Corvette C6 F1R Procharger mot 9:an?

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Procharged Corvette C6 Carbon, målet är låga 10:or 2010!

Inlägg av Mange_C5 »

Bild
Har följt tråden och måste säja att vetten ser potent ut! :o
Jag känner dåligt till alla trixen och diverse parametrar man måste ta hänsyn till i dragracing, jag har därför ett par funderingar;
Har ni nån plan eller idé så att inte bakdäcken tar i skärmarna?
Det blir ju mycket effekt och grymt bra fäste :twisted: ,
kommer ni att köra med wheeliebars som säkerhetsåtgärd mot att fästen blir för bra med risk för stegring? :?
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 512
Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
Ort: Örebro

Re: Procharged Corvette C6 Carbon, målet är låga 10:or 2010!

Inlägg av Lars Jakobsson »

Hejsan

Tack så mycket!

Vi kommer justera upp bakvagnen en del i höjd ca 5cm när vi kör med slicksen,
det borde råda bot på eventuella utrymmes bekymmer.
Till nästa år kommer vi breda skärmarna lite till bak för att slipa det framöver.

Kommer inte köra med några wheeliebars än, startar på så låga varv så det ska
inte vara några större problem. Men det lär väl visa sig :)

Ryktas om körning på kjula runt den 19:e, det blir sannolikt första start.
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 512
Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
Ort: Örebro

Re: Procharged Corvette C6 Carbon, målet är låga 10:or 2010!

Inlägg av Lars Jakobsson »

Lite uppdatering..

Har nu hunnit kört ett par race, dock utan gas..
Men slicksen och setupen är helt underbart!

Med lite justering i höjd bak så ligger nu slicksen perfekt mot skärmarna!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Procharged Corvette C6 Carbon, målet är låga 10:or 2010!

Inlägg av 745 »

Ställer mig i den lååånga kön utav dom som vill berömma dig för det arbete du lagt ner & den puts som du har på din bil 8) .
Har läst hela tråden & även EDPS reglementet, och konstaterar att din bil precis som alla andra är en kompromiss mellan olika egenskaper, om jag har förstått det hela rätt så har dina mål varit (rätta mig om jag har fel):
Utställningsbil.
Sveriges snabbaste Corvette.
Glidarbil för er & hundarna.
Du har kommit långt men, hur väl tycker du att du har nått dina mål, och har du gjort några omprioriteringar utav målen till nästa säsong :?:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 512
Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
Ort: Örebro

Re: Procharged Corvette C6 Carbon, målet är låga 10:or 2010!

Inlägg av Lars Jakobsson »

Tack för dom snälla orden.

Utställningsbil vet jag inte, rent finish mässigt ja.. Elmia var bara ett undantag igentligen.
Vi åker enbart på rullande utställningar, dvs race och olika evenemang.

Sveriges snabbaste Corvette får vi jobba på ett år till, hade lådan hållit så hade vi alla förutsättningar för
att kunna köra åtminstonde en hög 9:a..
Men nu vart det bara en hög 10:a innan lådan gav upp helt, slirade alla repor..

Glidarbil har funkat perfekt, stolarna var största förvåningen.. hade räknat med sämre komfort med racestolar,
men vi har åkt över 60 mil samma dag utan några som helst bekymmer.
Samma gäller ljudnivån i bilen med 1 7/8" headers och Z06 B&B Bullet slut system, det var snarare för tyst.. :)


Vad gäller inriktningen inför 2010 så blir det mer hästar och betydligt hållbarare låda.
Annars blir det nog inga större förändringar, ska troligen lacka bilen.. men inte bestämt hur eller färg.
Lirar allt borde vi kunna köra en låg 9:a om solen skiner :)

Räknar med att få all Alcantara färdig invändigt.
Byta till justerbara Coilovers runt om och alla andra små förändringar men klurar på :p
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 512
Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
Ort: Örebro

Re: Procharged Corvette C6 Carbon, målet är låga 10:or 2010!

Inlägg av Lars Jakobsson »

Bjuder på en liten höstbild men dom äntligen anlända 360 Forged fälgarna..

Bild

Kan ju tyvärr inte köra pga lådan, men titta kan man alltid :p
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Procharged Corvette C6 Carbon, målet är låga 10:or 2010!

Inlägg av 745 »

Lars Jakobsson skrev:Tack för dom snälla orden.
Lätt att komma med snälla ord till någon som har jobbat så hårt och åstadkommit det resultat som du har
Utställningsbil vet jag inte, rent finish mässigt ja.. Elmia var bara ett undantag igentligen.
Fördelar: kul, man måste bygga klart, sponsorerna blir glada, man får ett kvitto på sitt arbete, hög finish m.m.
Nackdelar myyycket hårt arbete, ibland utseende framför funktion m.m.
Eller :?:
Vi åker enbart på rullande utställningar, dvs race och olika evenemang.Sveriges snabbaste Corvette får vi jobba på ett år till, hade lådan hållit så hade vi alla förutsättningar för
att kunna köra åtminstonde en hög 9:a..
Men nu vart det bara en hög 10:a innan lådan gav upp helt, slirade alla repor..
Låter bra: bara att byta / preppa lådan :D men inte gratis :( Men vad ska man göra med pengarna :lol: )
Glidarbil har funkat perfekt, stolarna var största förvåningen.. hade räknat med sämre komfort med racestolar,
men vi har åkt över 60 mil samma dag utan några som helst bekymmer.
Racestolar sitter man skönt i den 1a timmen sedan domnar man.
Samma gäller ljudnivån i bilen med 1 7/8" headers och Z06 B&B Bullet slut system, det var snarare för tyst.. :)
Och jag tycker min C5a bullrar för mycket med orginal system och MPS däck)
Vad gäller inriktningen inför 2010 så blir det mer hästar och betydligt hållbarare låda.
Hur många fler hästar tål drivlinan chassit :?:

Annars blir det nog inga större förändringar, ska troligen lacka bilen.. men inte bestämt hur eller färg.
Lirar allt borde vi kunna köra en låg 9:a om solen skiner :)
Ett bra mål :!: (vad räknas idag som sveriges snabbaste Corvette :? ) hur mycket tid spar du på att byta bromsar :?:
Räknar med att få all Alcantara färdig invändigt.
Byta till justerbara Coilovers runt om VARFÖR :? och alla andra små förändringar men klurar på :p
Hoppas att du inte tar illa upp men jag har svårt att låta bli att säga vad jag tycker, men det är ju din bil som du har byggt för att passa er. Misstänker att du skulle ha ett & annat att säga om mina bilar.
Det är tur att smaken är olika, vad tråkigt om alla hadde likadana bilar.
Om du inte redan gjort det testa den på racebanan innan du bygger vidare :!:
Ha det bra & det ska bli kul att se bilen i verkligheten. (nu är det slut på smillies)
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 512
Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
Ort: Örebro

Re: Procharged Corvette C6 Carbon, målet är låga 10:or 2010!

Inlägg av Lars Jakobsson »

Dom förändringar som är gjorda mot Z06 orginal är av endast funktion, bättre kylning..mer downforce, bättre broms kylning osv.
Börjar väl komma till mål med karossen nu och det märks en del skillnad även vid gat-körning.
Så ja, det har det varit värt :)

Nej lådan är inte gratis, men vi trivs med bilen så varför inte, lägger man ut det mot allt det andra man har pröjsat så blir det billigt.

Kan rekommendera att du provar Porsche 997 kolfiber stolarna som vi har, väldigt bekväma för den låga vikten.

Vi kommer förstärka det som behövs för att ha lite marginal på lådan och drivlinan..tror inte vi kan gå så mycket högre än runt 1000hp i motorn. Och eftersom det är en gatbil så lär vi inte göra det heller av den anledningen.

Vet faktist inte riktigt vad som klassas som den snabbaste gat-corvetten idag, men räknar med att det borde räcka med en fin 9:a.
Bromsarna gör nog inte tiden speciellt mycket bättre, men måste tänka lite på säkerheten. På vissa evenemang är det väldigt kort bromssträcka, som tex landracing i eskilstuna..


Om vi nu skulle prova bana nån gång så är coilovers bra, dessutom sätter sig bilen bättre med det på strippen och att dom är lättare att justera mellan dom olika aktiviteterna än vad bladfjädrarna är. Vi har för mycket downforce bak för blad tyvärr..
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Procharged Corvette C6 Carbon, målet är låga 10:or 2010!

Inlägg av 745 »

TACK :!: för att du tar dig tid att förklara (för mig som inte fattar).
Själv har jag bara begränsad erfarenhet :oops: av att justera down force (några race med ett Carrera Cup team) och där handlar det bara om någon/några cm justering utav vingen beroende på vad föraren & loggen säger.
Men jag antar att ni har samma problem :? med att hitta rätt downforce på olika strippar.
Det som överraskar mig är att ni haft problem med downforce & bromskylning på gatan.
Behövs det bromskylning på strippen :?:

Hur är skillnaden på konkurensen i klass 6 & 7 :?: ,du borde varit att tvungen att byta klass p.g.a. ombyggnaden av hjulhusen.

Självklart ska ni fixa lådan vore ju att kasta pärlor för .... att inte använda alla glada pållar i din motor.

Stolarna ser sköna ut är dom FIA märkta?, själv har jag bara provat 997 & 996 Cup men där har man FIA banrace stolar. Planerar själv att köra mer bana med C4an nästa år och ska därför köpa en FIA banracestol men jag avaktar SBFs justeringar utav reglementet för ETF.

En låg nia är inte kattskit, vad som räknas som gatbil kan man prata länge om, det borde kunna vara alltifrån en kraftigt ombyggd bil (i princip en dragster) om den är besiktigad, försäkrad m.m. till en original bil beroende på vem man frågar.
Jag pratade med en Corvette veteran idag som sa att de snabaste bilarna på KM gick ungefär lika snabbt idag som för 20 år sedan. Och han trodde att någon kunde ha kört på en låg 7a :shock: men det var andra tider & lagar misstänker jag.

Säkerheten är självklart viktigt & bromsar ska man inte spara på.
Själv kör jag C5 bromsar fram på C4an (samma som gamla camaro cup bilarna och dom pallar ett helt race)men det är klart C6 Z06 bromsarna är ju mycket bättre på bana.

Frågan är hur mycket förlorar man p.g.a stora tunga hjul på strippen (men det borde vara ganska lätt att räkna ut) och även högre ofjädrad massa på gatan :?:

Att köpa coilover låter bra om man behöver ställa om bilen för strippen, men jag tror att det är få som har coilover som har utrustning & kunskap för att ställa in dom = bortkastade pengar :x

Ha det bra :D
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 512
Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
Ort: Örebro

Re: Procharged Corvette C6 Carbon, målet är låga 10:or 2010!

Inlägg av Lars Jakobsson »

Vi har fått för mycket downforce bak för gatan, det resulterar i att däcket tar i innerskärmarna vid högre hastigheter..
Genom att byta till coilovers kan vi få bilen styvare bak, så slipper vi det problemet.

Bromskylning hade vi problem med på gatan med orginal bromsarna, nu slipper vi det :)
På strippen lär det inte behövas, men eftersom bilen ska kunna gå på bana också bygger vi för alla event.

Skillnaden mellan klass 6-7 är framför allt att Syclone robban kör där, han kör stadiga 8:or.
Dessutom vill vi nog helst jämföra bilen med andra V8:or som rullar på gatan, den som vann sist på action meet
körde en mitten 9:a. En annan körde med Whelie bars, det kan man ifrågasätta på en gatbil om nått.

Vad gäller skärmarna så är det fortfarande orginal delar, och eftersom du får ha en "prick" innan du flyttas till klass 7,8 så
har vi nog klarat oss pga det. Den regeln finns nog i första hand för dom som kapar bort allt från bakvagnen och kör med typ 9 tums axel osv.

Våra stolar är inte FIA märkta, men det ska finnas likadana som är det.. men då blir prislappen betydligt högre.

Dom här var tillräckligt dyra :p.

En låg 7:a låter väldigt extremt om det gäller en gatbil, det krävs över 1600-1700 hästar för att nå dit.. och röramschassi.
Har inte kört nått KM men tror inte nån åkte en 9:a iår? eller förra året?
Vi kör ju på våra ccv fälgar, 17" fram och 16" bak.. vad gäller gatfälgar så tappar man nog minst 5 tiondelar, inte minst pga greppet.
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Procharged Corvette C6 Carbon, målet är låga 10:or 2010!

Inlägg av 745 »

Hej igen!
Jag håller med dig wheelibars & 1.600 – 1.700 hästar känns inte som gatbilar, men det verkar vara tillåtet enligt EDPS reglementet :? Om man bygger en extra kraftig bur vilket man nog bör med 1.600 – 1.700 hästar så borde det kunna funka utan rörram vad tror du :?: Vad skulle hända om man delade in bilarna efter vikt/effekt (& drivhjul) i DR som man gör i racing :?:

Det känns som att du har ett jättearbete framför dig när du redan har stött på så många problem som du i & för sig löst på ett snyggt sätt genom mycket arbete. Ska bli spännande att följa ditt projekt nu när jag är mer insatt (såg din annons på blocket).

Själv kommer jag göra det lätt för mig :D (med min C4a), godkänd stol, bälte & båge m.m. & ev. plocka ut en vagnbok så att man får fler & (kanske billigare) tillfällen att köra bana. Tyvärr får jag inte in den i Roadsport C (ca 10 hkr för mycket) men det vore kul att prova med en manuell 86.

Sedan är det nog ingen idé att lägga mer pengar & arbete på min C4a, utan istället byta C5an till en C6a med manuell låda. Men om jag förstår dig rätt är den vanliga C6an inte mycket att ha :( , utan man måste minst köpa en Z06a. Hur svårt är det att bygga om taket på den så att det blir öppningsbart & vilka tider kan man köra på om man kompletterar den med gas, riktiga bakhjul & uppgraderar kopplingen :?:

När det gäller tiderna på KM tror jag att du har bättre koll än mig.

Jag har motionerat om en Malmby dag våren 2011, så om det blir av får du komma och visa var skåpet ska stå :twisted: .

Ha det bra :D
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 512
Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
Ort: Örebro

Re: Procharged Corvette C6 Carbon, målet är låga 10:or 2010!

Inlägg av Lars Jakobsson »

Här kommer en liten bild på våra gamla Corvette stolar som vi monterade i Viton.
Johan tillverkade nya fästen i aluminium så sen var det bara att koppla in det elektriska.
Suveränt skönt, vilken skillnad! Kommer nog Micke & co gilla på racen ;)

Bild
Smart inköp.. !?

Bild
Från 8-19 på 3 nycklar!

Bild
Corvette C6 el stolar i racebussen :p
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 512
Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
Ort: Örebro

Re: Procharged Corvette C6 Carbon, målet är låga 10:or 2010!

Inlägg av Lars Jakobsson »

Hade en kompis C6:a inne på lite avgas byte..
Flygande besiktning genererade reg besiktning pga ljudnivån, surt sa räven.

Som tur är fanns orginal kvar, så på med det..genom besiktningen och sen dit med B&B bullit igen..
Vilken ljudskillnad.. ojojoj!

Bild
Orginal vs pimpad

Bild
Nån skillnad?

Bild
Lite kanske..

Bild
Bytte från B&B Bullit 2,5"

Bild
Till helt orginal för att klara besiktning..inte så vackra men nödvändigt.
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 512
Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
Ort: Örebro

Re: Procharged Corvette C6 Carbon, målet är låga 10:or 2010!

Inlägg av Lars Jakobsson »

Här har vi en lösning för bättre värmingar och starter :)

Blir att planera installationen och ta den när bilen kommer tillbaka efter lack och låda..

Bild
SLP Line Lock
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 512
Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
Ort: Örebro

Re: Procharged Corvette C6 Carbon, målet är låga 10:or 2010!

Inlägg av Lars Jakobsson »

Eftersom bilen ska in till Bista Mekan för att bygga om krockbalken så ser jag till att förbereda så mycket som möjligt.

Fronten bort, alla plast delar som ligger nära fronten måste bort pga värmen och intercoolern för säkerthets skull.

Ca 1dm ska kapas bort och sen förstärkas..

Bild
Börjar med att plocka bort skruvarna som håller innerskärmen på plats.

Bild
Sen lossas sido markeringarna för att kunna se bultarna som håller fronten ordentligt.

Bild
Voila! Här ser ni den fula krockbalken som nu ska byggas om så vi får mer luft, ca 1dm ska kapas bort..
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 512
Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
Ort: Örebro

Re: Procharged Corvette C6 Carbon, målet är låga 10:or 2010!

Inlägg av Lars Jakobsson »

Var och hämtade dom efterlängtade 10" basarna från Alpine!

Dom vart special beställda för att passa i våra dörrar, får enbart ha en byggnads mått inåt på max 10,8cm.

Tar och monterar dom direkt nu ikväll, lika bra så man får höra vad dom går för :p

Bild
Paket :p

Bild
Våra slimmade 10"!

Bild
Vackert..

Bild
Riktigt bra kvalité!
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 512
Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
Ort: Örebro

Re: Procharged Corvette C6 Carbon, målet är låga 10:or 2010!

Inlägg av Lars Jakobsson »

Provmonterade dom nya 10" basarna, gick sådär..

Funkar guld enda tills man försöker skicka ner rutan, vi får helt enkelt göra en ram så basen hamnar runt 20mm ut.
Dörrsidan går utanför endå, så det är lugnt.

Kommer sitta mycket vackert, och vilket ljud! Världsklass!

Bild
Dörrsidan tas bort genom att lossa dom två torx skruvar som sitter bakom den lilla luckan under handtaget.

Bild
Orginal högtalaren.. 8" med stor ram.

Bild
Orginal vs 10" Alpine

Bild
Nya Alpine 10" provmonterad.

Bild
Skulle sätta bilen på laddning med Ctek laddaren, gick så där.. ljusblixt.. Kabeln har legat emot något varmt :p

Bild
Härligt mörkt det blir den här årstiden ;)
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 512
Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
Ort: Örebro

Re: Procharged Corvette C6 Carbon, målet är låga 10:or 2010!

Inlägg av Lars Jakobsson »

Så lyckades vi bogsera iväg Corvetten till Bista Mekan..

Gick hur bra som helst, grymt tack Micke!

Hämtar den i morgon vid lunch för transport mot Vette.se!

Bild
Intercoolern borta!

Bild
Nice!

Bild
Börjar kännas lite tomt här...

Bild
Hos Bista Mekan!

Bild
Nästan helt öppet fram nu :)

Bild
Räckte med lilla verktygslådan..

Bild
Vackert :)

Bild

Bild
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 512
Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
Ort: Örebro

Re: Procharged Corvette C6 Carbon, målet är låga 10:or 2010!

Inlägg av Lars Jakobsson »

Här kommer första delen!

Krockbalken vart riktigt bra och är bra mycket starkare och styvare än den var orginal.
Och eftersom det finns önskemål om att bilen ska köras på bana så finns fäste för att fästa en ögla,
nånting som inte finns orginal..

Den öglan kommer sedan sitta permanet på bilen.

Riktigt grym kärra föresten, gick hur bra som helst att lasta!

Bild
På plats vid Bista Mekan för att hämta bilen efter svetsjobbet.

Bild
Lastad och klar, tack för hjälpen Lacke!

Bild
Ser till att surra ordentligt, det pratades som is halka senare..

Bild
Den nya krockbalken, kapad drygt 1dm på höjden för optimal kylning och sedan förstärkt. Dessutom fästen för att sätta dit en bogserögla :p

Bild
Vi pratar milimeter passning på den här kärran :)

Bild
Så, nu bär det av!
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 512
Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
Ort: Örebro

Re: Procharged Corvette C6 Carbon, målet är låga 10:or 2010!

Inlägg av Lars Jakobsson »

Så, här kommer andra delen i Stockholms resan!

Sophie hade lite ärenden i cetrum och på Söder så det vart att irra runt med kärra och allt innan vi äntligen kunde börja resan mot Motortown, dvs Arlanda.

Precis när vi lämnade Söder frös vägarna och det var snor halt, fick köra i 40 och fick enda små sladd i varje kurva..
Lite halv nervigt med värdet på allt där bak..

Vette.se stänger 17, visste att Securitas stänger grinden runt 19. GPS:en säger ankomst 20.15 och då ska vi hinna lasta av och byta däck. Som tur var va grinden öppen när vi kom dit, så igång så fort man bara kunde med allt..

Sophie fick stå vakt ifall Securtias kom, vilket dom gjorde med 1 fälg kvar.. Men en förstående vakt lät oss stressa klart med det sista, Stort Tack! När vi väl sedan svängt tillbaka ut på motorvägen för att lämna kärran kom jag på att jag glömt att lämna nyckeln. Tur att vi har Posten ;)

Vad har man då lärt sig? Undvik Centrala Stockholm fredag eftermiddag med bil släp modell stort!
Men allt gick ju bra så blir säkert en shopping sväng nästa gång vi är uppe med :p

Bild
I centrala Stockholm med ett släp som inte direkt är smidigt..

Bild
Synd att Corre inte fick åka själv :(

Bild
På väg mot söder..(dvs fel håll om man ska till Vette.se)
Man ser till och med Globen längre fram :)

Bild
Nu så, efter Sophies ärenden så är vi äntligten på väg åt rätt håll i mörkret.

Bild
På söder var det riktig jäkla is halka, som tur var inte på den här sidan stan..

Bild
Försök att få en cool bild?

Bild
Äntligen framme! Satte på dom gamla fälgarna runt om..
Ventilations rören över porten är från Roto-testen!
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 512
Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
Ort: Örebro

Re: Procharged Corvette C6 Carbon, målet är låga 10:or 2010!

Inlägg av Lars Jakobsson »

Började med ombyggnaden av froenten nu, fick en del gjort..

Men måste åka iväg och köpa en ny slipmaskin bland annat :p

Tror den nya designen på fronten kommer bli riktigt snygg!

Bild
Börjar med att såga bort splitters!

Bild
Använder en typ av rivnings blad som såger genom det mesta..

Bild
Äter på hur fint som helst!

Bild
Nu fattas bara renslipning!

Bild
Och andra sidan..

Bild
Klart!

Bild
Också dags att riva gamla bromskylningskanalen. Kommer bygga nya som limmas dit efter att nät har fästs på insidan.

Bild
Nu börjar det likna nått!

Bild
Done! Bara att slipa och sen limma dit nätet :p
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
johanlu
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 200
Blev medlem: tor feb 14, 2008 12:14
Ort: uddevalla

Re: Procharged Corvette C6 Carbon, målet är låga 10:or 2010!

Inlägg av johanlu »

Här trimmas det förfullt ser jag.=kul
tummen upp
vette-70 bb 540. Tom.s 12 bolt 1480kit
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 512
Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
Ort: Örebro

Re: Procharged Corvette C6 Carbon, målet är låga 10:or 2010!

Inlägg av Lars Jakobsson »

johanlu skrev:Här trimmas det förfullt ser jag.=kul
tummen upp
Ja räcker inte effekten nu så vet jag inte vad jag gör :p
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 512
Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
Ort: Örebro

Re: Procharged Corvette C6 Carbon, målet är låga 10:or 2010!

Inlägg av Lars Jakobsson »

Slipningen av fronten pågår för fullt!

Under kolfibern visade sig att det är riktigt tunnt på sina ställen.. slarv av den som gjorde draperingen!
Slipar man så djupt så måste man förstärka, det kommer jag göra i morgon om allt går som det ska..

Betyget på den nya slip maskinen så här långt 9/10, väldigt smidig och härlig att jobba med!

Bild
Börjar likna nånting! Behöver förstärka en del från baksidan i morgon, är lite tunnt på en del ställen under kolfibern..

Bild
Rejäl mask är bra att ha vid slipning, speciellt med kolfibern!

Bild
Jämt och fint ska det vara!
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 512
Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
Ort: Örebro

Re: Procharged Corvette C6 Carbon, målet är låga 10:or 2010!

Inlägg av Lars Jakobsson »

Vart sent i garaget ikväll..

Mycket att göra med fronten, så kul att se den nya växa fram och det kliar verkligen i fingrarna att få börja gjuta splittern!
Eller så kan kliandet bero på all glasfiber och kolfiberdamm som letat sig in överallt :p

Bild
Insidan måste jämnas till, froten skulle igentligen bara varit en form..

Bild
Med kniv och liten slägga kan man delaminera bort oönskade ark av glasfiber.

Bild
Får vara lite försiktig så man inte får bort mer än vad man tänkt sig :P

Bild
Går fint att dra bort dom mer eller mindre lösa bitarna med en polygrip.

Bild
Ett stämjärn är ett väldigt händigt verktyg vid såna här tillfällen..

Bild
Nu börjar det se bättre ut!
Ska lägga kolfiber förstärkning här som binder ihop splittern med fronten.

Bild
Lagom sliten efter en lång dag i garaget!
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 512
Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
Ort: Örebro

Re: Procharged Corvette C6 Carbon, målet är låga 10:or 2010!

Inlägg av Lars Jakobsson »

Splittern börjar ta form!

Nästa steg blir att limma ihop dom båda halvorna så får dom härda över natten.
I morgon slipar jag till den form jag vill ha på splittern och kan förhoppningsvis börja gjuta :p

Bild
Passar in frigolit bitarna..

Bild
Vill ha 100% passning mot baksidan av fronten.

Bild
Blir perfekt som mått för splittern framåt!

Bild
Måttar, gör referens punkter och märker upp exakt var fronten ska vara.

Bild
Så där!

Bild
Fört över alla mått och punkter till högersidan.

Bild
Jämnar ut kanterna för hand.

Bild
Dags att såga ut splittern, använder en isoleringskniv..som att skära i smör!

Bild
Nu så!

Bild
Tycker det ser bra ut! Nästa steg är att limma ihop dom båda halvorna.

Bild
Kontrollerar måtet på baksidan så allt blir hundra.

Bild
Skiljer 10mm mellan kanterna efter all slipning.

Bild
Samma sak här..

Bild
10mm, men det fixar vi innan det blir dags att gjuta!

Bild
Märker ut var vaggan för kylaren hamnar, mitten där ska tas
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 512
Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
Ort: Örebro

Re: Procharged Corvette C6 Carbon, målet är låga 10:or 2010!

Inlägg av Lars Jakobsson »

Då jag bad Anders på Vette.se börja titta lite på förväntat effekt i motorn visade det sig att våran nuvarande D1:a troligen inte kommer kunna leverera så mycket luft som behövs.

Vid 15 Psi på 412" får vi ungefär 900 hästar på bakhjulen=1062 i motorn.
D1:an klarar bara runt 925 i motorn.. trist att tappa 130 hästar på det.
F1 klarar 1300 i motorn.. men med samma slang diameter, dvs vi slipper byta intercooler mm.

Undersöker nu om F1:an passar i samma fästen som vi har nu, i så fall blir det en sån!

Bild
Procharger F1
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 512
Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
Ort: Örebro

Re: Procharged Corvette C6 Carbon, målet är låga 10:or 2010!

Inlägg av Lars Jakobsson »

Nu har jag limmat ihop dom båda halvorna, borde ha härdat tills ikväll.
Då kan jag slipa till den önskade formen.

Fronten slipas klar nu under dagen så med lite flyt kanske man kan hoppas på gjutning ikväll!

Ska prova att isolera lite av racebussen nu, hoppas det går så smidigt som jag tror..

Bild
När två blir en..

Bild
Lagom med lim läggs på..

Bild
Pressar ihop dom båda halvorna och säkrar med tegelstenar.

Bild
Börjar bli en fin samling delar nu :)
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 512
Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
Ort: Örebro

Re: Procharged Corvette C6 Carbon, målet är låga 10:or 2010!

Inlägg av Lars Jakobsson »

Så var splittern formad och spacklad..

Anledningen till att jag spacklar är att få bort så mycket som möjligt av alla porerna som finns i frigoliten.
Då sparar jag tid och vikt sen när den ska göras klar efter gjutningen.

Nu blir det ut i garaget och slipa fronten, borde bli klar ikväll!

Bild
Jämnar till och formar kanterna med en lång fil, ser till att använda hela ytan..

Bild
Blir bättre och bättre..

Bild
Börjar bli hyggligt nöjd med formen nu!

Bild
På med lite färg för att tydligare se hur det kan se ut som färdigt..
Bild
Kanske blir bra?

Bild
Spacklat och klart!

Bild
Lite fin slip så är det klart att gjutas sen :p
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Bluevette
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 21
Blev medlem: tis mar 29, 2005 14:25
Ort: Göteborg

Re: Procharged Corvette C6 Carbon, målet är låga 10:or 2010!

Inlägg av Bluevette »

Makalöst :mrgreen: ! All heder åt dig för den förträffliga dokumentationen i tråden. Är som en handbok i billbyggarkonst..... :)
mvh Lars C6 2008
Skriv svar