Jaha då var det slut kört för i år
Jaha då var det slut kört för i år
Som säkert har sett så har jag haft problem med bilen,har ju skrivit om diverse funderingar.Nu i kväll så fick jag svaret på vad som var felet.Kompressionen är åt hel....vete kolla på detta:
Komression:
1-12,3
3-11,1
5-11,4
7-11,7
2-5,5
4-6,5
6-10
8-11,5
Siffrorna säger ju en hel del.Så det blir till att ställa in bilen och börja riva motorn.Ska bli intressant att se vad som är fel.
F..n jag som tänkte åka lite till i på hösten.
MvH Lars
Komression:
1-12,3
3-11,1
5-11,4
7-11,7
2-5,5
4-6,5
6-10
8-11,5
Siffrorna säger ju en hel del.Så det blir till att ställa in bilen och börja riva motorn.Ska bli intressant att se vad som är fel.
F..n jag som tänkte åka lite till i på hösten.
MvH Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 102
- Blev medlem: tor apr 21, 2005 6:55
- Ort: Bollebygd
350
Hånta jag såg en motor till dig på blocket 350 med lite godis..verkar va helt ok
Öppnade ventil kåperna idag och kollade på gjutnummrena.Och till min förvåning så verkar det som att det är 2st olika toppar,kolla på detta,
Högra toppen 3890462 302,327,350 66-67 "Camel Hump" head - 161/65cc port volumes
Vänstra toppen 3782461 327 64-66 "Camel Hump" head, 161/62cc port volumes
Hur ska man uppfatta detta är det någon klåpare som har satt dit 2st olika toppar eller ska de ha modefierat topparna så att de har blivit lika eller?Måste ta och lyfta ur motorn snart så att man blir lite klokare.
Om det nu är som ena cylindern visar att det är 12,3 i komp så är det väl ej som att det är 11:1 som det står på info plåten vid växelspaken eller?
Skönt att se att det är vissa som har med lidande iallafall.
Lars
Högra toppen 3890462 302,327,350 66-67 "Camel Hump" head - 161/65cc port volumes
Vänstra toppen 3782461 327 64-66 "Camel Hump" head, 161/62cc port volumes
Hur ska man uppfatta detta är det någon klåpare som har satt dit 2st olika toppar eller ska de ha modefierat topparna så att de har blivit lika eller?Måste ta och lyfta ur motorn snart så att man blir lite klokare.
Om det nu är som ena cylindern visar att det är 12,3 i komp så är det väl ej som att det är 11:1 som det står på info plåten vid växelspaken eller?
Skönt att se att det är vissa som har med lidande iallafall.
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Hej
Den kompression du mätt upp, har du mätt med en kompressionsmätare som du sätter i tändstiftshålen? Då är det kompressionstrycket i cylindern du mätt upp, INTE kompressionsförhållandet. Det är kompressionsförhållandet som står på den lilla plåten. Enda sättet att få reda på kompressionsförhållandet är att räkna ut det.
Men kompressionstrycket ska ju givetvas va jämnare än det du fått, så nått galet är det.
Det låter ju konstigt att det är två olika toppar....det är ju 65 cc på den ena och 62cc på den andra....och så borde det ju inte vara, det gör ju att du får högre kompressionsförhållande på ena sidan.
MVH Krille
Den kompression du mätt upp, har du mätt med en kompressionsmätare som du sätter i tändstiftshålen? Då är det kompressionstrycket i cylindern du mätt upp, INTE kompressionsförhållandet. Det är kompressionsförhållandet som står på den lilla plåten. Enda sättet att få reda på kompressionsförhållandet är att räkna ut det.
Men kompressionstrycket ska ju givetvas va jämnare än det du fått, så nått galet är det.
Det låter ju konstigt att det är två olika toppar....det är ju 65 cc på den ena och 62cc på den andra....och så borde det ju inte vara, det gör ju att du får högre kompressionsförhållande på ena sidan.
MVH Krille
Det är ingen som har en topp över med gjutnummer 3890462 eller 3782461 till salu?
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
vett74
Nej,jag håller på och skaffar lite lyft grejor så att jag kan lyfta ur motorn från bilen.Så fort jag har skaffat det så åker motorn ur och man få börja riva.Känns som att man kan stöta på flera kufista lösningar.
Lars
Nej,jag håller på och skaffar lite lyft grejor så att jag kan lyfta ur motorn från bilen.Så fort jag har skaffat det så åker motorn ur och man få börja riva.Känns som att man kan stöta på flera kufista lösningar.
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Vad skall det vara för komp tryck då??
Jag mätte upp mitt tryck och hade 10, 12, 8, 12, 11, 12, 11, 12 Bar
3:an var lite för låg. Möjligen 1:an också.
Sprutade in lite olja i 3:an och då steg trycket till 8,5 bar så det borde innebära att det är en ventil som är otät
Jag mätte upp mitt tryck och hade 10, 12, 8, 12, 11, 12, 11, 12 Bar
3:an var lite för låg. Möjligen 1:an också.
Sprutade in lite olja i 3:an och då steg trycket till 8,5 bar så det borde innebära att det är en ventil som är otät
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
gbak
Jag antar att det ska ligga på ca 12.Du har ju ialla fall hyfsade värden.
I helgen så ska man upp med lyft balken i garage taket så nu börjar det att närma sig ett motor lyft.
Fick för övrigt hem en lambasond mätare i går från USA,1300:- inkl frakt,så nu ska man kunna trimma in bränsle tillförseln när man har renoverat motorn klart.
Lars
Jag antar att det ska ligga på ca 12.Du har ju ialla fall hyfsade värden.
I helgen så ska man upp med lyft balken i garage taket så nu börjar det att närma sig ett motor lyft.
Fick för övrigt hem en lambasond mätare i går från USA,1300:- inkl frakt,så nu ska man kunna trimma in bränsle tillförseln när man har renoverat motorn klart.
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Funderar också på att svetsa fast nån grunka för att kunna skruva in en lambdasond.
Flera här på forumet tycker att när man ändå byter till headers skall man förbereda för en lambdasond.
Hur fungerar det? Och hur mycket bättre går motorn av att jag kan fintrimma förgasaren.
Behövs det verkligen för gatkörning eller är det racing vi pratar om?
Flera här på forumet tycker att när man ändå byter till headers skall man förbereda för en lambdasond.
Hur fungerar det? Och hur mycket bättre går motorn av att jag kan fintrimma förgasaren.
Behövs det verkligen för gatkörning eller är det racing vi pratar om?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Jag skrev ett svar här först men det blev lite långt .. Det är bättre att jag lägger det i rätt trådgbak skrev:Funderar också på att svetsa fast nån grunka för att kunna skruva in en lambdasond.
Flera här på forumet tycker att när man ändå byter till headers skall man förbereda för en lambdasond.
Hur fungerar det? Och hur mycket bättre går motorn av att jag kan fintrimma förgasaren.
Behövs det verkligen för gatkörning eller är det racing vi pratar om?
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 7936#17936
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707