nybliven corvetteägare... tips och råd tack

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Rackarfalk
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 25
Blev medlem: ons feb 27, 2008 22:06
Ort: Stockholm

nybliven corvetteägare... tips och råd tack

Inlägg av Rackarfalk »

Hallå igen!

tack för hjälpen i min andra tråd om värdering. Nu är det så att jag köpte bilen och är glad som ett barn! verkar vara lite mindre mek än vad jag trode..

Jag tänkte göra en helservice på den innan jag sparkar igång den och undar var jag lättast hittar alla oljor, vätskor och filter, finns det någon som har det på hyllan i sthlmsorådet?

skulle även behöva identifiera förgasarn men verkar aldrig hitta rätt nr.. står säkert 10olika nr på den, en holley är det iallafall..

Sen tog jag fel blocknr när jag var o kika på den så jag har inte fått koll på vilken motor det är... men det jag undrar över är om -69 427 insug passar på 396an?

Sist men inte minst letar jag efter coys c5 fälgar, är det bäst att hämta direkt från staterna eller kan man lika bra köpa från någon svensk firma?
Syftar på pris.. det jag inte har bestämt mig för ännu är bredden. Hur breda däck kan man klämma på 8" respektive 9.5" fälgar. Tacksam för tips om olika hemsidor som säljer dom


Vart en del frågar det här.. men men, sitter här i rent glädjerus :P
Rackarfalk
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 25
Blev medlem: ons feb 27, 2008 22:06
Ort: Stockholm

Inlägg av Rackarfalk »

Nu har jag fått fram blocknr som är 3955272 och som visar 1968-1969 396 2-Bolt or 4-Bolt eller 1969 402 2-Bolt or 4-Bolt.. hur gör jag för att få fram rpo kod?


Förgasarn kan jag fortfarnade inte klura ut vad det är.. tagit alla nr och sökt både på holley och stingray.nu under holley står det tryckt 7202 iallafall.. nån som vet vart nr sitter?
claesson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 147
Blev medlem: lör apr 07, 2007 21:08
Ort: Gotland

Inlägg av claesson »

Grattis till köpet :!: nu behöver du iallafall aldrig fundera på vad du ska lägga pengarna som rullar in på kontot :lol: oljor och filter kan du tex köpa på din mekonomen butik eller så kanske du inte har så långt till persåker. 396a insug passar även på 427a då båda är BB. förgasar nummret sitter väl på choktornet. får vi se några bilder på kärran snart :?:
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Rackarfalk skrev: Förgasarn kan jag fortfarnade inte klura ut vad det är.. tagit alla nr och sökt både på holley och stingray.nu under holley står det tryckt 7202 iallafall.. nån som vet vart nr sitter?
Sitter som sagt normalt på choke tornet och kan se ut så här.
Bild
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Rackarfalk
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 25
Blev medlem: ons feb 27, 2008 22:06
Ort: Stockholm

Inlägg av Rackarfalk »

På min står det där.. 6r 4238 b list-6211-1 0243


Hur får jag reda på vilken motor det eär eftersom det verkar finnas fler med samma blocknr?
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Suffix och motorkod finns instämplat längst fram på deck ytan framme vid vattenpumpen, på passagerarsidan. De tre bokstäverna ger fingervisning om original kombination av motor och växellåda.




/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Rackarfalk skrev:På min står det där.. 6r 4238 b list-6211-1 0243
Här kan du titta på R6211-1 en modell 4165 med 800 cfm, Kan detta vara rätt?
http://www.holley.com/data/TechService/ ... isting.pdf

Sprängskiss
http://www.holley.com/data/TechService/ ... 20View.pdf

Hämtat från
http://www.holley.com/TechService/Library.asp
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 258
Blev medlem: ons nov 12, 2003 15:29
Ort: Stockholm

Inlägg av antos »

Coys fälgar finns på flera ställen, men testa här! :lol:

http://www.gotrading.se/default.asp
-----------------------
Camaro Z28 -83
Corvette -75
Corvette -70
Corvette -00
El Camino-69 (468 + manuell)
Vill ha Corvette -67 Cab
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

I std skärm så brukar väl max bak vara 295, men det är inte helt säkert att det går.
Du måste definitivt flytta handbromsfästet, kanske också byta bladfjädern till en kortare som då blir nästa kollisions problem.
Ev så slår oken också i fälgarnas ekrar.

Med 295'or så riskerar du att slå sönder skärm ytterkanten, men det kan gå.
Generellt är det svårt att avgöra, du måste helt enkelt prova dig fram när du skall ha bredare däck än 275mm , fjädringsvägen, däckets ytterdiametern samt centreringen av trailing armarna i förhållande till karossen spelar också viss roll.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Rackarfalk
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 25
Blev medlem: ons feb 27, 2008 22:06
Ort: Stockholm

Inlägg av Rackarfalk »

antos skrev:Coys fälgar finns på flera ställen, men testa här! :lol:

http://www.gotrading.se/default.asp

Dom har bara 8" breda fälgar och leverans på bredare tar 8-10veckor och det har jag ju inte tid med :P

tänkte köra med 18" 9,5" bak för att få på lite större däck.. kna mna slänga på mycket mer än 255 på 8" utan att det ser knäppt ut?
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Jag tror inte begränsningen i hur breda däck du kan få på ligger i fälgens storlek utan snarare i att däcket tar i handbromsvajerns fäste eller bladfjäder på insidan och huruvida du vill att däcket ska gå innanför skärmen.

På denna sida kan du se rekomenderad fälgbredd (meas. rim with) vilket är den fälgbredd där däcket får bäst form samt ett spann på fälgbredd som dom rekomenderar att man ska hålla sig inom för respektive däck(rim with range)

Jag har här valt ett
15 tum BF goodrich däck
men det är bara att välja vad du vill ha.

Normalt är det nog svårt att få på bredare än 275 där rekomenderad bredd på fälgen är 8,5 samt spannet 7,5-9,5 men det är klart går man ner i profil kan man ju ha en fälg som breddar utåt och låta däcket sticka ut utanför skärmen, sedan är det ju en smaksak om man tycker det är snyggt, dom flesta stannar vid 255 för att det ska se bra ut och att däcket ska gå fritt från skärm och övrigt.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Användarens profilbild
arilau
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 135
Blev medlem: ons sep 20, 2006 20:57
Ort: haninge

Inlägg av arilau »

i min förra c3 hadde jag 295 50 15 utan några som helst proplem däcken stack ut 2 cm men slit ytan var kvar innan för skärmen .besiktning inga proplem.ari
corvettecab68
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: tor jun 07, 2007 22:08
Ort: Skänninge

Inlägg av corvettecab68 »

Jag har coys c5 8*17 på min 68 däcken fram är 235/50*17 och bak sitter det 255/50*17 OBS 4" backspace annars tar det i staget innanför
jag handlade av Gotrading mkt bra service o hjälp med vad som passade.
Rackarfalk
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 25
Blev medlem: ons feb 27, 2008 22:06
Ort: Stockholm

Inlägg av Rackarfalk »

tack för svaren.. Kanske kan nöja mig med 255 iallafall. Nu är bara frågan om jag ska ha 18runt om eller 17 fram och 18bak. Vad säger ni, vilket blir snyggast?


(Sandberg) Ser inte ut som min fugge på sprängskissen, ska ta lite bilder på den nästa helg och skriva upp alla nr som står
Skriv svar