Min bil, ett litet C3 projekt.
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Tack-tack.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Snyggt Ricky !
En fördel med din tråd är att man spar pengar , det finns inga biltidningar som är bättre
ps. Har du samma cam som innan ?
Hydral,mekan,rull cam ?
/ ZZ4
En fördel med din tråd är att man spar pengar , det finns inga biltidningar som är bättre
ps. Har du samma cam som innan ?
Hydral,mekan,rull cam ?
/ ZZ4
/Christer
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Tack Crippe.
Kammen (hydraul roller) och bottendelen är desamma som förut.
Så det blir inga stora skillnader i varvtalet, möjligen kommer de nya topparna och insuget göra att man kan dra motorn ett par hundra varv längre.
Maxeffekten kommer fortfarande ligga på ca 5500rpm.
Kammen (hydraul roller) och bottendelen är desamma som förut.
Så det blir inga stora skillnader i varvtalet, möjligen kommer de nya topparna och insuget göra att man kan dra motorn ett par hundra varv längre.
Maxeffekten kommer fortfarande ligga på ca 5500rpm.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Hejs Ricky
Den lilla snurran är så vacker att man blir tårögd! Som axel skrev: Ha den i vardagsrummet! Sätt någon vassare och fulare nyare motor i bilen! Eller inte.. det är gött mos i gamla bb!
Den lilla snurran är så vacker att man blir tårögd! Som axel skrev: Ha den i vardagsrummet! Sätt någon vassare och fulare nyare motor i bilen! Eller inte.. det är gött mos i gamla bb!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Kunnande vet jag ej om jag besitter men generellt skall man nog köra minst 2 grader camber med Rdäcken, jag har 2,8 fram och 1,8 bak o den verkar inte vara för mycket ! Vill du vara konservativ så 2 grader fram o minst 1,5 bak ?Ricky skrev:Dessvärre är nog föraren lite för kravstor på det ljuva i livet för att banta sig ner till ett benrangel bara för att kapa en tiondel på varvtiderna.
Kan du inte lägga in lite av ditt kunnande angående hjulvinklar för Toyo-däcken Bengt?
Våren närmar sig med stormsteg och snart står man där och ska ställa fram och bakvagnen igen.
Vad gäller Caster så brukar man ha så mycket man kan få till, 7-8 grader, borde vara samma på C3 ?
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Tack Bengt.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Du kör väl med R888 o då är väl det bättre ju mer du har vad jag förstått !
O så är det en BANBIL
Hade jag din bil skulle jag dra på iaf 2,5grader fram o 2 grader bak. Inte mindre. O 7-8 grader caster.
Lite toe in bak för stabiliteten och fram vet jag inte vad C3 gillar , noll eller liite toe in.
(toe out fram låter bra på pappret med den tiondelen man tjänar kan man tjäna flera ggr
om genom att lära sig köra, o bilen blir mer instabil med toe out)
O så är det en BANBIL
Hade jag din bil skulle jag dra på iaf 2,5grader fram o 2 grader bak. Inte mindre. O 7-8 grader caster.
Lite toe in bak för stabiliteten och fram vet jag inte vad C3 gillar , noll eller liite toe in.
(toe out fram låter bra på pappret med den tiondelen man tjänar kan man tjäna flera ggr
om genom att lära sig köra, o bilen blir mer instabil med toe out)
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Den lilla motorn, i den lilla verkstaden hos den lilla farbrorn. Olja i tråget, tändning ställd, provstartad, lyssnad på och godkänd av "doktor Krall". Väntar nu bara på tid för bromsning..
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Spännande.Det blir säkert fina siffror.Har du någon aning om vart det kan landa?
Vipporna är så jäkla snygga så det är synd att det måste sitta kåpor över
Stefan
Vipporna är så jäkla snygga så det är synd att det måste sitta kåpor över
Stefan
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Vi behåller ju den gamla kammen så varvtalet lär inte öka så märkvärdigt.
Några extrema siffror lär vi nog inte få se då den bänkas men man har ju vissa förhoppningar så klart.
Kanske 520hk?
Det blir vad det blir, det viktigaste är att den är stabil och går som den ska.
Några extrema siffror lär vi nog inte få se då den bänkas men man har ju vissa förhoppningar så klart.
Kanske 520hk?
Det blir vad det blir, det viktigaste är att den är stabil och går som den ska.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Vad har du för rullkam? Nån standard eller en slipad för just din motor?
Medlemsnummer 3955
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Den är hyllvara.
Denna mkt snälla rackare är det: http://www.summitracing.com/dom/parts/c ... /overview/
Denna mkt snälla rackare är det: http://www.summitracing.com/dom/parts/c ... /overview/
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Ja den var väl i snällaste laget för din motor men bra för bankörning med den kurvan. Tack för infon kan vara bra att jämföra medRicky skrev:Den är hyllvara.
Denna mkt snälla rackare är det: http://www.summitracing.com/dom/parts/c ... /overview/
Medlemsnummer 3955
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Hej Ricky, grattis till nya uppsättning av motorn
Har du möjlighet att ge mig kontaktinfo till han som fräste vänsterfästet till styrningen eller skall jag be dig ordna sådant?
Med vänlig hälsning Stedt
Har du möjlighet att ge mig kontaktinfo till han som fräste vänsterfästet till styrningen eller skall jag be dig ordna sådant?
Med vänlig hälsning Stedt
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Han som fräste fästet heter Daniel och är medlem i klubben och här på forumet.
Snacka med han direkt, det brukar ju alltid bli bäst så.
Här är länken till hans site: http://www.fraesarn.se/
Snacka med han direkt, det brukar ju alltid bli bäst så.
Här är länken till hans site: http://www.fraesarn.se/
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Jättebra Tack
Med vänlig hälsning Stedt
Med vänlig hälsning Stedt
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Kul att den är igång, nu fattas bara effektsiffror
Medlemsnummer 3955
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Tack.
Siffror utlovas så småningom (då allt är klart)
Siffror utlovas så småningom (då allt är klart)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Vi provade lite olika bränslen under bromsningen och resultatet blev att OKQ8:s 98 oktan var den bästa för min motor.
OKQ8:s 95 gav sämre resultat och detsamma skedde då vi provade Shell:s V-Power..
OKQ8:s 95 gav sämre resultat och detsamma skedde då vi provade Shell:s V-Power..
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Mycket intressant test får bli ok soppa i framtiden då, tack för delgivningen!
Medlemsnummer 3955
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
- Ort: Stockholm & Tranås
- Kontakt:
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Hur mycket skiljde den bästa resp sämsta soppan åt i nummer?
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Fifth gear gjorde ett test på en golf gti. Då skiljde det 5 hk mellan sämsta och bästa. Shell v power var bäst av de dom testa.
https://www.youtube.com/watch?v=WTaBngvsPrc
Kul och se vad det skiljde på en äldre motor
https://www.youtube.com/watch?v=WTaBngvsPrc
Kul och se vad det skiljde på en äldre motor
Medlemsnummer 3955
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
När jag hade en Camaro så försökte jag jämföra Shell:s V-Power med OKQ8 95 som jag tankade normal.
Motorn var väldigt moderat trimmad 350 på ca 330hkr. Ingen racemaskin alltså.
Jag kunde inte vid något tillfälle märka att det var värt dom extra kronor som V Power kostade.
Är medveten att det inte var vetenskapligt på något sätt och en ganska snäll motor men alla pratade om hur bra det var med V Power oavsett vad dom körde där av mitt lilla test.
Använde för övrigt G-tech som jämförelseinstrument.
Motorn var väldigt moderat trimmad 350 på ca 330hkr. Ingen racemaskin alltså.
Jag kunde inte vid något tillfälle märka att det var värt dom extra kronor som V Power kostade.
Är medveten att det inte var vetenskapligt på något sätt och en ganska snäll motor men alla pratade om hur bra det var med V Power oavsett vad dom körde där av mitt lilla test.
Använde för övrigt G-tech som jämförelseinstrument.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Vilket bränsle som passar bäst är högst individuellt och kan egentligen inte generaliseras över olika maskiner.
Vad är G-tech för något?
Vad är G-tech för något?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
G-tech är en mätare som känner av lite av varje, bla accerelation mm och beräknar olika tider som 0-100, 1/4 milen mm. Bra att träna starter med säger en del.
Här kan du läsa lite mera: http://www.gtechpro.com/
Jag använde den i första han för att se vad olika justeringar gav för effekt. En liten kul sak var när jag tog bort det vanliga luftfiltret som sög all luft i motorrummet och istället tog luft utifrån så sjönk 0-100 tiden markant. Kommer inte ihåg tiderna men jag fick se en uträkning vad det i teorin innebar och då kunde det i mitt fall motsvara ca 50hkr.
Här kan du läsa lite mera: http://www.gtechpro.com/
Jag använde den i första han för att se vad olika justeringar gav för effekt. En liten kul sak var när jag tog bort det vanliga luftfiltret som sög all luft i motorrummet och istället tog luft utifrån så sjönk 0-100 tiden markant. Kommer inte ihåg tiderna men jag fick se en uträkning vad det i teorin innebar och då kunde det i mitt fall motsvara ca 50hkr.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."