Jaha då var det slut kört för i år

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Jaha då var det slut kört för i år

Inlägg av Hånta »

Som säkert har sett så har jag haft problem med bilen,har ju skrivit om diverse funderingar.Nu i kväll så fick jag svaret på vad som var felet.Kompressionen är åt hel....vete kolla på detta:

Komression:
1-12,3
3-11,1
5-11,4
7-11,7

2-5,5
4-6,5
6-10
8-11,5

Siffrorna säger ju en hel del.Så det blir till att ställa in bilen och börja riva motorn.Ska bli intressant att se vad som är fel.

F..n jag som tänkte åka lite till i på hösten. :evil:


MvH Lars :cry:
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

:(
Mattias
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 225
Blev medlem: tis okt 28, 2003 0:02
Ort: Härnösand
Kontakt:

Inlägg av Mattias »

Tråkigt :(

Men se det possitivt, mer och bätre åka till nästa sesong :wink:
Hemmet för Vetten! www.vetten.tk

STINGRAY for ever!
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Kör ett Leakdownprov på motorn så du vet om det e toppen eller botten som behagar läcka.
Kasta inte bäver i trähus.
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Bara klösa av höger topp och kasta ett glatt öga på grejorna - fixa och kör till November!

MVH
MN
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Vet hur det känns :cry:
Man skall nog ha en reservmotor i beredskap.
Kanske man kan hyra en :D
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Lars-Henrik
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 102
Blev medlem: tor apr 21, 2005 6:55
Ort: Bollebygd

350

Inlägg av Lars-Henrik »

Hånta jag såg en motor till dig på blocket 350 med lite godis..verkar va helt ok
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

Öppnade ventil kåperna idag och kollade på gjutnummrena.Och till min förvåning så verkar det som att det är 2st olika toppar,kolla på detta,
Högra toppen 3890462 302,327,350 66-67 "Camel Hump" head - 161/65cc port volumes

Vänstra toppen 3782461 327 64-66 "Camel Hump" head, 161/62cc port volumes


Hur ska man uppfatta detta är det någon klåpare som har satt dit 2st olika toppar eller ska de ha modefierat topparna så att de har blivit lika eller?Måste ta och lyfta ur motorn snart så att man blir lite klokare.

Om det nu är som ena cylindern visar att det är 12,3 i komp så är det väl ej som att det är 11:1 som det står på info plåten vid växelspaken eller?

Skönt att se att det är vissa som har med lidande iallafall.

Lars :cry:
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Hej
Den kompression du mätt upp, har du mätt med en kompressionsmätare som du sätter i tändstiftshålen? Då är det kompressionstrycket i cylindern du mätt upp, INTE kompressionsförhållandet. Det är kompressionsförhållandet som står på den lilla plåten. Enda sättet att få reda på kompressionsförhållandet är att räkna ut det.

Men kompressionstrycket ska ju givetvas va jämnare än det du fått, så nått galet är det.

Det låter ju konstigt att det är två olika toppar....det är ju 65 cc på den ena och 62cc på den andra....och så borde det ju inte vara, det gör ju att du får högre kompressionsförhållande på ena sidan.

MVH Krille
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

Det är ingen som har en topp över med gjutnummer 3890462 eller 3782461 till salu? :wink:
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

hmm inte bra :(
Verkar ju helkonstigt med två olika toppar...
har du lyft på toppen än å kollat hur det ser ut?
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

vett74

Nej,jag håller på och skaffar lite lyft grejor så att jag kan lyfta ur motorn från bilen.Så fort jag har skaffat det så åker motorn ur och man få börja riva.Känns som att man kan stöta på flera kufista lösningar.

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Vad skall det vara för komp tryck då??

Jag mätte upp mitt tryck och hade 10, 12, 8, 12, 11, 12, 11, 12 Bar

3:an var lite för låg. Möjligen 1:an också.
Sprutade in lite olja i 3:an och då steg trycket till 8,5 bar så det borde innebära att det är en ventil som är otät :D
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

gbak

Jag antar att det ska ligga på ca 12.Du har ju ialla fall hyfsade värden. :)
I helgen så ska man upp med lyft balken i garage taket så nu börjar det att närma sig ett motor lyft.

Fick för övrigt hem en lambasond mätare i går från USA,1300:- inkl frakt,så nu ska man kunna trimma in bränsle tillförseln när man har renoverat motorn klart.

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Funderar också på att svetsa fast nån grunka för att kunna skruva in en lambdasond.
Flera här på forumet tycker att när man ändå byter till headers skall man förbereda för en lambdasond.
Hur fungerar det? Och hur mycket bättre går motorn av att jag kan fintrimma förgasaren.
Behövs det verkligen för gatkörning eller är det racing vi pratar om?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

gbak skrev:Funderar också på att svetsa fast nån grunka för att kunna skruva in en lambdasond.
Flera här på forumet tycker att när man ändå byter till headers skall man förbereda för en lambdasond.
Hur fungerar det? Och hur mycket bättre går motorn av att jag kan fintrimma förgasaren.
Behövs det verkligen för gatkörning eller är det racing vi pratar om?
Jag skrev ett svar här först men det blev lite långt 8).. Det är bättre att jag lägger det i rätt tråd
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 7936#17936
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Skriv svar