nybliven corvetteägare... tips och råd tack
-
- Nykomling
- Inlägg: 25
- Blev medlem: ons feb 27, 2008 22:06
- Ort: Stockholm
nybliven corvetteägare... tips och råd tack
Hallå igen!
tack för hjälpen i min andra tråd om värdering. Nu är det så att jag köpte bilen och är glad som ett barn! verkar vara lite mindre mek än vad jag trode..
Jag tänkte göra en helservice på den innan jag sparkar igång den och undar var jag lättast hittar alla oljor, vätskor och filter, finns det någon som har det på hyllan i sthlmsorådet?
skulle även behöva identifiera förgasarn men verkar aldrig hitta rätt nr.. står säkert 10olika nr på den, en holley är det iallafall..
Sen tog jag fel blocknr när jag var o kika på den så jag har inte fått koll på vilken motor det är... men det jag undrar över är om -69 427 insug passar på 396an?
Sist men inte minst letar jag efter coys c5 fälgar, är det bäst att hämta direkt från staterna eller kan man lika bra köpa från någon svensk firma?
Syftar på pris.. det jag inte har bestämt mig för ännu är bredden. Hur breda däck kan man klämma på 8" respektive 9.5" fälgar. Tacksam för tips om olika hemsidor som säljer dom
Vart en del frågar det här.. men men, sitter här i rent glädjerus
tack för hjälpen i min andra tråd om värdering. Nu är det så att jag köpte bilen och är glad som ett barn! verkar vara lite mindre mek än vad jag trode..
Jag tänkte göra en helservice på den innan jag sparkar igång den och undar var jag lättast hittar alla oljor, vätskor och filter, finns det någon som har det på hyllan i sthlmsorådet?
skulle även behöva identifiera förgasarn men verkar aldrig hitta rätt nr.. står säkert 10olika nr på den, en holley är det iallafall..
Sen tog jag fel blocknr när jag var o kika på den så jag har inte fått koll på vilken motor det är... men det jag undrar över är om -69 427 insug passar på 396an?
Sist men inte minst letar jag efter coys c5 fälgar, är det bäst att hämta direkt från staterna eller kan man lika bra köpa från någon svensk firma?
Syftar på pris.. det jag inte har bestämt mig för ännu är bredden. Hur breda däck kan man klämma på 8" respektive 9.5" fälgar. Tacksam för tips om olika hemsidor som säljer dom
Vart en del frågar det här.. men men, sitter här i rent glädjerus
-
- Nykomling
- Inlägg: 25
- Blev medlem: ons feb 27, 2008 22:06
- Ort: Stockholm
Nu har jag fått fram blocknr som är 3955272 och som visar 1968-1969 396 2-Bolt or 4-Bolt eller 1969 402 2-Bolt or 4-Bolt.. hur gör jag för att få fram rpo kod?
Förgasarn kan jag fortfarnade inte klura ut vad det är.. tagit alla nr och sökt både på holley och stingray.nu under holley står det tryckt 7202 iallafall.. nån som vet vart nr sitter?
Förgasarn kan jag fortfarnade inte klura ut vad det är.. tagit alla nr och sökt både på holley och stingray.nu under holley står det tryckt 7202 iallafall.. nån som vet vart nr sitter?
Grattis till köpet nu behöver du iallafall aldrig fundera på vad du ska lägga pengarna som rullar in på kontot oljor och filter kan du tex köpa på din mekonomen butik eller så kanske du inte har så långt till persåker. 396a insug passar även på 427a då båda är BB. förgasar nummret sitter väl på choktornet. får vi se några bilder på kärran snart
Sitter som sagt normalt på choke tornet och kan se ut så här.Rackarfalk skrev: Förgasarn kan jag fortfarnade inte klura ut vad det är.. tagit alla nr och sökt både på holley och stingray.nu under holley står det tryckt 7202 iallafall.. nån som vet vart nr sitter?
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
-
- Nykomling
- Inlägg: 25
- Blev medlem: ons feb 27, 2008 22:06
- Ort: Stockholm
Suffix och motorkod finns instämplat längst fram på deck ytan framme vid vattenpumpen, på passagerarsidan. De tre bokstäverna ger fingervisning om original kombination av motor och växellåda.
/ Mr. Beam
/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
Här kan du titta på R6211-1 en modell 4165 med 800 cfm, Kan detta vara rätt?Rackarfalk skrev:På min står det där.. 6r 4238 b list-6211-1 0243
http://www.holley.com/data/TechService/ ... isting.pdf
Sprängskiss
http://www.holley.com/data/TechService/ ... 20View.pdf
Hämtat från
http://www.holley.com/TechService/Library.asp
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
I std skärm så brukar väl max bak vara 295, men det är inte helt säkert att det går.
Du måste definitivt flytta handbromsfästet, kanske också byta bladfjädern till en kortare som då blir nästa kollisions problem.
Ev så slår oken också i fälgarnas ekrar.
Med 295'or så riskerar du att slå sönder skärm ytterkanten, men det kan gå.
Generellt är det svårt att avgöra, du måste helt enkelt prova dig fram när du skall ha bredare däck än 275mm , fjädringsvägen, däckets ytterdiametern samt centreringen av trailing armarna i förhållande till karossen spelar också viss roll.
Du måste definitivt flytta handbromsfästet, kanske också byta bladfjädern till en kortare som då blir nästa kollisions problem.
Ev så slår oken också i fälgarnas ekrar.
Med 295'or så riskerar du att slå sönder skärm ytterkanten, men det kan gå.
Generellt är det svårt att avgöra, du måste helt enkelt prova dig fram när du skall ha bredare däck än 275mm , fjädringsvägen, däckets ytterdiametern samt centreringen av trailing armarna i förhållande till karossen spelar också viss roll.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
- Nykomling
- Inlägg: 25
- Blev medlem: ons feb 27, 2008 22:06
- Ort: Stockholm
Jag tror inte begränsningen i hur breda däck du kan få på ligger i fälgens storlek utan snarare i att däcket tar i handbromsvajerns fäste eller bladfjäder på insidan och huruvida du vill att däcket ska gå innanför skärmen.
På denna sida kan du se rekomenderad fälgbredd (meas. rim with) vilket är den fälgbredd där däcket får bäst form samt ett spann på fälgbredd som dom rekomenderar att man ska hålla sig inom för respektive däck(rim with range)
Jag har här valt ett
15 tum BF goodrich däck men det är bara att välja vad du vill ha.
Normalt är det nog svårt att få på bredare än 275 där rekomenderad bredd på fälgen är 8,5 samt spannet 7,5-9,5 men det är klart går man ner i profil kan man ju ha en fälg som breddar utåt och låta däcket sticka ut utanför skärmen, sedan är det ju en smaksak om man tycker det är snyggt, dom flesta stannar vid 255 för att det ska se bra ut och att däcket ska gå fritt från skärm och övrigt.
På denna sida kan du se rekomenderad fälgbredd (meas. rim with) vilket är den fälgbredd där däcket får bäst form samt ett spann på fälgbredd som dom rekomenderar att man ska hålla sig inom för respektive däck(rim with range)
Jag har här valt ett
15 tum BF goodrich däck men det är bara att välja vad du vill ha.
Normalt är det nog svårt att få på bredare än 275 där rekomenderad bredd på fälgen är 8,5 samt spannet 7,5-9,5 men det är klart går man ner i profil kan man ju ha en fälg som breddar utåt och låta däcket sticka ut utanför skärmen, sedan är det ju en smaksak om man tycker det är snyggt, dom flesta stannar vid 255 för att det ska se bra ut och att däcket ska gå fritt från skärm och övrigt.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
-
- Nykomling
- Inlägg: 3
- Blev medlem: tor jun 07, 2007 22:08
- Ort: Skänninge
-
- Nykomling
- Inlägg: 25
- Blev medlem: ons feb 27, 2008 22:06
- Ort: Stockholm