är ju då passformenlite si-så-där också. Men det börjar arta sig!!
1970 SB 350 Cupe
ssickan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: tis apr 14, 2009 16:54

Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.

Inlägg av ssickan »

Sådär ja, då var ännu en lördag i garaget avklarad.


Började dagen med att avfettning och tvätt i mortor utrymmet. Lite lättare att komma åt framdelen av motorn nu när kylare och kylar ram är demonterat. Ganska mycket skit och olja vill jag lova!


Innan tvätt

Bild




Efter tvätt, syns väl tydligast vid frostpluggen höger sida

Bild



Tyckte sen att termostathuset såg lite tråkigt ut med flagnade färg så det fick sig också en omgång. Denna gången med stålborste.

Bild


Bild



Var lite kallt i garaget efter tvättningen så den lilla elfläkten fick ta den "vanliga fläktens" plats och försöka få allt vatten att avdunsta. =)

Bild
1970 SB 350 Cupe
ssickan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: tis apr 14, 2009 16:54

Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.

Inlägg av ssickan »

Fick idag även tillbaka min kylarram som har blivit blästrad och svetslagad. Många rostiga hål i underkanten. Vi fick dessutom en ny mutter fastsvetsad på den undre delen av ramen då en av bultarna som satt där innan gick av i gängorna i den gamla muttern.

Så ramen fick sig en första släng av färg idag o det blir väl en andra imorgon kan jag tänka mig.



Bild



Bild





I veckan som gick fick vi även på den nya kompositfjädern och det nya locket till diffen inkl den nymålade crossmembern med nya bussningar.



Bild
1970 SB 350 Cupe
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.

Inlägg av Smuggler »

Trevligt att det jobbas på med bilen 8) Ser bra ut!
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
ssickan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: tis apr 14, 2009 16:54

Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.

Inlägg av ssickan »

Så där ja, nu har det fixats och trixats lite med bilen ett par dagar.

Har varit en del fram och tillbaka med kylar systemet. Givaren som jag fick svetsat ett fäste till i kylaren fungerade inte alls som jag hade hoppats. Tanken var god dock =)
Nu blev det ett kit med extern temp givare som man för in mellan raderna i kylaren.
Efter en del strul och ett antal felplaceringar har den nu fått sin slutgiltiga placering (Enligt bild nedan)
Åkte även på en ny oljekylare till Automat lådan.

JA, elen ska fixas till =)


Bild



Har varit lite svordommar angående kylarslangarna med. På min nya alu kylare så är inlopp och utlopp rakt ut från kylaren. PÅ den gamla orginalaren var de vinklade så att slangarna lätt skulle passa och inte ligga emot balkar och remmar och allt annat skoj.
Detta gör att jag måste ha tag på eller tillverka något form av fäste eller hållare till den övre kylarslangen så den inte ligger mot generator remmen.

Vet inte om det syns så bra med slangen o remmen, men den ligger farligt nära iaf. 20mm kanske. Sitter nu ett provesoriskt stipps som håller den lite.


Bild
1970 SB 350 Cupe
ssickan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: tis apr 14, 2009 16:54

Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.

Inlägg av ssickan »

Fick idag även ägnat lite tid till bakdelen.
Fick bytat från 8" bultar till 10" bultar till fjädern.
Såg hemskt ut med 8 tummarna hade stabila 12 cm mellan ovankant däck skärmkant.
Här kommer ett par för/efter bilder på detta.


Bild



Bild
1970 SB 350 Cupe
Skriv svar