Sida 1 av 1

HJÄLP OMGÅENDE hjullager!!

Postat: ons maj 24, 2006 12:07
av Mattias
Behöver tipps omgående angående hjullager höger bak på min 74, fick nerslag på den på besiktningen. ( den glappar inte mycke men tillräkligt) går lagret att spänna på något sätt??
Eller sitter det pressat?????

Hjälp omg då den måste ombesiktigas redan på fredag!!!!!!!!


När jag tittar på gamla inlägg så sägs det att det skall finnas ett litet glapp! men hur stort skall det vara??

Postat: ons maj 24, 2006 12:38
av Hagge
Hur mycket glapp har du ? Är det olika glapp på vä och hö bak ?
På min 78:a så är väl glappet ca 3-4 mm om man greppar hjulet i kl 12 och kl6 och vickar fram och tillbaka.

Kolla om drivaxeln rör sig in och ut ur diffhuset tillsammans med glappet. Det måste vara ett litet spel eftersom drivaxlarna utgör en del av bakhjulsupphängningen. Försök att hitta ngn artikel om detta som du tar med till besiktningen !

Hoppas att det finns ngn mer på forumet som kan hjälpa med mer konkreta råd !

//Hagge

Postat: ons maj 24, 2006 14:30
av Björn Leidelöf
Bakhjulslager på C3 Corvetter kan vara lite "luriga" och otäcka om dom är på väg att haverera. Spelet i lagret shimsas in när lagren monteras. Har du fått glapp är det dock ett tecken på att lagret är på väg att bli dåligt. Det otäcka är att om lagret havererar, och du inte uppmärksammar det, så skär ofta lagret, vilket i sin tur brukar innebära att inre lagerbanan börjar snurra på axeltappen, vilket i sin tur ger skador på axeln och i extrema fall så har axeln gått av = bakhjulet ramlar av.

Även om det nu inte går så långt att hjulet ramlar av så är det inte så kul att behöva köpa en ny axeltapp, då dessa är relativt dyra.

Till att börja med tycker jag att du ska lyfta upp bilen så att det aktuella hjulet hänger fritt i luften. Ta sedan tag i hjulet klockan "3" och "9" och rucka försiktigt fram och tillbaka för att vara säker på att det verkligen är själva lagret som är glapp (OBS se till att handbromsen INTE är åtdragen!). Tar man tag klockan "6" och "12" är det lätt att luras av att hela bärarmen kanske glappar i sin gummibussning, och dessutom går det nästan alltid att "rucka" hela hjulet upp och ner om hjulet hänger fritt.

Om det nu är så pass illa att det verkligen är hjullagret, så är det bara att bita i det "sura äpplet" och förbereda dig på ett relativt stort mekjobb. Enligt verkstadsmanualen ska det gå att byta bakhjulslager då bärarmen fortfarande sitter monterad på bilen, men jag tror att det blir knepigt att komma åt.

Det innebär att första delen i arbetet är att plocka bort hela bärarmen från bilen....sedan krävs det avdragare och press för att få isär hela navet, nya lager, inklusive shims för att kunna shimsa in dom nya lagren osv.

Har du aldrig gjort jobbet tidigare, så är det nog bäst att du hittar en firma som åtar sig jobbet. alternativt så säljer en hel del av Corvettefirmorna i USA kompletta bärarmar med lager etc. monterat....är dock relativt dyrt!

Nåja, svaret börjar bli lite väl långt....jag avråder dig dock från att köra med bilen innan du är helt säker på vad som är problemet.

Mvh, Björn Leidelöf

PS Du kan ringa mig hemma på 013-62101 så kan jag berätta mer.

Postat: ons maj 24, 2006 15:25
av vett74
Är du säker att det är lagret så det inte är glappet i diffhuset?
Har fått förklara på min att det ska va lite glapp där när jag besiktigat

Postat: ons maj 24, 2006 16:51
av Rille
Jag har precis blivit klar med mina bakhjulslager! Det var
inte det roligaste jag gjort. Jag kan bara önska dig lycka
till med reprationen.

Postat: ons maj 24, 2006 19:11
av Mattias
Jag vet inte hur jag ska tacka men detta har varit en otrolig hjälp.
Läste alla era svar nu och har läst dom till maten och konstaterat att problemet kan inte ligga i lagret, då det är helstumt i 9-3 riktningen. Men det var ett spel i svingen bland annat. Har tagit bort drivaxeln och dragit åt centrum bulten det som jick.
Kan tyvärr inte säga hela resultaten än då jag nu skall gå och fortsätta.. Men det ser ut som närverna kan lugna sig lite. :roll:

Men det hela utmynnar i mitt Besiktningsprotokoll: läs och begrunda.
1, Strålkastare halvljus vänster. Inställning för låg.
2, Parkeringsbroms bromsverkan. Otillräcklig (observera att det är en attomat och att den högra gav tvärnit)
3, Avgasrör utmynnar olämpligt. Risk för inträngande avgaser. (sidepipes)
4, Hjullager, bak höger glappt.
5, Vindrutespolare, ur funktion.
6, CO-halt tomgång, för hög.
(bromsvärderna var vell ok i varge fall VF 2,3, HF 2,3, VB 1,8, HB 1,8 )

Liten lista jag komenterar inte ens denna.......................

Björn Leidelöf tack så mycket för ditt utförliga svar, det kan nog bli så att jag ringer dig! Vi får se hur resultatet nu blir.

TACK EN ÄN GÅNG TILL ER ALLA!

Postat: ons maj 24, 2006 19:27
av vett74
Men va fan med sidepipesen ska då inte gå att få nått på dom :evil:
Låter som det är spelet i baklumpen som dom slagit ner på,man blir ju aldrig förvånad

Postat: ons maj 24, 2006 19:38
av Peter
Åk in igen på en annan station..

Postat: ons maj 24, 2006 21:02
av frisk
:shock:
Här har Farbror Avundsjuk varit framme på besiktning!! :shock:

Jo åk till nån annan besiktning eller få iaf en annan besiktningsman.

Postat: ons maj 24, 2006 21:42
av Mattias
frisk skrev::shock:
Här har Farbror Avundsjuk varit framme på besiktning!! :shock:

Jo åk till nån annan besiktning eller få iaf en annan besiktningsman.
Jo du frisken det är nog som du skriver :evil: :evil: :evil:

Är det någon som har ett bra argument för sidepipsen så är den välkommen :shock:

Har nu dragit åt skruven bakom drivaxeln (ca: 1/5 varv) samt dragit åt skruven till svingens främre fäste! Och är nu orolig för att det har blivit för tajt :?
Då det nu är hel tajt inget spel alls :? har dock inte hunnit att åka en sväng och känt det får bli mårgon det!

Då är nästa fråga hur får jag handbromsen att ta på vänster sida :?:

Postat: ons maj 24, 2006 21:57
av Dav7812
Tjena!

Har precis samma problem som du med handbromsen som inte tar på vänster sida men nitar på höger.

Ta och mät nogrant diameter på bromsklossarna och jämför med diametern på trummorna. På min så är det ett spel på ca 1 mm mellan klossar å trummor på höger sida och ca 5 mm vänster sida (i ospänt läge).
Har inte hunnit med å lägga emellan mer på vänster sida än.
Har bytt vajrar, svarvat trummorna, "honat" klossarna, smörjt spännt och trixat med allt som går att justera på handbromsen. Finns bara detta kvar som kan justeras så det måste bara vara detta som är felet på min handbroms och kanske din också.

//David

Postat: ons maj 24, 2006 22:51
av vett74
du menar skruven till bärarmen som sitter i chassiet?
där ska det inte va någe spel sitter ju shims där för att justera hjulinställningen

Postat: tor maj 25, 2006 10:31
av Målarn59
Handbromsen tog inte på vänster sida för mej heller.På min va det vajern som kärvade.Men nödlösning, ställ upp backarna lite på den sidan du saknar bromsverkan med skruven för skystering skruva tills det blir nit sen släpp efter ngra hack så har du i alla fall handbromsverkan på båda sidor :roll:

Postat: tor maj 25, 2006 15:24
av Mattias
Målarn59 skrev:Handbromsen tog inte på vänster sida för mej heller.På min va det vajern som kärvade.Men nödlösning, ställ upp backarna lite på den sidan du saknar bromsverkan med skruven för skystering skruva tills det blir nit sen släpp efter ngra hack så har du i alla fall handbromsverkan på båda sidor :roll:
Ska ner och testa nu!
Har blivit tok förkyld så det går inte så fort.
Men skall besiktiga om i morgon :?
Sedan på lördag så blir det en resa från Eskilstuna där den nu har varit vinterförvarad till sälen 8)

Postat: tor maj 25, 2006 18:43
av Turbojet
Hej ny på forumet!
Jag vet inte om det funkar på våra corvetter, men jag har en släpkärra som jag hade världens problem med trumbromsarna på. De gick inte att få att dra jämnt hur jag än försökte med resultatet att bilprovningen underkände den pga ojämn bromsverkan.
Lösningen kom en kille på bilprovningen med. Han sa att jag måste knacka på trummorna med en hammare medan jag justerade vilket jag provade och fick en jämn och fin bromsverkan utan problem.
Säkert ett gammalt beprövat knep bland bilmekar men det funkade för mig och kan kanske gå att prova på corvetten.
Mvh
Pär

Postat: tor maj 25, 2006 20:27
av Dav7812
Berätta gärna för oss om hur du löste problemet med bromsarna när det är fixat :wink:

//David

Postat: tor maj 25, 2006 22:15
av Mattias
klart jag kommer med resultatet :!:

Har nu kommit hem igen från garaget, hittade ett fel på bakarna, en pigg på mekanismen till anlägningen var rund så det var bara en back som la an. Så en liten svetslåppa löste det hela med en ny pigg.
Så imorgon skall det testas :?

Mer info kommer imorgon :!: :!: :!:

Postat: fre maj 26, 2006 20:37
av Mattias
Nu är Handbromsen fixad. Den stål omspunna delen på handbromsvajern hadde rostat ihopp med vajern så den temporära lösningen blev att ta bort stål omspunningen.

Idag så vart den även Besiktigad. på samma ställe igen och fortfarande med sidepipsen.
Det första de gorde var att beklaga sig sedan förra gången, och sa att killen som då hade besiktigat bilen hade fel angående sidepips mm. Så det var bara att rulla igenom.
(De hade kollat upp det där med sidepips och den ända gången det möjligen skulle kunna vara ett problem är när du registrerings besiktigar bilen, och då för att piporna vätter ut åt sidorna!!)

Så nu är det :D :D :D :D :D :D 8) 8)

Och i morgon bär det norr ut 8)
Så ser ni en glad rackare i en svart C3 Pasera någonstans mellan Eskilstuna och Sälen så är det bara Jag 8)

TACK EN ÄN GÅNG FÖR ALL HJÄLP!

Postat: fre maj 26, 2006 21:21
av vett74
trevligt bara ut å bränna däck! 8)

Postat: fre maj 26, 2006 23:08
av Hagge
GRATTIS !! :D

//Hagge

PS. Håller på att byta stötdämpare och bakfjäder (komposit), camberstag (vantskruvtyp) samt slutmontera sidepipsen. Har även renoverat servostyrningen. Så snart är det dax för mig att besikta ! Intressant att se om det blir några nedslag...
Kollade också detta med bakhjulsglapp på min, och mycket riktigt, det är länkarmarna som "vickar" i infästningen och ger detta glapp som kan förväxlas med hjullagerglapp...
Kan ju vara bra att kunna peka på detta när besiktningsgubbarna börjar tjata om glapp i hjullager!
DS.

Postat: fre maj 26, 2006 23:48
av ornet
Gött å höre Mattias, att besiktningen ordnade sig.
Satt och blev lite arg om men skulle behöva diskutera sig igenom bes pga sidepipsen. Dom gamla gubbarna på SBP här är coola, men det dyker upp nån nybörjare ibland och då blir det lite paragrafrytteri.
Fick en ny förra gången som ville fälla mig på gula park.ljus fram, varvid den äldre skrek över lokalen att "den släpper vi igenom som den är" :D

I år skall det bes med sidepipsen för första gången och jag har inte lust att behöva argumentera igenom den.

Postat: lör maj 27, 2006 0:06
av frisk
Hade varit värt en 2:a och åka till besiktningen utan avgasrör... bara headers och se vad dom säger... för man kommer ju inte höra det iaf :lol:

Postat: lör maj 27, 2006 0:08
av ornet
:lol: :lol: :lol: :lol:

Postat: lör maj 27, 2006 14:23
av Sandberg
Mattias skrev:klart jag kommer med resultatet :!:

Har nu kommit hem igen från garaget, hittade ett fel på bakarna, en pigg på mekanismen till anlägningen var rund så det var bara en back som la an. Så en liten svetslåppa löste det hela med en ny pigg.
Så imorgon skall det testas :?

Mer info kommer imorgon :!: :!: :!:
Hej Mathias,

Var det ovanstående som var problemet eller var det den rostiga vajern?

Anledningen till att jag frågar är att jag också har problem med min handbroms ska dock ej besiktiga föränn nästa sommar.

Symtomen är att bromsarna tar utmärkt bakåt men väldigt dåligt framåt.
Det skulle kunna vara som du beskriver att den bromsbacken som får själverkan av trummans rotation när bilen går framåt inte lägger an ordentligt p.g.a. osymetri i mekanismen som påverkar backarna.

Postat: sön maj 28, 2006 12:35
av Mattias
Sandberg skrev:
Mattias skrev:klart jag kommer med resultatet :!:

Har nu kommit hem igen från garaget, hittade ett fel på bakarna, en pigg på mekanismen till anlägningen var rund så det var bara en back som la an. Så en liten svetslåppa löste det hela med en ny pigg.
Så imorgon skall det testas :?

Mer info kommer imorgon :!: :!: :!:
Hej Mathias,

Var det ovanstående som var problemet eller var det den rostiga vajern?

Anledningen till att jag frågar är att jag också har problem med min handbroms ska dock ej besiktiga föränn nästa sommar.

Symtomen är att bromsarna tar utmärkt bakåt men väldigt dåligt framåt.
Det skulle kunna vara som du beskriver att den bromsbacken som får själverkan av trummans rotation när bilen går framåt inte lägger an ordentligt p.g.a. osymetri i mekanismen som påverkar backarna.
Det stora problemet var vajern, men även piggen då innan ny pigg så vart det bara bromsverkan med en back!
Så ta dig en titt på piggarna och backarna.. De är inte så krångliga att få bort.
Nu efter att ha tagit bort hjulet ca 20gånger så vet man exakt vilka verktyg som behövs :lol:

:idea: Tänk på att inte spänna vajern så tajt som du tror den skall vara, när du har bilen upphissad och hjulen hänger fritt. Pga att när du sedan sänker bilen så sträcker du vajern rätt så rejält :!: ( Innan jag kom på detta då :? :evil: )

Bilen gick perfekt de 40milen och vädret visade sin goda vilja hela vägen, så det vart en riktigt fin resa med många huvudvridningar efter vägkanten 8) (Bilen låg och drog ca 2l/mil)

Dock så var han extremt slö efter besiktningen :evil: Det berodde dock på att jag sänkte co halten från 5,4 till 2,2! Detta gjordes med 1,5l K sprit i 20l soppa :twisted: Men han börjar att komma tillbaka nu!

Postat: sön maj 28, 2006 12:36
av Mattias
frisk skrev:Hade varit värt en 2:a och åka till besiktningen utan avgasrör... bara headers och se vad dom säger... för man kommer ju inte höra det iaf :lol:
Detta funderade jag starkt på efter min första besiktning!