Lite som pågår hos vette.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Utan e kanske man får ha dem på en icke helfordonsbil dvs USA men not for highway use är ju klart inget bra alternativ.
Vore kul med något alt till MPSC som är minst lika snabba men till humanare pris, åkt mycket Toyo R888 genom åren på olika bilar och är tyvärr inte samma bett i. Åker MPSC bak nu och de är trevliga men avsevärt mycket dyrare.
Vore kul med något alt till MPSC som är minst lika snabba men till humanare pris, åkt mycket Toyo R888 genom åren på olika bilar och är tyvärr inte samma bett i. Åker MPSC bak nu och de är trevliga men avsevärt mycket dyrare.
Re: Lite som pågår hos vette.se
Ett kul bygge vi håller på med, en -04 Z06 som vi satte en 412' i för 6 år sedan, då var det kompressor nu sitter det dubbelturbo. Effekten sist vi bänkade den var 735hk på bakhjulen/1080Nm det var då med original LS2 toppar
Det vi har bidragit med nu är en ny motor, en LS9 maskin strokad till 434' med smidda delar rakt igenom och Lingenfelter CNC portade LS9 toppar, vi blev nästan klara idag, fortsättning följer imorgon då det förhoppningsvis blir provstart
En bild på råttboet med allt på plats så blir det snyggt och prydligt, fler bilder kommer inom kort
Det vi har bidragit med nu är en ny motor, en LS9 maskin strokad till 434' med smidda delar rakt igenom och Lingenfelter CNC portade LS9 toppar, vi blev nästan klara idag, fortsättning följer imorgon då det förhoppningsvis blir provstart
En bild på råttboet med allt på plats så blir det snyggt och prydligt, fler bilder kommer inom kort
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
vette.se skrev:Ett kul bygge vi håller på med, en -04 Z06 som vi satte en 412' i för 6 år sedan, då var det kompressor nu sitter det dubbelturbo. Effekten sist vi bänkade den var 735hk på bakhjulen/1080Nm det var då med original LS2 toppar
Det vi har bidragit med nu är en ny motor, en LS9 maskin strokad till 434' med smidda delar rakt igenom och Lingenfelter CNC portade LS9 toppar, vi blev nästan klara idag, fortsättning följer imorgon då det förhoppningsvis blir provstart
En bild på råttboet med allt på plats så blir det snyggt och prydligt, fler bilder kommer inom kort
Jahapp lite nyfiken ,fortättning följer imorgon ...................
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes
tyvärr såld nu
Blev nyss med c6 z06
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes
tyvärr såld nu
Blev nyss med c6 z06
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
Re: Lite som pågår hos vette.se
Sorry, har inte hunnit uppdatera här Vi har nu lagt ca 50 inkörningsmil på bilen och allt fungerar bra, enda problemet är det klassiska med STS turbosystem - de läcker olja i turbohusen vilket gör att det blir lite olja i slutpiporna och även på luftsidan undrar varför vi inte vill sälja STS systemen ...puramuk skrev:
Jahapp lite nyfiken ,fortättning följer imorgon ...................
I princip färdigt, vi installerade metanolsystemet idag och har bara nozzlarna kvar att sätta i (hänger löst vid intercoolern på bilden)
Vi lyckades få ner metanoltanken bredvid hans fuelcell
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Vi satte upp dubbelturbon på dynon idag, vi sänkte laddtrycket till ca 11.5psi och satte maxvarv till 5700rpm för den första körningen. Den lämnade 720hk/1015Nm på bakhjulen vilket är ungefär samma som den gamla motorn lämnade vid 15psi laddtryck och dessutom har den enormt mycket mer area under kurvan hela vägen, mörkblåa kurvorna är den nya motorn.
Observera också att vi inte dragit motorn hela vägen upp till 7000rpm, boostregulatorn som sitter i denna bil är en ganska enkel modell så den skjuter över satt boostnivå och sen blir det en dipp innan den lägger sig på korrekt nivå. Effekten kommer gå upp över vad vi har vid 5090rpm i denna graf när vi kör hela vägen upp och boosten hunnit stabilisera sig. Med en mer avancerad booststyrning som tex Eboost 2 kan man justera så att boosten går upp till rätt nivå och sen håller sig där utan att behöva svänga in till rätt nivå, man får då en jämnare effektkurva vilket också ger en bättre körbarhet.
Vi sänkte laddtrycket ytterligare och vid pull #2 så började kopplingen slira, pull #3 så var det i princip bara slir Kundens gamla 2-skiviga RAM koppling ville inte vara med längre utan det blir att sätta i något bättre, vi har väldigt bra erfarenhet av RPS tre-skiviga kolfiberkoppling, den tål ungefär 1600Nm så den ska fungera
Observera också att vi inte dragit motorn hela vägen upp till 7000rpm, boostregulatorn som sitter i denna bil är en ganska enkel modell så den skjuter över satt boostnivå och sen blir det en dipp innan den lägger sig på korrekt nivå. Effekten kommer gå upp över vad vi har vid 5090rpm i denna graf när vi kör hela vägen upp och boosten hunnit stabilisera sig. Med en mer avancerad booststyrning som tex Eboost 2 kan man justera så att boosten går upp till rätt nivå och sen håller sig där utan att behöva svänga in till rätt nivå, man får då en jämnare effektkurva vilket också ger en bättre körbarhet.
Vi sänkte laddtrycket ytterligare och vid pull #2 så började kopplingen slira, pull #3 så var det i princip bara slir Kundens gamla 2-skiviga RAM koppling ville inte vara med längre utan det blir att sätta i något bättre, vi har väldigt bra erfarenhet av RPS tre-skiviga kolfiberkoppling, den tål ungefär 1600Nm så den ska fungera
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Lite svankig kurva upp till 3200 men sedan är det ju en jättefin jämn och brant stigning hela vägen till 4700.
Det är bara att skruva upp tomgången till 3000 och ge järnet.
Det är bara att skruva upp tomgången till 3000 och ge järnet.
Mvh
Thomas
Thomas
Re: Lite som pågår hos vette.se
Den här bilen har ett STS turbosystem där turboaggregaten sitter bak i bilen, då får man ta alla nackdelar som medföljerHejdarn skrev:Lite svankig kurva upp till 3200 men sedan är det ju en jättefin jämn och brant stigning hela vägen till 4700.
Det är bara att skruva upp tomgången till 3000 och ge järnet.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Var hos Anders och Ki igen för att vinterserva Vetten och det är lika trevligt där som alltid.
Det blev en service gjord och så monterades kompletta airducts till frambromsarna och när man ändå hade hjulen av så kunde man ju lika bra montera stenskottsskydd fram och bak.
Anders lockade med det nya Pfadt mark 2 fjädringskittet som låg där i en låda och hånskrattade. Jag är bra sugen.
Passade på att provsitta racestolarna med 5-punktsbälten som står i fönstret och det lutar helt klart åt att det blir en sådan förarstol.
Rätt konstruktion och rätt pris. Men först måste jag lösa fälgar, r-däck och däckssensorer.
Tur att vintern är lång.
Det blev en service gjord och så monterades kompletta airducts till frambromsarna och när man ändå hade hjulen av så kunde man ju lika bra montera stenskottsskydd fram och bak.
Anders lockade med det nya Pfadt mark 2 fjädringskittet som låg där i en låda och hånskrattade. Jag är bra sugen.
Passade på att provsitta racestolarna med 5-punktsbälten som står i fönstret och det lutar helt klart åt att det blir en sådan förarstol.
Rätt konstruktion och rätt pris. Men först måste jag lösa fälgar, r-däck och däckssensorer.
Tur att vintern är lång.
Mvh
Thomas
Thomas
Re: Lite som pågår hos vette.se
Har anders fastnat vid dynon har försökt nå han några dagar på både mail och tele?
läser du detta anders så hör av dig
Jag nås på 070-5294376
Mvh Fredrik
läser du detta anders så hör av dig
Jag nås på 070-5294376
Mvh Fredrik
Re: Lite som pågår hos vette.se
vette.se skrev:Sorry, har inte hunnit uppdatera här Vi har nu lagt ca 50 inkörningsmil på bilen och allt fungerar bra, enda problemet är det klassiska med STS turbosystem - de läcker olja i turbohusen vilket gör att det blir lite olja i slutpiporna och även på luftsidan undrar varför vi inte vill sälja STS systemen ...puramuk skrev:
Jahapp lite nyfiken ,fortättning följer imorgon ...................
I princip färdigt, vi installerade metanolsystemet idag och har bara nozzlarna kvar att sätta i (hänger löst vid intercoolern på bilden)
Vi lyckades få ner metanoltanken bredvid hans fuelcell
Vad är det för huv på den vagnen ser lite ball ut?
Re: Lite som pågår hos vette.se
Vi har haft ett par A&A kompressorinstallationer, en 2006a och en 2009a - lite tjatigt så jag lägger inte upp fler bilder, det finns redan många i denna tråd Vi har också en kraschad 2008 Z06a inne som vi håller på och rensar ur hela fronten och tar ur drivlinan innan den går iväg på rikt och byte av hela frontdelen av ramen.
En 2011 GrandSport står inne som vi ska montera ett A&A kit i, förmodligen start nu på onsdag om någon är nyfiken.
Vi hann med att montera en båge i en 2008 C6a i söndags.
En 2007a med kompressor som går mest som banbil behövde bättre kylning, på bilden nedan ser ni påbörjat montage av 2st Setrab oljekylare, en under varje strålkastare. Dimljusen är avskaffade och fronten har också en extra kylöppning ovanför hålen för dimljusen. Runt varje kylare har det också byggts en 'tunnel' som går upp mot fronten för att tvinga luften genom kylaren.
På onsdag kommer en 2009 ZR1 in som ska uppgraderas med ett Lingenfelter 710hk paket + lite annat godis, återkommer med bilder när vi börjar med det bygget. Annars så är höstrushen i full gång, just nu kan vi precis få in alla bilar när vi stänger för kvällen
En 2011 GrandSport står inne som vi ska montera ett A&A kit i, förmodligen start nu på onsdag om någon är nyfiken.
Vi hann med att montera en båge i en 2008 C6a i söndags.
En 2007a med kompressor som går mest som banbil behövde bättre kylning, på bilden nedan ser ni påbörjat montage av 2st Setrab oljekylare, en under varje strålkastare. Dimljusen är avskaffade och fronten har också en extra kylöppning ovanför hålen för dimljusen. Runt varje kylare har det också byggts en 'tunnel' som går upp mot fronten för att tvinga luften genom kylaren.
På onsdag kommer en 2009 ZR1 in som ska uppgraderas med ett Lingenfelter 710hk paket + lite annat godis, återkommer med bilder när vi börjar med det bygget. Annars så är höstrushen i full gång, just nu kan vi precis få in alla bilar när vi stänger för kvällen
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Är det en ny bur eller något custom?
Re: Lite som pågår hos vette.se
Det är PFADT's bur/båge, vi har haft en stående hos oss som skulle i en annan kundbil men han bestämde sig till sist för att avstå. Tyvärr finns nya inte tillgängliga, vi letar efter ersättare i väntan på att PFADT ska släppa sin nya.
Re: Lite som pågår hos vette.se
Två bilar som blev klara igår, till vänster en -00 C5 som vi satt en LS3 motor i och flyttat över hans gamla Procharger kompressor kit från LS1an. Till höger en 2010 Grand Sport som har fått ett A&A Vortech kompressorkit, American Racing headers mm installerat och ca +200hk på bakhjulen
Kontoret igår 23/10 - en väldigt trevlig utsikt några stycken försvinner under veckan och några ska ställas upp och tas om hand för vinterförvaring.
Det är dags att byta remskivor ..... ena aluminum remskivan är nersliten ca 15mm(pilen visar på originaldiametern ....) den andra ca 6mm, original idler pulley längst till vänster som är i stål var nersliten 1,5mm Dessa satt i C5an ovan som vi satte en LS3a i, det började med att ägaren klagade på remslir .....
Kontoret igår 23/10 - en väldigt trevlig utsikt några stycken försvinner under veckan och några ska ställas upp och tas om hand för vinterförvaring.
Det är dags att byta remskivor ..... ena aluminum remskivan är nersliten ca 15mm(pilen visar på originaldiametern ....) den andra ca 6mm, original idler pulley längst till vänster som är i stål var nersliten 1,5mm Dessa satt i C5an ovan som vi satte en LS3a i, det började med att ägaren klagade på remslir .....
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Ytterligare en bil klar med med PFADTs suveräna Johnny O'Connel Stage II paket, roligt att fler och fler tittar på mer än bara hästkrafter.
En Z06a -06 klar med en 454' maskin, FAST 102 och NW102 spjäll
Ytterligare en C6a med vårt FASTpaket klar
En 87a snart klar, många småfel. Vacuumläckor, läckande spridare, oljeläckage, trasig tomgångsmotor mm mm
En Z06a -06 klar med en 454' maskin, FAST 102 och NW102 spjäll
Ytterligare en C6a med vårt FASTpaket klar
En 87a snart klar, många småfel. Vacuumläckor, läckande spridare, oljeläckage, trasig tomgångsmotor mm mm
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Trevligt, vad lämnade den?vette.se skrev:En Z06a -06 klar med en 454' maskin, FAST 102 och NW102 spjäll
Re: Lite som pågår hos vette.se
Vi har gjort tre bilar hittills med 454' maskiner, de har haft lite olika kolvar/toppar/kam så det är svårt att jämföra direkt, just denna hade 572hk/722Nm med en kam som man får trixa lite med för att få genom besiktningen, vi har gjort en liknande tidigare som lämnade 611hk med vassare kam och en som har en helt legal kam som lämnade 524hk - alla effekter är bakhjulshästar. Som referens har en helt original LS7a ca 420-430hk.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Vi har haft totalfullt hela hösten och fram till jul, när verkstan öppnar igen 2 januari har vi just nu 12 bilar att ta hand om - kul ! Det blir mer och mer varje år och även detta år trots att det har varit ett dåligt år i alla branscher så vi måste väl göra något rätt
Vi har bland annat två helt original Z06or inne, en 2007 och en 2008 med samma fel - ägarna har hittat metalldelar i oljan vid oljebyte och vid demontering har det visat sig komma från ventilfjädrarna, sista 5mm under retainern har gått i bitar. Det har förstås orsakat en hel del följdskador med skadade ventilskaft, ventilstyrningar, oljepump, lager mm.
Lite bilder från de senaste månaderna, tyvärr har det som vanligt blivit alldeles för lite bilder tagna ...
Ytterligare en driftingbil med LS motor
Besiktningskatalysator eller rättare sagt fem katalysatorer Med denna på bilen klarar den besiktning utan problem även med herrejösses race kam, inget CO och HC på mellan 0-5 men förstås inte så lämplig vid vanligt bruk ......
Cadillac CTS med LS6 motor, inne för topprenovering
Komprerssormatad -06 Z06 som någon monterat ett 8-rib kit på och inte fått det så bra .... äter remmar, vi har tillverkat nya distanser för att få linjeringen av remmen rätt så nu ska de bara monteras tillbaks.
Kraschad C5a med mycket glasfiberskador, nya paneler på lack !
Vi fick hem ett par pall med PFADT headers strax innan jul ( http://www.pfadtracing.com/catalog/prod ... cts_id/278 )
Det är stepped tri-y headers perfekt avstämda till våra motorer så själva headersen är ca 30cm längre än de vanliga som finns och det visar sig i effektkurvan hela vägen från botten.
Vi har bland annat två helt original Z06or inne, en 2007 och en 2008 med samma fel - ägarna har hittat metalldelar i oljan vid oljebyte och vid demontering har det visat sig komma från ventilfjädrarna, sista 5mm under retainern har gått i bitar. Det har förstås orsakat en hel del följdskador med skadade ventilskaft, ventilstyrningar, oljepump, lager mm.
Lite bilder från de senaste månaderna, tyvärr har det som vanligt blivit alldeles för lite bilder tagna ...
Ytterligare en driftingbil med LS motor
Besiktningskatalysator eller rättare sagt fem katalysatorer Med denna på bilen klarar den besiktning utan problem även med herrejösses race kam, inget CO och HC på mellan 0-5 men förstås inte så lämplig vid vanligt bruk ......
Cadillac CTS med LS6 motor, inne för topprenovering
Komprerssormatad -06 Z06 som någon monterat ett 8-rib kit på och inte fått det så bra .... äter remmar, vi har tillverkat nya distanser för att få linjeringen av remmen rätt så nu ska de bara monteras tillbaks.
Kraschad C5a med mycket glasfiberskador, nya paneler på lack !
Vi fick hem ett par pall med PFADT headers strax innan jul ( http://www.pfadtracing.com/catalog/prod ... cts_id/278 )
Det är stepped tri-y headers perfekt avstämda till våra motorer så själva headersen är ca 30cm längre än de vanliga som finns och det visar sig i effektkurvan hela vägen från botten.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Produkterna är ju samma för alla så det har förmodligen med kunskap och service att göra.vette.se skrev:Vi har haft totalfullt hela hösten och fram till jul, när verkstan öppnar igen 2 januari har vi just nu 12 bilar att ta hand om - kul ! Det blir mer och mer varje år och även detta år trots att det har varit ett dåligt år i alla branscher så vi måste väl göra något rätt
Mvh
Thomas
Thomas
Re: Lite som pågår hos vette.se
Vanligaste kopplingen vi installerar för de som behöver något som håller i lite bättre ..... Katech ZR1 koppling X versionen med aluminum svänghjul. Den ska klara upp till 800hk(bakhjulshästar) och 1100Nm.
Några trevliga Katech LS7/9 oljepumpar som ska i två LS7 maskiner vi håller på med
Några trevliga Katech LS7/9 oljepumpar som ska i två LS7 maskiner vi håller på med
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Vi har haft fullt ös hela vintern fram till nu, nu är det något lugnare. Inte så mycket tid för fotografering och lägga upp info här tyvärr, kika gärna på vår Facebook där finns en del.
En av många Europa konverterade bilar under våren, upphämtning för regbesiktning
Ytterligare en ZR1a för konvertering, denna gång en 2013 med ca 10mil på mätaren ... vi har installerat Lingenfelters 750hk kit i denna, tidigare gjorde vi en 2009 som vi satte ett Lingenfelter 710hk kit i.
Ett par bilar där vi installerat en mer extrem oljekylning, första är en -06 Z06 med dubbelturbo, andra bilen är en -06 Z06 med 454' och kompressor
En av många Europa konverterade bilar under våren, upphämtning för regbesiktning
Ytterligare en ZR1a för konvertering, denna gång en 2013 med ca 10mil på mätaren ... vi har installerat Lingenfelters 750hk kit i denna, tidigare gjorde vi en 2009 som vi satte ett Lingenfelter 710hk kit i.
Ett par bilar där vi installerat en mer extrem oljekylning, första är en -06 Z06 med dubbelturbo, andra bilen är en -06 Z06 med 454' och kompressor
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Har funderat på en sak med turbo då jag är lite sugen på att prova det...
När ja kör med kompressor så tar ja ju bort den men kör med samma mapp på besiktningen och har perfekta avgasvärden.
Men hur är det med turbo? blir det väldigt fet blandning då turbon laddar tidigare än kompressorn? (centri-kompressor)
När ja kör med kompressor så tar ja ju bort den men kör med samma mapp på besiktningen och har perfekta avgasvärden.
Men hur är det med turbo? blir det väldigt fet blandning då turbon laddar tidigare än kompressorn? (centri-kompressor)