Sida 1 av 1

Motorn dör vid hård inbromsning!

Postat: tor mar 13, 2008 7:14
av Jonathan
Hej!

Har ett problem..
Om jag bromsar hårt, så att hjulen låser sig. Då dör motorn.


Är det någon som har en lösning på problemet? Eller vet vad det kan bero på?

Postat: tor mar 13, 2008 9:54
av M Nordin
Antar att du har automat annars vore ju svaret givet :wink:

Att motorn stallar vid tvärnitar beror på att tomgångsinställningen/tändningen inte är 100% rätt inställd. Kan vara svårt att bli av med helt och hållet. På insprutningsbilar brukar man låta tomgångsmotorn "fånga upp" motorn vid snabba avdrag på gasen.

MVH
MN

Postat: tor mar 13, 2008 10:29
av Jonathan
Ja, jag har automat.. =)

Tändningen är inställd i bänk..

Tomgången har jag bara justerat lite på måfå.. Kanske ska testa vidare lite där..

Postat: tor mar 13, 2008 13:56
av Corv1-Micke
Hur är flottörnivån i förgasaren?

Postat: tor mar 13, 2008 14:25
av Jonathan
Den är också justerad vid bromsnign av motorn.

Det kan inte vara så att vacuumet "försvinner" vid hård inbromsning?

Står jag still med driven i och bromsar fullt dör den ej. bara om jag panikbromsar fort..

Postat: tor mar 13, 2008 19:28
av claesson
ja de är tur att en del har en motor och kan få fixa till dessa små problem innan säsongen är igång på allvar :wink: Dör den utan host eller nått ljud?
min första tanke var att de kanske är nått glapp i nya tändsystemet eller helt enkelt för låg tomgång.

Postat: fre mar 14, 2008 7:10
av Jonathan
Kan vara lite för låg tomgång, fast jag ahde samma problem med 350:in som satt i innan. Är igentligen inget problem som man märker vin vanlig körning, men då man måste stanna före en älg eller en volvo så märks det =)

Ja men din väntan kommer vara värd! KOmmer gå ruskigt bra den motor du har beställt. Jag kan ju bara referera till min, och den är riktigt mysig att köra..

Besiktigade bilen igår utan anmärkningar! Så nu är det bara till att vänta på de fina dagarna.

Postat: fre mar 14, 2008 9:41
av antos
Du har förmodligen ett läckande bromsservo. Lite pilligt men går bra att byta själv.

Postat: fre mar 14, 2008 9:58
av Jonathan
antos skrev:Du har förmodligen ett läckande bromsservo. Lite pilligt men går bra att byta själv.
Ok! Hur kan jag testa så att det verkligen är det?

Postat: fre mar 14, 2008 13:59
av antos
Jag kommer tyvärr inte ihåg :roll: exakt hur man testade det. Men det är ganska enkelt och det står precis hur man gör i den tjocka Chilton hanboken. Tyvärr har jag inte den kvar. Men det går att testa antingen med motorn igång eller avslagen.

Postat: fre mar 14, 2008 14:30
av Jonathan
Ok.

ska testa detta.. tack för hjälpen..

Postat: fre mar 14, 2008 15:23
av Kalle Mankan
Helt klart har det med servot att göra. Min gamla audi 80 lägger av/nästan lägger av när man pumpar på bromsen. Dock så vill jag säga att servot på denna bil inte är trasigt. Du kan alltid kolla sevot genom att koppla nån form av pump med mätare till och bygga upp ett vaccum och se hur snabbt det skjunker. I terorin så skall det aldrig försvinna. Vissa bilar som har stått ett tag har fortfarande servo verkan när man trycker på bromsen trots att du inte har startat motorn.
Det som händer is servot är att luften omkring oss pressar på membranet på ena sidan. I och med att det är undetryck på andra sidan får vi en servo effekt. Det är alltså inte suget i sig från motorn som hjälper oss att bromsa, utan luften omkring oss och dess tryck.

Är det så att det skulle vara en läcka i servot så betyder det att motorn får mer luft, vilket brukar innebära en högre tomgång.

Postat: fre mar 14, 2008 16:53
av Hagge
Det har med vacuumet att göra, jag har samma fenomen på min, motorn "stallar" lite vid full pump på bromsen. Däremot dör den inte helt och hållet och det märks bara vid tomgång.
Mest vacuum har man väl vid tomgång dessutom vilket borde påverka förställningen för tändningen om det uppstår en plötslig minskning i vacuum vid tomgångsvarvtal :roll:

Tror inte att jag har ett läckande bromsservo heller, har bra servoeffekt. Om det läcker så borde servoeffekten bli dålig ?
Dvs vacuumuppbyggnaden borde bli sämre varför tryckskillnaden över membranet borde bli dålig och servoeffekten bli sämre eller helt utebli !

Å andra sidan tappar jag vacuum i systemet för strålkastarluckorna när motorn har varit avslagen en kortare tid trots att att servoklockorna är renoverade, nya slangar, nya vacuumservoventiler så Antos kan ju ha rätt här, det bästa är nog att kolla bromsservot så att det kan uteslutas.

Så det blir till att konsultera Chilton och Haynes !

//Hagge

Postat: mån mar 31, 2008 2:25
av Jon
Händer samma sak om du tar upp den i lite fart, lägger i neutralen och sedan bromsar hårt?

Re: Motorn dör vid hård inbromsning!

Postat: ons maj 18, 2016 6:04
av heao
Någon som vet hur man testar om membranet här helt, kam man till vad problemet var?
Har samma symtom och vill inte byrå servo klockan i onödan.

//Andreas

Re: Motorn dör vid hård inbromsning!

Postat: tor maj 26, 2016 7:57
av Ricky
Blockera slangen till servoklockan genom att klämma en slangtång på den och prova igen.

Stannar motorn fortfarande under inbromsning kan du utesluta servoklockan.

Vad har du för förgasare/flottörnivå?

Vissa förgasare med sidhängda flottörer tenderar att "sloscha" under hård inbromsning, bränslet trycks då ut genom flottörhusets luftrör och dränker motorn.

Re: Motorn dör vid hård inbromsning!

Postat: fre jul 01, 2016 17:48
av gbak
Samma sak händer för mig också, vid hård inbromsning stannar motorn!
Har hänt ett antal ggr så länge jag kan minnas.

Problemet kan kanske vara vacum relaterat men jag är ganska säker på att jag inte har nåt läckage i mitt system.
Det är inte så att oljan i oljetråget kastas framåt och på nåt sätt bromsar upp vevaxelns rotation?

Re: Motorn dör vid hård inbromsning!

Postat: tis jul 05, 2016 20:52
av Ricky
Nej det har inget med oljans rörelse under inbromsning att göra utan problemet är antagligen förgasar relaterat..