Lite som pågår hos vette.se

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
fotograf2
Rookie
Rookie
Inlägg: 53
Blev medlem: ons jul 02, 2008 11:08
Ort: Västervik
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av fotograf2 »

Hur gick det för edelbrock corvetten.
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

fotograf2 skrev:Hur gick det för edelbrock corvetten.
Den kör för närvarande med original edelbrock program, han hade bråttom ut och köra så det var snabbaste lösningen. Vi får se till hösten om han vill optimera den.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
spinnson
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: tor okt 27, 2005 18:29
Ort: skåne

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av spinnson »

Nu när Gnällberg tydligen inte fick önskad respons på sin tråd ....utan valde att radera o låsa den...hoppas jag på att få läsa mer roliga och intressanta projekt-trådar.

Micke
bättre att lyssna till den sträng som brast än att aldrig våga spänna en båge.
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

Det är fler bilar än Corvetter som kör med LS motorer :) Denna drifting bil kör med en LS2a, lämnar efter mappning 377hk i en bil som väger under 1000kg :twisted:
Bild


En allt vanligare syn, en C5a till klar med LS3 motor. Vi ser att det är fler o fler som vill byta motor istället för att sätta dit kompressor.
Bild


Fronten nästan klar för en Europakonvertering av en US bil. Vi har haft ett komplett Europakit till C6an sen 2005 som varit väldigt populärt och med den låga dollarn så är det många bilar som kommer in till sverige. Nu är det inte bara prylar som behövs utan också en GM TECH IIa för att ställa om bilens datorer till Europa, omprogrammering ingår i kitet oavsett om det är vi som monterar eller om man monterar själv hemma i garaget.
Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

En Ultima som vi är lite inblandade i, vi har byggt LS motorn och mappat bilen på dynon. Med bara 960kg totalvikt så lär det röra på sig :)

Den uppmärksamme ser kanske att insuget sitter 'åt fel håll' - jo du kan faktiskt vända det åt andra hållet, passar perfekt :) låda/diff är från en Porsche Turbo.
Bild

Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

Ibland håller inte prylarna ihop, i denna motor gick avgasventilen av - orsak okänt men vi har sett det på både original bilar och modifierade bilar. I detta fall har man också kört ett bra tag utan att märka att något var fel, vi kikade med en enkel fiberkamera innan vi plockade isär motorn då såg det ut som om det hade spikat något fruktansvärt för hela kolven var hackig. När vi fick isär allt såg vi att avgasventilen gått av och legat och skramlat runt ett bra tag och tom slagit hål i kolven :shock:

Alla de andra cylindrarna är helt perfekta så frågan är vad som hänt.

Bild

Bild

Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

De motorer som varit problematiska har alltid varit 427' - 454' motorer LS7, LSx etc, dvs motorer med ganska mycket effekt. Vi har haft både originalbilar och trimmade med avgasventiler som gått av, det har då varit mest med originalventiler och ett fåtal med bättre eftermarknadsventiler.
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

Ytterligare en A&A installation :) denna gång med den större YSi kompressorn i en 2006 C6 där vi tidigare satt en 418' maskin.
Bild



En sorglig syn, denna bil är såld som felfri av en oseriös firma. När ägaren skulle köra hem bilen höll den på att tappa hela nosen, det visade sig att bilen var fusklagad efter en frontalkrock. Hela ramen fram till torpedväggen är skev och lagad med plattjärn och sen spacklad för att dölja det värsta. Vaggan som ska hålla kylare mm saknades helt så hela kylarpaketet hängde i slangarna..... och mycket, mycket mer.
Bild

Bild

Kolla i mitten på bilden, ett stort veck på ramen strax innan torpedväggen
Bild

Det vi kommer göra med denna bil är att kapa av ramen vid torpedväggen och svetsa på en ny ram från en bil som var smälld bak. Jobbet kommer göras i en riktbänk för att garantera att det blir ok. Sen är det mycket annat som måste fixas/bytas ut men det blir bil av denna också med lite jobb.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

den var köpt osedd (enbart på bilder) till ett väldigt bra pris, gissa om han ångrar sig .. det visade sig att firman var polisanmäld ett flertal gånger förut och den här killen fick bara i ansiktet 'polisanmäl bara, det skiter vi i'.
Snoopy
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 142
Blev medlem: lör apr 05, 2008 17:40
Ort: Askersund

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av Snoopy »

I ett fall som detta, även om man kan anse att det är dumt att köpa osett, kanske en varning för denna säljare, firma skulle vara på sin plats! Skulle personligen aldrig handla osett för dom pengarna men det är väldigt lätt att chansa om priset är väldigt lågt, iofs så är det väl som alltid, man får det man betalar för. Men kom gärna med varning!
" If I wanted to go slow, I would have bought a Mustang! "
" With Ls7 your not driving fast, you are just flying slowly"
Now also 2011 SGM Camaro in the garage, Nice family car!
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

C5Z06 skrev: Tack för info. Vet inte vad man skall tro när man läser om "alla" C6Z06:or som rast pga ventilfjädrar, vipparmar, ventilstyrningar, vevlager osv.
Vi har inte haft någon LS7 maskin med trasiga ventilfjädrar, vipparmar, ventilstyrningar, vevlager etc. Det skrivs mycket på forumen men vi har inte fått in någon sådan bil.

Vi har haft nån bil där vi hittat rester av nållager i tråget men när vi kollat vipparmarna har de varit felfria så den har säkerligen fått en vipparm utbytt vid något tidigare tillfälle - detta var en 2007 där trasiga vipparmar är mest känt.

Det tillverkas ett väldigt stort antal Z06or och även LS7 motorer som säljs för att använda i andra bilar men det är väldigt svårt för att inte säga omöjligt att få fram vilken felfrekvens det är. Som vanligt är det de få som drabbas som hörs på forumen och den stora massan som är nöjda är tysta.
Snoopy skrev:I ett fall som detta, även om man kan anse att det är dumt att köpa osett, kanske en varning för denna säljare, firma skulle vara på sin plats! Skulle personligen aldrig handla osett för dom pengarna men det är väldigt lätt att chansa om priset är väldigt lågt, iofs så är det väl som alltid, man får det man betalar för. Men kom gärna med varning!
Ägaren får publicera det om han vill, det är alltid känsligt att sätta ut namn oavsett om det är en person eller företag.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

Fick hem en sprillans ny big-block maskin idag, det är en GM Performance ZZ454 C.I.D. 440 HP Engine som ska i en C3a :)

Bild


Ett av kompressorbyggena vi håller på med, denna bil ska köra på action-meet nu i helgen. F1R kompressor med COG drivning, helsmidd 418' maskin mm mm. Det mesta klart idag, hela uppsättningen är byggd av oss med egna fästen, rör, intercooler etc så vi kan säga att det är vårt kit :) detta är bil #2 med kitet installerat. Vi har nu bara röret mellan intercooler och spjäll kvar att fixa och sen dynon imorgon.
Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

Det har blivit oerhört populärt med LS2/3 motorer i diverse bilar som inte är Corvette. Här är ytterligare en drifting bil med LS3a, denna gång med vass kam och portade toppar och den lämnade 445hk på bakhjulen att jämföra med en original LS3 på ca 360hk. Denna bil kom hela vägen från Bergen i Norge.
Bild

Bild

Vi hade ytterligare en av Raidopowers driftingbilar inne i torsdags med LS2a och kenne-bell kompressor, glömde dock att ta bilder :(
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

Edelbrock kompressor kitet blir allt populärare, vi har två kit hemma nu som ska installeras. En bil blir klar på måndag, den andra bilen är på väg upp från Göteborg för att först byggas om till europa standard och sen regbesiktigas efter det, Edelbrock :)
Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

En allt vanligare bil hos oss: nya Camaron, denna bil har vi också helfolierat mattsvart. Vi har en väldigt duktig kille som gör alla folieringsjobb åt oss, om du har tid så kom förbi och kika - du måste veta vad du tittar efter för att kunna se att den inte är lackad :twisted:
Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

Vi hade en -08 Z06 inne för lite enkla 'skruva-på' uppgraderingar inför ett bankörningsevent. Han som har bilen hade blivit utmanad av en Ferrari 430 Scudera och en Porsche GT2 och ville ha lite mer pulver, GT2an och även föraren av den är riktigt vassa så han ville ha lite extra :)

Eftersom det skulle vara 'skruva-på' så höll vi det enkelt och satte dit ett Callaway Honker luftintag, ett NW102 spjäll med ett FAST102 insug och American Racing headers och avslutade med att mappa bilen. Vi effektmätte bilen original och den lämnade 418hk på bakhjulen, efter Callway Honker, NW/FAST, headers och mappning 471hk dvs +53hk på bakhjulen :shock:
Bild
Utmaningen gick riktigt bra, Ferrarin var inget problem men GT2 var tuffare men han vann med en 1/2 billängd, 1-0 till Corvette !

Vi har ju kört en kampanj under sommaren med A&A kompressorkit och PFADT Johnny O'Connel chassi som har gått väldigt bra, det är kul att det även finns lite intresse för chassiprodukter för det finns mycket att göra med original, inte nödvändigtvis för bankörning men för att få en stabilare, mindre gungig och samtidigt en lugnare bakvagn för vanlig gatkörning - det är då oavsett vilket chassipaket man har från standard, Z51, ställbart och Z06 så är det med europeiska mått för mjukt. Nu håller bil nr 8 på och färdigställas, ett par bilder kommer här, mer inom kort.
Bild

Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

Johnny O'connel installation pågår
Bild

Bild

Kompressor installationen klar ...
Bild

Bild

Denna -08a lämnade 549hk bakhjulshästar på 95oktan :)
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

I denna -07 Z06 ska bensintankarna ner för montering av en kraftigare bränslepump, i detta fall en Aeromotive pump. Väldigt smidigt att köra allt i tanken istället för att ha extrapumpar utanför.

Bakvagnen nedplockad för demontering av tankar
Bild

Högertanken (den utan pump) där regulatorn byts ut (du ser den lilla röda punkten längst ner på insatsen som är den nya)
Bild

En lite tydligare bild på det som görs i högertanken
Bild

Högertanken ihop igen, nu väntar vänstertanken och den nya pumpinsatsen
Bild

Aeromotive insatsen/pumpen monterad i vänstertanken
Bild

Fortsättning följer på denna montering.
------------

Blivande sexhjuling :D Nää, det är en Z06a vi gör motorjobb på för ägaren har kört med standardolja på bana och extremt höga temperaturer(upp mot 160 grader) vilket resulterade i ett spunnet lager. Extra bakvagnen hör till bilen bredvid där vi byter soppapump.
Bild

Kompressorbil klar för besiktning, det vi gör är att plocka bort kompressorn/fästen och sätter i originalremspännare/rem - resten sitter kvar. Vi sätter också i ett litet K&N filter i slangen där kompressorn matar i vanliga fall(det med blanka toppen längst ner i bild). Nu besiktigad utan anmärkning.
Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

Vi sysslar inte bara med Corvette utan också Camaro :) allt från oljeservice till större uppgraderingar på samma sätt som till Corvette. Denna 2010 Camaro SS har vi folierat mattsvart, monterat Edelbrock kompressor, American Racing headers, PFADT/Öhlins coilovers, PFADT Sportkrängningshämmare och GM Performance avgassystem och avslutat med mappning. Tidigare gjorde vi även en 2011 med Edelbrock kompressor 8)
Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

Lite närbild på PFADTs coiloversetup och krängningshämmare till nya Camaron + GM Performance dämpare :)
Bild

Vi har tre Z06or inne med motorhaverier, alla orörda original bilar och vi har en fjärde på väg upp till oss. Detta är en som övervarvats (lagt i fel växel ....) Ventilen har gått i kolven på en cylinder
Bild

snedbelastningen som blev på kolven när ventilen tog i har fått kolven att knäcka cylinderfodret
Bild

En annan med en felaktig spridare som fått en cylinder att gå för lean och smält kolven. På den här bilen kan vi nog rädda blocket men vi måste byta alla kolvar och gå 2 oversize för att kunna hona bort reporna i cylinderloppet.
Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

Nylindade headers som ska på en Z06a, ett riktigt skitjobb med kliande glasfiber :cry:
Bild


Montering pågår av en Hardbar bältesstång i en C6a, lite pyssel med att få hålen i inredningen på rätt plats, man har bara ett försök ....
Stången monteras i original övre bältesfästen och du kan fortfarande använda originalbältena.
Bild

På plats, lite avtorkning av panelerna och städning kvar.
Bild

Att sätta i en bältesstång är ett perfekt alternativ om man tänkt sig köra lite på bana och inte vill ha en bur men ändå ha bra säkerhet med 4-punkts bälten.
Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av Mange_C5 »

vette.se skrev:
Montering pågår av en Hardbar bältesstång i en C6a, lite pyssel med att få hålen i inredningen på rätt plats, man har bara ett försök ....
Stången monteras i original övre bältesfästen och du kan fortfarande använda originalbältena.
Bild

På plats, lite avtorkning av panelerna och städning kvar.
Bild

Att sätta i en bältesstång är ett perfekt alternativ om man tänkt sig köra lite på bana och inte vill ha en bur men ändå ha bra säkerhet med 4-punkts bälten.
Bild
Snyggt arbete med håltagning för bältesstången :D

Antar att ägaren skall sätta in annan stol också?
Finns ju annars risk att axelbältena glider av axlarna vid körning. :?
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

Ytterligare en bil med vårt FAST paket, dvs Callaway Honker, NW102 spjäll, FAST102 intake, American Racing headers + mappning. Denna gång en vanlig C6a 2008. +38,1hk, +54,1Nm än så länge, vi ska fintrimma på effekttoppen på måndag och försöka hitta ett par hk till :D

Bild

Bild

Bild



Likadant paket på en Z06a 2008 gav +53hk !


Vi har inte testat på en C5a ännu men det bör landa omkring +40hk. Vi får se vem som blir först :)
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
afa_77
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 119
Blev medlem: mån aug 08, 2011 12:46
Ort: Skövde

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av afa_77 »

Vad är priset på ett sånt paket som beskrivs ovan? Vad kostar det monterat oklart på en LS1 -04? Det är iså fall tänkt till min pickup så det blir först till våren det ev är tänkt..

Mycket trevliga byggen ni gör...
Sponsrad utav VETTE.SE det tackar vi för..
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

afa_77 skrev:Vad är priset på ett sånt paket som beskrivs ovan? Vad kostar det monterat oklart på en LS1 -04? Det är iså fall tänkt till min pickup så det blir först till våren det ev är tänkt..

Mycket trevliga byggen ni gör...
maila mig på info@vette.se

Som jag skrev tidigare har vi inte gjort det på en LS1 förut så det skulle vara intressant att veta hur mycket det ger på en mindre maskin. Eftersom du i så fall blir först så ordnar vi något extra :)
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

Vi har haft väldigt körigt hela vägen fram tills vi gick på semester 30 december, sista bilen som skulle bli klar hämtades 29 december :shock:

Det som var fram tills vi stängde var en drös Z06or med motorhaverier, alla 06-07 orörda originalbilar :(
Det har varit extremt lågt oljetryck, det har varit avkörda ventiler, det har varit skrammel i maskin (lagret helt bortnött på en stake) osv. Vad de gjort med bilarna törs jag inte spekulera men jag kan ju gissa ....

Det visar med all tydlighet att lite extremare bilar måste tas omhand på ett bra sätt med avseende på oljebyten, dessutom rätt olja och rätt mängd, oljan varm innan högre varvtal/hög belastning, trycka i rätt växel när man växlar snabbt (inte trycka i 3an istället för 5an tex ....)

Vi har tre Z06or kvar inne, en av dem har haft motorhaveri men som kommer färdigställas imorgon, sen är det ombyggnad till ZR1 body och ny maskin (454') på den ena, den sista är det lite småfix på efter en avvåkning som också är planerad att bli klar imorgon.

I fredags hade vi en bil inne från norge, en -98 med ett standard Procharger kit som vi mappade, 441hk lämnade den på bakhjulen.
Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Matte-P
Rookie
Rookie
Inlägg: 54
Blev medlem: tor jul 14, 2011 23:20
Ort: Norrköping

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av Matte-P »

vette.se skrev:Det som var fram tills vi stängde var en drös Z06or med motorhaverier, alla 06-07 orörda originalbilar :(
Det har varit extremt lågt oljetryck, det har varit avkörda ventiler, det har varit skrammel i maskin (lagret helt bortnött på en stake) osv. Vad de gjort med bilarna törs jag inte spekulera men jag kan ju gissa ....

Det visar med all tydlighet att lite extremare bilar måste tas omhand på ett bra sätt med avseende på oljebyten, dessutom rätt olja och rätt mängd, oljan varm innan högre varvtal/hög belastning, trycka i rätt växel när man växlar snabbt (inte trycka i 3an istället för 5an tex ....)
Har ni haft många bilar inne med dåliga/slitna ventilstyrningar? Var det avgas/insug som gått av?

Har mina LS7 toppar hos Richard på WCCH just nu och det var slitningar på både insug och avgas och då har jag en 09:a som gått 480 mil..
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

Matte-P skrev: Har ni haft många bilar inne med dåliga/slitna ventilstyrningar? Var det avgas/insug som gått av?

Har mina LS7 toppar hos Richard på WCCH just nu och det var slitningar på både insug och avgas och då har jag en 09:a som gått 480 mil..
Ventilstyrningar har vi inte haft problem med. De som oftast har problem med det efter vad mina amerikanska kollegor sagt är de med ventilfjädrar(väldigt hårda) som klarar höga lyft och en vass kam vilket tydligen gör att de får en onormal belastning. Katech har gjort ganska mycket jobb med att dokumentera slitaget i olika scenarier, vill minnas att det skrivits om det här på forumet tidigare.

Ventilen som gått av har alltid varit avgassidan och 06-07, 08 och nyare har vi inte sett några bekymmer med ännu.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Matte-P
Rookie
Rookie
Inlägg: 54
Blev medlem: tor jul 14, 2011 23:20
Ort: Norrköping

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av Matte-P »

vette.se skrev:
Matte-P skrev: Har ni haft många bilar inne med dåliga/slitna ventilstyrningar? Var det avgas/insug som gått av?

Har mina LS7 toppar hos Richard på WCCH just nu och det var slitningar på både insug och avgas och då har jag en 09:a som gått 480 mil..
Ventilstyrningar har vi inte haft problem med. De som oftast har problem med det efter vad mina amerikanska kollegor sagt är de med ventilfjädrar(väldigt hårda) som klarar höga lyft och en vass kam vilket tydligen gör att de får en onormal belastning. Katech har gjort ganska mycket jobb med att dokumentera slitaget i olika scenarier, vill minnas att det skrivits om det här på forumet tidigare.

Ventilen som gått av har alltid varit avgassidan och 06-07, 08 och nyare har vi inte sett några bekymmer med ännu.
Jo, har sett att Jason @ Katech gått ut med att dom sett slitage, speciellt på bilar med vassa kammar med höga lyft men även på orginalbilar, även om min bil gått väldigt lite så valde jag att byta avgasventilerna till SS när jag ändå har dom av samt givetvis byta till bronsstyrningar. Något många borde se över, speciellt om man tänkt köra annan kam.

Hur många LS7:or har ni kört eftermarknadskam på? Hur många här inne har installerat en själv?

Offtopic, vad är det högsta nån bromsat ut ur en C6 Z06 (LS7) med sugtrim i eran bänk?
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

Matte-P skrev:
Jo, har sett att Jason @ Katech gått ut med att dom sett slitage, speciellt på bilar med vassa kammar med höga lyft men även på orginalbilar, även om min bil gått väldigt lite så valde jag att byta avgasventilerna till SS när jag ändå har dom av samt givetvis byta till bronsstyrningar. Något många borde se över, speciellt om man tänkt köra annan kam.

Hur många LS7:or har ni kört eftermarknadskam på? Hur många här inne har installerat en själv?

Offtopic, vad är det högsta nån bromsat ut ur en C6 Z06 (LS7) med sugtrim i eran bänk?
Att sätta i tyngre ventiler (SS) har också varit en del av problemet, det blir obalans i systemet pga den högre vikten. velasoraptor här på forumet har hittat en hel del info från de amerikanska forumen(infon kommer från GM och Katech).
GM själva säger att enda orsaken till att ventiler går av är övervarvning, det räcker med att ventilen touchar kolven så är det kört.

Jag vet inte på rak arm hur många ombyggda LS7or vi har ute men det är 20+ i alla fall, högsta sugmotoreffekten vi bromsat (på bakhjulen) är 586hk, ej avgaslegalt ..... En normal uppgradering hamnar kring 500hk på bakhjulen som då fortfarande är avgaslegal.

[EDIT]Glömde, det kan vara bra att veta att en helt original Z06a har omkring 430hk på bakhjulen.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Skriv svar